411 visninger
|
Oprettet:
Klippes. eller ej? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg har haft Gawain i 4 år nu. og han har ikke været klippet de tidligere år, da det ikke rigtig generede mig. Han går med regndækken nu, Men da jeg er ved at arbejde mere seriøst med ham har han det jo hårede nu end før og sveder rigtig meget. igår da jeg red undervisning stoppede ve med at ride 17.35 og da jeg var på vej hjem 18.20 var han stadig meget våd.. Ved ikke lige hvad jeg skal gøre og skal han have hals på hvis han bliver klippet? og hvor meget fyld?
Og hvad er fordelene og ulemperne ved at klippe en hest?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Hvis du klipper nu så skal han bare have 300 g. på uden hals... Hvis der så bliver koldere, kan det være nødvendigt at have 150 g. yderligere at smide på, enten et dækken mere, eller et dækken på 450 g.. fordelen vil være to dækkener, så du har et overgangsdækken når det bliver varmere igen.. Når du har redet er det godt hvis du har et ulddækken at smide på ham til han er tør..
Fordelen ved at klippe er, at hesten ikke bliver nær så svedt og dermed ikke bliver så kold.. Du slipper for varmeknobber under den lange pels, hvis der skulle blive lidt varmt i stalden..
Fordele for dig er at pelsen bliver lettere at strigle og den er flottere.
Ulempen er hvis din hest står på fold med andre der kan lide at bide i dækkener, men når han i forvejen går med regndækken, så bliver det jo ikke anderledes end nu..
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 61
og hvis du ikke klipper ham så skal du til og bøvle med et sved dækken efter ridning, og det tar lang tid før de tørre.
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 61
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Klippes. eller ej?