{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  elektrolytter eller fodersalt?
  • #1   22. feb 2011 Vi har nogle over fra vores stald som bare bruger alm fint salt og giver dem lidt i deres foder smiley

    men jeg bruger selv fra blue hors elektrolyt smiley


  • #2   22. feb 2011 interessant spørgsmål smiley Følger også lige med.

  • #3   22. feb 2011 Natacha har også hørt om mange der giver alm. salt men har også hørt de ikke har godt af det, da det er tilsat jod, men ved ikke hvad betydning for meget jod har?

    Bruger også selv de elektrolytter fra blue horse, ´synes dog de er ret dyre, når man kan få fodersalt til hest til ingen penge næsten ; )



  • #4   22. feb 2011 Det bedste vil nok være at læse på varedeklarationen, - kender ikke til fodersaltet, men tvivler på at det er tilsat de samme forskellige salte og sporelementer som elektrolytterne.
    Elektrolytblandinger fås med forskellige sammensætninger, bla. med tilsat druesukker, hvilket måske heller ikke er i fodersaltet?

    Tænker at fodersaltet kan bruges som daglig supplement, men at det vil være bedst at bruge elektrolytterne ved træning hvor hesten sveder meget, eller ved diarre.. :o)



  • #5   22. feb 2011 Nedenstående er kopieret fra hesterådgivningen, ved godt at det ikke er et direkte svar på dit spørgsmål, men det kan måske give et fingerpeg :o)

    Elektrolytter er mineralske salte og sporeelementer som leder en elektrisk strøm. Elektrolytter findes i forskellige koncentrationer i kropsvævet og blodet.

    Hestens vigtigste elektrolytter er natrium, kalium, calcium, magnesium og klorid. Elektrolytters væsentligste funktion er at medvirke til opretholdelse af hestens væskebalance, styre mange af kroppens enzymprocesser og indgå i nerver og musklers elektriske signaler.

    Når hesten sveder ved hårdt træning eller i stressede situationer er det natrium og klorid den mister mest af. Natrium og klorid spiller altså en speciel rolle i væskebalancen.

    Hvordan kommer den til at mangle elektrolytter?
    Et stort elektrolyttab – enten som sved eller diarré - viser sig først og fremmest i almen svækkelse og særligt muskelsvækkelse hos heste. En dehydreret hest vil oftest opføre sig sløvt og være meget mat. En måde du selv kan bruge for at vurdere om hestene er i begyndende dehydrering er at at trække lidt ud i huden på hestens hals. Hudfolden skal hurtig rette sig ud igen. Tager det flere sekunder er det et sikkert tegn på væskemangel.

    Hesten mister også meget væske – vand – når den sveder eller har diarré. Derfor er det også vigtigt at den drikker rigelige mængder. I visse situationer kan det være hensigtsmæssigt at vandet også indeholder fx. druesukker, men det beror på en konkret vurdering i hvert tilfælde.

    Hvis hesten har svedt meget vil salt i krybben eller fra en sliksten ikke være tilstrækkeligt til at kompensere for elektrolyttabet. Har en hest på 500 kg været trænet hårdt, kan den have tabt omkring 20 liter vand, 100 gram klorid, 60 gram natrium, 30 gram kalium, 2,5 gram calcium og 1 gram magnesium. Derfor skal en elektrolytblanding være sammensat i nogenlunde det samme forhold som svedens indhold af elektrolytter.


  • #6   22. feb 2011 Det korte svar:
    Køkkensalt og fodersalt er blot salt - altså NaCl (NatriumChlorid) og består altså kun af Na- og Cl-salte. Forholdet er 1:1

    Sveden består at mange flere slags salte feks Kalium... elektrolyt blandingerne består at nøje afstemte typer og mængder af salte - så de svarer til det hesten taber under anstrengelse.



  • #7   22. feb 2011 Hehe Susi, du formåede at give et kort og præcist svar på det jeg egentlig prøvede at bevæge mig hen imod ;o)

  • #8   22. feb 2011 Ah ha så blev man det klogere, tusind mange tak : )
    Tænker om det mon kan være godt nok, at give fodersalt til hverdag og så elektrolytter når de har ydet noget hvor de har svedt?


  • #9   22. feb 2011 heste i dk kommer aldrig til at svede så meget, at elektrolytter er nødvendigt, det er et modefænomen.

    nightmare fik det efter jagter, og efter at have fået det 5-6 gange over 3 mdr, gik han fra sit foder, og skiftede adfærd.
    Det viste sig han havde fået mavesår af det, derud over havde det ødelagt kroppens normale balance.

    Der er stadig ingen beviser eller forskning i elektrolytter endnu, men min kusine var igang med at undersøge bivirkningerne ved elektrolytter, før hun stoppede som dyrlæge.


  • #10   22. feb 2011 Stald søgård
    Havde du en foderplan på ham dengang, så du kunne se om han fik for meget, ifølge foderplanen?
    Eller fik den anbefalede mængde?

    Bare af ren interesse : )

    Alle snakker jo om hvor godt elektrolytter er, også med hensyn til at få udnyttet fodret, så er jo lige hvad man skal tro


  • #11   23. feb 2011 Hvis det er en hest, der laver meget og dermed sveder meget, er elektrolytter klart, at foretrække. Der er andet i end bare salt, som hesten har brug for. Fodersalt er bare salt. Der er ikke tilsat en masse andet.

  • #12   23. feb 2011 hvis man vælger at bruge elektrolytterne fra fx blue horse, så er min erfaring altså at de skal have under halvdelen af den mængde der står anbefalet på spanden.

  • #13   23. feb 2011 Tak for svar : )
    Perle det er rart og vide, som det er nu laver de kun alt for lidt. Men min pige har Diarre, så er derfor jeg vil give hende lidt salt for at holde den balance iorden også.
    Hun får nu elektrolytter, kan være jeg bare skal fortsætte med dem, men måske en mindre mængde.


Kommentér på:
elektrolytter eller fodersalt?

Annonce