{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Hvorfor egentlig avle? :) {{forumTopicSubject}}

Nu tænker jeg ikke på fine racer, som man kan få mange tusind for, men alle slags føl som "kun" sælges til under 10.000 ..

Jeg har kigget meget rundt, og generelt er det vidst sådan, at de der har ifolet dere hopper har haft udgifter på over 10.000 inden føllet overhovedet kom til verden.

Hvis det er for at beholde føllet selv, så kan jeg forstå det, men hvorfor avle et føl der har kostet over 10.000 at "lave", når føllet så kun kan sælges til et par tusind?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor egentlig avle? :)
  • #1   19. nov 2010
    Fordi at folk mener deres hoppe, som evt. er skadet og ikke må rides eller bare ikke bliver redet da godt liiiiiige kan gå det år fordi så har den noget og lave....

Ellers så syntes folk der kunne være dejligt med en lille en efter deres hoppe men så har de ikke råd til at beholde den finder de ud af .. too bad.

• #2   19. nov 2010 Samme underen her

• #3   19. nov 2010 Uanset hvad så tjener man ikke på at lave et føl, så man kan ikke rigtig sætte det op på den måde.Skal du tjene skal du have mange og meget dyre heste.
    Nu var mit føl lidt dyrere, men jeg gjorde det fordi jeg havde en godt kåret hoppe som havde avlet et par super føl i forvejen, så sådan en ville jeg også avle til sporten/avlen. Plus det at se sin elskede hoppe gå igennem dem forandring og så glæden ved det lille føl der kommer ud. Hvis man vil tjene penge, skal man finde på noget andet.

• #4   19. nov 2010 Fordi det koster penge at tjene penge.. Nogen racer kan du ikke få vanvittig meget for, men de koster jo stadig det samme at "lave".. Fx. har jeg selv pt. et blandingsføl fra i år efter min shette og et fjordføl.. Ingen af dem vil indbringe mig det store overskud i en evt. handel.. Men jeg synes det er hyggeligt.. Blandingen er en "beholder" mens fjordbabyen (inkl. papir) nok bliver solgt med tiden..
    Man skal jo starte et sted og det er ikke alle der i første omgang har råd til at købe en 100.000 kr. hoppe og koste en bedækning til 30.000 på hende..

• #5   19. nov 2010 Hvis der er noget, man finder så godt, at man har lyst til at bevare det, så andre mennesker også kan få lov at opleve ens race og så man selv fortsat kan have glæde af den mange år endnu, så må man gøre et stykke arbejde, der ikke altid er ens betydende med en økonomisk gevinst. Jeg ofrer gladeligt penge for mine connemaraponyers skyld.

• #6   19. nov 2010 det koster da aldrig 10,000 kr når vi snakker et føl uden papire.

• #7   19. nov 2010 Fordi en hest behøver ikkke koster over 10.000 for at være i god kvalitet..

Jeg har overvejet at få et føl på Tallulah, hvor jeg så vil putte en højere hingst på, og håbe på følle får højde efter fadere (Og nej jeg snakker altsp ikke om at putte en vildt stor pony på hende ;)) så følle kan bruges af min datter når Tallulah er for lille til hende

• #8   19. nov 2010 Stald Søndervang ;

Nu mener hun vist ikke bare føl uden papirer, men også mindre racer, som man ikke kan sælge for så meget.

• #9   19. nov 2010 tja.. vi har planer om at slå os på avlen af belgiere om et par år.. fordi jeg har et billede i mit hoved af den perfekte belgier smiley .. en apfelskimmel, der er kun en avls godkendt hingst i den farve.. mums..

men vi har også planer om at ifole den lille latterlige når tiden er.. hun er en lille bitte shetter, vil så smide en lidt større hingst på hende.. det bliver en af de der 4000 krs pony, men i første omgang er det til os selv så prisen er under ordnet..

hvis damsen ikke havde været oppe i alderen havde jeg ifolet hende, for så havde jeg en bid af hende selv når hun var væk..
    tror det er den tanke mange små blandings ponser kommer fra.. man har en super dejlig hoppe, og vil gerne dele nogle af de kvaliteter smiley .. hvis i forstår mig..

• #10   19. nov 2010 Der er rigtig mange der slet ikke kommer i nærheden af at bruge 10.000 på en ifolet hoppe. Det kræver kun en hoppe, en hingst og en græsmark.

• #11   19. nov 2010 Hvis man godt kan lide det man lave er det så ikke lidt ligemeget om man tjener en masse penge. Jeg ser det omvendt...hvorfor tjene penge på dyr? Nu har jeg efterhånden været i en del stalde hvor man levet af salg af heste og jeg kender kun et stutteri der tænker på hesten velfærd fra naturens side. Ofte bliver det bare en penge maskine og dem vil jeg absolut ikke støtte...så faktisk syntes jeg det er mere forkert at tjene en farlige masse penge på det for så gør man det sjældent for hestens skyld.

• #12   19. nov 2010 DISTURBIA .

Og gerne lidt mere hvis man vil sin hoppe og føl det bedste!

• #13   19. nov 2010 Da jeg købte en hoppe med føl (hoppe var gratis bedækket i og med den gik med hingst) kostede hoppen 800 kr (Shetter uden papire), jeg tror ikke jeg har brugt mange 1000 kr på foder, opstaldning var 5 kr om dagen..

Både hoppe og føl blev solgt for 1000 kr, hvilket vil sige hvis man kun kigger på indkøbspris tjente jeg 1200 på det smiley

• #14   19. nov 2010 avler af laudino, tjente da nok en smule på det

Men måske osse for hyggen, og faktum at de får 50% af det blod deres hoppe har (hvis vi formoder den var skadet og stod til aflivning)

• #15   19. nov 2010 Hvis man regner bedækning,transport af hoppe,dyrlæge,foder,attest osv sammen så ryger det altså op. Min lev ikke drægtig før i 2. forsøg, så der var jo dobblet dyrlæge og transport og opstaldning.
    Hingsten jeg brugte kostede 2000 kr og han kostede med det hele 8000 kr med alt at lave. Jeg solgte ham først da han var 1 år og han blev solgt for 12.000 så jeg tjente intet men havde udgifter på min (opstaldning,foder,vaccine,ormekur,brændemærkning,dyrlæge). Det gjorde jeg med glæde for det er en super oplevelse at få føl.Min var en welsh partbred med rødt pas.

• #16   19. nov 2010 Nå ja transport af drægtig hoppe = 0 kr, vi trak hende over markerne fra naboen *g*

• #17   19. nov 2010 Enig i at det ikke kan svare sig at avle i dag. Der er alt for mange heste til salg, så det ville hjælpe gevaldigt hvis alle blev enige om at stoppe et par år med at producere heste. Men så er der selvfølgelig et par hingsteholdere eller flere som må stoppe.

• #18   19. nov 2010 Nej det kan bestemt ikke svare sig at avle heste der ikke kommer til at koste mange penge på et tidspunkt.. når man lægger alt sammen (bedækning, dyrlæge, evt opstaldning osv) så bliver det mange penge man skal sælge sine heste for hvis det skal kunne løbe rundt..

• #19   19. nov 2010 Ja jeg forstår heller ikke hvorfor folk bevidst avler små blandingsponyer som de alligevel ikke har tænkt sig at beholde, specielt når markedet er som det er nu. Man får dem jo nærmest kastet i nakken til ingen penge, og de ender sikkert som kastebolde fordi børn vokser fra dem så hurtigt :s

• #21   19. nov 2010 fordi folk er skide ligeglade med alle de ungheste og føl der i forvejen har svært ved at finde nye hjem!

Det er så sørgeligt at se alle de mindre ponyer som står til salg i LANG tid og som til sidst nærmest bliver foræret væk, hvilken skæbne de senere kommer til at opleve gider jeg slet ikke tænke på!! smiley

• #22   19. nov 2010 Folk kan vælge og vrage mellem rigtig gode heste og det betyder at de ikke vil give produktionsprisen eller penge for en uddannet hest. Hvordan skal os stakkels avlere blive ved med at få råd til at putte de penge i hestene? Det er kun én ting at gøre og det er at stoppe med at avle.

Det sjove går af hobbyen når der risikeres at skulle sende mange tusind kr. af sted med hver hest, det var jo ikke lige planen. For folk avler ikke blot for sjov skyld, alle vil gerne tjene lidt på hestene.

Kommentér på:
Hvorfor egentlig avle? :)

Annonce