Sukkersyge {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Kender i symptomerne på sukkersyge, og er der overhovedet noget at gøre, hvis hesten har sukkersyge?
Jeg leder lige pt. på nettet, men kan ikke finde noget endnu.
Det drejer sig om min pony, som fejler alt muligt. Vi troede ikke hun ville overleve, men smeden siger hun er meget stærk, og gør sit bedste, så hun er på rette vej. Men nu frygter jeg også at hun har fået sukkersyge. Så jeg ville gerne vide lidt om det.
Grunden til at jeg tror hun kan have fået det er: Hun spiser en helt saltsten (himmalayasten, de små) på lidt over en uge, og så drikker hun vildt meget. Hun har vandkop, så vi kan ikke se helt hvor meget hun drikker, men nu er den frossen, så jeg bærer vand ned til hende. Alene nu til morgen har hun drukket lidt over 20 liter ..
- Diana
aug 2009
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.102
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.230
aug 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 842
aug 2008
Hun kommer nok aldrig af med det.
Cecilie, nej, jeg har kigget (: Det er nemlig et sted jeg bruger meget.
aug 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 842
aug 2008
Pichan er forfangen og har cusching syndrom. Hun får slet ikke noget korn, men går på græs, da smeden har anbefalet at det kan hun sagtens. Der er alligevel næsten ikke noget græs. Hun har fået meget dyrlæge behandling, og lige pt. får hun smed regelmæssigt (ca. hver anden uge) og det går fremad. Hun har et stort problem med at tage på (da hun også har allergi), og vejer ca. 50-100 kg. for lidt.
Og nej, der er nok ikke så meget at gøre, hvis hun skal have insulin.
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.966
prøv at tage saltstenen væk, og se hvad der sker.
aug 2008
Den var væk i næsten en uge, og min far sagde hun begyndte at slikke på jorden, der hvor den havde været. Og hun drak stadigvæk rigtig meget.
aug 2008
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 1.322
Det er yderst sjældent at heste får reel sukkersyge, men der findes en del overvægtige heste der har forstadiet til sukkersyge - insulinresistens. Du kan få dyrlægen til at teste for insulinresistens.
Hvis din hest bliver behandlet for cushings, burde den efterhånden normalisere sit vandindtag..
dec 2004
Følger: 49 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 394
Sukkersyge hos heste går ind under det der hedder stofskiftesygdom, så hvis du stadig leder på nettet skal du prøve at lede under EMS -Equine Metabolic Syndrome.
Dog hvis du siger at din hest er meget tynd tror jeg ikke at du skal være bekymret for at den har sukkersyge. Heste der har sygdomme som går ind under EMS er oftest meget overvægtige, med store fedtdepoter på halsen og halerod.
Heste kan ikke få type 1 diabetes, som er den insulinkrævende, derfor er der ikke udviklet insulin til heste.
Heste som udvikler insulinresistens svarer til hvad vi mennesker kalder type 2 diabetes. Her kan man holde sygdommen i skak ved at fodre rigtigt (så lidt kulhydrater som muligt), samt motionere.
Nu ved jeg ikke hvor stor hesten er, men en hest på 550kg kan nemt sluge 40L vand om dagen uden at der er noget galt med den.
Men kan det være at hesten grovæder slikstenen fordi den generelt mangler nogle vitaminer og mineraler i foderet?
Jeg ville få tjekket mit foder, -om hestens behov bliver opfyldt. Hvis den er helt skæv med foderplanen, så prøv at få lavet en som passer. Husk dog at man først kan se ændringer 3-4 uger efter at man har ændret på foderet.
dec 2004
Følger: 49 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 394
Hvis hesten er forfangen, er det værste man kan gøre at sætte den ind på en fold hvor græsset allerede er afknavet.
Kort/afgnavet græs er meget stresset, da det skal vokse hurtigt for at blive langt igen, og derfor indeholder det en h..... masse Fruktan. Og det er specielt Fruktan som laver balladen, da hesten ikke kan omdanne det korrekt og derfor dannes der giftstoffer ved nedbrydelsen af det i kroppen. Giftstofferne transporteres med blodet rundt og ender i hovene, hvor de skaber betændelsen som vi kender som forfangenhed.
Det bedste er at tage slæt/slå første omgang græs ned i foråret, og så er det græs der kommer bagefter perfekt. Og husk at tage hesten væk når det begynder at blive kort.
Vær også opmærksom på at høet til en forfangen hest skal komme fra andet slæt, da første slæt indeholder en del sukker og fruktan.
Ved godt at der er sne over det hele nu, men bare lige en tanke at have med til foråret.
aug 2008
Det gør hun (:
Hun er slet ikke overvægtig. Nok omkring 50-70 kg. undervægtig.
Sandra: Mange tak. Hun vejer nok normalt 400 kg, men lige pt er hun på 300, måske lidt under.
Med hensyn til græsset, så er det et råd fra smeden, da det ikke er græsset der har gjort hende forfangen, men hendes cusching syndrom.
Men ellers mange tak for dit svar, det kan jeg helt sikkert bruge (:
mar 2007
Hvor længe har hun været i behandling?
Min gamle vallak har også været under mistanke for cushings, men blodprøverne "frikendte" ham.. Jeg har dog lidt lyst til at få ham testet igen for han er også svær at holde huld på og har lidt underlig pels..
aug 2008
mar 2007
Men det er en god ide at få lavet blodprøver for at være sikker på om det er cushings før man begynder på den behandling, da det er nogle lidt kradse sager..
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.396
nov 2007
Følger: 135 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 192 Svar: 2.558
aug 2008
Atli - Jeg tror jeg prøver at få ham til at tjekke.
Nina - Det kan jeg spørge om.
Tak alle sammen (:
Sukkersyge