{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
570 visninger | Oprettet:

Forslag til hvordan jeg skal forsøge {{forumTopicSubject}}

<b> Hej Alle, </b>

Jeg har lige købt mig en Shagya Araber hoppe på 3½. Hun er så rolig og blid, og tager umiddelbart tingene med ro, og koncentration. Hun er ufattelig snaksalig.
Hun går uden dækken året rundt, men nu hvor jeg skal til og igang med tilridningen, og træningen af hende, vil jeg gerne have givet hende et dækken på, så hun er tør. Hun fryser ikke, selv om hun faktisk ikke har en tyk pels.

Sagen er den, hvordan jeg skal gøre/forsøge?
Skal hun have noget at spise, eller lign.

Hvordan har i gjort. Jeg har selvfølgelig prøvet det før, men vil jo helst gerne give hende den bedste oplevelse, med at få noget på ryggen for ''første'' gang..

Hvordan har i gjort med jeres hest, og hvordan gik det? Har i en nervøs hest?

<i> Mvh Louise </i>

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forslag til hvordan jeg skal forsøge
  • #1   14. dec 2010 Kender du hende ved du selv bedst hvad gør i situationer hvor hun bliver presset mere end hun bryder sig om. Så snart hun begynder at vise tegn på at det bliver for meget, så hold op og tag dækkenet væk.

Start med at rasle med det, hæv det og lad hende se hvad det er. Fold det så du ville kunne spænde det uden for mange bevægelser og læg det over ryggen ved sadellejet. Lad hende stå lidt og vende sig til tanken og spænd herefter bringestykket. Tager hun det roligt kan du røre hende under maven, så hun ved der kommer stropper, og så spænde dem. Vent med benstropperne til sidst. Dem er der nogen der reagerer voldsomt på.
    Er hun nervøs på det her tidspunkt, så lad hende stå med det et minut, og tag det så af igen. Gentag en anden dag eller senere på dagen. Er hun rolig, så lad hende stå i boksen med det og vende sig til lyden og følelsen når hun går. Der kan komme nogle rejehop. Når hun tager det roligt kan hun komme på fold med dækkent på.

• #2   14. dec 2010 Bliver det for meget og er der tegn til at hun begynder at panikke, så afbryd og gå et step tilbage i processen.
    Mit indtryk er at det mange heste har problemer med er lyden når det bliver taget af, så gør det roligt og i steps. Jeg folder dækkenet på den lange side midtpå; yderside mod yderside ca ved sadel-lejet, og en gang til så jeg kan lægge dækkenet over ryggen. trække bringedelen frem og spænde, trække hele dækkenet mod bagparten så hårene ligger rigtigt, og så spænde gjord- og benstropper.

• #4   14. dec 2010 start med et håndklæde eller en lille ting, og så arbejd dig opefter med fx et skridttæppe/lændedækken evt et med for i som kan sige nogle 'lyde' og sådan kan du blive ved til at du kan få et stort larmende dækken på til sidst.

Det er self ikke lige noget der kan gøres på én dag.. Det kan tage uger, måske måneder hvis hesten er meget rå (:

• #5   14. dec 2010 Hun har prøvet at have et sadelunderlag liggende, og det påvirkede hende ikke rigtigt..

Tak for jeres gode svar smiley

Mvh Louise

• #6   14. dec 2010 Den skal hvert fald ikke være bundet, så hellere få en til at holde den.

Lad den snuse og kigge, lad den forstå at dækkenet ikke er farligt på nogen måde. Prøv at rasle med det.
    Hold det samlet, så det ikke bliver et stort stygt spøgelse, men bare en stor "pose".

Tror ikke der er nogen bestemt fremgangsmåde, det er bare at føle sig lidt frem og se hvordan hesten tager det smiley

Kommentér på:
Forslag til hvordan jeg skal forsøge

Annonce