{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.157 visninger | Oprettet:

Hvad gør i af møddingen??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået at vide, at mødding med halm, strøet ud på marken i tynd lag, hurtigt bliver væk i jorden. Det er hvad jeg satser på at gøre med min mødding. Der er ikke voldsomt meget. Men jeg tænker på hestemødding som gødning til det græs jeg slår wrap på til hestene, hvordan ser det der ud med ormebyrden? For hvis gødningen hurtigt forsvinder og marken står yderligere et par mdr, er ormene også væk så? Nogen ideer???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad gør i af møddingen???
  • #1   22. jan 2011 brug aldrig heste møg på mak/græs der skal bruges til heste

• #2   22. jan 2011
    I år skal vi selv bruge vores møding til at gøde en gl.fold som skal omlægges med nyt græs. ellers får naboen den når han sprøder møj ud på hans marker.

• #3   22. jan 2011 bruger det som gødning af kornmarken

• #4   22. jan 2011
    Lige en anden ting vi antænder vores mødning jævnlig så alle tiltænkte udyr dør og ikke gør skade. Vi har ikke problemer med orm i vores heste hold. de bliver tjekket hvert år og vi er fri for behandling.

• #6   22. jan 2011 Min mødding bliver afhentet af en landmand (min chef) som kører det ud på sine marker.

• #7   22. jan 2011 Du kan godt bruge din halmmødding som gødning på dine marker.
    -Bare lige husk at det er lovpligtigt! at pløje den ned i marken inden 3 dage efter spredning!!! Og der er en 2m regel omkring søer, åer og vandløb.

Derfor bruger man det oftest som gødning i forbindelse med omlægning af marker.

Hvis du ikke kan bruge det selv eller få en landmand til at aftage det, kan du få kommunen til at aftage det til forbrænding eller lign. Det koster bare en pris, som er forskellig fra kommune til kommune.

-Man kan også bruge det til at fye med i eget fyr, dette er dog ulovligt pga. et EU direktiv. Så tys tys med det smiley

• #8   22. jan 2011 Og forresten, så er ormene in-infektive efter 3 uger.
    Dog hvis man er i tvivl om der er ormesmitte i marken, kan man lave græsset til wrap, da det iltfattige miljø i wrapballen slår ormene ihjel.

• #9   22. jan 2011 det meste kommer ud på markerne, noget af det i urtehaven/køkkenhaven. Når hestene står på spåner kommer det ud på ridebanen. Resten bliver hentet af landmænd. smiley

• #10   23. jan 2011 Nu spørger jeg måske dumt. Men må man godt aflevere det ved en losseplads som kompost/haveaffald? Nu tænker jeg når man kun har 2 heste på løsdrift så er det jo nærmest intet.

• #11   23. jan 2011 AB - det er et godt spørgsmål, men kunne forestille mig at svaret er nej.
    Det tror jeg ud fra hva jeg ved omkring det EU direktiv som forhindrer afbrænding i eget fyr. Grunden til at vi i DK ikke må afbrænde gødning er fordi det betegnes som landbrugsaffald. De må f.eks. godt i Sverige, da her betegnes det som bioaffald, og det må man godt brænde.

Kunne forestille mig at kompost/haveaffald er bioaffald, og der kommer hestemøg jo så ik lige ind under i Danmark.

• #12   23. jan 2011 AB..det kommer an på hvor emsige de er på din losseplads smiley og hvor meget man kommer med.. det har lykkedes for mig at komme med en lille trailerfuld indimellem og det siger de intet til...

• #13   25. jan 2011 Tak for svar. Vi presser vores græs til wrap, så det må jo være godt.
    Hvorfor er det lige, at der skal pløjes efter det er spredt ud. Det skal da nok optages i jorden hurtigt, og når det kun er en lille mødding til et stort stykke ?
    Hvem skulle holde øje med det ? Hestenes prutter får da også bare lov at ligge, hvor de smider dem.
    Det kunne da godt lyde dyrt, hvis man hyrer kommunen til at tømme mødding.

Kommentér på:
Hvad gør i af møddingen???

Annonce