Problemer på tur ?? HJÆLP !! {{forumTopicSubject}}
Heej jeg er den lykkelige ejer af min pony Helios
Men når jeg skal ride tur på ham alene, kan han finde på lige pludselig at vende rundt og gå den anden vej eller han kan begynde at stejle en lille smule og så vende rundt på bagbenene. Er der nogle der kan hjælpe mig med gode råd om hvordan jeg kan få ham til at holde op med det ?? Eller har i selv en pony/hest som gør det samme ??
Det skal lige siges at når han er sammen med en anden pony/hest gør han det ikke så meget men han kan stadig finde på at gøre det.
P.s Jeg ved godt at heste er et flokdyr men jeg ville bare høre om det er noget at man kan gøre noget ved ??
Hilsen Camilla & Helios
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.937
Hesten lyder ikke til at være særlig glad for at være alene og udover det også utryg ved naturen/nye ting i det hele taget.
Er det det samme hvis du kommer et nyt sted? Hvad hvis han er alene i stalden?
dec 2009
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 35
feb 2008
Følger: 66 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 127 Svar: 2.047
dec 2009
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 35
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Hesten er utryg ved at forlade flokken - dit job er, at gøre ham tryg.
Jeg vil foreslå nogle gåture, hvor du går ved siden af.
Gå fx. den sammen tur mange gange, så han bliver kendt ved turen. Prøv senere at ride.
Det kan nogle gange hjælpe, at distrahere hesten. Få den til at lave øvelser, fx. tempoøgning, halve og hele parader, undersøg ting osv. ... Hvis han er klikkertrænet, kan du evt. tage godbidder med på turen. Gør det så sjovt som muligt, og få ham til at tænke på noget andet end flokken!
Som sagt har jeg ikke selv været i den situation, men kender én hvis hest også gør det rigtig meget. Det er helt tydeligt, at hvis hesten har noget andet at koncentrere sig om, fx ujævn elelr nyt terræn, så gør den det mindre. Samt, hvis den kender turen, så gør den det også mindre.
Problemer på tur ?? HJÆLP !!