{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

Tynd og kræsen føl {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har et føl der er rigtig kræsen og er meget tynd. Vi har prøvet med en masse forskellig slags foder men der er næsten intet af det hun rigtig gider spise, og når hun spiser, spiser hun rigtig langsomt og meget lidt. Hun har heller ikke særlig meget energi eller overskud og hun bliver bare tyndere og tyndere lige meget hvor meget mad hun spiser.

Er der nogen der har stået med samme problem der muligvis ved hvad der kan gøres eller hvad der måske kunne være galt?
(Dyrelæge kontaktes snart)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tynd og kræsen føl
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #1   2. feb 2018 "dyrlægen kontaktes snart"
    - nej, dyrlægen kontakten i morgen..

    Et føl skal ikke være uden energi, eller "overskud", og skal slet ikke blive tyndere og tyndere.

    jo længere at du venter, jo dyre og svære bliver det t få rettet op på.


  • #2   2. feb 2018 Hiv fat i en dyrlæge i morgen.
    Jeg ville iøvrigt tænke mavesår .ed de symptomer. Det kan føl også få.


  • #3   2. feb 2018 AMT: Ang. Med dyrelægen menes der også at der bliver taget kontakt imorgen, men har du ellers nogen idé om hvad det kunne være?

  • #4   2. feb 2018 Krikken: Tusind tak for svar.

  • #5   2. feb 2018 min unghest har haft samme problem siden vi fik ham som 1 års...
    det hjalp først på min da han fik gærkultur i ca, 3 mdr...
    måske værd at prøve og så fin noget fodre den ikke skal op og have mere end 100g pr 100 kg forvente vægt..!


  • #6   2. feb 2018 Hvor gammel er følle? Hvad får den at spise nu?

    Godt at høre du kontakter dyrlæge i morgen, det burde nok været gjort da du opdagede at følle tabte sig.

    Kan se du er 15, hvor er dine forældre i dette? smiley


  • #7   2. feb 2018 Jeg tror som andre nævner også der er andet galt siden den ikke vil spise, og ikke fordi den er kræsen.

  • #8   2. feb 2018 5# inden der skal prøves andet foder, så hedder det altså dyrlæge ud smiley

    Ts, begynd endelig ikke på alt muligt, FØR føllebølle er tjekket af dyrlæge, og følg dennes anvisninger


  • #9   2. feb 2018 TurboHesten: ang. Det med mine forældre, så har jeg ikke kontakt til min mor, og min far er ikke hestekyndig, så det er ikke igennem dem at støtte kommer smiley hun er lidt over 8 måneder, og får en blanding af havre, vitaminer og müsli.

  • #10   2. feb 2018 Håber at du så har en anden voksen hestekyndig der kan hjælpe dig smiley smiley

    Får hun nok stråfoder, hø eller wrap?


  • #11   2. feb 2018 Hun står på halm i boksen og får også hø til aften og det spiser hun godt af smiley

  • #12   2. feb 2018 Drop havren og spørg til råds ved en foderkonsulent.
    Giv hende alt det wrap/hø hun kan æde og kontakt dyrlægen, som de andre også allerede har skrevet. smiley


  • #13   2. feb 2018 Giv hende alt de hø hun kan æde, hele døgnet ikke kun om aftenen. Og så kontakt dyrlægen for at finde ud af om der er noget galt.
    Jeg har en der let taber sig og er meget kræsen, og løsningen var muslifoder (hun gider ikke piller), suppler med vitaminer så hun ikke skal æde så meget og så en masse wrap!


  • #14   2. feb 2018 hun skal have noget mere hø - gerne meget mere.

    min første basse var på samme måde. han fik alt den wrap han kunne spise, og mere til
    var igennem 5 slags følfoder. til sidst endte jeg med at bruge korn, vitaminer og masser af wrap. Han var rigtig lang tid om at spise. Og da han så havde stået i løsdrift der hvor jeg købte ham, fik han ikke nok mad. for han blev jo smidt væk af de andre, som så spiste hans mad
    fandt aldrig ud af hvorfor. Det gik vel et par mdr hos mig og så var han med. Dog spiste han altid langsomt. derfor var det meget vigtigt at han stod bundet sammen med de andre når der var mad.


  • #15   2. feb 2018 Anja n: Hej, hvor tynd var han? Eller er det muligt du kan beskrive hvor "markerede" hans knogler måske var hvis du forstår hvad jeg mener smiley

  • #16   2. feb 2018 her er der følbilleder af ham. dog taget hos avler. den str havde han i flere mdr efter.
    det tog ham over 1½ time at gå 2 km, han skulle være med til et juleoptog. det var noget som tog meget lang tid.

    han var meget lille af sin alder. skulle have været blevet 170-175. men da han blev aflivet som 1 års var han vel ikke engang 130
    han gik i stå da han var omkring 5 mdr. de mente at det hang sammen med at hans mor blev solgt til norge. så han var jo blevet vænnet fra før 5 mdr. Og der var mere omkring kosten.
    så sådan et føl køber jeg ikke mere

    grunden til at han blev aflivet pga brækket skulderblad. hvilket dyrlægen mente hang sammen med at han var så lille.


    profilbillede
  • #17   2. feb 2018 har du et nyt billede af hende?
    for på de billeder der ligger på hendes side, ser hun da godt ud.

    hun er i en alder hvor der sker meget.
    men selvfølgelig skal der spises. og her lyder det til at hun har brug for noget mere.


  • #18   2. feb 2018 Anja n: Det er jeg super ked af at høre. Mit føl er på knap 9 måneder. Hun er forholdsvis tynd (ribbenene kan mærkes) og det går mig virkelig på. Dyrelægen kontaktes imorgen så vi forhåbentlig kan finde ud af hvad den lille fejler inden det er for sent.

  • #19   2. feb 2018 Jeg kan sende et billede da jeg ikke er på computer lige nu så kan ikke lægge det op her.

  • #20   2. feb 2018 Billede nr. 18 i hendes galleri er det nyeste jeg har af hende. Det er fra d. 2 december hvor det er forholdsvis svært at se det for hendes vinterpels men en del nemmere at mærke.

  • #21   3. feb 2018 Jeg har haft sådan en.

    1. Tjek for orm (dyrlæge)
    2. Tjek for mavesår (det er 9 ud ad 10gange det og ja også på føl)
    3. Køb et flydende vitamin/mineral til føl og plage.( husker ikke navnet, men kan finde ud af det)
    4. Fri adgang til tørt kvalitets hø uden for højt sukker indhold.


  • #22   3. feb 2018 Arg glemte den sidste men mega vigtig få tjekket og ordnet tænder. Min havde som 2 års foderpakninger

  • #23   3. feb 2018 Jeg tænker orm! Alle føl og plager har orm, så få taget en klat lort til gødningsprøve og send denne med dyrlægen. Et føl/plage skal man kunne skimte de bagerste ribben på smiley og giv meget mere hø/wrap. Og noget ordentligt følfoder smiley

    Mvh TT


  • #24   3. feb 2018 I min verden er korn no go til føl og plage, hvis hun skal have mere i krybben, så find et alternativ som fiberpiller, eller andet, som ikke indeholder alt det korn.
    Hvor store portioner får hun i krybben?

    Og fri adgang til hø/wrap.


  • #25   3. feb 2018 stald vestergård: tjaa når man har prøvet 5 forskellige slags foder så må man jo tage det som krikken faktisk gider at spise. I mit tilfælde var det så korn. barnet skulle jo have noget at spise.

    min blev lille fordi stalden hvor han var født valgte at de skulle prøve et foderprogram, for at sparer. problemet var bare at min basses mor, havde et andet føl ved siden og min i mavsen. så han har aldrig været så heldig at få det mad han faktisk havde behov for. og så blev han fravænnet som 4,5 mdr fordi hans mor blev solgt.
    så først da han ud til mig fik han det mad han havde behov for. men der var skaden sket.


  • #26   3. feb 2018 Føl og plage skal være slanke. Meget hellere lidt for tynde end for tykke.
    Kan du mærke alle ribben og ligge en finger ind mellem dem, er hun for tynd. Men kan du bare mærke ribbenene "ovenpå", så er hun sandsynligvis ikke for tynd.

    Til gengæld vil jeg stærkt anbefale dig at få hjælp til at lave en foderplan til hende, så du er sikker på hun får de vitaminer/mineraler og protein som hun skal. Det er nemlig ekstremt vigtigt her i deres første leveår.



  • #27   3. feb 2018 Hvad sagde dyrlægen? smiley

Kommentér på:
Tynd og kræsen føl

Annonce