At oprette under race {{forumTopicSubject}}
Skal vi til at ha' ryddet op i alle de forkerte oprettede heste?
Jeg svinger selv lidt i mine meninger her.
Synes det er tisse-irriterende, at der er så mage blandinger oprettet under f.eks. Araber, som hverken har afstamning eller bare ligner.
Men på den anden side, så synes jeg fjordheste uden afstamning hører til under Fjordheste.... for man kan jo se, at det er en fjordhest.
Og suuuuk, hvor ville jeg ønske, at folk skrev afstamning på under Stamtavle, i stedet for bare at skrive "Ja".
Hvad mener I... skal der strammes op må hvor man kan oprette sin hest, eller er det bare lige meget?
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.698
Tiril R
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 178 Svar: 1.137
mar 2006
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 254
Synes det er synd, når det ikke respekteres, man ikke længere ejer hesten. har set et par stykker herinde der ikke vil slette, selvom ny ejer beder om det.
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 178 Svar: 1.137
mar 2006
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 254
Håber de selv ser det, de nye ejere...
Tilslutter mig en grundig oprydning i forkert oprettede...
Og synes altså man selv bør slette sit galleri af en solgt hest..
dec 2004
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 25 Svar: 134
mar 2006
Følger: 83 Følgere: 99 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 1.065
dec 2005
Følger: 43 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 152 Svar: 1.388
dec 2005
dec 2005
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 183 Svar: 1.868
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 145 Heste: 33 Emner: 110 Svar: 713
Jeg kan bedre forstå det med tinkeren/irish cobben - der er 2 foreninger og hestene kan kåres begge steder - der er det smart nok at kunne lave om, når hesten er kåret.
Men men men ....
Burde det ikke være fastlåst når hesten er oprettet, således man ikke efterfølgende kan lave om på dens race?
Godtnok kan man have oprettet den forkert, men så kan HA´erne vel have specialadgang, som kan hjælpe med ændringen???
Mvh lise
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
sep 2004
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 332 Svar: 1.052
Har forresten et spørgsåm til jer alle:
Hvis en hest er registreret under D.S.P, skal den så ikke stå under D.S.P herinde? Og ikke under Araber, selvom det måske er den oprindelige race inden den blev registreret?
feb 2005
Følger: 131 Følgere: 148 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 247
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
Jeg synes ikke at hesten skal oprettes under en specifik rase, med mindre der er papirer på den. Er der ikke papirer, skal den under blandinger.
Men jeg er ikke enige i jer i, at man partout skal skrive stamtavlen, hvis man har den.
Med min hund har jeg skrevet JA, og ikke mere, da det nu er en mægtig fin een af sklagsen, så tør jeg ikke. Han er jo penge værd, så der var måske nogle der ville stjæle ham!
Det samme kan vel ske, hvis du har en værdifuld hest pga afstamningen.
Men så kan alle jo bare skrive JA, og oprette hesten som de vil.
Er lidt et dillemma.
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.698
ang stamtavle/racer så synes jeg ponyen skal have stamtavle eller være kåret i racen (DSP trænger ikke stamtavle for at kåres)... Den skal i det mindste have kendt afstamning...
Jeg har set utallige NEW FOREST PONYER herinde UDEN stamtavle/kendt afstamning... Det er forkert.. så skal de under BLANDING AF RACER... Det er den race hvor jeg har set flæst tilfeller, måske fordi det er en race jeg går lidt opp i...
Tiril R
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.044
Min han har papirer... De er dog ikke landet i DK endnu af mærkelige årsager... Men jeg ved at Lukas mor er Donys Viscountess som var dyreste hoppe på en auktion for Welsh i 2001, og hans far er Nebo Sion, som jo er welsh cob... Og jeg har kendt Lukas fra han blev født, så jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at hans mor er den hun er
Det vi gerne vil "af med" er de brugere som bare mener at lille mette er new forest, for det ligner hun jo egentlig meget godt...
Mht. fjordhestene, så er man vist ikke i tvivl om den er ægte eller ej, da det er en af de få racer, hvor de alle sammen ligner hinanden...
Mht at have solgte heste oprettet, så er det kun OK, hvis man har den nye ejers tilladelse, som fx Tiril har det... Hvis man som den njye ejer ikke kan få den gamle ejer til at slette hesten, så må man tage fat i en HA'er... Vi kan desværre ikke se på hesten om den må være her eller ej
Tilbage med racerne...
Så er der jo racer som er så nye, at man endnu ikke har alle stambogsregistreret... det gælder fx Tinkeren/Irish Cob'en...
Og så er der de racer som man ikke behøver at have stamtavle på...
Fx DSP... men lad nu være med at oprette den som DSP medmindre i har papirer på at den er godtkendt...
For en pony er altså ikke en DSP bare fordi den er blanding af New Forest og Araber...
dec 2005
jan 2005
Følger: 28 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 169 Svar: 443
Beauty har stamtavle og er mærket , men tidligere ejer havde smidt den væk så den kender jeg ikke og kan dermed altså ikke skrive den ind... Men hun skal snart ud til en der tjekker hendes nummer og så finder en ny stamtavle til os.
Dipsy er traver (måske en pony race i). Har snakket med hans "første" ejer som købte ham ved en hestehandler.
Hun gav ikke mere end 1500 for ham fordi han var en traver (lille traver) og han var hel mager.
Når man omgås med ham er man ikke i tvivl med hensyn til hans race for han har stort set alle traver trækne.
Modsat på billeder hvor han overhovedet ikke ligner ret meget en traver i forhold til hvad han gør i virkeligheden
At oprette under race