2.293 visninger
|
Oprettet:
15. jan 2005 Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Hvad er bedst mod MUK??? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Hesten har fået lidt muk i koderne på bagbenene - der hvor han har hvide sokker (surprise).
Så jeg vil bare høre jeres erfaring med, hvad der duer og hvad der ikke duer?
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 128 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.694
og så skal benene holdes rene.
Så skal benene skylles, så tør grundigt med et håndklæde.
nov 2008
Følger: 58 Følgere: 52 Heste: 7 Emner: 20 Svar: 223
jul 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 285
maj 2006
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 1.669
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Hvis det ikke får det udrydet så anbefaler dyrlægen noget clorhexidrin (4 %) på apoteket som man skal vaske det med hver 2. dag.. Ved ikke om det også virker på 'korthårede' heste eller om det bare holder hovskæget pænt og rent
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 93
- Når det så er væk kan du forebygge ved at smøre med almindelig vaseline :o)
Held og lykke
okt 2008
Følger: 75 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 28 Svar: 36
Start med at skyl hestens ben rene og vask benene, gerne med varmt vand, og sæbe og skyl rigtigt godt efter!
Tør med et håndklæde. Det er VIGTIGT at du først putter muksalven på når det muk-pårørte område er HELT tørt.
Mvh Frederikke
maj 2006
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 1.669
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.283
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
Hvis benene er våde af mudder:
Skylle dem, smøre området ind i mediskrub, vente 10-15 min., bruge en kam til at gnide skorperne af (dem der kan tages af uden det bløder) og så tørre dem med et håndklæde og til slut bruge en skinhealer eller helosan.
Hvis mudderen på benene er tør, skal man ikke vaske med strigle mudderet af og så tage mediskrub på osv som ovenstående.
Det bedste for at forebygge muk er selvfølgelig at fjerne det fugt (f.eks mudder) der giver dem muk, men det kan jo ikke altid lade sig gøre.
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 Emner: 6 Svar: 52
okt 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 51
mar 2007
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 7 Emner: 5 Svar: 113
Benene skylles rene, sårområdet afvaskes grundigt med sårsæbe (fås på apoteket - skorperne pilles af - det kan godt begynde at bløde. Mediscrub eller Hibiscrub er godt at vaske af med - men kan være hårdt for huden, hvis der er behov for længerevarende behandling. Skyl grundigt med lunken vand. Derefter descinficeret med Jodopax, som er en jodopløsning. Lad det virke nogle minutter og skyl derefter igen. Sårområdet tørres godt med rent håndklæde og huden smøres ind med blå Helosan. Behandlingen gentages indtil skorperne forsvinder og hævelsen er faldet.
Jeg har brugt denne superkur de få gange vi har haft heste med muk. Den ene behandlede jeg kun 2 dage, så var det væk. Den anden var hårdere angrebet og blev behandlet i 5 dage.
Jeg (og min dyrlæge) har rigtig dårlig erfaring med Skinhealer. Jeg brugte det første gang hestene havde muk. Mine heste hævede voldsomt op og infektionen forværredes tydeligt - den ene måtte på anbitiotika. Så det kommer aldrig ind på min "apotekerhylde" igen.
jun 2007
Følger: 119 Følgere: 105 Heste: 7 Emner: 367 Svar: 513
Vores ene hest har muk til over knæerne på alle ben og har noget på ryggen os ! Og som det eneste middel har det hjulpet på hende , hvor alt andet ikke har virket ..
Nu bruger det efter jeg har skyllet med sådan noget der bliver anbefalet på itch stop salve complete dåsen, noget vaske noget også smøre jeg itch stop salve complete på efter jeg har vasket det !
Og det gør jeg på min nye som har en form af sommereksem i pelsen og halen og manen og har ikke noget hår om sommeren og om vinteren når det at vokse ud også bliver det væk igen ...
Det er et vidundermiddel .. Alle jeg kender der bruger det er super tilfredse ...
Også sprayer jeg med sådan noget stinke noget så den ikke får mitter i pelsen om sommeren
Vores hest har haft det meget slemt og efter vi bruger det her , er det blevet meget bedre ! ..... :=)
jan 2009
Følger: 39 Følgere: 37 Emner: 6 Svar: 126
Min dyrlæge siger, man ikke må tørre benene med et håndklæde, da der er risiko for at lave ridser i huden, så bakterierne så kan komme ind.
Benene skal luft tørre eller tørres med en hårtørre..
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
mar 2007
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 7 Emner: 5 Svar: 113
Jeg er sygeplejerske med erfaring i sårbehandling - så jeg kan stå inde for det jeg skriver.
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 128 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.694
Man skal huske at bruger man vircon s, så må man kun bruge det i kort tid, da det er meget hårdt ved huden.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 22 Svar: 568
http://shop.optihorse.dk/product.asp?product=101
og lige igen - lad nu være med at bruge ting der ikke er beregnet til heste som atamon og biotex !!!
Tjek google der er skrevet en masse om hvor hud irriterende og allergifremkaldende det er. Billigt JA men helt ærligt... !!
Hvad er bedst mod MUK???