5.347 visninger
|
Oprettet:
Hest på prøve der væver {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg har en hest på prøve. Jeg har 3 uger til at finde ud af om jeg vil beholde den.
Den væver rigtig meget i boksen - og den står på en rideskole med ca. 30 heste. Hesten er rigtig fllot og jeg synes godt om den ridemæssigt.
Mange folk på rideskolen snakker om det "smitter".
Den står i boks med lodrette tremmer.
Nogen der har nogle gode råd? Skal jeg overveje at beholde den - hvis den stadig væver?
Anna G
jan 2006
Følger: 90 Følgere: 137 Heste: 6 Emner: 400 Svar: 3.365
men det kan være svært når man først knytter sig til den..
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.550
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 43 Heste: 6 Svar: 2.885
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 5.957
Hvis den væver meget kan de have en ødelæggende effekt på hesten led og ligamenter i forbenene.
Jeg ville foreslå at have en sådan hest i løsdrift.
Om du skal købe den eller ej er op til dig.
jan 2005
Følger: 86 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 15
Nuværende ejer har en lille åben boks, og den meget på fold, så tror ikke de har haft så STORE problemer med den.
Jeg har ikke mulighed for at sætte den i læstdrift, som jeg har læst hvilket skulle være rigtig godt :).
nov 2006
Følger: 96 Følgere: 104 Heste: 18 Emner: 62 Svar: 1.108
Da jeg gik på DCJ var der en stor vallak som havde en kanin i sin boks da den ellers vævede....
mar 2004
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 478
Det smitter ikke, vævning er en steotypie så heste gør for at distrahere for noget som der gør ondt/ stresser den eller andet. Det "smitter" kun hvis de andre heste står under lige så dårlige forhold og er lige så udsat for stress som den anden hest.
Jeg ser intet dårligt i at købe en hest med handelsfejl. Så længe man gør alt for at den får det bedre.
jan 2005
Følger: 86 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 15
Jeg har mulighed for at sætte den på fra 8-16 hver dag, men jeg har det SÅ dårligt med at efterlade den i boksen, når den står og væver. Den væver så meget den løfter begge forben og har næsten 50cm mellem benen, måske mer'. mellem hvert ben, Den har fået min gamle hets boks, som ligger meget centalt i stalden.
Og der er desværre ikke nogen der vil have den til at stå ved siden er deres heste, fordi de mener absolut det smitter
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.512
Men jeg vil ikke have en hest med det, og vil også MEGET gerne undgå at stå i stald med en (har gjort før, 2 i samme stald). Jeg syntes det er forfærdenligt at se på.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.631
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.236
feb 2007
Følger: 74 Følgere: 87 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 235
sæt noget op i begge sider så den ikke kan se på de andre heste og måske sæt noget op på dens boks ud mod gangen så det kun er åbningen den kan se ud af..
Det SMITTER IKKE!.. det an du godt sige til dem!! det noget fis!
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 70 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 230
har haft en væver i stalden 1 et år, den kom på fold hver dag i 8 timer samt stod i åben boks med 1 sidemand og udkig til markerne, den holdte aldrig op og var jævnligt halt på forbenene.
Der foreligger mange forklaringer på hvorfor- hvordan osv, men der er større risiko for slitage i benene på sådan en hest så syntes som tidligere sagt længere oppe, hvorfor købe en hest med "fejl" og knytte sig til den.
Men ønsker dig al held og lykke.
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.045
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.717
Løsdrift til sådan en hest, må være det eneste rigtige.
Ville være betænklig hvis jeg var dig, der kan være mange grunde til at den væver, og uasnset hvad er det usundt at den gør det.
Hvis du køber den , synes jeg du skal kunne tilbyde en løsdrift.
sep 2007
Citat:
Lad mig en gang for alle slå fast, at tvangshandlinger ikke smitter blandt heste. Har din hest måske lært at lave scheneklvigninger ved at se en anden hest gøre det? Nej vel. På samme måde, så bliver hesten lige så lidt krybbebider eller væver af at være i nærheden af en anden hest, der udfører tvangshandlingen, fastslår adfærdsforskeren Cathleen Wenz for med det samme at afkræfte en af de største fordomme vedrørende heste med en stereotyp adfærd
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.445
Men nej jeg ville ALDRIG købe en hest som væver. For det første fordi jeg ville gå og have det SÅ dårligt over at den gjorde det og ville aldrig kunne gå fra den. Og så for andet fordi det slider rigtig rigtig meget på dens ben/ det ødelægger dens ben. Jeg har hørt at heste der væver meget kan ikke være lige så længe i ridning som en hest der ikke væver. Så det vil sige at den bliver "gammel" hurtigere! Så jeg ville holde mig langt fra det - da jeg knytter mig meget til dyret og ikke kan nænne at komme af med den igen!
sep 2007
sep 2007
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.445
okt 2004
Det har vist sig umuligt at videnskabeligt bevise at sterotypier smitter fra hest til hest.
Sterotypier opstår når hesten hindres i at udføre naturlige handlinger. Eks. er det en naturlig handling for hesten at gå mange kilometer hver dag, i jagten på føde. Når man så smækker hesten i en boks, vil den ikke kunne udøve denne naturlige adfærd. Hesten begynder derfor istedet at "vandre" i boksen. Adfæren udvikler sig til det vi kalder vævning, hvor hesten står og svinger fra side til side. (Det ses desuden hos mange andre dyrearter - nogle kan måske huske det gamle elefant anlæg i kbh zoo hvor hanelefanten gik frem og tilbage på samme sted dag ud og dag ind)
Nogle heste er mere følsomme end andre, og udvikler derfor letttere disse sterotypier. Der er delte meninger om de øvrige udløsende årsager, men stress og fodring er ihvertfald vigtige faktorer.
Grunden til at myten er spredt om at sterotypier smitter er fordi der jo ofte vil være flere heste i samme stald der udvikler dem. Dette er ikke fordi de "smitter" hinanden, men fordi de alle lever i det samme dårlige miljø. (eks. for lidt fold tid, forkert fodring, dårligt indrettet stald eller bokse osv osv.)
Når en hest ført har udviklet sterotypien kan den blive så indlært, at det ikke længere vil hjælpe at flytte hesten fra det miljø der udløste adfærden. Det kan evt. afhælpe problemet lidt, men ikke nødvendigvis fjerne det.
okt 2004
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.052
Jeg købte en mega stressvæver for en del år siden, og nu idag, er det eneste der har fået ham til at stoppe 100%, løsdrift.. Jeg har prøvet mange typer opstaldning til ham, og nogle steder har det bestemt minimeret hans stereotype adfærd, men aldrig stoppet det helt... Jeg har selvsagt læst en del på dette emne, fordi jeg også fik det dårligt af at se ham væve, for jeg vidste jo det var udløst af et andet behov der ikke var dækket... Jeg vil ikke have problemer med at købe en væver igen, da jeg føler mig godt rustet til at "kurere" sådan en adfærd igen...
Men hvis du køber sådan en, bør du indstille dig på at opstalde den et mindre sted, med knap så megen aktivitet og meget mere foldtid! Helst løsdrift, dem er der en del af efterhånden... Og så er det rette foder uden for megen stivelse og sukker også vigtigt plus selvfølgelige at den har adgang til godt grovfoder 24/7, alt efter hvor nøjsom den er, kan det være fra hø til frøgræs....
sep 2007
Følger: 53 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 78
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.512
Hest på prøve der væver