{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.220 visninger | Oprettet:

bivirkninger ved bidløs ridning {{forumTopicSubject}}

hej folkens smiley

Nu har jeg redet både med og uden bid siden mine teenage-år, så for mig er det her "bidløse helvede" ved at gå over gevind, og det har fået mig til at tænke på eventuelle negative konsekvenser bidløs ridning kan foresage.

Nu er der efterhånden mange dokumenterede sager med påvisning af biddets dårlige sider- specielt hvis det bliver misbrugt, her tænker jeg på falsk samling med indspændingstøjler, ryglidelser, tandspidser, revnede mundvige, brækkede underkæber og den slags som biddet kan have en medvirken til.

Men ofte, så opstår skaderne af manglende viden eller manglende ridefærdighed fra rytterens side, og her tænker jeg at "den bidløse drøm" snart er lige så almindelig som "drømmen om hesten med bid" blandt de mennesker der giver sig i kast med ridesporten, uden tilstrækkelig viden og færdighed, og derved uforvarende eller mere bevidst får skadet deres heste...

men hvordan ligger landet med den bidløse?

- jeg kan godt selv regne ud at en hackamore naturligvis giver risiko for brud på næseryggen...og at hestene uden bid måske bilver sværere at stoppe i panik situationer- men det sker jo også for ryttere der bruger bid...

Men hvad med øjenskader pga. af et bidløst hovedtøj der er gledet rundt?

Rygskader opstået af forkert redne heste, der ville have haft godt af et bid at støtte sig til?

Når man nu ved at knuderne på en rebgrime trykker på nogen følsomme punkter, hvordan er påvirkningen så på længere sigt?

kan det måske vise sig at være "dårlig akkupresur"?

Kan hesten også brække næseryggen af en lavt placeret bidløs optømning, hvis rytteren fx. falder af, men holder ved tøjlen?

kan der opstå spændinger i kæbe/ hals/ luftvejsproblemer på en hest der føler de krydsede remme under hagen er lige så ubehaglige som et bid, eller synes at næseremmen er for skarp?

Bliver farlige/frække/dovne heste bedre rideheste af at gå uden bid, eller er det snarere omvendt, når en velmenende, men uerfaren rytter synes biddet er ondskabsfuldt tvangsmiddel, og rider uden? (med evt. mindre kontrol til følge?)

Hvilke uvaner vil en bidløs hest udvilke for at unddrage sig hovedtøjets indvirkning?

Dette er ikke ment som opfordring til endnu en af de talløse diskutioner mellem bidbruger/bidløse ryttere der bare sviner hinanden. Så nøjes venligst med konkrete input der kan bruges i forhold til emnet smiley - tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bivirkninger ved bidløs ridning
  • #1   1. mar 2011 Kan ikke rigtig se hvor du vil hen med det her.. Hesten (og rytteren) kan altid blive skadet uanset udstyr..

• #2   1. mar 2011 kan lide dine synspunkter, og holdninger... smiley dejligt med en der kan se bredt og nuanceret på det smiley

• #3   1. mar 2011 Heysa..
    Nu rider jeg med bid og har gjort det hele mit liv smiley
    Jeg føler ikke jeg selv ødelægge min/mine heste da jeg har lært meget igennem årene.
    Jeg er udd. dyrpasse med speciale i heste så har lært om deres velfær osv.
    Ja mange har deres egen meningerne ang hvordan man skal ride osv.
    Jeg købte min 1 hest på en rideskole, Det viset sig han havde KS i ryggen efter har aldrig blev redet ned og brugt sig.. efter 3 år, med bid og sadel og god undervisning fik jeg redet op på dette og han fik en rigtigt fin ryg efter dyrlægen meningen, KS var ikke væk, men ryggen var blevet SÅ meget stærker..
    Som du også selv nævner jeg brugt bidet til at han kunne støtte sig til bidet, prøvede flere gang ride i grime osv for sjov, og kunne aldrig får ham ned til "bidet" som med et bid..

Samt jeg tro også at mange heste bliver redet forkert ved bidløs ridning da de ikke komme ordnelig ned og bruger sig,, jeg VED der er NOGLE SOM GODT KAN, men mange ved ikke hvordan de skal få deres pony/hest til at reagere til at gå til "bidet" og bruge sig uden at havde noget at støtte sig til og vejlede sig ned af.. Så mange bidløs hesten, da de gå afslappet, men mange gå "langsomt" og tøffer derud af og faktisk ikke kommer ind og sætter sig eller for brugt musklerne..

Dette er min meningen.. har INTET imod bidløs ridning osv. så syntes folk skal Respekter min Holdning til dette.. gider ikke havde folk begynder at sige grimt.. dette er min meninge.. smiley

• #4   1. mar 2011 Pernille, lige netop, derfor er bidløs heller ikke det eneste ene i verden, og at der er konsekvenser uanset hvilken stil man vælger og hvilket udstyr man benytter...

• #5   1. mar 2011 pernille kondrup-

jeg vil netop derhen, at skader og uheld kan ske uanset hvordan man rider, men er skaderne/ ricici mindre end ved traditonel ridning, eller kan den bidløseridning måske gøre ondt værre? ( evt. på længere sigt, det er jo en forholdsvis ny stil med mange flere tilhængere end det var for 10-20 år siden ?)

• #6   1. mar 2011 taktisk ret intasant det du skriver, for ja det stiller da en hel masse spørgsmål, og som alle teoretikere, er de nød til at modbevise teorien, hvilket jeg synes mangler rigtigt meget i denne sag omkring bid/bidløse

dem med kryds har det faktisk vist sig at de ikke løser sig altid ogderfor bibeholder presset..

om en hest er svær at stoppe i bidløs? hmm kommer an på hvad hesten har lært.. panikker min drejer jeg ham rundt..

om biddet er onskabsfuldt det kommer vel an på den hånd der holder i den anden ende af tøjlen.. jeg rider personligt kun med gummi bid, ellers bidløst, da jeg ved at mine hænder kan være hårde uden jeg ligger mærke til det, (pga handicap med hænderne, hvilket ikke kan trænes væk).. jeg rider i primær bidløs på min egen, da jeg har det bedst med det og hesten bare fungere bedre sådanne..

den jeg skal tilride kommer til at gå med et muffe bid, da han bedst kan med dette.. og der skal jeg så hele tiden holde øje med mine hænder..

en bidløs skal jo netop være så stram at den ikke drejer rundt men samtidig være løs nok.. det er jo ikke være end at næse båndet er for stramt eller løst, eller dem der hiver for meget i bidet så det kommer igennem til munden (her med skal det ikke siges at en bidløs hest ikke kan føle smerte via dets bidløse trense)

• #7   1. mar 2011 Super indlæg !

• #8   1. mar 2011 Den der med at heste har brækket næseryggen med hackamore tror jeg kan tælles på to hænder. Det hører virkelig til sjældenhederne, tror det sker lidt oftere at de knækker tænder pga forkert ridning med bid..
    Så kan heste også brække næseryggen eller måske endda brække nakken, af et for hårdt ryk i grimen, altså helt ærligt.. Det er noget man godt kan lide at fortælle for at være i lidt bedre lys hvis man rider med bid.

Og selvfølgelig "støtter" hesten sig til bidet, fordi det gør ondt eller er ubehageligt, så det giver vel sig selv at koncentrationen ligger i munden på den.

Og så har jeg altså kun erfaringer med at en stresset og skræmt hest er lettere at styre og stoppe når den ikke har bid i munden, da den bedre kan koncenterere sig og holde hovedet koldt netop fordi den ikke skal koncentrere sig om det pres der ligger i munden på den fordi folk er så dumme at sidde og rive og flå den i munden, istedet for at give den lidt løsere tøjler og tale den til ro istedet..

Men ja lad os da fremhæve en masse negative ting ved bidløs ridning, skønt at have noget at gå op i og at være fælles om at være enige om at det er noget værre farligt noget smiley

• #9   1. mar 2011
    Min mening om dine påstande:

Øjnskader pga. hovedtøj der køre rundt:
    Argh, den skal du længere ud på landet med. Er trensen tilpasset forkert så glider en hackamore ind i øjet når man tager fat. Maja har ikke taget skade af det da min sad forkert.
    Så kan du komme lige så galt afsted m en forkert tilpasset trense m. bid.

Rygskader der kunne være undgået:
    Den tror jeg ikke på. Hesten har ikke brug for at støtte sig til et bid og jeg tror på at hesten lettere vil få rygskade med bid da man der lettere kan tvinge hesten ned. Hvor hestene uden bid tit går i mere fri holdning og derfor kan søge frem og ned selv og være afslappede.
    Så skal hesten gå og kigge stjerner - men det kan den nu også med bid.

Påvirkning m. rebgrime på længere sigt:
    Igen syntes jeg der er en for langt ude tanke da jeg ikke mener at kunderne kan have nogen særlig stor effekt. Effekten ligger i at rebgrimen er tynd og derfor stærkere og tydligere ligesom et tyndt bid. Men skader pågrund af små knuder - nej, det er lidt svært på en hård knogle.

Brække næseryggen:
    Det er en myte det at man kan brække næseryggen.
    Men vil du meget gerne prøve så begiv dig ud i følgende:
    Anskaf dig en hackamore m. lange stænger, spænd kæden godt til, hiv så i flere minutter m. styrke ala Mike Tyson også kan det måske være det sker.
    Men så kan du lige så godt brække kæben med et balnkt kandar eller 3rings.

Spændinger af krydsede remme:
    Tror ikke på det kan opstå spændinger. Men irritation jo - men så skyldes det som også ved brug af bid fra forkert brug af det og dårlig tilpasning.

Farlige/frække/dovne heste:
    En hest er hvad du gør den til. Rider du den dårlig uden bid får du en dårligt redet hest, rider du den dårlig med bid får du også en der efter.
    Maja er dybt umulig hvis man begynder at have meget fat, tage i bidet for at bukke nakken - så får man en meget irriret hest der ikke har tænkt sig at finde sig i det.
    Samme sker m. hackamore - har man for meget fat så fortæller hun også ret hurtigt at det ikke er behageligt.

Uvaner:
    Samme som med bid. En hest vil ikke prøve at komme fra fra trensen bare fordi den kan - det skal den have en grund til og her er det igen rytteren vi skal give skylden.

Så derfor må jeg konkludere at jeg ikke mener bidløs er mere farligt.
    Jo det er da uansvarligt at en 12årig sætter sig op på sin fjordhest der er bomstærk fordi den ingen opdragelse har - men på den anden side så er der tit sådan at de der konventere til bidløs begynder at tænke meget dybt over tingene. De begynder at ville lære mere, tænke mere på hesten osv. og derfor ender denne uopdragne fjordhest faktisk tit ud med at blive et blidt lam.

Det kunne bidryttere godt lære noget af ind imellem. For det er det jeg tror der sker når folk skifter til bidløs og skriver " stor forandring ! ". Ja - rytteren og rytterens måde at tænke og håndtere dyret på er forandret, ergo vil hesten også blive påvirkert.

• #10   1. mar 2011 Må ærligt indrømme at jeg ikke forstår pointen i denne diskussion?

Måske du skulle skrive til et universitet og opfordre dem til at lave konkrete undersøgelser i stedet for bare at smide en masse postulater?

Forstår ikke hvad godt der skal kunne komme ud af at sige at "måske er der også bivirkninger ved bidløs, men vi ved det altså ikke".

• #11   1. mar 2011 godt indlæg (:
    men heste kan ikke være frække, det er de ikke kloge nok til, det handler om indlæring (;
    og så til det der panik, så har jeg sværere ved at stoppe min hest når han går i panik med en uden bid da han hyper sensitiv i munden og derved går endnu mere i panik pga af smerte i munden.
    Har også selv tit tænkt over det med øjen problemer for der ofte man ser bidløse heste hvor remmen er næsten helt oppe i øjet, og det kan umulkigt være behageligt eller godt.
    ligesom folk tit undervuderer hvor følsom hesten er på næseryggen og faktisk ofte ride med en meget hård hånd som så heller ikke er virkelig godt.
    Og så er der også dem som vil ride bidløs fordi alle gør det lige nu og bare køber sig en eller anden trense de ikke ved hvordan fungere og forventer hesten reagerer ligesom bid og der ved skader hesten da den er fovirret over det nye.

jeg vil mene der er lige så mange risikorer og smerte forbundet med at uden bid som det er at ride med bid. så længe fok ikke begynder at tænke sig om og måske tage imod hjælp nogengange.

• #12   1. mar 2011 Enig med Krikken...

Jeg syntes også det er sjovt hvordan bid folk hele tiden går i forsvars mode og skal oprette emner med."Uhh bidløse er så dumme" for det er altså ikke ret tit at bidløse opretter emner for at fortælle hvor dumme bidryttere er, de blander sig bare i diskuttioner xD...

Come one.. Tag en tudekiks... Alt er forkert, hvis det skulle være naturligt skulle heste være vilde og slet ikke have kontakt til mennesker og selv DER ville de kunne falde over en sten... Stakkels heste... Racen burde måske bare uddø? xD..

Come one...

• #13   1. mar 2011 I virkeligheden burde vi slet ikke ride på vores heste, det er synd de skal udsættes for evt skader bare fordi vi synes det er sjovt smiley

• #14   1. mar 2011 mette- præcis smiley

sådan én som din hest har haft "medicinsk" gavn af biddet, men havde ikke fået noget godt ud af af bidløs. Det er jo super den er kommet sig nogenlunde- og hurra for at man selv må vælge om man vil benytte sig af de fordele et bid kan give..alternativet havde måske været en uridelig ( måske endda aflivet) hest...

men jeg tænker også på at det mest brugt på rideskoler at man får undervisning med bid, måske kun så længe, så man lige får lært de basale færdigheder, og så får man fingrene i en privat hest, og begynder at ride uden bid- men for det meste også uden undervisning...

så måske skal man i princippet være en lige så øvet rytter som dem der "er dygtige nok" ride med kandar, inden man giver sig til at ride bidløst, for at kunne hjælpe hesten tilstrækkeligt ?

• #15   1. mar 2011 Yeah... Bidløs ridning og ridning med kandar kan HELT klart sammenlinges... Way to go (Y)

• #16   1. mar 2011 Godt indlæg ! smiley

rigtig gode synspunkter du har, og i bund og grund en god diskution, en jeg dog ikke vil deltage i smiley
    Sjovt at se at de bidløse rytter kun bort agumentere!

Super godt initeativ smiley

• #17   1. mar 2011 Jeg syntes dte er et godt emne at tage op. for mange betragter bidløs er ihhhh så godt og sundt.

Men hackamore er jo ret voldsomt. Jeg har redet med det på min hyp. Hun reagerede bedre ved det. men så vil jeg også mene det er mere skarpt at have med at gøre. Så det er ikke noget for den rytter der hiver og saver i tøjlerne.

Jeg tænker mere at folk tror at hesten bare kan det der med bidløs, og tror de kan ride i grime.... god tur siger jeg bare. Det er ikke lige til. jeg tog mine forholds regler da jeg prøvede hackamore. med at ridebanen var lukket af så hun ikke kunne rende så langt. det gør jeg også når jeg tager min kapsun i brug.

Men jeg kunne bestemt se at der er andre bivirkninger ved at ride uden bid.

Jeg er ikke bid/bidløs tilhænger jeg er åben for det hele, bare så i er klar over det.

• #18   1. mar 2011
    Et lille tip til de andre indlæg i debatten:
    Kig på folks profiler og se om de rent faktisk er bidløse eller hvad de er før i konkludere at fordi man ikke er enig i påstandende er bidløs.

• #19   1. mar 2011 Haflingersport: Har da ikke skrevet noget sted om jeg rider med bid eller ej... det kan da godt være jeg rider med bid, måske gør jeg ikke.. hvem ved

• #20   1. mar 2011 Synes det er en interessant debat.
    Det ene er ikke mere perfekt end andet...

Jeg rider selv med bid, men et bid er ikke hårdere end den hånd for enden af tøjlen.

Det er okey at have forskellige meninger, synes bare folk skal acceptere hinaden og deres forskelligheder..

Må dog pointere at heste ikke kan gå til biddet uden et bid, så går de bare i holding, synes bare jeg hører det ofte.

• #21   1. mar 2011 altså jeg er bid og bidløs.

• #22   1. mar 2011 Well hvis du er hård ved næseryggen kan der ske skader. Nu snakker jeg ikke om Hackamore da jeg ikke bryder mig om ridning med dette.

Den optimale ridning er uden tvivl Equus stilen eller i Cordeo, da det skader hesten mindst muligt. en hest skal gå med korrekt bæring også i bidløs ridning (du snakker jeg dressur) ikke nødvendigtvist så grimt og pakket som dressurheste, men lange og runde for at få strukket ryggen. Men som i alt andet ridning er alle ryttere ikke lige gode. Et bid?
    http://www.youtube.com/watch?v=PMfcc0hzGMU&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg

Det skader hesten og det er ikke anbefalelses værdigt, video 2 her viser at hesten føler smerte bare ved et alm. tag i tøjlerne. Et alm. tag i tøjlerne i bidløs trense påvirker ikke heste, men et hårdt tag gør naturligvis da det giver et tryk. Jeg mener ikke det er fordi bidryttere er onde og jeg er ikke så ekstremt imod bid som mange, men jeg mener at det måske er 1 ud af 100 ryttere der kan finde ud af at ride med det korrekt hvor imod at en bidløs trense er nemmere at begå fejl i da der ikke kan rides i munden eller saves igennem.

Out and goodbye smiley

• #23   1. mar 2011 ~*Iben, Araberdrengene, og Ascici RIP*~ . - Til bidet syntes jeg er en underlig formulering. Det lyder for mig at hesten går sådan fordi man bruger bidet.

Men bid som bidløst skal hesten jo gå i holdning selv og ikke fordi man sidder og hiver i den.
    Derfor syntes jeg at det lyder bedre med "samlet" og at "søge ned" da det passer bedre også fysisk ;).

• #24   1. mar 2011 Jeg har det så den mening om kandar, at jeg ikek fatter HVORFOR der skal så meget ind i munden på den. Det er ligesom hjælpe midler... hvis du er en god rytter har du IKKE brug for det.

Derfor elsker (misunder) dem der bare kan ride for helt løse tøjler eller med cordeo. det er jo et fantastisk syn!

Men det er en smags sag. Jeg benytter mig af begge dele. Da det giver afveksling for både mig og hesten.

• #25   1. mar 2011 Haflingersport:
    Altså helt ærligt, når man bare kommer med postulater, så er det da ikke til at tage seriøst.

Jeg synes dette emne er meget bidløs person siger:"bid er dumt", bidperson siger: "jamen så har du grimme sko" agtigt.

Jeg har aldrig kunne udstå den slags, men det er nok en personlig kæphest for mig. jeg kan ikke fordrage at diskutere med folk som ikke har styr på det de taler om.
    Og hvis man siger "jamen altså, måske kan de få den bidløse trense i øjet og det er jo ikke godt" så er det eneste svar jeg har giv mig nogle fornuftige videnskabelige beviser, som du kan bakke din påstand op med, så kan vi tale om det.

• #26   1. mar 2011 Altså jeg vil sige alt kan skade hesten. Synes tit vi pakker hesten ind, for at der ikke skal ske den noget. Men er det overhovedet sundt??
    Det tror jeg ikke det er....¨
    De heste som bliver pakket ind i vat, de bliver for sarte og det er jo ikke sundt. Så får den bare nemmere sygdomme osv. hvilket så ville blive farligere for den...
    '
    Bidet kan skade, bidløs kan skade, sadlen kan skade, folden kan skade, og selv boksen kan skade hesten. Så uanset, hvor meget vi passer på vores hest, så kan vi aldrig helt beskytte dem mod sygdom og skader...

• #27   1. mar 2011
    Ang. den video vil jeg ikke finde den troværdig.
    Ham Alexander N et eller andet er efterhånden en meget stor provokatør og det er super synd da hans mening og forskning så går tabt i det.
    Syntes også video ikke er så veldokumenteret - kunne være dejligt med noget på skrift med pres og mere viden end bare en video der konkludere at han har forsket i det.

Og som med Robert Cook der har opfundet en bidløs trense og selv forsker i bidløse ting så ville de jo nok ikke blive glade hvis de fandt ud af bid ikke gjorde noget...

Anyways.. Tror at bidløs er blidere ( såfremt man ikke propper en hackamore på og hænger i tøjlen ) og at bid ikek gør noget, men på den anden side så er dressur efterhånden kun blevet til at man skal pille, nykke, tage og give i tøjlen for at få hestens nakke ned og i spring kan man ikke styre hesten så man rusker, saver mm. i den og propper stærkere bid på.

• #28   1. mar 2011 Generelt er jeg bare mere til bidløs for ofte syntes jeg også bidløse ryttere er mere hestevenlige.

Hvis en bid rytter ikke kan holde deres hest i f.eks skoven hva gør de så? De putter et stærkere bid på.

Hvis en bidløs ikke kan holde deres hest i skoven hvad gør de så? Går ture med hesten, prøver noget jordtræning, indøver et nyt stopsignal... Whatever... De prøver alternative metoder.

Og nej man kan ikke skære ALLE oer en kam - men størstedelen kan man...

• #29   1. mar 2011 Krikken: Man skal ikke tvinge en hest til noget. man holder blot let på tøjlen,også klemmer man med sine ben, og beder den strække sig ud til tøjlen ergo biddet...
    den holstener jeg havde gik i vejret hvis man tog hårdt fat om tøjlen...

• #30   1. mar 2011
    Lige det du nævner Camilla vil jeg nikke enig og genkendende til.
    Ja måske nogle bidløse bliver lidt frelste mm. men som du nævner så tænker de bare på en helt anden måde. Det at blive bidløs ændre deres tankegang og måde at gå ind til problemer på som har en positiv indvirkning på heste.

Det kunne bidryttere lære noget af. Ikke at man skal konventere til bidløs. Man kan jo sagtens tænke som "dem" og tænke lidt mere over tingene i stedet for at sige " den er bare fræk, dum irriterende og gider ikke " som det desværre bliver til tit.

Så jeg syntes egentligt at den bidløse mode er en god ting, da mange er kommet til at tænke mere over deres måde at gøre tingene på, istedet for at gøre som man altid har gjort.
    Og jeg tror at mange bidryttere også er blevet inspireret at indlæg her på HG også selvom de ikke er konventeret.

• #31   1. mar 2011 ~*Iben, Araberdrengene, og Ascici RIP*~ . - Der er mange der mener og bruger det at pille, nykke, tage og give, arbejde med bidet osv. for at få hestens hoved ned. Det er helt accepteret og helt ok, det bliver lært af beridere mm.

Mange tror at hvis hestens hoved er nede er bagparten med men det hænger jo ikke sammen. Når bagparten er med skal hovedet nok komme ned selv, hesten kan sagtens selv..

Derfor jeg nævnte det :o)

• #32   1. mar 2011 Enig Krikken (Y). Det er nemlig fordi tankegangen ændres.

Jeg er selv gammel bidrytter og har endda startet M dressur for bare 3-4 år tilbage. Jeg hader ikke bidryttere og mener 100% det er folks eget valg og at man skal respektere det, men derfor er jeg stadig mest til bidløs ridning da jeg mener at fejlende her bare er meget mindre end med bid. Netop fordi at med bidløs ridning følger ofte en hel ny livsstil. Hvis bare bidfolk havde lidt af den ville meget ændre sig.

Jeg kender max en 2-3 bidryttere der laver jordarbejde med deres heste, jeg kender INGEN der gider gå ture med deres heste ISTEDET for at ride en dag med mindre den er skadet osv... Igen så siger jeg ikke de er der, jeg siger bar det er meget mere sjældne...

• #33   1. mar 2011 Jeg nævner heller ikke navne? Gør jeg det?
    Jeg synes bare det er sjovt at læse, hvad folk hver i sær mener.
    Og derved har jeg da lov til at skrive hvad jeg skriver. Så længe jeg ikke nævner nogle så ser jeg intet problem i den sætning jeg skriver.

• #34   1. mar 2011 Jeg vil sige som bidrytter, at jeg da slf. tænker over tingene og ikke bare propper et stærkere bid i munden på mine heste, fordi de ikke lige lystre. Har altid redet med det samme bid, på mine heste, uanset hvad.

Nu har jeg så også gjort meget i at øve ture. Altså f.eks. Carola kunne man ride ud alene, med andre, og også med tændte heste, uden hun blev anderledes. FORDI jeg har øvet med hende, at selvom hesten foran hende blev bange og stak af, eller bare var vild og tændt, jamen så kunne vi stadig godt skridte lige så stille, eller sådan. Så hun blev ikke påvirket af den anden hest.

Ja det tager tid, men det er det værd. !

Så nej man kan slet slet, ikke sætte alle over en kam. Og sige alle bid ryttere er sådan ! =)

• #35   1. mar 2011 Dejligt ENDELIGT at læse et indlæg om bidløs ridning, hvor man forholder som åbent til det i stedet for de sædvanlige "hellige og rosenrøde" indlæg, der kommer igen og igen...

• #36   1. mar 2011 Alt udstyr kan jo skade eller påføre hestens ubehag/smerter ved forkert brug..
    Synes dog der er mange "rygter" om hvilke skader det ene og andet kan påføre som ikke rigtig holder..
    Hackamore og andet bidløs kan altså ikke brække hestens næseben med mindre det sidder alt for lavt og samtidigt voldbruges..
    Og alm. bid kan ikke brække en hestekæbe ved træk fra et menneske (kan evt ske hvis man binder hesten i bidet, men tror de fleste trenser knækker først) et stangbid med kæde kan måske, men der skal virkeligt vold til..
    Det samme med bid og ødelagte tænder, kræver at bidet sidder forkert og at der bruges voldsom kraft.. heste er altså ikke lavet af glas og brækker ikke div. knogler uden at der bruges meget stor kraft..
    Ulempen ved bid er at det ofte misbruges... ulempen ved bidløs er det samme.. ser ofte bidløse ryttere der rider med fast kontakt, endda mere end de ville gøre med bid fordi den bidløse jo er så hestevenlig og ikke "kan" gøre skade..

• #37   1. mar 2011 Krikken: synes noget af det du kommer med er latterligt. Bare fordi man bliver bidløs så tænker man mere på hesten, øh nej, det er ikke noget med bid eller noget at gøre. Det går an på hvordan man er som person og hvordan man ser på hesten. Men ellers fint emne, det betyder bare ingen af os er bedre end andre, selv om man godt kan se hvem der tror de er det

• #38   1. mar 2011
    Ditte E - Læs hvad jeg skriver også vil du ikke have skrevet det da du åbenbart har misforstået mig :o)
    Kan du stadig ikke forstå så stil gerne spørgsmål men lad være med at kalde det latterligt mm. - skriv pænt, andet ødelægger debatten smiley

• #39   1. mar 2011 omkring at brække næseryggen.... nu er det over 15 år siden jeg stiftede bekendtskab med en hackamore. Jeg fik at vide jeg aldrig måtte rykke i tøjlerne (ikke at jeg gjorde det med bid, jeg har altid fået kritik for mine slasketøjler), og at jeg skulle huske slippe dem, hvis jeg røg af. Dengang var der vist ingen der kerede sig særligt om at stå et et bedre lys, fordi de var bidryttere, for det var hackamore- ponyns ejer der sagde det.... så om det er en skrøne eller ej, der må jeg hellere finde nogle dyrlæger at spørge, de må vide det..... men jeg kender til to heste der uden vilde historier har brækket nakkerne ved at smide sig rundt i grimerne.... så der skal nok aligevel mindre til end forventet. Den ene vendte pludselig 180 grader på staldgangen, den anden sad bare fast i noget med grimen og ville trække sig fri...

jeg er på ingen måde ude på at pege fingre af nogen, hverken med eller ude bid, men jeg synes det er synd at tendensen med bedre hesteforståelse, ofte markedsført af dygtigt bidløse ryttere- er ved at blive udvandet i takt med at dem der benytter sig af bidløs bliver mere og mere uerfarne..- og så er det jeg efterlyser konsekvenserne af en ikke korrekt anvendt bidløs optømning... - er hesten så ikke lige vidt om den har ondt i oven på næsen eller inden i munden er vel lige ubehageligt?

en dygtig bidrytter kan jo også have stor hesteforståelse, de kan bare ikke "fortrylle verden" på samme måde fordi de udvirker mirakler uden bid, de må nøjes med at være almindeligt dygtige til heste, og gør måske derfor ikke helt så stort et nummer ud af at ridningen foregår bidløst, som de gør ud af at ridningen foregår på korrekt vis?

for foregik ridningen helt på hestens præmisser, så skulle vi nok holde os på jorden og slippe kræene fri... og æde nogen tudekiks... helst dem ude æg i fra de stakkels høns.... smiley

• #40   1. mar 2011 jeg forstår ikke den her debat. hvorfor er der så stor en kamp mellem bidløse og dem der rider med bid. ingen af delene er perfekt? nogen heste kan bedst med bid og andre fungere bedst uden.
    mig og min traver rider ikke med bid mere, da det fungere bedst for hende, men min islænder, han forstår det slet ikk, da jeg tror han ser det at "have grime på" er når han har fri. han koncentrere sig bedst med, og min traver koncentrere sig bedst uden, msåke også fordi hun er blevet redet forkert med bid. jeg syntes det er lidt irriterende at se folk kan gå op i en spids over hvordan man rider. alle har deres mening, så hvorfor ikk bare acceptere dette.

• #41   1. mar 2011 jeg forstår ikke den her debat. hvorfor er der så stor en kamp mellem bidløse og dem der rider med bid. ingen af delene er perfekt? nogen heste kan bedst med bid og andre fungere bedst uden.
    mig og min traver rider ikke med bid mere, da det fungere bedst for hende, men min islænder, han forstår det slet ikk, da jeg tror han ser det at "have grime på" er når han har fri. han koncentrere sig bedst med, og min traver koncentrere sig bedst uden, msåke også fordi hun er blevet redet forkert med bid. jeg syntes det er lidt irriterende at se folk kan gå op i en spids over hvordan man rider. alle har deres mening, så hvorfor ikk bare acceptere dette.

• #42   1. mar 2011 debatten handler ikke om bid vs. bidløs, men om de eventuelle bivirkninger ridning med bidløs kan have både på kort og på lang sigt.

der er jo gået mange hundrede år hvor heste har gået med bid, fordi sådan var det, og biddene var med større eller mindre bivirkninger, det er først i dag man rigtig har fået øjnene op for de skader der kan opstå med bid, også selvom meget har forbedret sig...

hvordan ser man om 100 år på bidløs ridning ? er der lige så mange bidløse heste med slidskader mv. som det kan ses på en del gamle bidheste i dag ?

en anden lille tankevækker...i islænder verdenen red man bomløst i en lille flad sadel, til stævnerne for at optimere kontakten (eller hvad det nu var). det blev til hverdag, og så blev det til skade for islænderhestene. nu er der kommet nye bomløse sadler som har haft en hård tur op ad bakke specielt i islænderverdenen, fordi det viste sig at de gamle bomløse stævnesadler var dårlige til hverdagsbrug. og gik tilbage til de gennen mange år anvendte, og derfor eftehånden også utroligt mangfoldige veltilpassede bomsadler. ( for dem der får sadlen tilpasset self.)
    De bomløse sadler vinder mere indpas, og folk er opmærksomme. men hvordan er det om 100 år ? har hestene flere eller færre skader?

• #43   1. mar 2011 Heldigvis går det i den rigtige retning... Ved du hvorfor man bruger bid?

Dengang man begyndte at ride heste brugte man en tyrering i næsen som man styrede hesten med. Desværre er det sådan at næsten danner arvæv så hesten efter ngole måneder er helt ufølsom... Derfor valgte man bidet og munden fordi at múnden ikke danner arvæv... Forestil dig smerten i næsen også forestil dig de valgte munden fordi den var mere følsom...

• #44   1. mar 2011 fik det helt dårligt over at se videoverne ovenover smiley

• #45   1. mar 2011
    Kia V- Omnivor med bid i ; D - Nu du lige nævner islænder.. Så syntes jeg mange islændere har dårlige sadler der ligger dårlig og ryttere der sidder meget forkert i dem, helt ude på bagsvidslen.
    Og lur mig om ikke at det kombineret med at hestens går med hovedet i sky ( ved godt de "skal" det men ikke være anspændt ) der giver en underhals og ingen ryg der er med, er med til at give skaderne..

Muligt mine fordomme er store lige på det punkt - men at kombinere de ting vil ikke gavne nogle steder.

• #47   1. mar 2011 krikken... sjovt jeg oprettede faktisk et emne forleden onkring korrekt opsadling af islændere, fordi jeg engang har hørt de skal have sadlen liggende længere bagude i forhold til alm. rideheste.

jeg efterspurgte om det var en skrøne, en modedille eller almindeligt brugt, og om det måske var derfor så mange islændere var svære at finde sadler til (som voksne kan sidde ordentligt i)

• #48   1. mar 2011 Hun meget tit at bidløse rytter har med at kaste sig over bidrytter og kritisere dem fordi de rider med bid..
    Selv har jeg en fjordhest som man IKKE skal ride bidløs på..
    Men det jeg vil frem til er at lige meget om man rider med eller uden bid så er man ikke dårlige ryttere eller onde ved ens heste.. Vi har alle forskellige ridemåder og det må man acceptere.. Vi kan jo os lære meget af hinanden..

• #49   1. mar 2011 nå så fik jeg set de videoer der er linket til (igen, for dem har jeg set før) jeg har så ikke lige lagt mærke til den bidløse rytter omkring 6.22 min inde i den første... men jeg ville gerne have set hvordan samme slags målinger blev hvis dummyhesten havde haft hackamore, kapsun, div. bidløse hovedtøjer eller gummibid på.

Det er ikke nyt for mig hvordan biddet virker, eller hvordan nogen folk rykker og flår i tøjlerne. Men hvis det sådan hovedparten af alle bidryttere ridder, så tror jeg næppe det kan hjælpe hestene hvis de bare skifter om til en bidløs trense.

men det er den slags dårlig ridning jeg tror kan give det bidløse hovedtøj
    et lige så dårligt ry som biddet i nogen kredse har fået. Det er konsekvenserne af ubetænksomme bidløse ryttere, jeg synes det kunne være værd at kigge lidt på, for dem bliver der vel flere og flere af efterhånden som den bidløse vinder frem?

desuden synes jeg det er ærgeligt at fx. drf er så tunge at danse med at bidløs ridning ikke altid er tilladt, at det ikke allerede er et tilvalg i man kan tage til fx. ridemærkerne.

kender I forresten nogen der har konkureret i andet regi hvor bidløs var tilladt, og har I billeder/videoer er de meget velkomne evt. bare i en pb. For jeg synes desværre der er meget langt mellem snapsene, når det gælder mere seriøs bidløs ridning, oftest er det en halvfed krikke med en sandalklædt barhovedet rytter som futter rundt på en ridebane eller snøvler sig over et lille pindespring, det kan jo være godt nok, men det er ikke særlig motiverende, hvis man gerne vil lidt mere med sin ridning...

og så er vi nærmest tlbage ved rytteren evner- eller hvad?

• #50   1. mar 2011 Kia V- Omnivor med bid i ; D : Jeg kan li din måde at utrykke dig smiley Og jeg er enig, der er nemlig langt mellem snapsene...og du har fuldstændig ret i dette:

"For jeg synes desværre der er meget langt mellem snapsene, når det gælder mere seriøs bidløs ridning, oftest er det en halvfed krikke med en sandalklædt barhovedet rytter som futter rundt på en ridebane eller snøvler sig over et lille pindespring, det kan jo være godt nok, men det er ikke særlig motiverende, hvis man gerne vil lidt mere med sin ridning...

Jeg er HELT enig.

• #51   1. mar 2011 Kia: er også enig i det Ka også er enig i, det er ret træls at mange folk rider sådan og tror det er så fantastisk men tror selv alle bidryttere kan ride bidløs på den måde med deres hest.

ps. dette er ikke for at hakke ned på bidløse, bare min mening, har selv startet stævner bidløs og sådan så er ikke en der bare kritisere fordi jeg hader bidløse (;

• #52   1. mar 2011 Haha hov hov min hest er sgu ikke en fed krikke, han er en smuk og ret dyr varmblod smiley
    Jeg er forresten bidløs rytter, hvis folk ikke skulle have fanget den.

Og man behøver ikke ride konkurrencer bare fordi man har en hest. Jeg rider udelukkende af den grund at min hest formår at give mig glæde og ro i sjælen på stort set alle tidspunkter smiley Jeg kan godt lide at se ham udvikle sig, det skal jeg ikke lægge skjul på, men konkurrencer er jeg sgu blevet "for gammel til"

Jeg er karrieremenneske, hvilket nærmest er en stor konkurrence jo, så når jeg er sammen med min "fede krikke" er det for at slappe af og nyde den rolige side af livet smiley

Og btw, jeg hører måske til sjældenhederne, men jeg har altså en aftale med en proff træner om at hun rider min hest 2 gange om ugen (fra april, min hest har haft en hegnskade, så har måtte holde mange pauser med ham) og det foregår altså bidløst, da det er mit ønske. Samme træner red ham i august og september sidste år. Så bidløst er altså ikke lig med hippiesandaler og regnbuefarvet rebgrime, mit liv er jakkesæt, en smuk hest, en dyr træner OG bidløs ridning smiley

• #53   1. mar 2011 Signe det var ikke for at kritisere (; da jeg sys bidløs ridning er lige så seriøst som bid ridning.
    men sys bare der findes mange bidløs små piger der skridter rund på deres pony i grime og så kalder bid ryttere ond og sådan, hvis du forstår. (;

• #54   2. mar 2011 Camilla Stormont ! * : Hvor har du den med ridning med næsering fra ?? for det er ikke noget jeg er stød på nogle steder..
    Og så mener jeg det er at overdrive at hestens mund skulle være så følsom, for så ville enhver utilredet hest reagere med stor smerte i starten når den fik bid på..

• #55   2. mar 2011 Mille K:
    Jeg tror at lige præcis det du nævner, er det mange bidløse gør (: Det jo netop derfor de har valgt at blive bidløse. For at lære mere om hesten, ride med schenklerne(som man også burde gør når man rider med bid) Osv (;
    Du har helt ret i at de også kan være signal forvirrede.. Men når man fx. rider i cordeo <i>tvinger</i> det én til at være mere præcis i det man be'r hesten om.. (:
    altså det bare min mening, og jeg vil ikke angribes (;

• #56   2. mar 2011 Signe: Har ikke hørt man red med ring i næsen, men har hørt man håndterede den med sådan én, fra jorden (; Mn det jo meget længe siden (:

• #57   2. mar 2011 det ringen ved jeg heller ikke om passer siden jeg har læst en bog om hvordan hesten startede med at komme ind i vores husdyrshold indtil nu. og det var det ikk noget med en næsering.
    så det vil være godt hvis du lige linker til den info?

• #58   2. mar 2011 Cecilie: Man rider altså også primært for schenkler, sæde, vægt og balance selvom man rider med bid.....

• #59   2. mar 2011 Der er bare mange der bruger deres balance i tøjlerne som er helt forkert.

Jeg husker en jule afslutning hvor vi skulle ride i blinde uden stige bøjler og tøjler og bare armene ud. Nøj de andre blev hysterisk. Jeg lærte op og ned sidning i longe uden stige bøjler og tøjler.

Men også mange sider for uroligt med de hænder og vær bevægelse går jo i bidet/hovedet tøjet you name it..

• #60   2. mar 2011 Hvis man er en rigtig dygtig rytter, og har lært at ride korrekt så belaster man ikke hestens mund overhovedet.. og dem som rider med bid kan jo sagtens være bedste venner med deres hest alligevel.. Og hesten kan jo os være lige så knyttet til os selvom vi rider med bid..

Sys mange bid rytter "angriber" bidryttere fordi de mener det de gør er bedre for hesten.. og det er noget fis.. Hesten kan ha det lige godt om den bliver redet med bid eller uden bid. Det handler bare om at elske sin hest og give den respekt og kærlighed. Så er det andet fuldstændigt underordnet.

• #61   2. mar 2011 Rettelse Sys mange BIDLØSE rytter "angriber" bid rytter.

• #62   2. mar 2011 Jeg give team chicken ret i det med angribe. Der er ikke en forståelse eller respekt over for hinanden. Jeg respektere at nogle vil være bidløse og at andre vil ride med bid. Det er deres valg og deres hest.

• #63   2. mar 2011 Jaa.. Det vigtigste er jo vi alle kan snakke ordentlig sammen uden at angribe hinanden.. Alle har jo forskellige ridestil.. Det vigtigste er vi elsker vores heste og hvem ved.. Vi kan jo os lære noget af hinanden..

• #64   2. mar 2011 Team chicken: Netop, det handler om at respektere at både mennesker og heste er forskellige.. har kendt heste der ikke fungerede med bid og heste der klart var mere afslappet med bid end uden..
    Synes det handler mere om korrekt brug, uanset om vi snakker bid eller bidløst..

• #66   2. mar 2011 Og mange gange ligger det ikke i bidet eller mangel på bid. Men i rytteren. Så det er op til rytteren om det er til skade for hesten eller om det gavner

• #67   2. mar 2011
    Bidløs er ikke tilladt til stævner - ergo er det svært at smyge sig ind i en MB dressur...
    Og på den anden side så går mange bidløse ikke op i konkurrencer men mere samværet med hesten og de små fremskridt man ser der. Nogle har måske heller ikke muligheden for at starte stævner - jeg har ikke, er dog ikke bidløs helt men har ikke proppet bid i munden på Maja det sidste ½ år af dovenskab..

Der er også mange der ikke interessere sig for dressur eller at springe højt men igen hellere vil noget andet. Det udelukker ikke en fra at være seriøs på hjemmebanen - at man så ikke kan komme til stævner, eller ikke er stævne mennesker er noget andet.

Smider et par videoer ind, ikke ment som videoer man skal sidde og pille fra hinanden og sige " Ej den slår da også med halen, ej den går også bag lod.. osv. " - ikke noget ridning jeg nødvendigvis syntes om men for at vise at man kan godt ride dressur - og springe, mange betrager ikke hackamore som bidløs fordi den kan være kraftig, men den springes der jo med internationalt.

http://www.youtube.com/watch?v=alryG8sSYBw&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg&feature=related´
    http://www.youtube.com/watch?v=AlE8b07_04U&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=wPUNsC5RNmA&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=3G3e4SfMv9M&feature=related

Sidst viste rytter rider stævner med bid også men træner ugentligt hestene bidløs..

• #68   2. mar 2011 "Dejligt" eller måske nærmere bekræftende at se, at bidløse ryttere har mindst lige så mange problemer med taktfejl, misforståelser, usikkerhed, spændiger,fejlindlærte øvelser osv, som bid-ryttere har...hvis disse heste havde gået med bid, så var de nærmest blevet overfaldet...men nu er det flot og imponerende bare fordi, de ikke går med bid....men fejlene er jo de samme.

Jeg undres....

• #69   2. mar 2011 Krikken meget gode video du har fundet der. Men nu syntes jeg at Cordeo ridning er en lektion for sig selv. For jeg tror hvis jeg puttede sådan en på Rös ville hun enden løbe, bakke eller ja smiley Men imponerende hvordan de gør man kan også se hvor meget de bruger sædet.

• #70   2. mar 2011
    Understreger lige hvad jeg skrev igen:
    " Smider et par videoer ind, ikke ment som videoer man skal sidde og pille fra hinanden og sige " Ej den slår da også med halen, ej den går også bag lod.. osv. " - ikke noget ridning jeg nødvendigvis syntes om men for at vise at man kan godt ride dressur - og springe, mange betrager ikke hackamore som bidløs fordi den kan være kraftig, men den springes der jo med internationalt. "

At andre så mener de er fantastisk, fx. Hoza Blanza er noget andet. Men det er det samme som nogle mener Andreas Helgstrand er fantastisk, andre gør ikke. Nogle mener Honza Blanza er gud, andre bryder sig ikke om ham.

Sådan vil det være. Opretter man en tråd med dem vil jeg vædde med de nok skal få tørt på også, men det bliver der nu ikke gjort smiley

• #71   2. mar 2011 Der ligger mere arbejde i at gøre dressur med cordeo. da mange bruger bidet til at signalere. her er det udelukkende sæde og ben. Jeg er ikke dressur rytter. men kunne da helt klart se det ikke er top dressur men jeg syntes det er skønt at se. For i top dressur ser hestene nu meget mere anspændt ud og ikke glemme rollkür

men i spring videoen ser man også at man ikke skal hænge i tøjlerne. da di ikke er der. Det er noget jeg ser på mange videoer her inde at folk hænger i tøjlerne i spring, og bruger dem som balance linie

• #72   2. mar 2011 Jeg synes ikke, cordeo hestene var mere afslappede...tvært i mod...de virkede ofte usikre, trippende og anspændte i overlinjen...og lavede mange mange fejl.

Jeg synes det er fint, at man rider uden bid - jeg gør det ind i mellem selv. Jeg synes bare ikke, bidløs er så fantastisk og rosenrødt som det oftest fremstilles her på HG.

Det ER faktisk muligt at ride pænt og ordentligt med bid uden at skade sin hest....

• #73   2. mar 2011
    Har som inspiration herfra smidt linkene ind i en anden gruppe og spurgt " er bidløs bedre? " vs. topdressur.
    For at hører om min teori holder med at bidløse ikke nødvendigvis falder på knæ og beder for det.

Ridtene er ikke overdrevent fantastiske efter min mening - men der er en masse gode ting man kan pille fra.
    Piafferne der bliver vist er lige så elendige som Helgstrands men udover det er der flere heste foran lod - nogle bag lod som heste med bid.

Hestene viser også at en holdning m. coredo kan være indlært og ikke noget den gør pga. samling. På to af klippene reagere hestene tydeligt m. henholdsvis at samle sig eller strækk ud fra presset i coredoen..
    Også er det jo ikke meget bedre end at sidde og pille og hivet i bidet der også viser falsk holdning istedet for en hest selv er i pga. bagparten,

• #74   2. mar 2011 k A : jeg er så enig.

• #75   2. mar 2011 Dejligt indlæg, selvom nogle af påstandende ikke helt holder smiley

Jeg er nu også personelig lidt træt af den store ´krig´ mellem bid- og bidløs-ryttere.

Det har vel også bare noget med interresse at gøre - hvilken slags ridning, der interesserer én, og i hvor høj grad det interesserer én.

Jeg mener...ridning i det hele taget, er jo ikke skabt for hestens skyld, men for rytterens. Dermed ikke sagt at man ikke skal behandle hesten ordenligt! Men det optimale er vel, for hesten, at alle heste levede frit.
    Men al slags ridning kan skade hesten.

Jeg rider selv kun for tiden 1-2 dage om ugen, bare på rideskole, og ja, jeg gider altså ikke trække ture i skoven i flere timer for tiden.
    Hvis det er dét man synes er sjovt, så fuld respekt til det - jeg gider bare ikke selv. Så kan i kalde mig hvad i vil, men sådan er det nu.

Jeg har selv vildt stor respekt til folk jeg synes rider godt, det kan både være bid- eller bidløs-ryttere, mener virkelig at det kommer an på den enkelte rytter - og ikke bare ridestilen.

• #76   2. mar 2011 okay, kom ikke rigtig frem med noget af det jeg egentlig vil sige ..

• #77   2. mar 2011 (Jeg har ikke læst hele tråden igennem, så jeg svare kun på hvad trådsstarter startede med at skrive)

Hmmm.. Jeg synes det er forkert at dele bid - bidløs ridning op så det bliver til noget bid vs bidløs. Bidløs er ikke en ridemetode og en rytter der vælger at ride bidløst, er ikke nødvendigvis bedre end en rytter der rider med bid.
    Jeg synes ikke at man skal gøre så stort et nummer ud af om en rytter rider med eller uden - skader kan der stadig ske: forkert ridning sker OGSÅ i en bidløs trense såvel som det gør i en bidtrense. At lave en så stor forskel ud af det at bidløs ridning næsten bliver en ridemetode på højde med akademisk ridning, engelsk dressur, western osv synes jeg er vildt forkert.

Fokus skal ikke ligges på denne her debat, fokus skal ligges på hvordan man rider sin hest så den er glad og arbejdsvillig. Gå dog ud og prædike om det i stedet og ikke en eller anden dum bid vs bidløs debat smiley

Kommentér på:
bivirkninger ved bidløs ridning

Annonce