{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.115 visninger | Oprettet:

Kolik - på halm - halmvom... {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har en super skøn hoppe, som jeg her for 14 dage siden fik rykket ud i en ny stald.
Hun har indtil idag stået på træpiller, hvor hun har været vant til halm i den anden stald.
Jeg vidste egentlig godt hun spiste meget af sit halm i den gamle stald, og var ret træt af at hun fik en halmvom af det, så det at hun skulle stå på træpiller i den nye stald var ikke noget jeg tænkte videre over, andet end at det var skønt hun så slap af med sin halmvom.

Igår da jeg kom i stalden lå hun ned, hvilket hun ikke er typen der gør. Hun var dog blevet vaccineret i forgårs, så jeg tænkte at det kunne være derfor hun var lidt sløv. Hun rejste sig også da jeg kom ind, så jeg tænkte ikke over det. Jeg gik op i rytterstuen, og da jeg kom tilbage 15min efter lå hun ned igen. Dette skete en gang mere. Jeg tog hende ud og sadlede hende op, og red hende en kort tur i ridehuset - ikke noget hårdt, bare skridt, trav og galop i alm. samling ca. 25min.
Da jeg var færdig var der intet - hun var som hun plejede, måske lidt træt.

Om aftenen blev jeg så ringet op af min ridelærer - hun havde altså taget hende ind i ridehuset, for nu var hun begyndt at rulle sig. Mig ud i stalden i en fart, og hun så godt nok dårlig ud... Jeg trak med hende til dyrlægen kom, og han fik en arm i hende, og konkluderede at hun havde en meget meget slem stortarms forstoppelse - altså slem slem kolik.
Hun fik olie og en ordentlig omgang smertestillende, og så skulle jeg gå med hende ved midnat, og så her til morgen..

Idag er hun feberfri, hun har spist, drukket og haft afføring. Igår aftes havde hun en temperatur på 38,8, og idag er den 37,3.

Jeg opdagede så idag, at hun stod og havde smulder omrking mulen. Jeg holdt lidt øje med hende, og så at hun stod og åd de små hele stykker træpiller der ikke var blevet trådt ud, sammen med små strå.
Jeg skyndte mig at muge hele lortet ud og stille hende på halm...
Dyrlægen sagde også at hun i forbindelse med vaccinen nok var blevet dårlig - deraf feberen - og at hun så havde "glemt" at drikke. Så passer det jo fint med at hun har gået og ædt træpiller, og så har hun ikke fået væske, så det har bare lavet en prop.

Så nu er hun tilbage på halm, hellere det end hun dør fordi de der træpiller ophober sig i tarmen på hende.. Men nu er vi lidt tilbage til samme problem igen!

Hvad gør jeg for at undgå at hun får en kæmpe halmvom igen?

Michelle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kolik - på halm - halmvom...
Kommentér på:
Kolik - på halm - halmvom...

Annonce