3.120 visninger
|
Oprettet:
hopper og hingste {{forumTopicSubject}}
Hej
Kan hopper og hingste gå sammen hvis man sterilasere (staves) hoppen ?
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
okt 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 115
Som udgangspunkt er hingste af natur altid interesseret i hopper, men det er hoppens brunst, der tænder ham.
Under moderne forhold, hvor de fleste hingste aldrig går sammen med andre heste, og da slet ikke hopper, som de ikke skal bedække, kan der opstå problemer med at smække dem sammen. Hingsten mangler simpelt hen erfaring med det sociale samt "fingerspidsfornemmelse" af situationen.
Dertil stiger hans hormoner gevaldigt om sommeren.
Langsom tilvænning må tilrådes.
Jeg kender dog flere steder, hvor det er lykkes udmærket at lade hingst og hopper gå sammen - ud over når der er brunst.
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
jul 2005
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 7 Emner: 20 Svar: 61
jul 2005
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 7 Emner: 20 Svar: 61
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Udover det kender jeg da en del friske små hingste der hellere end gerne forsørger sig, hvad enten hoppen er i brunst eller ej. Det er så op til hoppen at gøre det klart for hingsten at hun IKKE er interesseret. Nogle hingste fanger den rimeligt hurtigt, andre jager gerne rundt med hoppen i lang tid inden han giver op.
Og så kommer det også an på hvor godt hoppen kæmper imod. Nogle hopper lodser bare til, mens andre løber væk. Og til sidst er der de stakkels hopper der bliver så skræmte at de bare lader hingsten hoppe på, også selvom de ikke er i brunst.
Til trådstarter.... lad være med at sætte dem sammen. Og hvis du skal have dem sammen, så kastrer hingsten. Det er både sikrere og MEGET billigere end at forsøge sig med at få hoppen steriliseret.
apr 2009
Følger: 87 Følgere: 86 Heste: 5 Emner: 286 Svar: 734
Det var nu mest af rent nyskærrighed
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Den kombination du tænker på, er ikke aktuel.
Jeg undrer mig lidt - du har købt din Prins med henblik på at stille ham til kåring med henblik på at opnå en avlsgodkendelse, men du ytrer alligevel allerede nu en vis frustration over at han er hingstet (og at du muligvis også har problemer med at finde fold-kammerat).
Bare lige for at være sikker - du lader vel ikke din hingst løbe løs længere?
apr 2009
Følger: 87 Følgere: 86 Heste: 5 Emner: 286 Svar: 734
Han skal ikke avlsgodkendes, økonomien står ikke til det.
Jeg bliver desværre nød til at privotere min uddandelse højere end hestene, selv om det er det sidste jeg ønsker !
Hvorfor tror du jeg ytrer en vis frustration ?
Jeg er så heldig at bo på gård, og alle vores heste går her hjemme plus to der er opstallet ???
Giv gerne en forklaring, på hvad det er du virker som om du har lidt travlt med
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Dine logmenter virker frustration - og indlægget her kunne virke som om du ikke helt ved hvad man kan, kan ikke og bør, bør ikke med hingste og deres foldbuddies
hopper og hingste