{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Debat: skylle hestens ben nu? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg sad og læste lidt rundet her inde, og hørste meget om det at skylle hestens ben fordi de er mudrede ogs selvom hesten bare skulle i boks..

Jeg har altid fået atvide at når hesten kommer fra en mudret/våd fold for skyllet ben osv. er der Over dobbelt så stor chance for at hesten får mug,surstråle og andre sjove ting.

og vi har aldrig haft mug i vores stald,( dog ahvde min pony næermest kronisk sur stråle.)
Trods at vores hesten næsten går i ren vand til knæene allerede nu ude på foldene, og ja muder er der ogs nok af. vores for ikke skullet ben.

Men når vores kommer ind kommer de ind i en boks med massere af tørt halm, og når der så ca er gået en halv times tid, bliver dres ben stiglet for mdder og hoene obiller renset og børstet rene, så intet mudder.

Hvad gør i?
hvorfor?
har jeres heste nogensiden haft mug/ surståle?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat: skylle hestens ben nu?
  • #1   22. nov 2010 min har hvide sokker, og får eget nemt mug.

    Jeg vasker dem næsten hverdag (dog ikke medsæbe) og så tørrer jeg dem grundigt bagefter, og så ind i boksen.

    Det fungerer super godt for os smiley

    Hun har hverken haft mug, sur stråle eller noget siden jeg begyndte på det smiley


  • #2   22. nov 2010 Jeg vasker altid ben og har aldrig haft muk eller sur stråle.

  • #3   22. nov 2010 skylder aldrig ben på min hest om vinteren! det er da lige til at gi den mug.

  • #4   22. nov 2010 Gør ikke noget, de bliver striglet når de skal rides. Har aldrig problemer med mug eller andet.

  • #7   22. nov 2010 Temperaturen kan slet ikke sammenlignes med os mennesker.
    Hestes blodcirkulation har faktisk rigtig godt af koldt vand, og er sikker på min hest ville protestere hvis det var ubehageligt for den.


  • #8   22. nov 2010 Min hests ben bliver rengjort.
    Er mudderet tørt så strigler jeg det af, mens hvis det er vådt når jeg skal ride så skyller jeg det af. Mine heste har aldrig lidt meget af mug. Det har været lidt en gang i mellem, men jeg tør ikke sige at hvorfor. Surstrøle har de aldrig haft noget af.
    Jeg tror ligsom"Katja og Musse smiley ." at et rent miljø er det bedste man kan gøre.


  • #9   22. nov 2010 Jeg skyller netop for at undgå muk..

    Siden vi begyndte at skylle når vi lukker ind, har ingen af hestene haft muk.. Så i mit tilfælde er skylning ikke lig med direkte vej til muk..!!

    Jeg skyller også ben for at undgå infektion i evt. opståede sår og skrammer, samtidig med det også er nemmere at tjekke hesten for skader, når den har rene ben.

    Sidst men ikke mindst skyller jeg ben, for at der ikke sidder skidt, jord og sand under bandager+gamacher når jeg rider..

    En hest blodcirkulation er ikke den samme, som menneskere og jeg er ret sikker på mine heste ikke tager skade af, at de skylles med koldt vand.. Så længe der ikke skylles i flere minutter på hvert ben.
    I så fald ville jeg højst sandsynligt have været vidne til rigtig mange skadede hest gennem årene, på den baggrund.


  • #10   22. nov 2010 Katja og Musse smiley .
    fordi vores heste kan ikke tåle at gå inde


  • #11   22. nov 2010 jeg skyller ikke hestenes ben, bare fordi de er pladrede når de kommer ind om aftenen, vi har sandjord, så det drysser af når det er tørt smiley

    det kan godt være der er en anden blodcirkulation i et hesteben, men begge mine heste synes lunkent vand er meget bedre end koldt vand, på deres ben, så når de endelig skal vaskes, så er det (hvis muligt) håndvarmt vand jeg bruger- så står de (specielt ponyen)så pænt stille smiley


  • #12   22. nov 2010 Jeg vil mene det må afhænge af hvor meget hovskæg og generel behåring der er på benene hvad der er bedst.
    Hvis der er meget hår og det er fuldt af vådt mudder, så tror jeg det er bedst at få mudderet skyllet af. Det tager jo laaang tid før det bliver tørt, så det kan strigles af.
    Hvis hesten kun har lidt hår på benene, kan man lige så godt vente og så bare strigle dem når de er tørre.

    Vores ponyer har et fodbad som de går igennem når de går mellem stald og jordfold (mudderfold). De går i løsdrift og har haft væsentligt pænere ben og hove siden vi inførte fodbad. Men vi har nu ikke haft nogle særlige problemer med sur stråle eller muk hverken før eller efter fodbadet blev lavet..

    Jeg tror ikke hestene har problemer med at få skyllet ben i koldt vand, så ville de da ihvertfald være på den når de går ude om vinteren i sne til op over forknæene.. smiley


Kommentér på:
Debat: skylle hestens ben nu?

Annonce