{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.652 visninger | Oprettet:

ømme rygmuskler {{forumTopicSubject}}

hej har fået en ny pony som altid har gået meget højstillet og havde udpræget underhals og manglede fylde ved rygmusklerne. har nu redet ham, så han sænkede halsen og fik ryggen op (i snart 3 måneder) men han virker øm i ryggen (sadlen er tjekket af sadelmager) hans underhals er næsten væk, og synes jeg kan se at hans rygmuskler fylder mere. men han spænder op og pisker med halen når jeg laver nedsidning. han er svær at sidde på, så jeg sidder nok også lidt uroligt.. men kan det passe at han har ømme muskler?? man kan sagtens rører ham på ryggen, men hvis man trykker lidt ned langs musklerne i ryggen reagere han ved at trykke sig ned i ryggen.. hvis det er ømme muskler, er det så pga ridningen? og hvordan kan jeg hjælpe ham??.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ømme rygmuskler
  • #1   19. jan 2011
    Ville få en kiopraktor til at kigge på ham :o)

Har du redet ham "low deep round" altså dyb og bag lod eller har du redet ham frem og ned, med næsen foran lod?

• #2   19. jan 2011 Ville få en massør til at kigge på ham smiley

• #3   19. jan 2011 Giv ham massage og nogle dage fri...

Samt masser af skridt... Det er super godt for ryggen, hvis du kan komme til så stræk hans ryg ud, find en bog om strækøvelser for heste, det kan også en massage bog, der er som regel nogle øvelser smiley

Jeg er begyndt at strække min lidt ud efter opvarmningsskridt og den helt store tur efter ridning...

Du skal ikke kaste dig ud i dybtliggende massage, det kræver mange kræfter og ekspertise, bare let massage...

• #4   19. jan 2011 han er redet lang i halsen, ligesom når man traver af. ikke under lod. og lidt i afslappet trav., har bestilt kioprakter til på mandag.. men det virker mere som musklerne...? men kan denne ridemåde give ømme muskler?

• #5   19. jan 2011 altså hvis han aldrig har brugt ryggen før, hvilket jeg ikke tror han har, når han har/haft underhals, så skyder den jo ryggen og så ville jeg fra start altid få ryggen op ved at starte med træning fra jorden af.
    Når så muskulaturen er kommet, kan man begynde at ride, ikke før.

Måske du er gået for hurtigt frem, så lidt træning fra jorden vil give ham en velfortjent pause og så ville en kiopraktor eller massør være en god ide.

• #6   19. jan 2011 vil lige sige at han er fin i letridning og galop, der arbejder han med fin energi og virker ikke irreteret. det er kun i nedsidning trav, men hvis jeg holder fast i sadlen og sidder 100% roligt så er det heller ikke noget...men lidt uro.., så pisker han med halen, og spænder i hals og ryg

• #7   19. jan 2011 det kan godt være at longe træning vil være en god ide.. men jeg vejer selv kun 29-30 kg, så presset er ikke stort på ham.

• #8   19. jan 2011 sadlen kan godt ligge dårligt, selvom sadelmager har tjekket.. det er min hest da i hvert fald et eksempel på.. fordi sadlen stadig ikke passer..

så jeg ville få en kiopraktor ud og en ny sadelmager ud

• #9   19. jan 2011 hvor gammel er han ???

Hvis han pisker med halen og spænder i ryg og hals, tyder det jp på han er øm.

• #10   19. jan 2011 sadelmageren er en af dem vi har hørt mest godt om Kit fra "hestens sadelmager", så hende betvivler jeg ikke. men han har før gået med en lidt stor rytter... og måske en lidt for stor sadel.. så det kan jo være noget gammelt skade som kommer frem i den ændrede rideform??

• #11   19. jan 2011 han bliver 8 til sommer... det er Harrie på min profil. stævnebillederne er fra 14 dage efter vi havde købt ham.., sne billederne er lidt nyere

• #12   19. jan 2011 Det er også Kit Hansen der var ude ved mig..
    sadlen passer slet ikke min hest, selvom hun har kigget på den 4 gange nu..
    så nu skal Ingdams ud i stedet for

• #13   19. jan 2011 undskyld han bliver 9 til sommer

• #14   19. jan 2011 ja var lige inde og se ham, han er rigtig sød. :0)

Men jeg tror lidt longe arbejde vil gøre ham godt, når han ikke er vant til den form for ridning.

og ja må indrømme jeg har heller ikke hørt noget godt om Kit, desværre.

• #15   19. jan 2011 (link fjernet)

er det denne sadel i bruger?

• #16   19. jan 2011 jamen så må vi igang med longen.. ville chambon elle indspænding ikke være en ide, da han jo skal sænke nakken lidt.?. han har en tendens til at være meget rejst i nakken... selv ude på folden når han løber rundt der...
    træls med Kit, men sadlen virker fin nok til ham, rider også med lammepad.. han kan også spænde lidt op hvis jeg sidder for uroligt uden sadel...

• #17   19. jan 2011 mht til sadel, ja men med et mindre kopjern, da den tippede lidt i bag.. og vi har også lagt lammeskind under

• #18   19. jan 2011 det er jo klart, hvis han er øm, at han spænder op uden sadel også..

hvis det er den sadel som schmølz har linket til, så passer den i hvert fald ikke hesten..

en sadel må på ingen måder tippe bagtil

• #19   19. jan 2011 Oki, det var nemlig lige tipning bagtil jeg kiggede på smiley

Men syntes også umiddelbart den ser lang ud?

• #20   19. jan 2011 Ville undgå indspændinger eller chambon, han skal nok finde sin naturlige holdning og takt efter lidt tid i longen, det kræver bare lidt tid og tålmodighed smiley

• #21   19. jan 2011
    Ville ikke proppe en chambon eller indspædninger på en hest m. ondt i ryggen..
    Longering uden - frem og ned.

Men ville nok først få fjernet problemet der gør han har ondt smiley

• #22   19. jan 2011 sadlen er en 15" wintec, den er 1 cm længere ude end det bagerste ribben, liiiidt for lang, men det skulle kunne gå. han har gået med en 16" af samme model inden vi købte ham. du kan bedre se længden på sadlen når du kigger på stævne billederne. tror det mørke billed snyder lidt.

• #23   19. jan 2011 oki smiley

men med hensyn til loge ville jeg gøre det uden indspænding.

start med at drive ham meget frem i skridten, han skal helt der frem hvor han "vipper" i halsen smiley

• #24   19. jan 2011 jannie: sadlen tipper ikke mere, vi fik skiftet til et mindre kopjern med det samme, den begyndte på det da han ændrede fason.

• #25   19. jan 2011 ingen indspænding , men longe arbejde med cavaletties, han kan gå over så han bruger sin ryg.

Sadlen må ikke ligge så langt tilbage, måske du skal se på en sadel uden kilepuder, som så vil gøre den mindre i længden også, ikke alle heste kan gå med en med kilepuder. og udover det skal sadlen helst passe uden lammeskind.

Men igen tror nu mest ømheden kommer at uvant ridning og for lidt muskler.

• #26   19. jan 2011 Har set din pony til stævner flere gange, da den tidligere ejer havde ham. Han kunne nemt blive noget hidsig og anspændt dengang. Min egen pony har været på samme måde, men det hjalp, da jeg lærte at sidde mere roligt.

• #27   19. jan 2011 Linda T: tror du har ret. vi søger også efter en anden sadel, men han burde ikke have ondt af den vi rider med. den ligger ikke og presser nogen steder. den er 1 cm for lang, men han virker ikke øm bag de bagerste ribben., og der er fin plads foran og i kammer, og den ryger ikke frem. sadelmageren mente også at grunden til at han reagerede var fordi at han var øm.. evt noget gammelt noget som dukkede op fordi han bliver redet så meget anderledes., eller måske øm af træning.. sadlen lå ikke 100% perfekt på ham, men det var bestemt ikke noget "alarmerende", at der var lammeskind og meget lidt vægt på ham. vil fordele vægten endnu mere.., vi prøvede 3 andre sadler på ham, og han reagerede ens.( også nogle korte). men vi leder dog med lys og lygte efter en 15" kort dressursadel..

• #28   19. jan 2011 Camilla J:Kan godt fornemme at han har gået meget anspændt, men han har allerede ændret sig utroligt meget, han slapper super fint af, lægger sig fint ud i hånden nu, han har allerede fået en fin let markeret muskel i den øverste del af halsen, og underhalsen er næsten helt væk.. det er kun i nedsidning at han spænder.. ikke hele tiden, men hvis han først spænder lidt, så kan jeg ikke sidde på ham, Og så bliver jeg urolig, både i sæde og hånd... også spænder han bare endnu mere... så jeg har faktisk kun redet letridning siden jeg har fået ham.. måske 2-3 min nedsidning et par gange om ugen... Kan han måske godt også være meget følsom, så det irreter ham at jeg ikke har nemt ved at sidde på ham??

• #29   19. jan 2011 jo og i den størrelse er det vist ret svært at finde.
    håber han snart bliver klar igen, han virker som en skøn dreng ;0)

• #30   19. jan 2011 tak Linda, det håber vi også. håber at kioprakteren på mandag kan hjælpe... men nogle gange skal det vist også være skidt inden det bliver godt.... tror vi kunne ride La3, bare i letridning.., men den går vist ikke (smiler)

• #31   21. jan 2011 Var til et meget spændende foredrag i går om kiopraktik og sadeltilpasning smiley

Der sagde sadel mageren at sadlen sagtens kan tippe bag til selv om bommen passer. Det er selve stopningen der er forkert i forhold til hestens rygmuskler. Når sadlen tipper bag til er det oftest fordi der er for meget stopning på midten. Dette vil yderliggere medføre at hesten får svært ved at bruge ryggen og derved får den øm ryg.

Kunne det være det her der evt. er sket?:
    I har fået den og fået sadlen tilpasset. Efter som i har redet den og den sætte langt bedre muskler og får en sundere ryg er der ikke tilstrækkeligt plads ved midten af sadlen. Derfor begynder sadlen at tippe. I får ændret bom størrelsen, hvilket af hjælper tipningen, men ikke afhjælper manglen på plads under den midterste del af sadelpuderne og derfor er den forsat øm? smiley

Bare en ide jeg fik?

men du må i hvert tilfælde meget gerne skrive herinde hvad kiropraktoren har sagt smiley

• #32   24. jan 2011 hej. ja så har kioprakteren og dyrlæge været på banen.. det første han sagde da han så ponyen var "den er da helt forkert sat sammen" Harrie ( vores pony) har været redet helt forkert i mange år. er overbygget i skulder muskler og mangler muskler i ryg og bag, samt mave. han var låst i hans lænde hvirvler, da han har gået med nedsunket ryg.. sadlen var ok, dog ømmede harrie sig ved meget pres bag på sadlen, men det ville han gøre ved alle sadler da .. han før har gåët med en 16" sadel og en rytter på 55-57 kg, og meget forkert ridning. muskler under sadlen er simpelthen "visnet".
    så spørger jeg så dyrlæge- kioprakter, hvordan han har gået igennem en handelsundersøgelse for knap 3 måneder siden, da det jo er en gammelt problem.. Det kunne han fordi : han på det tidspunkt gik med nedsunket ryg og har spændt i hele lænden. ømheden kommer fordi han begynder at rejse sin ryg og slappe af i musklerne.
    fremtid: vi vil ikke kunne finde nogen sadel der ikke irretere ham, da han er øm præcis der hvor puderne ligge, selv med et let pres for hånden.:, det vil dog blive bedre uge for uge. letridning er ok , da han slapper af og søger langt ned. han skal rides med eller uden sadel eller evt sadelpude 3 gange om ugen i dressur dog med lav hals ( ligesom en unghest) 2 gange i longe med chambon, ikke for stram, men nok til at han ikke er højstillet. og så 2 hele fridage...
    galop er super godt hvis han kan søge dybt. små spring er også godt, det søger for flexibilitet i lænden.

jeg skal 2 gange om ugen trykke ned på de bagerste lænde hvirvler og presse dem let fra side til side ( for at de ikke skal låse igen) blød håndmassage og med massagestrigler er også super. OG DET KAN IKKE GØRES FORKERT HVIS MAN ER BLID!!!) ved at der er nogen som kun tror at det er de uddannede som må massere, men alm blid afslapnings massage må alle lave.. dejligt for pony og samværet mellem hest og rytter.

men den endelige diagnose er 4 måneders muskel trænning, så skulle han være klar til at indtage dressurbanerne. måske lidt før.....

• #33   24. jan 2011 super, så er der noget at gå igang med og du ved at tingene kommer til at fungere, når han bliver trænet korrekt.
    super tak for opdate :0)
    og held og lykke med træningen.

• #34   24. jan 2011 tak. glemte lige at skrive at med hensyn til sadel, så foreslog han en kile til bag, for at fjerne pres fra den bagerste del at sadlen, ikke noget han skulle gå med altid, men indtil han får lavet nogle muskler så han kan "bære" rytteren med rejst ryg...

Kommentér på:
ømme rygmuskler

Annonce