{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.091 visninger | Oprettet:

longe før ridning? {{forumTopicSubject}}


Hvad synes i om det med at longe hesten træt før man rider?

jeg var med en veninde ovre ved hendes hest igår, og hun startede med at longe den i 30 minutter i galop næsten konstant smiley
og bagefter red hun den 1½ time s;
hun siger hun longer den for at bruge dens energi, men når hun så rider på den så rider hun med både pisk og spore for at holde den fremme?
synes ikke rigtigt det hænger sammen :s

Flere har sagt til mig jeg burde longe min haflinger inden jeg rider ham, da hans energi indhold altid er ENORMT!
men har før hørt det ikke er godt for hesten s;


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  longe før ridning?
  • #1   13. nov 2009 Stakkels hest :s

  • #2   13. nov 2009 ville aldrig longere en hest mere end end kvarter. og hvis man gør det mere så skal man da ikke ride bagefter. sys det er mærkeligt at lave flere forskellige ting på en dag med samme hest smiley

  • #3   13. nov 2009 Poseleon:
    nej det havde den nemlig ikke s;
    den svedte som en sindsyg s;


  • #4   13. nov 2009 Vi longerede 5-10 minutter med Cota inden han skulle ud i starten, det var lige i starten af den rigtige tilridning, så var han lidt mere koncentreret og samtidig nogenlunde varm, hvis han skulle finde på noget med ekstreme spring eller noget. Han har aldrig gjort det, og nu er longen lagt på hylden smiley

  • #7   13. nov 2009 Jeg longere (eller også har jeg ham fri på banen) tit Chivas før jeg rider. Det giver ham mulighed for at løsgøre sig uden mig på ryggen..

    Og han kan få sin overskudsenergi af vejen, han bukker, hopper og hviner når han kommer i longen og bagefter er han helt klar på, at nu skal vi snart arbejde...

    Men det er ikke mere end 5-10 højst 15... Kommer an på, hvor meget han skal hoppe rundt smiley

    Jeg kan ikke se noget galt i at gøre sådan, tager det som opvarmning..


  • #9   13. nov 2009 Det er jo også forskelligt hvad ens hest fortrækker..

    Hvis jeg ikke longere ham inden, så jordrer vi rundt i mega hurtig islænder trav, og så en lille galop, så er han også mere lydhør..

    Han har bare overskuds energi han skal af med, og han får ikke engang havre eller andet der kunne beskyldes for at han er sådan, sådan er han bare fra naturen af smiley


  • #10   13. nov 2009 uanset hvad...så rider man ikke en hest i halvanden time...om man så har longeret først eller ej!

  • #11   13. nov 2009 altså dressur/spring. det er selvfølgelig i orden at ride en tur i skoven og tage et par trav/galop ture...men man rider sku ikke dressur i halvanden time!
    Så skal det da i hvert fald være fordi hesten var virkelig dum og slet ikke vil samarbejde...


  • #12   13. nov 2009 Jeg longerede min hest før jeg red ham, da vi tilred ham og ugerne efter. Men longerede ikke mere end 10-15 minutter-max 20 minutter og så skridtede vi et par rundter på hver side og så slut smiley Det var lige da han var blevet ryttervant. Nu longerer jeg næsten aldrig.. Kun hvis jeg ikke "gider" ride eller kan mærke at jeg har en super skoddag.

  • #13   13. nov 2009 Jeg bryder mig ikke om longering, punktum. I min verden er longering noget man gør hvis man skal vise sin hest for dyrlægen. Men jeg smider ofte min unghest løs på banen i 15 min før jeg rider ham. Men kun fordi han er under tilridning.

  • #15   15. nov 2009 det lyder som om din veninde burde snakke med en kompetent underviser om sine ridemetoder. for det lyder ikke til hun har helt styr på sine argumenter. jeg selv longerer personligt aldrig, da jeg ikke mener der er noget belæg for at gøre det, medmindre man har en hest som ikke kan motioneres på andre måder (eks, en hest der ikke må gå fri eller rides pga. skade eller lignende)

  • #16   15. nov 2009 Nej det er ikke noget jeg har brugt.. mener hesten bør have løbet energien af sig på folden... er den for vild til at ride uden 30 min i longe så er den ikke nok på fold eller den fodres forkert..
    Synes også 1½ times baneridning er for meget.. og 30 min i longe er også for meget.. ville ikke longere mere end max 15-20 min..


    Team FE :'D<3 : Jeg ville aldrig longere så længe.. og jeg longere heller ikke hverken med bid eller indspænding.. men frem og ned i grime.. men det er stadigt hårdt især hvis de virkeligt arbejder..


  • #18   15. nov 2009
    Kan man ikke ride hesten uden at krudte den af først skal man lade være med at ride. Så må man kigge på hestens fold tid, foder og derefter lære at kontrollere den.

    Yep har redet på en hest ejeren mente skulle krudtes af først, men nej, det behøvede man slet ikke... Jo hvis man ikke gad bruge de første 15-20min på at træne stop og overgange.


  • #20   16. nov 2009 Team FE :'D<3 : Nu skriver jeg jo så også at jeg ikke ville smiley men jeg longere også i en longerings ring.. så det foregår jo på volte.. min kommentar var mere fordi du kom til at lyde som om grundet til at andre ikke gjorde det længe var fordi de brugte bid, indspænding osv.. så det var mere for at sige at selv om jeg longere uden er det stadig kun i kort tid smiley
    Hvis man longere på hele banen kan man jo sagtens gøre det i længere tid.. bare man husker at holde skridt pauser.. hvilket jeg synes folk ofte glemmer når de longere..


  • #22   16. nov 2009 Team solvang:
    Da min hoppe var på sit højste ang kondi så fik jeg anbefalet af hende der underviste mig at ride hende i 2 timer. En time i skoven og en time på banen.
    At longer før ridning kan være en go ide for at komme af med overskuds krudt.
    Som andre siger det kan også løsgør hesten.
    Self skal man ikke over drive longering eller ridning.



  • #24   16. nov 2009 tager hun ride sporten seriøs undskyl mig men det vil jeg kalde mishanling

  • #25   16. nov 2009 de store steder som har top prof heste har den unde to gange om dagen - den ene gang under rytter og den anden gang på løbebånd,skridtmaskine, longe arbejde ovs. Hesten tager bestemt ikke skade af at komme ud to gange i løbet af en dag(udover det den går på fold)de heste som er konkurrenceheste er atleter og skal holdes i en god form og have rørt deres muskler.

    i stedet for at jorder den pige(som ikke har mulighed for at forsvare sig)burde i da hellere komme med lidt gode råd.

    jeg bruger longe arbejde som afspredning i ugens program og hestene nyder det........


  • #27   16. nov 2009 de heste der er i god form går nu mere end 30 minutter.pr gang. og uden at lyde voksen,så har jeg vist lidt flere års erfaring end dig - men som jeg skrev tidligere så skulle i hellere komme med løsninger i stedet for.



  • #28   16. nov 2009 Haha nå nå Anja, hver sin holdning smiley

    Jeg er næsten samme alder som dig og har haft hest siden jeg var 5, men jeg er ikke longe typen, jeg synes det er bedre for heste at blive løslongeret hvis det endelig er; jeg synes longering er unødvendig belastning. Så hvis løsningsforslag søges så er mit at hun skal lade hesten løbe løs før hun rider den i stedet!


  • #29   16. nov 2009 der skal helt klart være plads til hver sin holdning Signe B:-)vi kunne ikke være mere enige om det.

    synes det er rart du kommer med et forslag frem for negativ kritik:-)


  • #32   16. nov 2009 team FE - selvfølgelig kan du da sidde pæner end en ældre dame.det har jeg da aldrig sagt du ikke kunne:-)

    nogle gange rider jeg hestene i 20 minutter hvis de er super og andre gange er det påkrævet at jeg rider 50 minutter.

    jeg har ALDRIG sagt det er en god ting at hun rider/longer to timer i træk - men deri mod sagt at i stedet for at jorder en person så kunne man komme med en evt løsning.
    Måske er pigen bange for sin hest siden hun føler det nødvendigt at longere så længe for at få noget ud af sin ridetur - en god ide,,,,Bestemt ikke.Men nu er det jo engang sket og det kan vi jo ikke lave om på.
    tilgengæld kan vi jo prøve at hjælpe så hun ikke forsætter med det for det er da bestemt ikke sundt.Det kan vi da nemt blive enige om.

    til slut vil jeg sige at vi er jo kun mennesker og jeg tror IKKE der er nogler der med hånden på hjertet kan sige at de ALDRIG har lavet en dum fejl med deres hest/pony - heller ikke dig


  • #33   16. nov 2009 uha uha - jeg har skam læst indlæggende.Men tænk dig nu godt om hvis du nu havde lavet en fejl ville du så gerne jorders af folk herinde som ikke have set hvad der var sket herinde elller som slet ikke kendte din hest.(forresten ret sød lille hest:-))

Kommentér på:
longe før ridning?

Annonce