Dermatofilose ???? {{forumTopicSubject}}
Heej folkens....
Jeg har denne skønne fjordbamse med masser af vinterpels.. meeeen nu har han fået nogle helt bare plamager på str med en 5,er.. som er hårløse, men med lidt skorpe halløj på... og en plet som pt ligner en hudafskrabning ( helt uden pels, eller puds) i panden.... pletterne er fortrinsvis på hals, skulder, men fandt også skorpelignende pletter på inderlårene... dyrlægen blev tilkaldt, og sagde det ku tilnærmelsesvis godt ligne Dermatofilose... og sku vaskes med virkon s.... men nu er mit spørgsmål så....... burde dermatofilose ikke starte som små bitte skorper, og når man hiver i hårene, ryger de af med en smule skorpe på som ligesom er klistret i hårene.... for sådan er det ikke her.... og burde han ikke få noget antibiotike ?????? er ærlig talt lidt fortvivlet
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
aug 2007
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 1.785
min gamle hoppe Beauty havde og hendes var som det du beskriver din har og hun havde os pletter som du beskriver..
hun fik 33 ml antibiotika i en uge og samtigdig skulle hun vaskes i medicin shampo... ikke særlig fedt i januar månede. og året efter fik hun det igen.. ;(
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
okt 2008
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 44 Svar: 293
hvordan klarede du at vaske hende, jeg har ikke samvittighed til at vaske en hest med så tyk pels, i minus 10 grader..... han bliver jo ALDRIG tør... og dækken var forbudt sagde dyrlægen, huden skal have luft
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
okt 2008
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
okt 2008
sep 2009
Følger: 21 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 29
Jeg har prøvet ovennævnte på en af mine heste, og det eneste der virkede på hende (prøvede alt lige fra binyrebarkomon, til Virkon S), det var at hun blev klippet på hals, krop og under maven.
Og så blev hun vasket fra top til tå i Surgical Shampoo fra Equidan.
Og så fik hun tæppe på som sugede alt fugt og derefter dækken på.
Og det var somsagt det eneste der hjalp på hende.
Hun havde det på 70% af kroppen, altså i en slem forfatning. Og det var "regneksem" som det også kaldes.
Equine Surgical Shampoo er en højkvalitets shampoo med en bredspektret vifte af svampe- og bakterie-dræbende komponenter.
Mvh. Lotte
okt 2008
fik fat på dyrlægen igen i dag pr tlf.. og der sagde han så, at han ikke mente det var dermatofilose, men dog heller ikke ringorm.... han kunne ikke helt sige hvad det var, da det var lidt atypisk. Men jeg skal vaske områderne i virkon s 4 gange inden næste tirsdag... hvis ikke det har hjulpet på problemet, skal der tages skrab og sendes til dyrkning.... bum bum bum. er godt nok glad for han ikke har det over hele kroppen... synes det er synd han skal stå og være våd og kold i dette vejr... så han blev frotteret rigtig godt med håndklæder, og vi afprøvede da også med hårtørren... men det var han altså ikke vild med, og sprang en karabinhage hehe..... så vi klarede os med håndklæderne i første omgang
okt 2008
okt 2008
Dermatofilose ????