8.157 visninger
|
Oprettet:
Hvad gør i af møddingen??? {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået at vide, at mødding med halm, strøet ud på marken i tynd lag, hurtigt bliver væk i jorden. Det er hvad jeg satser på at gøre med min mødding. Der er ikke voldsomt meget. Men jeg tænker på hestemødding som gødning til det græs jeg slår wrap på til hestene, hvordan ser det der ud med ormebyrden? For hvis gødningen hurtigt forsvinder og marken står yderligere et par mdr, er ormene også væk så? Nogen ideer???
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 51 Heste: 8 Emner: 144 Svar: 1.170
I år skal vi selv bruge vores møding til at gøde en gl.fold som skal omlægges med nyt græs. ellers får naboen den når han sprøder møj ud på hans marker.
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 51 Heste: 8 Emner: 144 Svar: 1.170
Lige en anden ting vi antænder vores mødning jævnlig så alle tiltænkte udyr dør og ikke gør skade. Vi har ikke problemer med orm i vores heste hold. de bliver tjekket hvert år og vi er fri for behandling.
sep 2008
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 33 Svar: 380
dec 2004
Følger: 49 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 394
-Bare lige husk at det er lovpligtigt! at pløje den ned i marken inden 3 dage efter spredning!!! Og der er en 2m regel omkring søer, åer og vandløb.
Derfor bruger man det oftest som gødning i forbindelse med omlægning af marker.
Hvis du ikke kan bruge det selv eller få en landmand til at aftage det, kan du få kommunen til at aftage det til forbrænding eller lign. Det koster bare en pris, som er forskellig fra kommune til kommune.
-Man kan også bruge det til at fye med i eget fyr, dette er dog ulovligt pga. et EU direktiv. Så tys tys med det
dec 2004
Dog hvis man er i tvivl om der er ormesmitte i marken, kan man lave græsset til wrap, da det iltfattige miljø i wrapballen slår ormene ihjel.
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
apr 2005
Følger: 24 Følgere: 61 Heste: 6 Svar: 352
dec 2004
Det tror jeg ud fra hva jeg ved omkring det EU direktiv som forhindrer afbrænding i eget fyr. Grunden til at vi i DK ikke må afbrænde gødning er fordi det betegnes som landbrugsaffald. De må f.eks. godt i Sverige, da her betegnes det som bioaffald, og det må man godt brænde.
Kunne forestille mig at kompost/haveaffald er bioaffald, og der kommer hestemøg jo så ik lige ind under i Danmark.
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.138
maj 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 61
Hvorfor er det lige, at der skal pløjes efter det er spredt ud. Det skal da nok optages i jorden hurtigt, og når det kun er en lille mødding til et stort stykke ?
Hvem skulle holde øje med det ? Hestenes prutter får da også bare lov at ligge, hvor de smider dem.
Det kunne da godt lyde dyrt, hvis man hyrer kommunen til at tømme mødding.
Hvad gør i af møddingen???