{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.207 visninger | Oprettet:

Frustreret - ridning {{forumTopicSubject}}

Halløj alle derude..

Jeg er mega frustreret angående min hest marquis..

Jeg har haft hende i snart to år (til februar)
Vi har haft rigtig mange stunder både i sadlen og fra jorden..
Jeg blev så opereret her for ca fire måneder siden og har ikk rigtig redet hende selv, men har haft anden rytter på hende..

Efter jeg selv er begyndt at ride igen er jeg blevet "bange" for at ride hende fordi hun hele tiden prøver mig af..
Og jeg er så bange for at ryge af og ødelægge mit knæ som er blevet opereret..
Har aldrig været bange for hende før, selvom hun godt kunne finde på at stejle før også..

Men nu er jeg rædselslagen for at ride hende, bare hun spænder lidt går jeg i panik, er bange for at hun stiller sig op og jeg ryger af..¨

Hun står 35 km væk fra hvor jeg bor og jeg kommer der ikk så tit pga angsten og afstanden..

Så er det så jeg vil spørge jer..
Syntes i jeg skal prøve at flytte hende tættere på og se om det gør det bedre med at komme derud hverdag??

Skal jeg sætte hende i ridning ved en veninde i et halvt år, og så se hva tiden bringer??

Eller skal jeg gå så langt at sælge hende og finde en anden jeg kan blive tryg ved igen??

Jeg er virkelig frustreret..

Hvis jeg skal sælge, kan jeg så overhovedet tillade mig at sælge en hest der kan finde på at stejle med rytter??

Håber virkelig på nogle gode svar herinde fra..

Undskyld det blev lidt langt..
Har bare brug for gode råd..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frustreret - ridning
  • #1   11. nov 2010 Få en til at hjælpe dig, jeg hjælper en der er blevet bange for sin fordi den virkelig smide hende af for at af prøve hende. Men med
    Hjælp tror jeg du kan komme over det, det har jeg selv gjort.


  • #2   11. nov 2010 sælge:
    jeg mener ikke du kan tillade dig at sælge en hest som stejler... medmindre du virkelig sætter prisen efter det og grundigt skriver det så de potientielle købere kan se det og tage stilling derefter
    - når det så er sagt ville jeg ikke sælge hende, hvis man først er blevet bange skal der ikke meget til før man bliver bange for den næste hest også og så er man jo lige vidt

    sætte i ridning:
    heller ikke noget jeg ville anbefale... det skubber jo bare problemet væk men løser det ikke

    tættere på:
    det ville jeg klart gøre hvis der er et sted i nærheden med ordentlige faceliteter... 35 km er virkelig også langt væk
    så start med bare at gå tur og longer hende indtil i har styr på hinandens signaler igen
    så bagefter skridt nogle ture og på bane (med øvelser) og gå bare stille frem
    Husk at hvis du er utryk er hun det også og så er det hun går i forsvar og "tager magten"


  • #3   11. nov 2010 Syntes du skal få noget hjælp til hesten og begynde og lave nogle tillids øvelser med den så i begge bliver trygge ved hinanden igen, du skal jo osse huske på at det er længe siden den har haft dig på ryggen hvilket osse kan gøre den nervøs, det går begge veje..

  • #4   11. nov 2010 Hvis jeg endelig skulle sælge ville jeg skrive grundigt om hendes tendens til at stejle.. Jeg ville faktisk sælge hende til skovtur og ikk andet hvis det var, for der er der ingen problemer..
    Men vil ikk sælge hende, det er den første hest jeg har haft så god en kemi med, og en hest jeg virkelig elsker hvis man kan det..

    Jeg ville sætte hende i ridning for at se om det bare er mig hun ikk kan sammen med, ikk bare for at smide problemerne væk..

    Har overvejet at flytte hende til et lille sted 10 min herfra..
    Så vi kunne få tilliden tilbage igen..

    Men jeg er bare så usikker på om jeg kan klarer det..

    Kender nemlig ikk lige nogen der bor her omkring hvor jeg bor som kan hjælpe mig på nogen måde smiley


  • #5   11. nov 2010 tror ikke at sætte hende i ridning vil give dig lysten tilbage til hende. enten tættere på, eller sælge. Naturligvis kan man sælge en hest som stejler, men det dog langt fra alle som vil købe sådan en hest. Men der skal nok værre nogle derude, som vil have hende elske hende, og måske finde ud af hvorfor hun gør det, og afhjælpe det.

    Hvis du selv tror det kunne hjælpe at få hende tættere på i hænder hver dag. du har tiden pengene og du stadig elsker hende. jamen så gør det.
    Tag en dag af gangen, hvis du har det bedst på jorden så bliv på jorden om det så tager en måned eller 3 eller 6, hvid du glad for hesten og den for dig, så skal man ikke forhaste tingene men tage det som man selv lyster og i det tempo man forsvarligt kan styre.

    Håber du finder frem til hvad der er bedst for jer begge.


  • #6   11. nov 2010 Afgjort flytte hende tættere på hvis du selvfølgelig kan finde et godt sted og så få hjælp så du ikke er alene med hende før du er tryg ved hende igen. Jeg mener ikke du bare skal få en anden til at ride hende men du må selv igang stille og roligt og få en på jorden til at gøre dig opmærksom på når du begynder at spænde op. Jeg er selv igang med at hjælpe en og foreløbig skridter hun bare rundt- men bare det at skridte helt afslappet kan være svært når ens skuldre hænger fast i ridehjelmen fordi man er så spændt at man krummer sig sammen.
    Lav også nogle tillidsøvelser, både fra ryggen og fra jorden så I sammen kan bygge op igen.
    Hvorfor stejler hun?
    Find grunden til stejleriet- heste kan godt prøve os af men der er som regel også en anden grund til netop stejleri- det kan være sadelproblemer, bidproblemer, tandproblemer, rygproblemer, ondt i lænden, skævt korsben- ja mange ting.
    Men synes ikke du skal sælge hende medmindre du virkelig er sikker på du aldrig kommer på ryggen af hende igen.
    Og hvis du sælger- så oplys om stejleri og undlad at sælge til uerfarne så man ikke skal have deres liv på samvittigheden.
    Lidt langt men håber du kan bruge det til noget.


  • #7   11. nov 2010 Den "kender" jeg da smiley Jenny havde den med på vittrup efterskole en overgang smiley
    Jeg tror virkelig på at dette er en fantastisk hest! smiley
    Har du undersøgt om hun har ondt nogle steder, dette kunne jo nemt være oversagen smiley

    Men som du sikkert allerede ved kan hesten mærke når du er usikker, dette "smitter" meget nemt af på dem.
    Hvis du er usikker vil en helt fantastisk ide vvære at øve noget HMS med hende inden du sætter dig op på hende. Ved at du øver dette lære du også nemt at "gennemskue" din hest, når den er usikker, bange, selvsikker osv.

    En unghest har brug for en sikker hånd, de skal altid lige prøve grænser af. Jeg vil ikke anbefale at du f.eks sætter din hest igang ved en berider feks. da jeg selv har set hvordan de "piller det af" ved nervøse og ungheste at de f.eks stejler og dette vil jeg ikke anbefale.

    Jeg er helt hundrede på at hvis du øvede lidt HMS, vil I sikkert få det meget bedre med hinanden! smiley

    Held og lykke smiley


  • #8   11. nov 2010 Det kan virkelig uoverskueligt lige nu men med masser af arbejde vil det sikkert gå den anden vej smiley

    Min egen var også "umugelig" efter at han havde stået stille i næsten 3 måneder, hvor jeg også var bange for at ride ham, men jeg begyndte at øve lidt HMS og en uge efter satte jeg mig op og lige siden er det kun gået fremad smiley

    Så bare rolig det skal nok gå fremad men der skl lægges noget arbejde i smiley


  • #9   11. nov 2010 Jeg har fået hende tjekket i hoved og røv, fordi jeg var bange for at hun havde ondt.. Hverken dyrlæge, massør eller kiropraktor kan finde noget på hende..
    De mener hun er usikker i sin sag når jeg sidder deroppe, nok også klart når jeg selv er usikker..

    Jeg har ikk lyst til at sælge hende, men ved bare ikk om det er det bedste for hende og for mig..
    Jeg kan sætte mig op på alle andre heste end lige hende og det er jeg så ked af, for hun er mit et og alt..
    Det er hende der gør mig glad når jeg er ked...

    Tror jeg vælger at flytte hende tættere på og så prøve mig stille og roligt frem..
    Det er bare det med tanken om et nyt sted og nye mennesker man ikk kender.. Det er jeg ik god til..
    Og hva mon de ikk tænker om min lille "sære" hest??

    Kan man komme på noget HMS kurser for har virkelig ikk forstand på det, men jeg ved man kan ødelægge mere hvis man bare prøver sig frem..


  • #10   11. nov 2010 Det er kun dig selv der kan svare på om du ville sælge hende og købe en ny. Eller prøve at arbejde dig ud af problemet. Jeg kender det udemærket godt selv. Og det er bare ikke sjovt! men det kan lade sig gøre at blive tryg!

    Hvis du skal blive helt tryg ved hende igen, så nytter det ikke noget at du sjældent er ude ved hende. Så hedder det HVER dag i meget lang tid!
    Og få evt. Noget hjælp af en som forstår dit problem.

    Du kan også vælge at sælge den. Der bliver solgt massere af heste der har et problem eller mange såsom at stejle osv. Det er bare MEGET vigtigt at du fortæller evt. køber det, INDEN vedkomne kommer ud og ser hesten og hopper op på den. Og så skal prisen selvfølgelig også være derefter. Så du skal nok ikke regne med at få alverden for den.

    Det med at du ikke er god til nyt sted og nye mennesker, det skal du nok lærer. Vær glad og imødekomne. Og så ender det nok med at du får nogle flere nye veninder. Og måske der er en på det nye sted der kunne hjælpe dig.

    Horsemanship kurser findes der massere af! søg evt. på Google.

    Held og Lykke med det hele! smiley


  • #11   11. nov 2010 Du kan evt. også lave en annonce her eller på andre hestesider om dit problem, og så find en der kan komme ud, og hjælpe jer et par gange om ugen.

    Hvor bor du henne af i landet?

    Sæt evt. ridningen lidt på standby. Og hyg dig med hende i stedet. Strigl hende, nus med hende, gå ture, gå lidt rundt på banen og nyd hendes selskab smiley


  • #12   11. nov 2010 Sussie.

    Tak for de gode råd..
    Dem har jeg taget til mig :0)

    Jeg bor ti min kørsel fra herning og hesten bliver flyttet til rind hvis jeg vælger dette..
    Lige nu står den i Spjald...


  • #13   11. nov 2010 Det var så lidt!
    Jeg kender det godt selv. For nogle år siden havde jeg en 3års jeg selv red til. Jeg blev så smidt af og fik hul i hovedet. Blev enormt bange. Solgte hesten og fik en ny. Blev tryg ved det igen og har nu fået en ny hest med lidt mere udfordring igen.

    Men det lyder til at du er rigtig glad for din hest! så det ville være synd at tage den lette udvej og sælge den.

    Du skal nok blive tryg igen! Vi har allesammen prøvet mere eller mindre det du prøver nu!

    Tro på dig selv! smiley


Kommentér på:
Frustreret - ridning

Annonce