{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
683 visninger | Oprettet:

tynd føl {{forumTopicSubject}}

jeg har for ik så lang tid siden købt et dejligt føl men man kan mærke hans ribben meget tydligt de er ik til at se men kan mærkes dyrlægen har været givet ham ormekur den store pakke den mod 8 forskellige ting og set hans tænder efter osv han fejler intet men han vokser helt vildt meget lige nu og er begyndt at sætte muskler lige nu får han den lilla pose fra spillers og hø men det virker ik rigtig har i andre forslag til hvad jeg kan gi ham ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tynd føl
  • #1   2. mar 2011 Altså det vigtigste er at en unghest ikke bliver overvægtig, så kan det give belastning på senerne. Så længe at man ikke kan se ribbene ville jeg ikke være bekymret:) De er nogle tynde spetakler når de vokser:)

  • #2   2. mar 2011 Jeg er lige begyndt at give mit føl kalvestarter, da jeg stod i samme situation som dig, dog fik hun omega-3 junior fra videbæk før og ikke det fra spillers.
    Jeg er blevet anbefalet kalve starter længe af en veninde, men var meget i tvivl om det nu også er optimalt for et føl, men er nu blevet anbefalet det af en forhandler osv. Så nu skulle det prøvet og nu spiser prinsessen igen smiley


  • #3   2. mar 2011 vitamin og fiberpiller så ser du mirakler efter 1-2 måneder

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #4   3. mar 2011 har du lavet en velbalanseret foderplan til ham.
    Synes du han er tynd så skal han ha mere foder, men han skal ikke blive fed.
    hø eller wrap af rigtig god kvalitet er nummer 1 du kan give ham hvis du vil ha den bedste mulige hest i fremtiden. helst fri tilgang men mindst 1 kilo tørstof/100 kg hest dvs ca 1,5 kg/ 100kg hest for hø og afhængig af tørstof indehold i wrap så 1,5-2 kg per 100 kg hest er MINIMUM for alle heste føl som voksen for at holde tramen på top.

    fedtbaseret foder fremfor kulhydratfoder er det bedste du kan give udover grovfoderet, da fedtbaseret foder ikke påvirker hvor let hesten tager på senere i livet mens en foderplan rigt på kulhydrater kan gøre at du får en hest der er prædisponeret for at blive fed ( og det kan give div følgesygdomme og en masse ekstra arbejde i fremtiden).

    hvor gammel er han? og hvor stor? har du en hø analyse så du ved hvor godt dit grovfoder er og der kan du også se om du har en ok calcium/fosfor balance som især er vigtigt for voksende heste?

    hjælper gerne med at udregne en ny foderplan til ham vis du har brug for det.
    skal bruge ca vægt, alder, hø kvalitet (analyse hvis det skal være seriøst) og hvilke fodertyper du kunde tænke dig at bruge.


  • #5   3. mar 2011 hej pernille

    jeg har fået lavet analyse og det er meget god hø han får ca 15 kg hø om dagen han er 8 mdr gammel har en vægt på ca 300 kg fosfor er fint osv jeg er bestemt ik glad for at han skal ha meget krybefoder han får det foder alle mine føl har fået de har alle været rigtig god stand


  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #6   3. mar 2011 Behov Føl 8 mån:
    Energi: 300 kg, 7-12 mån: 40 MJ per dag
    Protein: 7-12 månader ca 8,5 g smb.rp/MJ = 340 gram
    Kalcium og fosfor kvoten skal være mellem 1,2 och 1,8.
    Ca: 16,5 gram
    P: 11 gram
    Mg: 4,5 gram

    Cirka max konsumption er 2,5 kg hø per 100 kg hest, dvs dit føl kan reelt kun spise 7,5 kg og derefter ædelægger det mere end det gavner. Her tror jeg et af problemerne ligger, derudover kan det være han ikke får nok protein, soja indeholder meget protein men giv MAX 100g per 100 kg hest. derudover ville jeg finde et foder/olje med højt fedt indehold= langsom energi der holder en hel dag. hvis du vil fodre med højt fedt indehold skal du ændre foderet gradvis over 3 uger da det kan give lind mave men derefter skal der ikke være nogle problemer. ex hørfrø (skal dog laves dagen før med ved at hælde kogende vand over), majs, olje. og så med lidt opbløt roesnitter/piller for at øge sukkersmagen og derved appetiten.
    eller så kan du måske finde noget fuldfoder der passer, lige meget hvilken dyreart det er til bare der ikke indeholder fex for meget soya el lign. eller gør at calcium/fosfor kvoten bliver skæv når du har regnet det hele sammen inkl hø.

    tænker lige lidt om der er mere jeg kan komme på der kan være galt el lign.


  • #7   4. mar 2011 alt det du skriver får han jo han før noget af det dyrst føl foder på market hvor der taget højde for alt det, derudover får han sojaolie. hø bliver ik sat ned da han så spiser halm og det gavner ham bestemt ik og jeg er total modtander af for meget sukker og protin da det kan skade benene dog skal de ha det de har brug for

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #8   4. mar 2011 ja så har jeg ikke så mange flere ideer sndet end at det kan være han har fået for lidt der han var inden du købte ham så ham har en hel del at tage igen nu han får godt/mere foder. el at han har haft orm og bare ikke er begyndt at tage på endnu ( ev skader i tarm fra orm), håber bare ikke det bliver værre.

  • #9   4. mar 2011 altså han taber sig ik her men har købt ham tynd men sys bare han er længe om at ta på igen men det kan jo godt være fordi han er så udsyltet eller hvad??

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #10   4. mar 2011 ja sagtens, og du skriver han vokser meget. en hest har en "forudbestemt" størrelse når den fødes +/-, jo mindre foder den får jo længere er den om at blive færdig. Har dette føl fået for lidt vil kroppen når den får nok foder, arbejde for at komme op på den størelse den var tænkt at ha i den alder. Det kræver mere energi end bare normal underhold for den alder, det kan være en grund til at det tar lang tid.
    Er det sådan, skal du ikke overfodre ham for meget da han ikke skal vokse alt for hurtigt men samtidigt mere end de andre da han skal ha en chance for at nå sin "forudbestemte" størelse. så lad det tage lidt tid.

    hvis du ikke tror det er det kan det betale sig at få dyrlægen ud igen og tage en blodprøve for at se om noget er glat, det kan jo ske at han har en infektion el lign i kroppen. det ses ikke altid og hesten kan se frisk ud men bare ikke være totalt fit.


  • #11   4. mar 2011 han har fået taget blodprøver fået taget prøve af afføring som viste orm men ik vildt mange orm har fået orme kur fået tjekket tænder . han er vokset 8 cm på 3 uger det helt vildt og så har han fået rigtig store muskler mellem forbene dyrlægen kommer igen om en uge for st hvordan det går. han fælder os helt vildt for tiden og går ude ca 6 timer hvilket han ik er vant til han stået i en boks i 4 mdr kun været ude ca 1 time hver dag

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #12   4. mar 2011 stakkels lille fyr. ok så tror jeg bare han bruger al den energi du putter i ham til at bygge muskler og vokse på!!! ser frem til at høre vad dyrlægen siger, men tror "bare" han siger det går den rigtige vej smiley

Kommentér på:
tynd føl

Annonce