{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.418 visninger | Oprettet:

Projektuge - Mishandling af heste {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Imorgen starter jeg projektuge og vil høre om der var nogle der vil hjælpe mig med at skabe en lille debat. Eller jeg har skrevet nogle spørgsmål ned og jeg skal svare på dem, men jeg må ikke kun have min egen mening og holdning så jeg vil gerne høre nogle af jeres meninger og holdninger til mishandling af heste:)

Nu kan jeg ikke sige 100% alt det jeg mener er mishandling eller vanrøgt af heste. Men alle har sin egen mening om det og her er min.

Jeg vil fx mene at mange af de lovlige udstyr til hesten burde være forbudte så som fx en kandar, hvad gør den godt for, skade hestens mund? bid i mit hoved er mishandling eller kan kan det være hvis man misbruger det. (Derfor rider jeg ikke med bid, da jeg ikke bryder mig om det)

At give hesten et slag med pisken kan have mange forkellige definitioner, fx hvis du bare slår den i hoved med en pisk vil jeg 110% kalde det mishandling også om den gør noget eller ej. At slå den på bagparten flere gange meget hårdt betegner jeg også som mishandling. Indspænningstøjler kan også misbruges. At du slå eller sparker din hest = mishandling. sporer kan også blive misbrugt og mange gør det.

At den ikke kan komme på fold i mere end 2 timer vil jeg måske ikke kalde mishandling med vanrøgt eller det vil ihværfald give bivirkninger og påvirke hesten i dagligdagen.

Dette er et lille indblik i hvad jeg mener mishandling er, og ja nogle af tingene har jeg set med egne øjne og ja jeg har brugt næsten alle af disse former for udstyr og jeg har en pæn god ide om hvordan jeg kan bruge dem på min hest uden at skade den ellers bruger jeg det ikke. PS Jeg rider knap nok med sadel og med bidløs trense.

Håber der er nogle som vil hjælpe mig smiley

Tak for hjælpen!

Min problemformulering:
Hvorfor bliver heste mishandlet, og er det et voksende problem?

- Hvad er grundene til, at nogen ejere mishandler deres heste?

- Hvordan bliver hesten misbrugt ved brug af udstyr i ridesporten, og hvordan påvirker det hesten?

- Hvilke konsekvenser kan mishandling have for hesten, og kan det have konsekvenser for ridesporten fremadrettet?

- Er hestemishandling stigende eller faldende?

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Projektuge - Mishandling af heste
  • #1   16. jan 2019 Før folk kan svare på spørgsmålene og du kan lave en opgave om emnet, så er du nød til at definere hvad mishandling er - ellers svare folk ud fra en ting og du laver måske opgaven ud fra noget andet.



  • #2   16. jan 2019 Det rigtigt nok, jeg vil lige ændre i det og tak !


  • #3   16. jan 2019 Helt generelt.

    1) Der er to almindelige årsager til mishandling.
    "Den lille mishandling" - folk har dyr, men aner ikke, hvad de har med at gøre.
    I bedste mening gør de noget, desværre rygende forkert...
    Dyret får fx foder og pasning efter, hvad folk tror er egnet pasning og fodring, men pga uvidenhed dækkes dyrets behov ikke. Hesten får for meget og for kraftig græs, bliver forfangen hvor det kunne være undgået. Hunden er rastløs, uopdragen, ulykkelig fordi folk har købt en fuldblods jagthund men behandler den som en mops...

    2) De alvorlige tilfælde, med stalde fulde af udsultede dyr og andre grelle tilfælde er normalt udløst af ejers sygdom eller ulykke.
    En pensionist, hvor helbredet svigter, dyrene passes i en periode godt nok, men ikke med tidligere perfektion - helbredet forværres yderligere, og pludselig kan han ikke gå i stalden. Men har intet netværk, der kan og vil hjælpe.
    Eller den omhyggelige landmand, som bliver ramt af en svær depression. Depression kan udvikle sig hurtigt. I uheldige tilfælde går der uger fra at folk er lidt nedtrykte, bekymrede, tør ikke helt tro på at det nytter - til at de ikke magter at spise, gå i bad, eller for den sags skyld søge hjælp.

    For professionelle landmænd tilbyder deres a-kasse vikar dækning til dyrepasning - men hvis landmanden er for syg til at tage hånd om det, skal nogen vide at der er dyr, som mangler pasning - og at der er brug for, at nogen hjælper og sørger for at det sker.

    Hvis det er en civil person, som bliver akut indlagt og der ikke er nogen pårørende sker det af og til, at politiet kører ud, henter hunden og kører den på internat, hvis der ikke er pårørende eller andre.
    Men jeg har aldrig hørt om det for større dyr.


  • #4   16. jan 2019 Dine eksempler på udstyr, som du nævner som misbrug er... Hmmm.. Ufrivillige eksempler på uvidenhed, og det som jeg kalder "det lille misbrug".

    Da jeg var stor tøs red jeg på et stutteri.
    Gamle rideÅge havde vel redet og arbejdet med heste hver dag, fra han var 5-6 år til han døde som 86 årig. Denne gamle, kloge mand var ca 75-82 da jeg lærte at ride der.

    Pointen var, at han sagde nogle ting, som virkelig var klogt.
    Fx "Ridepisken er et hjælpemiddel, ikke er torturinstrument!! ".
    Underforstået - nej, selvfølgelig skal du ikke tæve en hest. Men korrekt brugt er det mildere at drive med et rap bagi, end at sidde og sparke med hælene hele tiden.
    Og sporer skal være reserveret dem, som kan sidde stille med benene, og ved hvordan man bruger schenklerne.
    Men det er meget synligt, hvis man bruger pisken, spark ses ikke så meget.
    Men tror du mig ikke, så få en ven til at slå dig på balderne med en ridepisk.
    Dernæst lægger du dig ved siden af en almindelig spisebord stol, og får en ven til at sparke til dig, somom de drev en hest. Og så gentag med sporer...
    Herefter kan du følge min logik i, at jeg udstyrer begyndere med ridepisk, og lærer dem at sidde korrekt før jeg lærer dem om, at bruge benene.

    Problemerne er ikke HVILKE hjælpemidler der bruges - men om folk har forstand på at bruge dem?
    Kendar til en der faktisk kan ride, værsgod!
    Sporer, når folk har balance og koordinering nok til ikke at vifte med benene, værsgod.
    Hjælpetøjler, til en der faktisk forstår at have dem på hesten men ikke anvende dem unødigt, kan faktisk løse problemer - fx så man kan stoppe en hest på tur i nødsituationer. Rart, med en nødplan, hvis hesten er frisk på første tur ude.
    Og så videre.
    Men de eksempler er alle tydelige redskaber, som det derfor kan være (for) nemt, at have en holdning imod.

    Men, der hvor du måske burde harcelerer er måske de ting, der ser sødt ud, men ikke er det.
    Gentagne spark i stedet for et rap med pisk.
    Folk, der rykker hesten i munden, fordi de ikke har balance.
    Rebgrime, forkert brugt. (men det ser minimalistisk og pænt ud.)

    Hvis folk har viden og forstand er tingene potentielle redskaber. Og det er ok.
    Det bedste redskab er dog altid at have nok forstand til at håndtere dyr hensigtsmæssigt - og kunne se forskel på, hvad der skal kriteres, og hvad der er ok.

    Mere viden og indsigt stopper mishandling.
    Og fordomme stoppes også.


  • #5   17. jan 2019 Tusind tak for din mening og holdning, jeg kan se du måske har misforstået mig eller har jeg formuleret mig forkeret. Jeg kunne ikke være mere enige i at hvis man har styr på hvordan man skal behandle hesten og udstyret så har jeg det fint med det, men hvis hesten laver noget eller man bliver usikker kan man komme til at hive i tøjlen mm og det har jeg selv gjort men det er mere det at HVIS man ikke har forstand på heste eller bare gerne vil have det bedste resultat så mener jeg det KAN være mishandling og ja man kan godt bruge pisken men hvis man misbruger den ligesom alle de andre former for hjælpemidler så er jeg meget imod og mener det er mishandling. hvis du kan se mærker efter sporer, bid eller pisk. Eller kan se at hesten ikke "slapper af". Fx i dressuren så syntes JEG at få hesten til bidet kan være en god ting og hjælpe med at holde balancen, men hvis det ender ud i at bare hive i tøjlen og få den til at gå alt for dybt eller hovedet næsten rører bringen, som "nogle" mener de skal gå og siger det er pænt i dressuren nej det er IKKE pænt! SELFØLGELIGE kan man godt bruge de forskellige hjælpemidler og bruge dem som de skal, men hvis det misbruges har jeg en hel anden mening og betragter det meste som mishandling.

  • #6   17. jan 2019 Jeg mishandler min hest, den går med bid og nogle gange kandar. Jeg har spore på og af og til en pisk med – onde mig.

    At lukke sin hest på en mudret fold, der er en høkasse hvor hestene så ”hænger ud ” i 12 timer – bare for at ejer kan sige, ”min hest er på fold 12 timer og andet er bare synd for hesten” …. I min verden er det vanrøgt.

    Bare lige for en sikkerheds skyld, heste der går på fold, hvor der faktisk er græs, må gerne gå ude alt det de vil, og min egen kommer på fold hver dag, undtagen ved isslag.
    Mishandling er også at ”flå” sin hest i munden, bruge pisk som afstraffelse, bevist hård ridning.

    Dårligt tilpasset udstyr, bunder ofte i uvidenhed og er som sådan ikke mishandling, kun hvis man ikke gør noget, når man er vidende om at der er noget galt.

    Men alle de ”små politibetjente” der har så travlt med hvad andre gør forkert, fordi de har fundet den eneste rigtige vej, og beskylde alle andre for at være mishandlere, fordi at de ikke gør som dem. Der er så mange måde at holde og ride hest og den ene er ikke mere rigtig end den anden. Så længe at hesten IKKE lider overlast!!

    God kvalificeret undervisning og sund fornuft kan løse mange problemer.


  • #7   17. jan 2019 Jeg tror du skal ændre hele til din overskrift til misbrug af udstyr på heste. Fra den du har nu.
    Mishandling af heste er et meget brændt emne. Og du skal indskrænket dig meget mere præcist, for at få udarbejdet en god opgave der hænger sammen. Ellers bliver den meget overfladisk.

    Når du siger mishandling af heste tænker jeg straks på div. Dyreværnssager med heste der mistrives.


  • #8   17. jan 2019 Mishandling skal vist også defineres som en bevist handling som de andre skriver.
    Og det er bestemt ikke altid tilfældet i hesteverden. Da som det nævnes at mange handler i uvidenhed. Eller den måde de har lært at ride på. Men hvis du vil sammenligne udstyr og misbrug i den opgave. Syntes jeg at du skal få fat i fx Kyra Kyrklunds bog om dressur. Der vil du bestemt også få en masse forklaringer og viden ud fra hvordan en hest bør rides korrekt uden konflik. Og hvordan man arbejder sig igennem div. Ting. Og her er der meget fokus på rytteren.
    -Ifølge min mening vil det give dig en meget mere troværdig opgave. Fremfor hvad det fremgår lidt her: "sort og hvid" med enten eller. (Dressur vs hippiridning)

    Og der er altså 1000 måder at "gå til ridning" på.


  • #9   17. jan 2019 Det er ikke kun udstyr jeg vil ind på dette kan være en af grundene.

  • #10   17. jan 2019 Min problemformulering:
    Hvorfor bliver heste mishandlet, og er det et voksende problem?

    - Hvad er grundene til, at nogen ejere mishandler deres heste?

    - Hvordan bliver hesten misbrugt ved brug af udstyr i ridesporten, og hvordan påvirker det hesten?

    - Hvilke konsekvenser kan mishandling have for hesten, og kan det have konsekvenser for ridesporten fremadrettet?

    - Er hestemishandling stigende eller faldende?

    Jeg har om meget mere end selve udstyret dette er kun en af de ting jeg fokusere på. Det er også hvad mishandling kan have fremover og hvorfor NOGLE mishandler deres heste. Måske ved de ikke bedre, eller måske er det den måde de har lært at behandle dem på, der er sikkert mange andre grunde til hvorfor de gør det. JEG VED GODT AT DET IKKE KUN ER UDSTYR MEN MANGE ANDRE TING, DET ER BARE EN AF TINGENE JEG FOKUSERE PÅ.


  • #11   17. jan 2019 Så er du nødt til at dele det meget mere op. Og stadigvæk være mere specifik. Og beslutte dig for hvor dybdegående denne opgave skal være. For gaber du over for meget bliver den overfladisk.

    1) fordi du skal garenteret fremlægge denne her opgave for folk der intet aner om heste.

    2) fordi at meget af det du nævner ikke handler om mishandling. Men igen = Misbrug der er dit nøgleord. Især når du vælger at inddrage ridning.
    Mishandling er sjældent et problem i dagligdagen. Og hvis du kontakter hestens værn vil du bliver overrasket over meget der skal til, før det kan betagnes som mishandling og man kan skride ind. smiley


  • #12   17. jan 2019 Det er mest hvilke konsekvenser og påvirkninger det har for hesten efter og når de bliver mishandlet. (Fx af udstyr mm.)

  • #13   17. jan 2019 Rent opgaveteknisk.
    Du er nødt til at vælge.

    Du kan ikke lave en opgave og nå nogenlunde ordentligt rundt om emnet, hvis du vil have ALT med.

    Men du kan måske nå et passende detalje niveau, hvis du er afklaret med, hvad du vil priotere.

    Og så synes jeg, at det er et rigtig godt råd, at skelne imellem bevidst handling og uvidenhed.
    Fx tæv med pisk - og uvidenhed - "altså, pisk er altså ondt, ikk oss?! Har du forresten set mine nye sporer med glimmer på?"


  • #14   17. jan 2019 Dette er ikke at kritisere mine holdninger, men at se jeres holdninger og meninger omkring mishandling er det jeg gerne vil have. Jeg tager gerne imod kritik, fordi jeg skal have forskellige holdninger og meninger om emnet. Jeg kan se jeres meninger og jeg kan også se hvad i mener og jeg er enig i mange af dem. smiley

    TAK for at i vil udtrykke jeres meninger smiley


  • #15   17. jan 2019 mishandling er rigtig mange ting .
    Jeg arb til daglig med vanrøgts heste/ponyer . ikke at give sine dyr mad , sulte dem glemme de er der er bestemt også mishandling . de fleste har varig men af det, på en Aller anden måde.
    mishandling er et meget stort emne, som du nok er nød til og skal tænke dig godt om . hvilken del du vil skrive opgave om


  • #16   17. jan 2019 Lav et spørgeskema med ja/nej svar/spørgsmål. (med mulighed for uddybende kommentar) Så får du et konkret svar som du kan have med i din opgave, samt en forklaring på hestens fysiske og psykiske tilstand (følelser, kognitive evner) også kan du forklare dette når du fremlegger sammen med folks svar til dit spørgeskema.

    Mvh TT


  • #17   18. jan 2019 Hvad vil i sige at nogle af grundene kan være til at nogle ejere mishandler deres heste?

    Og jeg ved godt at piske, sporer mm er hjælpemidler, jeg siger bare at det KAN blive brugt til mishandling af hesten.


  • #18   18. jan 2019 Hvad mener i om Walking Horses?

  • #19   18. jan 2019 Tror først at vi skal blive enige om, hvad der er mishandling, før end vi er enige om det er det meget svært at diskutere.

    Jeg mener stadig ikke at der er mange der helt bevist mishandler deres heste, folk kan gøre ting af uvidenhed, som kan ende ud i mishandling.

    Er der noget specielt med Walking horses?? Hvis de rides optimalt, så er der vel ikke noget særligt med dem....
    (jeg ved godt at der foregår ting og sager omkring Walking horses, som ikke burde finde sted)

    Det er bare så svært at definere mishandling, du mener at det er mishandling at ride med kandar og jeg mener at det er et redskab til at forfine signaler med, hos den dygtige rytter.


  • #20   18. jan 2019 Alberte.
    Dine indvendiger imod sporer og kendar, svarer til at du ikke vil give mig lov til at håndtere en stegepande.
    Jeg kunne jo slå min mand med det.

    Men det er fandme ikke normal adfærd, og ret sjældent at folk med planlægningen slår deres mænd med stegepande. Der er som regel sket rigtigt meget førend vi har opbygget en situation, hvor stegepande-panding er en risiko.

    Det er måske mere realistisk at jeg bruger en stegepande til at ødelægge gode råvarer med.
    Men kuren imod dette er ikke at stoppe madlavning.
    Kuren er, at lære at lære mad. Fx læse, lære af venner og familie, eller gå på kursus.

    Dine indvendiger imod udstyr svarer til at høre indvendiger imod stegepander.
    Problemet er aldrig stegepande, men manglende viden bag persons pandebrask...


  • #21   18. jan 2019 Dr Who - Som du også kan finde sammenligninger smiley hvordan i alverden kom du i tanke om lige den sammenligning? smiley Den fungerer smiley

    Mvh TT


  • #22   18. jan 2019 Karita.
    Jeg har jo en unik evne til at tænke i andre spor end mine medmennesker
    Og jeg tager din forundring som et kompliment


  • #23   18. jan 2019 Det var også ment som et smiley

    Mvh TT


  • #24   20. jan 2019 Jeg siger tak for jeres indveninger og kommentar, dog selvom der er nogle jeg ikke forstår og vice versa. Dette hjælper mig rigtigt meget i min eksamen og jeg takker alle som har indbudt også selvom i ikke er enige i hvad min holdning er.

    TAK!!


  • #25   22. jan 2019 *Hvorfor tror du at andre ryttere bruger redsskaberne bid, pisk, sporer, indspæningstøjler, kandar osv..?

    * Hvorfor er disse hjælpemidler lovlige, hvis de KAN skade hesten ved misbrug*

    *Hvorfor bruger i dem? Hvilke erfaringer har i/du med dem? positivt og negativt?

    *Dem som har tillid - erfaring - viden og været mange år i rideverden, hvorfor bruger de stadig disse ting og ved de at de kan skade hesten eller bruger de det fordi det er det som er normalt?


  • #26   22. jan 2019 Er det spørgsmål til os?

  • #27   22. jan 2019 ja smiley hvis i vil give jeres meninger til kende smiley

    Hvad tænker i om det?


  • #28   22. jan 2019 TS : du bliver altså nød til ikke at være så fordomsfuld. Du er så fast besluttet på at dem som bruger pisk absolut gennem tæsker hesten med pisken (overdrivelse).

    Jeg bruger sommetider pisk, men som et "let tuche" på feks et bagben, spore til at understøtte/ forstærke et signal.

    Hesten longeres også med indspænding.

    Jeg opfatter dog på ingen måde mig selv som dyremishandler.

    Selv en rebgrime kan skade hesten, hvis den anvendes forkert.

    Verden er ikke kun rigtig/forkert, der er så meget ind imellem.


  • #29   22. jan 2019 Jeg anvender stegepande når jeg laver mad, og bid, sadel, sporer når jeg rider.

    Det hele er redskaber.
    Brugt på den måde, tingene skal bruges er de nyttige redskaber.

    Du kan bruge dem forkert.
    Men omvendt. Det er pokkers meget sværere at ride uden sadel til at støtte at du sidder i korrekt stilling, støtte din balance, fordele din vægt behageligt over hestens ryg.
    Du kan ride uden bid / hovedtøj. Men det er pokkers meget nemmere at påvirke placering af hestens skuldre og dermed retning med et bid, og det er også nyttig til at stoppe.
    Jeg arbejder med min ridning på at bruge sæde, ben mest muligt men - biddet er bare et effektivt supplerende redskab.
    Sporer? Jeg arbejder igen meget med hvordan jeg bruger mine ben. Jeg sidder i en western sadel, så mine ben sidder på en måde, så det er nemmere at give fine signaler med sporer på.

    Jeg vil foreslå at du lærer Kira Kyrklunds bøger.
    Hun forklarer rigtig godt.


  • #30   22. jan 2019 Dr Who
    Jeg er enig med dig til en hvis grad, det er alle sammen gode hjælpemidler. Jeg siger bare igen de kan blive misbrugt. Bidet og sporer er gode hjælpemidler og kan hjælpe og guide hest og rytter.


  • #31   22. jan 2019 TS

    Nu siger du det jo så selv.
    Så husk at skelne i mellem misbrug og mishandling. smiley


  • #32   22. jan 2019 Jeg har en gang, meget bevidst og meget hårdt, slået en hest i hovedet med et træktov.
    - Skal vi så forbyde træktove?

    Historien bag er, at to ellers fredelige og omgængelige hingste bliver enige om, at den anden skal dø og går i kødet på hinanden over en bokslåge, mens jeg trækker den ene forbi den andens boks smiley

    Du er nødt til at sætte tingene i kontekst og skelne mellem misbrug, uvidenhed og nødvendighed..


  • #33   22. jan 2019 Det vil jeg huske - Tak for hjælpen

  • #34   22. jan 2019 Alberte.
    Prøv at kigge på dit køkken.
    Spørg dig selv om, hvor mange ting du har, som IKKE kan bruges til at påføre et andet menneske smerte.
    Enten ved at folk bruger redskaberne helt forkert, eller ved at folk med fuldt overlæg gør ting.
    Fjerrner du alt, som KAN misbruges, så er dit køkken tomt.
    Man kan slå folk over fingrene med en ske (av), proppe køkkenrulle i et næsebor (adr, underligt).

    Det tanke eksperiment kan du gentage med transport.
    Jeg kunne jo køre ind i folk med min cykel, enten med fuldt overlæg eller fordi jeg ikke kan styre min jernhest... Burde cykler forbydes??
    Osv??

    Jeg mener, at man skal stoppe uvidenhed ved at kvæle det i læring og viden.
    Ikke forbyde redskaber, som nogenlunde korrekt anvendt er et hjælpemiddel.
    Men folk er selv ansvarlige for at opsøge læring om de ting, de prøver at gøre. Folk har ansvaret for egne handlinger.

    -Hvis du har dine fordomme / holdninger baseret på, at du ikke har erfaring med heste, vil jeg gerne invitere dig hen til mig.
    - Dit forslag om at forbyde udstyr, svarer til at forbyde mig at bruge en stegepande - for ja, jeg kan slå ihjel med det...


  • #35   22. jan 2019 Jeg skriver ikke at jeg forbyder dem, jeg siger bare at jeg ikke forstår hvorfor de bliver brugt når man sagtens kan ride uden. Ja, det kan være et godt hjælpemiddel og man kan også bruge det ordenligt, men jeg siger altså ikke noget med at i dræber jeres heste, fordi i gør det. Næsten det eneste du hentyder til at at slå ihjel og det har jeg ikke sagt eller hentydet til på noget tidspunkt. Jeg siger igen bare, at de hjælpemidler som er lovlige KAN blive misbrugt og det KAN føre til mishandling af hesten.

    Jeg skriver ikke alt her, og jeg har en helt fin viden omkring dette, så nej du skal ikke lærer mig noget. Dette er ikke ondt ment, men du hentyder igen kun til vinden og drab. Selvom du vil noget med det du skriver, skriver du det som om du bare vil rive ned på mig. Dette er nogle af mine holdninger og jeg har svaret dig mange gange på de kommentarer hvad jeg mener i forhold til din kommentar og jeg holder også nogle gange med dig, men jeg kigger også på det på en anden måde, ligesom dig.

    Jeg siger igen tak til din mening, og jeg ved når jeg poster dette så får jeg bagslag men at gå fra holdninger og meninger til at du hentyder til drab er nok i overkanten. Men det self din mening.


  • #36   22. jan 2019 TS. Jeg tror at du overfortolker Dr. Who indlæg.
    Hendes pointe er jo at alt kan være skadeligt.

    Jeg kan ikke nå min hests bagben, under ridning, uden pisk. Så alt kan ikke nødvendigvis løses uden hjælpemidler.


  • #37   22. jan 2019 Jeg har en ret sort humor.
    Har nok set for mange tegneserier for barn, hvor Tom og Jerry kommer galt afsted.
    Så mine eksempler er ofte lidt overdrevne - fordi jeg morer mig selv ved at blande alvor og sort humor....
    Og fordi jeg tror på, at du selv ser det gakkede via humoren end via kedelig alvor.

    At jeg slår en ihjel med min cykel er muligt.
    At jeg med biddet brækker ganens knogleloft på min hest er muligt.
    Det er langt mere sandsynligt, at jeg slår en ihjel, end jeg gør alvorlig skade på min hests mund.
    Du er nødt til at sammenligne potentiale for nytte x sandsynligheden for nytte med potentiale for skade x sandsynlighed for skade.

    Fx.
    Det er muligt at ride uden diverse hjælpemidler.
    Men du får fandeme ikke lov til det nær mig, før du er en fantastisk dygtig rytter. For det er pokkers svært... Ligesom du ikke får lov til at bruge støvler med grov sål i en stigbøjle nær mig. Det er for farligt at gøre tingene på en måde, der øger risikoen for at det går galt.
    Ridning er i forvejen er en af de farligste sportsgrene i Danmark.
    Brud på rygsøjlen, kraniebrud og lignende. Husker jeg rigtigt er der ca 30 alvorlige skader om året pga ridesport.
    Faren bliver langt større, hvis du rider uden passende hjælpemidler. Fordi hjælpemidler gør det langt lettere at styre en hest.
    Med et bid kan man fx bremse en hests hastighed effektivt. Det betyder meget for sikkerheden.

    De fleste hjælpemidler skal du bruge helt anderledes end de er beregnet til, hvis du vil gøre seriøs skade.
    Men, selvom man kun er en begynder øger sadel, bid osv sikkerheden for (hest og) rytter markant.

    Derfor er der ingen fornuft i at bare overveje at forbyde bid, hovedtøj, sadel, sporer osv.

    Du er nødt til at tænke konsekvenserne igennem.
    Det bliver for farligt.


  • #38   22. jan 2019 Vil dæleme også meget nødigt ride på en af de der top avlede varmblodsheste uden hjælpemidler..

    For de har altså tænding og temperament lidt ud over det sædvandlige. smiley


Kommentér på:
Projektuge - Mishandling af heste

Annonce