{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

HMS-overhånd ? {{forumTopicSubject}}

Er jeg mon den eneste der af og til tænker / synes at det der HMS er ved at tage en anelse overhånd ?

Nu er der jo gode " hms ponyer til salg" samt " tricks ponyer" altså små ponyer som ikke kan rides.

Hvor blev den almindelige sunde fornuft og almindlig ridning og omgang med hesten af ??

Jeg mindes nu at have haft et udmærket forhold til mine heste, og de heste jeg red som barn, selvom jeg red med bid og skældte dem lidt ud af og til, og faktisk også selvom jeg nogle gange måtte give dem et klask på bagen hvis de feks sparkede bagud eller nappede.

Jeg siger ikke det var rigtig, ej hellere at det var forkert.

Det må være op til folk selv at vudere hvad der er bedst for dem og deres hest.

Men er det der tricks og HMS ikke en aneles overvuderet ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HMS-overhånd ?
  • #1   1. feb 2011 Jeg er fuldstændig enig ! Kunne ikke have sagt det bedre selv smiley

• #3   1. feb 2011 Måske er jeg bare ved at blive en sur gammel nisse.

• #4   1. feb 2011 jeg bruger så slet ikk HMS gider ikk den slags.
    men har fundet ud af at lige triks faktsik kan være ganske sjovt og lave lidt ind i mellem...
    har redet et par heste der helst skulle have tingene afvide på den lidt hårde måde, for ellers ville de være totalt kolde i røven

• #6   1. feb 2011 Jeg synes nu ikke det er helt til grin. Synes der er rigtig mange gode ting i det, og det er dejligt at folk har fået syn for sagen og kan se andre måder at ride og opdrage heste på. Og mange ting kan mange bruge i sin hverdag. Jeg er da selv blevet klogere på mange måder, ved at lærer og tage på kursus i fek HMS. Men min sunde fornuft og almen opdragelse af en hest har nu ikke ændret sig.

Og synes desværre det virker lidt som om at nogle tænker mere på korret tillid end feks sikkerhed og sund fornuft.

• #7   1. feb 2011 Tjah, det ved jeg nu ikke - det kommer nok lidt an på hvad man gør det til, synes jeg.. For man skal til en hver tid passe på at man ikke menneskeliggør hestene, og det kan der bliver lidt for stor tildens til en gang i mellem.. Tilgengæld synes jeg at det er enormt positiv at folk går mere og mere op i hestevelfærden fordi sådan noget som "hms" er kommet mere frem. Det er for mig at se skønt, at vi tænker mere over, hvordan vi kan give hesten et sundere, nemmere og bedre liv som ridehest - og at vi studerer hestens "væsen" og natur mere er fantastisk - på den måde får vi større forståelse for vores heste og åbner et bedre samarbejde. Om man rider med bid eller ikke gør, synes jeg dog ikke er væsentligt, for det er bestemt ikke afgørende for ens forhold til hesten, så længe man kan styre det, det kan jo selvfølgelig misbruges ligesom andre hjælpemidler kan..
    Så jeg ser det bestemt som noget positivt og ganske sundt for ridesporten..

• #8   1. feb 2011 Cecilie J: jah, godt sagt - du har helt ret.. smiley

• #9   1. feb 2011 HMS er jo en betegnelse for en omgang man har med hesten, og ikke noget man kan træne som sådan. Natural horsemanship er en træningsmetode som nogen træner, samt der findes andre former, og så er der tricks som ikke har noget at gøre med det. Tror mange blander tingene sammen. Synes det er fair nok at sælge en lille pony og sige den er god til tricks. HMS ponyer kan dog ikke sælges, da det ikke er en træningsmetode som sådan, men den kan jo være trænet i natural horsemanship, eller andet jordtræning. Selvfølgelig bestemmer man selv hvad man laver med sin hest, og om man vil holde tricks eller jordtræning ved lige når man køber en sådan hest, men synes da det er iorden at skrive det i annoncen hvis den er trænet efter nogle speciele principper.

• #10   1. feb 2011 Jeg tænker at man kommer meget længere ved helt almindelig omgang med hesten hver dag. Sørger godt for den, strigler den, nusser den, rider den, oplever noget sammen med den. muger ud , foder den, henter den til og fra fold selv osv. Det er DET der tæller. Det er DER hesten lærer en at kende og skaber tillid. Ikke på en bane med nogle øvelser.

Og det er nok det jeg synes folk desværre glemmer.

Og så har jeg set nogle ekspemler herinde hvor yngre piger på ingen måde kan styre deres hest, pga de ikke sætter grænser, hvor man bare tænker, hjælp, den hest bliver livsfarlig en dag.

• #12   1. feb 2011 HØRT! kunne ikke være mere enig.

• #13   1. feb 2011 Laura- tror næppe de heste i annoncerne er trænet specielt. Men det er jo nemt at skrive at det er en god trick hest. Folk forbinder jo små ponyer med cirkus og trick.

Ligesom alle dem som skriver " god skovturshest" eller " kan blive en godt skovturshest" dette skriver de oftes hvis hesten ikke kan gå dressur eller spring. Så skidt med at krikken løber ad helvede til med en når man møder cykler på sin rute, eller at den japper afsted, nægter at gå forrest på tur eller baggerst, går sin vej når man siger op osv, bare den ikke kan gå dressur, så er den helt automatisk en god skovturshest.

Og det er jo en gang bavl. Men de annoncer er der jo tonsvis af.

• #14   1. feb 2011 Frejafin: Man kan jo sagtens have en god og ordentlig omgang med hesten til dagligt, og stadig træne jordtræning i stedet for at ride? Jeg elsker jordtræning, for synes hesten lære at følge en bedre, lære nyttige ting som at stå stille, bakke osv, samt det er nemmere at lære den ting fra jorden inden man lære den det fra ryggen. Jeg tager altid lige et par runder inden jeg rider, hvor jeg træner basis ting samt får den ned og slappe af med hovedet. Jeg betegner HMS som normal omgang med hesten, og derved ikke noget man bare lige træner 10 min om dagen.

• #15   1. feb 2011 og så er der skræmmende mange der tror at hvis de kan ride rundt med en snor om halsen så er de rigtige HMSer.

Kigger man rundt på profilerne herinde er der mange der har billeder af heste og ponyer der går med en snor om halsen med en ved siden af hvor der så i bunden står " tillid" eller " harmoni" eller andet. Eller piger som rider på en bane med et reb om halsen. Det kunne jeg altså også som barn.

• #16   1. feb 2011 Laura, det har du helt ret i, men det er der jo ikke noget nyt i ? Almindelig godt tilridning af ungheste starer jo fra jorden af med øvelser som at bakke, dreje, stå stille, longering, vige for tryk osv. Det er da ikke som sådan HMS, bare almindlig træning og sund fornuft ?

• #17   1. feb 2011 Det kan jo godt være en hest er trænet efter specielle principper, eller kan en masse tricks, hvis den f.eks er meget lærenem. Giver dig ret i at det i nogen tilfælde er ligegyldigt at skrive, hvis det bare er en pony, men hvis de ikke kan finde andet at skrive om den, pynter det jo at der står "kan blive en god trickpony". Man skal bare huske at hms og tricks ikke har mere med hinanden at gøre end hms og dressur.

• #18   1. feb 2011 Ja, jordtræning vil jeg kalde det. HMS er bare normal omgang med hesten, hvor man kan være en god eller en dårlig horseman. Natural horsemanship er som sagt noget andet, men mange blander det sammen.

• #19   1. feb 2011 Jeg syntes også at HMS, er begyndt at blive alt for seriøst herinde, og mange tænker ikke på andet end at det er sådan man skal ride, og gøre med hesten.
    Selvom jeg træner det med "min" IC vallak, så går jeg ikke så højt op i det. Jeg gør det kun fordi han virkelig havde 0% respekt for mennesker, og han var fuldstændig ligeglad om du stod i vejen for ham.

Jeg er ligeglad om man bruger HMS, eller bare rider helt almindeligt som mange andre gør. Bare man passer godt på sin hest, sørger ordenligt for den, og holder af den. Så er det, det vigtigste.

• #21   1. feb 2011 Horsemanship er ikke noget en hest kan lære, den kan det allerede. Det er rytteren/træneren/mennesket, der skal træne for at få et godt horsemanship til sin hest.

Dette kan trænes på mange måder, både med et reb om halsen på en bane, i boksen, ind fra folden, og foran en bog uden hesten. At have et godt horsemanship handler om at sætte sig ind, hvordan hesten tænker, hvordan man kan gøre dens liv i fangeskab så godt som muligt og lære dens kropssprog.

Tricks er en god måde at træne sit horsemanship på, men det er det at gå en tur også. Jeg træner mit horsemanship hver eneste sekund jeg tilbringer med mine heste.

Horsemanship er mange mange ting, at små piger går rundt og "træner hms med deres ponyer" er da vel ligemeget? Det er da bare godt at ønsket om at forstå sin hest og give den det bedst mulige liv bliver udbredt. Jeg synes det er helt okay at ordet bliver "misbrugt", så længe det kommer hestene til gode i sidste ende.

• #23   1. feb 2011 Har jeg da sagt det modsatte nogen steder??

• #25   1. feb 2011 HMS og tricks er jo ikke det samme. Det har Rigtig mange misforstået. HMS er jo bare en fornuftig tilgang og omgang med hesten. Men ja, det ser temmelig rosenrødt ud herinde smiley

• #26   1. feb 2011 Meget enig smiley

• #28   1. feb 2011 100 % enig med <b> Veo ! </b>

• #29   2. feb 2011 ja sys nu os det er kørt for langt ud ! Hva med ganske alm håntering af hesten i stedet for alt det halløj der!

• #30   2. feb 2011 Enig med Veo.

Jeg syntes ikke HMS har taget "overhånd" men jeg syntes folk har misforstået konceptet. Jeg er "Natural Horsemanship" udøver - Som jo er den <b> livsstil </b> der ønsker at træne heste så naturligt som muligt.

Jeg syntes det er skønt at tingene fungere som de gør og at børn og unge bruger mere tid på deres ponyer for at lærer den tricks f.eks istedet for bare."Hej hest - strigle - ride - farvel hest". Men nu kalder jeg jo aldrig Dino f. eks en "Trickpony" eller en "Horsemanship pony" xD Han er bare min pony:p

• #31   2. feb 2011 overhånd eller ej.. det er lige meget, gider man ikke læse eller høre om det kan man jo bare skifte videre til næste side.. men ja der er mange der forbinder hms med triks.. desvære.. men det er der vel ikke noget at gøre ved..

ja jeg rider bid og bomløs da det fungere bedst for mig og hesten.. vi øver triks, da han godt hurtigt kan miste fokus, og ved at bede ham om et trik har jeg 100% fokus igen.. der hvor hesten står, øver ingen efter den ene eller anden alle har stille og roligt udviklet deres forskellige trænings metoder.. nogle kæft trit og retning, mens nogle har en mere stille tilgang til det, og nogle midt i mellem..

jeg selv har et handicap der gør at jeg ikke kan flytte mig hurtigt, og derfor er min trænings form blevet stille.. fx en plag skal have løftet benet men vælger at gå mens man har fat i benet mig: holder fast i benet og følger med ham rundt og renser hoven, når han står stille står vi lige et halvt minut også slipper jeg den og siger dygtig og klapper ham.. anden: et ryg i grimen så den kan få en konsekvens med det samme så det ikke tager lang tid at lære den at den altså skal stå..

jeg vil ikke have mulighed for den sidste da jeg ville mist balancen hvis han rejste sig eller bakkede pga ryk i grimen...

om man træner på den ene metode eller den anden er vel op til den enkelte.. der findes ikke den gyldne vej, da ikke alle trænings metoder passer til alle heste..
    .
    klapper man min i røven kommer der et flyvende bagben (inden jeg fik ham, kendte ham i 3 mdr inden jeg fik ham ).. han er blevet vant til at hvis han gider er jeg der, og hvis ikke så må han jo blive ude på folden.. dog har han fundet ud af at jeg bare tager plagen ud og strigler ham.. så bliver han hurtig misundelig og derfor kommer han altid når jeg er på dalen..

• #32   2. feb 2011 syntes det der er "sjovest" her inde er dem som skriver og giver udtryk for at HMS er det bedste og eneste der virker. Kikker man så i deres billeder ser man en rytter der tvinger hesten under bidet, og bruger både hårdt bid og pisk, uanset hvordan HMS forstås så er det da dobbeltmoralsk... Man må ligesom tage stilling til hvordan man gør og så gøre det og stå ved det...

• #33   2. feb 2011 jeg er til begge dele hvis jeg har redet hårdt så tager jeg gerne en lille tur uden sadel og hovedetøj men det sq mere fordi det er hygge, ville aldrig selv blive den der springer helt fra bid. for det bestemt ikke ondt at ride med bid hvis man bare håndtere det ordenligt. og nu er der flere der lære deres heste tricks fordi det er på "mode" syntes det pænt underligt.:D "amen det mode at have en shetter - den skal ikke rides for det gør de bedste heller ikke så den skal kunne alle tricks for det sejt.:D - så vil jeg også!:D så ligger folk mærke til mig":D

• #34   2. feb 2011 jo det er ved at tage overhånd, men syntes heller ikke man skal stoppe med det (:
    jeg selv laver et mix dvs. min. en gang i ugen træner jeg HMS og triks med mine heste men det er udelukkende fordi jeg gerne vil have et godt forhold til mine heste og fordi jeg syntes jeg får opbygget en rigtig god samarbejds lyst som er med til at jeg kan op¨nå et bedre resultat med mine heste i ridningen.... (:
    desuden træner jeg triks og HMS med min hoppe Cremay fordi hun nu har været halt i en måned og så for at stadig holde træning igang på den ene eller andet led (:

• #35   2. feb 2011 er også en gammel nisse smiley .. og den gang mor her startede mit hesteliv, var der intet der hed HMS eller noget andet.. det var bare naturlig og fornuftig omgang med hestene der talte..
    vi fik lært at kigge, lytte og føle os frem til hvad hesten var for en størrelse.. pisken brugte vi engang, for at lære at bruge den ( skulle så slå os selv over benet i stedet for hesten AV smiley )

den holdning har jeg så taget med mig lige siden.. så da jeg "tæmmede" min første hest, var der ingen der viste hvad jeg lavede, men det virkede smiley

jeg har stadig den holdning at det er naturlig og fornuftig holdning til hestene der er vejen frem..

• #36   2. feb 2011 Kan ikke rigtig se meningen i dette forum?, folk må da selv om om de øver horsemanship eller ej?.. Og desunden kan du ikke lære hesten horsemanship, det er kun noget du kun selv kan øve, du træner horsemanship hver eneste gang du er sammen med din hest. Tricks er noget folk bruger fordi enten synes det er sjovt eller fordi at de synes at det hjælper dem i hverdagen, når de har med deres hest at gøre..
    Jeg kan heller ikke se hvorfor folk skal have det at vide så mange gange, men du kan jo sagtens have et godt forhold til din hest selvom du rider med bid!. At slå sin hest ser jeg ikke nogen grund til, for det første forstår dyret ikke hvorfor og for det andet hvorfor må man slå en hest når man ikke må slå en hund feks.?...

• #37   2. feb 2011 Kan heller ikke se hvordan HMS kan tage overhånd?

Ved heller ikke hvad man lægger i ordet HMS?
    Jeg ser det ikke som tricks, men som kommunikation...
    Der er tricks for sjov, men også øvelser, man kan bruge til at opbygge tillid, hvor hesten skal overskride grænser de normalt ikke ville gøre, feks blotte deres bug for en, det er stort for et dyr at gøre det, da det er et meget sårbart sted, nogle af disse kan ligne tricks...

Synes det er ironisk trådstarter skriver, at det må være op til folk selv, hvad der bedst for deres hest og alligevel dømmer trådstarter lige folk, fordi de laver for meget HMS med deres egne heste smiley

Vær lidt mere åbne overfor andres metoder... Der går vel ikke skår af nogen ved at være lidt åbne overfor nye ting, det kunne jo ske man lærte noget nyt, istedetfor at sidde og grine lidt i skægget af de små piger der "fjoller" rundt...

• #38   2. feb 2011 Nu har jeg ikke lige læst alle indlæggene.

Jeg synes det er en fantastisk ting at man nu kan få undervisning i omgang med heste, og det er dejligt at os der ikke rider mere har noget at lave med sin hest (:
    Men jeg synes nu også det er til grin at hestene går for at dø hvis man lige klapper dem en fordi de har bidt. Tidligere overlevede de den slags små skavanker, men nu får man en røvfuld hvis det bliver set. Det kan jeg ikke rigtig tage!

• #39   2. feb 2011 Syntes hms er misfortsået og folk bruger ordet hms til alle de ting de mener er korret. Jeg syntes det har taget overhånd. smiley

• #40   2. feb 2011 Jeg synes ikke, man kan sige, at horsemanship i sin egentlige form har taget overhånd - tværtimod synes jeg, det er utrolig positivt, at der er kommet fokus på hestevelfærd og hesteforståelse i vores omgang med og træning af vores heste.

Når det så er sagt, er jeg enig så langt, som at betegnelsen "horsemanship" af rigtig, rigtig mange bliver misforstået og "misbrugt". For det første er horsemanship ikke noget, man træner, men en total omgangsform, som egentlig blot indbefatter at sætte sig ind i hestens adford, psykiske og fysiske behov og lytte til og aflæse hesten ud fra disse parametre, så man bedre ved hjælp af mildere og mere hestepskyke-venlige træningsmetoder. Og horsemanship er heller ikke tricks. Tricks er tricks!!

For det andet mener jeg absolut heller ikke, det er meningen, at horsemanship skal bruges til at "slå de mere traditionelle ryttere oven i hovedet", så at sige. Der skal være plads til alle, og selv om man er traditionel rytter, er det bestemt ikke ensbetydende med, at man behandler sin hest dårligt, ligesom det ej heller er ensbetydende med, at man udelukkende behandler sin hest godt, når man påberåber sig at dyrke horsemanship.

• #41   2. feb 2011 Louise Lindbøg H

Enig smiley

Kommentér på:
HMS-overhånd ?

Annonce