muligvis hoppe ifol? {{forumTopicSubject}}
Undskyld det her blev total langt..!
læs det hele..
Hvad er kendetegnene på en hoppe der er i fol...?
I min stald har jeg min egen hest og mine svigerforældre to ponyer...
Molly(Hoppe, 18 år, blandingspony på 115-125 cm) og Kjeldsen(hingst, 2 år, shetlænder-ting, 90 cm) har gået sammen siden en gang i april, da de fik ham af naboen..
Da Kjeldsen blev ved med og vile spring på hans mor og en anden pony hoppe som han gik med, mens de var høj drægtig.. Så kom han til og gå med deres dyre spring hest hoppe, der kunne han ikek nå så bed han hende i benene så hun lage sig ned, og så blev han givet til mine sivger forældre...
Til og starte ville han og spring på hende men kunne ikke nå... nu har de så gået sammen siden til min også kom...
Nu er Molly bare blevet så sær.. hun er sur hele tiden, hun var sur en gang i mellem før, og hun går og tisser tit og så "vipper" hun med skedet som om hun var hestegal...
Når jeg mærker på hende er hun stor på "maven" og oppe på ribbene er hun ikke over tyk, ..
Det skal siges de små kun kun for gulerødder og roepiller og masse hø og warp både inde og ude...
Tror i hun er i fol?
Skal siges jeg tror ikke mine svigerforældre bruge penge på en håndprøv ved dyrelægen... da der ikke er noget og gør ved hvis hun er i fol eller ej...
P.s Hvor lang tid er en hoppe i fol?
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 49 Heste: 8 Svar: 389
Det med hun "blinker", efter vandladning er helt normalt, det gör de altid uanset om de er i fol eller ej.
Men han kan sagtens ha befrugtet hende, mange gange hvis hoppen er for stor, ka hun godt finde på at ligge sig ned for hingsten.
De går drägtige 11 mdr
En drägtighed er altid så spändende, min hoppe sku meget gerne fole idag
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
men så skal jeg ikek vente noget før om et par måender tiligt..
Det skal siges at jeg vil have kjeldsen kasteret til sommer...
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
dec 2006
Følger: 82 Følgere: 86 Heste: 10 Emner: 95 Svar: 1.587
jan 2005
men der er jo nogen heste der får deres først føl når de er oppe i årene...
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Kender en som havde en shetterpony der troede den var drægtig. Den havde også været på besøg hos en hingst, men ejer vidste ikke om den var blevet bedækket. Pludselig satte den yver og alt muligt, så ejeren brugte mange penge på følfoder, og føl ting - og pludselig stod hoppen i brunst og alle drægtighedstegn var pist væk.
jan 2005
Må lige snakke med mine sviger forældre om det...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Min veninde havde en hoppe der nægtede at skille sig fra hingsten - de blev ved med at bryde ind til hinanden. Dyrlægen sagde så " den er ski for gammel til at få føl, så lad dem da "
Det gjorde de så.
11 måneder efter stod der et sødt lille føl, med en mor der var 32år.
Moderen havde iøvrigt folet helt selv og uden problemer i løbet af 15-20min ( veninden var ude og kigge til hestene, kom tilbage for at kigge igen ).
Heldigt ja.. Men gammel ( og nu syntes jeg ikke 18 er voldsomt gammel ) kan lade sig gøre..
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
Jeg har også en 21 årig frederiksborg der bliver redet i øvelser på M niveau.. Det meste af tiden er det dog bare ture i skoven og let dressurtræning, men hun går også piaf og passage uden problemer når træningen bliver mere intensiv..
Vi har også en hoppe på 12 som virker VIRKELIG gammel fordi hun er blevet mishandlet hos tidl. ejer.. Så det er individuelt, men generelt mener jeg at en hest der er passet ordentligt ikke er gammel i den alder..
Men som de andre siger, så få dyrlægen til at tjekke eller lav en "hjemmetest" hvor hoppen står på boks uden vand og så får hun en spand koldt vand.. Derefter skal i lægge hånden på lysken og så skubbe den lidt ned under maven (ud for lysten) og så vil i kunne mærke føllet sparke fordi det "vågner" af det kolde vand..
jan 2005
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis det er den brune hoppe der er tale om ligner den nu bare en hvilken som anden hest der står og dovner den lidt..
Maja ser gammel ud når hun bare står og snorker - gør de fleste... Maja er også 30år men får hun ørene frem og bliver lidt mere opmærksom og gejlet op kan alderen ikke ses.
Så ville nu ikke bedømme den ud fra at hesten står og æder noget hø og slapper af
Iøvrigt ser Camilla ( Cawani's ) hoppe heller ikke super ung ud mere - man kan godt se at hun er gammel. Men det gik glimerende.
muligvis hoppe ifol?