{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.462 visninger | Oprettet:

Ridning før og ridning nu {{forumTopicSubject}}


Faldt over et indlæg på HN som jeg syntes er værd at læse, bare de første - men resten er nu også spændende at læse.
http://www.heste-nettet.dk/forum/3/383603/383603/

Trådstarter nævner at da hun red fra 73-92 var det nogo at have næsen bag lod. Hun fik en kritik tilbage fra en LA2 hvor der stod: Fin volte - men din hest dykker. Karakter 3. God øgning og takt - men bag lod 4
Og procenten var 35%

Nogle billeder her er ridning fra "dengang" ( ved godt at næsen foran lod ikek er = perfekt og ryggen med )
http://www.ridehesten.com/Heste-billeder/Nostalgiske/

Hvordan kan det være at vi er gået fra at bag lod var fuldstædnigt forbudt og overhovedet ikke noget man gjorde til at bag lod nu er noget det bliver accepteret, man nemt kan få 60-70% for det?
Hvad har gjort at vi nu acceptere bag lod? Fordringerne siger stadig bag lod er no go - men hvorfor dømmer dommerne det ikke ned?

Fordringerne siger dette om hovedet:
Hestens hoved skal altid holdes i en rolig position,
og som hovedregel altid foran den vertikale linje, med punktet mellem ørene som det højeste punkt på hesten/ponyen

Kom glad! smiley


Kommentarer på:  Ridning før og ridning nu
  • #1   16. feb 2011 Ja, der er jo gået mode i det der bag-lod. (Roll-kur).

    Synes også, det er for ringe, dommerne ikke mere hårde, især ved de høje konkurrencer.

    Dog er jeg også enig med hende på HN, der skriver, hellere smidig, eftergivende og lidt bag lod, end stiv, ryggen slår fra, men nakken er foran lod.

    Jeg har selv en hest, der går bag lod for LANGE tøjler, og har altid haft en brav kamp for at få hende frem. Det bedste råd jeg kan give er at give dem strække-pauser, så de ikke bruger statisk muskelarbejde konstant.


  • #2   16. feb 2011
    Bag lod er ikke roll kur og bare ganske alm. bag lod er for mig ikke ok og noget der burde dømmes ned.

    Fair nok at det sker i LC klasserne eller for en unghest - men når hesten når op i årene og op i klasserne så duer undskyldningen " manglende muskler ikke ".


  • #3   16. feb 2011 Jeg forstår overhovedet ikke alt det der rollkur-, round-deep and low osv halløj. Jeg synes faktisk at det er dybt tragisk at rideverdenen har bevæget sig i den retning.

    Jeg skal da være den første til at indrømme at jeg også har begået fejl som ung rytter, da jeg ikke vidste bedre og bare gjorde det samme som "de store", ved at ride med glidetøjler osv. uden at vide noget som helst om hvad det skulle føre til, andet end at hesten skulle bøje nakken.

    Jeg er da heldigvis blevet klogere og mere nysgerrig efter at finde ud af hvordan man får en hest til biddet korrekt og så den kan bære sig selv og en rytter.

    Under INGEN omstændigheder ville jeg give NOGEN ret i at det i visse tilfælde er i orden at hesten går bag lod. Jeg mener altid at der er løsninger på hesteproblemer uanset art. Man skal bare være nysgerrig og selv opsøge viden også. Og ikke tillægge alt sin lid til, at en evt. berider eller anden form for underviser ved lige præcis hvad der skal til, hvis det er noget der påfører hesten fysisk eller psykisk smerte.

    Jeg væmmes hvorpå den måde rideverdenen ser ud mange steder i dag.

    Gør omgang med heste, også ridningen, til en leg. Det kan da nærmest kun være det bedste for hele ekvipagen...


  • #4   16. feb 2011
    Men hvordan er man mon kommet fra den ene modpol til den anden?


  • #5   16. feb 2011 Det er pga penge. Tilbage til de gamle dage var det en prestige at man kunne uddanne heste korrekt = uden skader, korrekt satte muskler osv

    Idag handler det kun om penge, der er nu prestige i at sælge dyre heste, ikke prestige i at uddanne den enkelte hest. En hest skal kunne alt på 3 mdr, hvorimod man dengang fokuserede på hvor grundigt og godt man kunne uddanne hesten på 3 mdr, ikke hvor hurtigt.


  • #6   16. feb 2011 Tja.. jeg tror at ligesom så meget andet... Så skifter moden også i hesteverden.. Det kan man jo også bare se med de typer hesteracer vi har idag.. Hestene idag er langt mere ædel at se og ja ride fremfor bare 100 år siden, hvor hestene var en hel anden type.. Moden og tiden skifter.. og det tror jeg desværre også at selve ridningen gør..

    Måske har det noget med penge at gøre.. eller ja at man finder ud af at nogle metoder tilsyneladende virker, og dermed kommer hurtigere frem i verden, og tjener godt på det??


  • #7   16. feb 2011 Team damgård og Angelika:

    Jeg tror i har fat i noget der; penge!!!!! Det skal helst gå meget hurtigt i dag med at få uddannet hestene og solgt dem. Man gør det ikke i hestens tempo, men i et såkaldt penge-tempo.

    Og så er nogle vores dressurdommere nok desværre lidt inkompetente på området og kigger kun på om hestens nakke er bøjet og ikke på helheden af hesten.

    Jeg fik at vide af min dressurunderviser i går, at hun slet ikke er til schenkelvigninger fordi det laver et vrid i hestens bækken og den kommer ud af balance når den udfører det. Derfor mener hun at man kan lave versader, (tror nok at det var det. Jeg er ikke nået så langt i min "uddannelse", så har ikke helt styr på begreberne) som ligner schenkelvigningerne meget, og at det kan dommerne alligevel ikke se forskel på.

    Hvis det er rigtigt, må man da gøre noget på området og få dommerne bedre "uddannet". Hvilket jeg synes at man alligevel skal, når de ikke kan se forskel på om hesten er foran, bag eller i lod/nakken højst.

    Have dog respekt for de dejlige dyr og vær glad for at det overhovedet kan lade sig gøre at omgås dem...


  • #8   16. feb 2011 Det er jo også nemt at se, mange sender deres heste i tilridningen i en måned eller 2 og når den kommer hjem kan den gå til biddet, starte, stoppe og anspringe...

    Kunden føler de har fået noget ud de penge de har smidt på bordet..
    Ved ikke hvad hesten har været igennem for at kunne komme til at gå sådan, ved bare at min egen ikke ville gå sådan når jeg prøvede, der skulle opbygges de rigtige muskler før der kunne bæres så man kunne få en ordentlig samling, og der skulle balance og mavemuskler til før han ville springe ordentlig an i galop og holde den, samt samle sig i den og korte den af..

    Nogen gange har jeg da lyst til at springe over hvor gærdet er lavest eller bare der, hvor de har lavet den der stige ting, hvor man lige kan kravle over, suk det ville nogen gange gøre det hele så meget nemmere og tage noget kortere tid..

    Synes det er sjovt at se alle de foran lod billeder indtil Schwadroneur, der synes jeg måske allerede man ser lidt af tendensen..


  • #9   16. feb 2011
    Ja penge spiller absolut ind.. Og det at man skal kunne se der er sket noget.
    Hesten går fra helt rå til helt tilredet på 1 måned hvor man før i tiden brugte lang tid på at ride hesten frem og ned før musklerne var klar til at bære hovedet højere...

    Kiggede for sjovs skyld på youtube for at finde heste foran lod.
    Har fundet en del kendte hingste - så vidt jeg lige ved er de mest kendt fra 90'erne? Ret mig gerne
    http://www.youtube.com/watch?v=CGAq4f-ptMY&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=CFdCHGBDTX0&NR=1&feature=fvwp
    http://www.youtube.com/watch?v=xVXJ5bjnrsc&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=bCV-Y9fCNZA&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=9v6vZS700B4&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=DwA4qlROPfM&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=oakkuq_xlwU&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=0b6x7pN4Ta0&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=XjwOThu0HXc&NR=1

    Ved godt at nogle af dem smutter bag lod ind imellem og at takten osv. ikke altid er helt ren. Men syntes der er stor forskel på det også den ridning der vises nu af fx Andreas el Isabell Werth.


  • #10   16. feb 2011 Krikken ( no man should have all that power ) .

    Ja, der er forskel, men synes nu stadig der mangler plads fortil i mange af de ting der bliver gjort feks, fri trav hvor bliver fri heden af?

    Halsen bliver jo ikke strukket frem, hesten bliver jo holdt i samme form, så det er bare støre flyning af ben, ikke fri trav, i mine øjne...

    Så mangler der også energi et par steder, der var en piaff hvor hesten næsten går i står, fordi energien mangler, synes at der generelt er blevet et problem på de danske dressur baner, det er jo ellers ikke sådan at hesten idag mangler tænding og gnist og musklerne til det burde jo være der..

    Er klar over at det er øvelse der kræver ekstrem samling og koncentration fra hestens side, men når man rider på grand prix, DM og OL niveau så må man da have en chance for at have lært sin hest det ordentlig smiley


  • #11   16. feb 2011 Her er De Niro.. smiley http://www.youtube.com/watch?v=U3YnxlF9PTw&feature=related

  • #12   16. feb 2011 Idag er hesteri forretning, og dommerne nikkedukker. Som alle andre nu til dags tør de ikke stå op for deres egen mening og bliver bare præget af alle andre uden at turde at nægte eller gå imod. Det er topnavnene, der desværre styrer showet idag, jeg har selv taget mig selv i at nikke anerkendende over Andreas Helgstrand, fordi jeg synes han er en fantastisk rytter, men nu, hvor man sætter sig mere og mere ind i hestens anatomi, er jeg begyndt at vrænge næse istedet for - og ærgre mig. For der er rigtig mange i samme position.

    Fejlen bag hestesporten idag er, at man kan gå ud og købe sig en hest og kalde sig dressurrytter eller springrytter - uden overhovedet at have forståelse eller forstand på, hvordan hesten fungerer anatomisk.


  • #13   16. feb 2011 Det er Kongens Nye Klæder, snakkede jeg med min mor om igår faktisk. smiley Fordi dem, der får mest opmærksomhed siger noget, så tror pøblen på det, fordi vi som mennesker er utrolig lette at manipulere og helst gerne vil passe ind - og derfor ikke danner os vores egen mening.

  • #14   16. feb 2011 DISTURBIA .

    Nemlig smiley


  • #15   16. feb 2011 What? Hvad man gør hjemme i træningen er folks egen sag????? Hesten kommer jo netop til at lide hvis den ikke bliver redet korrekt, og det kan bare ikke forsvares, at man rider efter metoder, hvor den ikke kan bruge sin krop forsvarligt...

    Hesten kan jo ikke lave rygsving og træde ordentligt til tyngdepunktet, og dermed bære sig selv og rytteren uden at spænde op i ryggen, for netop at gøre dette, hvis ligamenterne i nakken og halsen er fuldstændig udstrakte. Det bliver fysisk umuligt for den.

    Hvis man ikke rider hesten korrekt der hjemme, hvordan kan man så forvente at man bare sådan kan omstille både sig selv og hesten til stævner?!!!

    Jeg synes i øvrigt, at det er rigtig vigtigt, at vi får gang i debatterne omkring dette emne. Der er allerede gang i en masse, men hvis vi skal have ridesporten på rette spor igen, er det på tide at få flere folks øjne op for det...


  • #16   17. feb 2011
    Hvis du Tanja kan ride bag lod der hjemme og lidt foran lod på stævnepladserne så kom glad med billeder :o)

    For jeg har endnu ikke set nogen præstere at træne bag lod og få hestens næse frem.
    Hesten bruger ganske enkelt nogle andre muskler foran lod - end bag lod. Det ses også på at heste der rides bag lod har et kæmpe øksehug og en overtrænet splenius, det gælder ikke for heste redet lidt foran lod.


  • #17   17. feb 2011 Tanja: Hvis du er så forfærdeligt træt af debatten, hvorfor deltager du så i den?

    Du har jo tydeligvist et budskab som du gerne vil have frem og det er der så andre der har. Jeg tror ikke jeg en eneste gang, at jeg har deltaget i en lignende debat (med samme emne), at jeg har set nogen af dem der er imod rollkur, hyperflexion osv. skrive noget som helst om at de er træt af at høre de folk der er for denne holdning til ridesporten udtrykke sig.

    Hesten skal søge frem og ned, så går den til biddet. Den går bag biddet hvis den går bag lod. Hvis hesten rides bag biddet/bag lod, rides den ganske enkelt på forparten, hvilket den ikke er bygget til, og så kan den ikke holde balancen.

    Jeg har lige set en udsendelse på Epona.tv/dk med Andreas Helgstrand og dyrlæge, Svend Kold, der rent faktisk prøver at forsvare disse problemstillinger ved en clinic afholdt til hingstekåring i Herning sidste år. De er nogle værre hyklere er de, for de siger at de får hesten til at gøre et og får den rent faktisk til at gøre noget andet. Og hesten kunne slet ikke finde takten. Føj, siger jeg bare, det var virkelig grimt at se på.

    Jeg synes virkelig I skulle tage at se udsendelserne hvis I har mulighed for det. Det er virkelig lærerigt. Nogle ret skarpe journalister.

    Jeg skal så selv til hingstekåring i år, og puha, hvor kommer jeg nok til at se mange grimme ting.

    Der er nok ikke nogen af os der er perfekte, og det er jeg bestemt heller ikke, men jeg er nysgerrig på at finde frem til løsninger, hvor min hest ikke lider og GLADELIGT SAMARBEJDER. Dette er en proces. Det tager tid. Men så længe man er åben kan det lade sig gøre...


  • #18   17. feb 2011
    Jeg ved ikke hvad der går galt - men jeg kan se heste bag lod på mange billeder, mest trav billeder og hesten til landstævnet på vidoeen går også bag lod?

    Ang. at bag lod ikke er = forpart, hvordan vil du så forklare det, rent fysisk? Hvad sker der i kroppen? Anatomisk?
    Hvilke muskler bruger den, hvad sker der i kroppen?


  • #19   17. feb 2011 Jeg synes også at det er så ærgerligt, at folk kalder heste, der kan bære sig selv og samle sig selv i lod, for "usmidige" eller "tunge" og ikke særlig eftergivende - hvorfor skal hesten være blød som en varm lort i hænderne? For så brækker den jo ind bag lod, men når den bruger hele ryggen, hele bagparten og hele halsen korrekt, bærer den jo hovedet selv - og kan derfor ikke være dødeftergivende.

    Og at give "den nye avl" skylden er tragisk.


  • #20   17. feb 2011 DRF VIL jo ikke gøre det efter bogen (bedømme ud fra fordringer OG sætte (og fastholde) krav til almindelige dyreetiske regler).

    Se bare:

    http://www.heste-nettet.dk/forum/14/992233/990070/
    (link fjernet) (se under "kendelser 2010" og vælg dokumentet "rollkur")


  • #21   17. feb 2011
    Det med avlen tror jeg heller ikke på.
    Om hesten har tyk eller tynd hals eller lidt eller meget ganachefrihed er ret ligemeget.

    En fjordhest kan jo sagtens rides bag lod. Det er der mange der gør. At jeg så ikke forstår hvordan er en anden ting.


  • #22   17. feb 2011 Og Tanja... der ligger undersøgelser der siger, at den måde du rider på rent faktisk giver hesten smerte, ubehag og lede. Hvad skal der yderligere til, for at du kan aflive dine overbevisninger om, at det ikke er ok ridning?

  • #23   17. feb 2011 Det er også ligeså meget fordi at avlen er gået hen og blevet avl af heste med overdreven gangpotentiale - kigger man fx på De Niro ligner han jo næsten en skovtursmulle ved siden af de nymoderne dressurheste - og det gør det svært for hesten at samle sig helt korrekt uden spændinger. Der er for meget fokus på gang og for lidt fokus på korrekt holdning - for jeg tror altså, at en samling bliver nemmere ved en mindre gående hest, hvor gangpotentialet måske ikke springer én i øjnene og siger WOW.

  • #24   17. feb 2011
    Tror heller ikke at den kæmpe gang gør nogen som helst fordel - ja det ser flot ud, eller nej jeg syntes ikke en som Quaterback er fantastisk.
    Jeg vil meget hellere se på De Niro, Weltmeyer osv.

    Den store fokus på gang overskygger efter min mening også andre ting som holdbarhed ( benskader er efterhånden normalt ), hovens holdbarhed, temperament mm.
    Det hele handler bare om hvor højt hesten kan svinge forbenene.

    Tror også det gør det svære for en at sidde stille med hænderne og dermed kan man komme til at sidde og indvirke konstant hvilket jo ikke er meningen.


  • #25   17. feb 2011 Lige præcis - og når skulderfriheden bliver så ekstrem, at hesten praktisk talt kan svinge forbenene op på hagen, bliver det bare endnu nemmere for hesten at runde forkert i ryggen og tabe bagbenene, da overlinjen også er blevet længere, halsen er blevet længere og bagbenene derved lynhurtigt kan blive skudt bagud og derfor ikke bærer nok vægt. Benene kan jo bevæge sig diagonalt på en hest, der vifter så højt med forbenene, eftersom det fysisk bare er umuligt for bagbenene at følge med.

  • #26   17. feb 2011
    Hvilket Totilas egentligt er et godt eksempel på..
    Han kan få bagbenene meget langt op under sig men når han sætter dem ned igen er de ikke noget nær under ham..

    Om det så også hjælpes på vej af ridemetoden kan jo diskuteres..


  • #27   17. feb 2011
    Tanja R - Jeg mener at det giver mig en fordel at have noget teoretisk viden om hestens krop og det mener jeg egentligt alle burde have. Istedet for at man bare køber sig en hest, sætter sig op også rider der ud af ( overdrivelse fremmer forståelse ).

    Mener at man bør have styr på hvad der sker i hestens krop når man rider på den. Når vi nu i første omgang har sat os på på den mener jeg også vi bør sætte os ind i hvad der sker i dens krop - og i for for sig også inde i dens hoved/hjerne.

    Du svarede btw. ikke på spørgsmålet om bag lod? smiley


  • CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
  • #29   17. feb 2011
    Billedet du viser af Gerd er af en hingst der ikke have noget stopsignal.
    Dvs. hvad ville du gøre for at lære den at stoppe? Han gør som vi andre gør, tager igennem til at starte med.

    Han har dog bagefter sagt at han i bagklogskaben nok skulle have startet fra jorden :o)


  • #30   17. feb 2011
    Ang. undersøgelser så smider jeg lige nogle ind her:

    Tøjle tryk:
    (link fjernet)

    Undersøgelse om LDR
    Oversat til Dansk her:
    http://www.heste-nettet.dk/forum/14/957170/957170/

    Oprindelig kilde:
    www.cavallo.de/medizin/neue-studie- zur-rollkur-liefert-alarmierende- ergebnisse.386954.233219.htm?skip=0


  • #31   17. feb 2011 Man ville blive en bedre rytter, hvis man orkede at sætte sig ind i teorien. Det gør dig ikke til en dygtig rytter, at du kan sætte dig op på dit lækre hestemateriale og ride dem på forparten, for du ville kunne se, at det var i hvertfald bare lidt forkert at ride bag lod, hvis du satte sig ind i teorien bag hvad det egentlig er, dressur er.

    Jeg er en god rytter, og jeg er kun blevet bedre af at læse sådan materiale, som der bliver linket til.


  • #32   17. feb 2011 Tanja

    Ja Gerd Heuschmann har lavet undersøgelser som du kunne have gavn af at studere, men han er ikke den eneste.
    Så tjek også sådan nogle som Janne Winther Christensen, Jan Ladewig, Marianne Dahl Jensen, Amanda Warren-Smith, Hilary Clayton og mange flere.
    Den slags ridning, som du præsenterer ER allerede nu vældig godt undersøgt lige fra adfærd til fysisk påvirkning, og vi vil se mange mange flere i fremtiden.
    Så jeg spørger igen: når der nu ligger undersøgelser, der påviser at den slags ridning giver hesten ubehag, smerte, varig mén, hvad skal der så yderligere til, for at du giver slip på din overbevisning?


  • #33   17. feb 2011 Jeg kan ikke forstå at du har sådan et behov til at forsvare dig - Det må jo bunde i at du måske ét eller andet sted er usikker og derfor mener at angreb er det bedste forsvar.

  • #34   17. feb 2011
    Jeg elsker hvordan der er forskel på debat stilen er her på HG og HN :o)
    Og hvordan de udvikler sig - debatterne har taget to forskellige retninger.


  • #35   17. feb 2011
    Debatten bliver ikke hjulpet på vej af udtalelser som:
    " WHAT! smiley
    Jeg kan simpelthen ikke blive ved med at tage jeres bio-halløjsa osv alvorligt!! "

    " Jeg skal ikke have en 17 årig til at fortælle om jeg er dygtig eller ikke - det gør mine trænere Hasse Hoffmann og Thomas D. Larsen. "

    Just saying :o)
    Det drejer emnet en del væk fra det oprindelige.


  • #36   17. feb 2011 Tanja
    Jamen så VIL du jo heller ikke af med din overbevisning, og det formoder jeg hænger i, at du tror du ikke får noget ud af din ridning ellers.
    Det er næppe hasse eller thomas du får en hestefaglig-etisk-biodynamisk-korrekt vejledning af - og my god, det er jo det stik modsatte, og har der været en masse om netop de to indenfor de sidste par årtier.
    De er smålig og du er snævertsynet.


  • #37   17. feb 2011 Til Tanja,
    Det kunne være at du skulle prøve og ride med en tøjletræksmåler.
    Nu du selv er inde og vurdere ridemetode på Astrids profil, så kan jeg se på din, at samtlige heste jeg kiggede på, viste tegn på for meget træk i tøjlen.
    Det er et smertesignal, når hesten åbner måden, og det kan ikke skjules uanset hvor hårdt næsebåndet strammes.


  • #38   17. feb 2011
    De der personlige kommentare hjælper virkelig ikke på stemningen i debatten smiley


  • #39   17. feb 2011 Jeg synes altså personlige angreb skal foregå på en pb...

    Jeg skrev selv en pb til Tanja, hvor jeg berettede om billederne af hendes heste. Og det var under opfordring fra hende selv. Jeg fik et ganske fint svar tilbage. Vi er ikke enige og det bliver vi nok heller ikke - foreløbig.

    Meeeen, det kan jo være at noget på et tidspunkt har smidt et frø fra sig som begynder at spirre, hvem ved, snart?????


  • #40   17. feb 2011 Jeg ved ikke om det er en personlig eller upersonlig kommentar, men Thomas D Larsen, har der ikke været en sag på ham?
    Ikke at det interesserer mig, men der var en række beridere m.m., der kom i søgelyset for grov ridning for en del år siden, og dem ser jeg stadig derude... undervise og påvirke yngre ryttere... nogle endda lovprist af rideforbundet og andre på de høje skamler.
    Det synes jeg er et problem. Jeg synes i det hele taget, at rideforbundet har et problem med at holde rede i hvad der er regler, hvad der er dressurfordringer kontra vennetjenester/holde hånden over.
    Der bliver ikke lavet noget som helst om på hvordan dommerne dømmer nu, så længe rideforbundets formands søn hedder Andreas.


  • #41   17. feb 2011 M P: Nej jeg tror desværre du har ret i at der ikke bliver lavet om på noget så længe formandens søn hedder Andreas. Og så længe han (Andreas H) også prøver at overbevise sig selv og alle andre om at det er ok ridning.

  • #42   17. feb 2011
    Andreas kom med en udtalelse under den clinic i herning sidste år noget lignende " Og det er jo noget så svært at ride hesten foran lod, som man skal " eller noget i den stil..

    Jeg kan godt se, at hvis han syntes det er svært - så ved jeg ski ikke hvor man skal begynde.
    Der er ellers mange der klare det vældig glimerende.


  • #43   17. feb 2011 Jeg fandt denne skrivelse på: (link fjernet) hvor FEI desværre accepterer RDL, kommenteret af selveste Ulf Helgstrand:

    "Enighed om hestevelfærd

    Der var fuld enighed om definitionerne af træningsmetoderne, forbuddet af rollkur og hyperflexion samt accepten af ”Low, Deep and Round” på FEI-konferencen i Lausanne. Det blev også besluttet at implementere videoovervågning af opvarmningsbanerne ved udvalgte stævner for at sikre hestevelfærden. Formanden for FEI’s dressurkomité Frank Kemperman står nu I spidsen for arbejdet med at uddanne de internationale stewards, så de kan håndhæve reglerne."

    Jeg ærgrer mig over denne udvikling...


  • #44   18. feb 2011 Tanja R

    Hvor er det ærgerligt at du netop som professionel rytter, ikke kan tage ny teori til dig...

    Det kunne jo være du kunne lære noget istedetfor bare at lukke så fuldstændig af for alt det "bio-halløjsa"...
    Kan virkelig ikke se, hvad skaden ville være at låne en bog eller læse et par links og få lidt mere viden, så kan man desuden også bedre argumentere sin sag, da man ved omkring begge emner...

    Det er aldrig spild af tid at lære noget nyt, især ikke når det måske kan gavne, underline under måske, ens hest bagefter, det er jo ikke sikkert du enig efter du har læst materialet smiley


  • #45   19. feb 2011 "Det er endnu en gang simpelt hen al den hiven og sliden i tøjlerne, for: En hest, der ikke bliver skolet, men med mere eller mindre rå tøjlevold forhindres i at løbe og presses ind i versadestillingen, går uden tvivl virkelig på forparten, hvorved denne graverende ridefejl virker stadig mere negativ, jo større tværstillingen til bevægelsesretningen er."

    -Citat Klaus Ferdinand Hempfling "At danse med heste", side 129.


Kommentér på:
Ridning før og ridning nu

Annonce