{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

Længe leve heste! {{forumTopicSubject}}

Hesten ville ikke have kendt til stævner, uden mennesker. Der ville ikke være noget der hed stald-/indeklima debatter og love, da der uden mennesket, ingen stald var. Og det ville ej hellere være en diskussion om, hvorvidt man stopper hesten ved at smide et pessoabid på den eller bruger vægten/sædet - for ingen af delene var relevante uden mennesket!
Nej nej, jeg er ikke imod, at man rider på hesten - jeg elsker selv at ride J Jeg kan bare ikke klare at se denne stigende “misbrug” af vores prægtige ganger og ven.
Så her i dag, at man kan købe et læsseetov. Ja, I hørte rigtigt; Midlet til dig, der ikke gider at “kæmpe” med din hest, hver gang du skal til stævne! - FEDT!! Eller ikke…
Har du tænkt over, hvor unaturligt en adfærd det er, du beder hesten om at vise? At bede et fuldblods flugt-/flokdyr at gå, måske alene, ind i et lille, aflukket rum, på hjul. Lade sig binde i lettere mørke, og høre en klap lukke op i røven på den. Hesten kan i øvrigt hverken se direkte fremad eller bagud, så det eneste den egentlig ser, er, vægge, vægge tæt på! Fangenskab. Måske det er pga. noget så basalt, som hestens syn, at den refuserer ved læsning? Hvordan kan du, som ejer så tvinge den? Tænk om det var dig selv… Nej, I skal ikke droppe stævner osv. osv. Fordi hesten er et flugtdyr. Men i stedet for at anskaffe letløsningen, måske prøve med træning?
Hvorfor er det, at folk lærer små børn den omgang med hesten, som vi tit ser i dag? Børn der lærer at straf for at hesten ikke stopper er; Riv i tøjlen, pisk på bagparten og spark med schenkler.
Hvorfor lader folk små børn springe ponyer, som er overdynget med martingal og pessoabid? Ved disse ejere overhovedet hvad et pessoa bid gør? Hvordan det rent faktisk påvirker hestens fysik?? Nej. Selv et almindeligt stangbid er blidere. Ja, du hørte rigtigt. Stangbidet er langt blidere end det todelte pessoa. Men det er lidt ligesom myten med cowboys og deres forfærdelige hjulsporer. Men faktisk, så er vores dressursporer værre J Jeg har set flere engelske heste med sår på maven pga. sporer, end amerikanske. Medmindre vi snakker rodeo, men det er jo en helt andet kategori af misbrug.
Hvorfor presser folk deres ungheste til at LDR’e som 3års? Eller til at springe deres egen højde som 4 års? Jeg elsker Islænder-folket (hvor det især er kendt), for at tilride som 5års J
Hvorfor holder folk de stakkels heste som hingste, bare pga. en “flot hals”, men lukker øjnene for, at hingsten bliver så snot forvirret pga. ubrugte hormoner. Og hvorfor avler folk på OCD heste, velvidende, om dennes sygdom? Eller tager en middel-hingst med “sej farve” frem for en “prima hingst” med god bygning?
Eller piger der breder budskabet om HMS, men i virkeligheden er det trick-træning, gå i rebgrime og ride uden hovedtøj. Se Parelli, synes nu ikke det er kysse/flehme/neje han leger…
Hvorfor er det, at det er okay?
… Og nu bliver jeg sikkert kaldt hyklerisk bedrevidende hippie, men jeg stiller blot spørgsmål…


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Længe leve heste!
  • #1   18. mar 2011 Tjo altså man kan vel stille spørgsmålstegn ved alt.

    Fx, hvorfor rider du med bid?
    Hvorfor bruger du en rebgrime, som jo kan være ret hård ved hesten?

    Tror man kan stille spørgsmålstegn ved alt alle gør. Min hest får fx kun fuldfoder en gang om dagen og på forskellige tidspunkter af dagen. Det er jeg sikker på at der er mange, der synes er forkert. Men jeg synes det fungerer godt, ergo er det det jeg gør uanset hvad andre siger.

    Jeg tror det er de færreste der gør noget i ond mening. Man har vel bare forskellige holdninger.


  • #2   18. mar 2011 jeg har kun én ting at sige:
    Så kunne vi lige så godt lukke hestene ud i den fri natur. Det er den eneste måde hestene kan være 100% naturlige på.


  • #3   18. mar 2011 Og en sidebemærkning er at Pat Parelli overhovedet ikke er HMS person. Han bruger super mange bissetricks, så som at binde hestens ben sammen. Og det er i min verden no go smiley

  • #4   18. mar 2011 Lise: Siger intet om, at vi skal være så "naturlige som muligt". Men mere, at man måske kunne ændre en masse, til hestens fordel.
    Måden at bruge udstyret på, at være mere i kontakt med dens sind. hestens..

    Signe: Enig smiley er skam heller ikke ude på at være hellig.
    Desuden synes jeg det er fedt, at nogle som dig, fodrer ofte, hesten spiser jo også over lang tid normalt og ikke bare en stor portion to gange om dagen smiley


  • #5   18. mar 2011 Crossing the Rubicon:

    Tjo fx jeg har jo eget opstaldningssted, som jeg styrer sammen med en veninde. Og vi fodrer med så meget hø som vi overhovedet kan losse på hestene. Der har været 2 personer opstaldet hos os, som flyttede deres hest fordi de synes hestene fik for meget stråfoder. Og jeg mener ikke at heste kan få for meget stråfoder. Så enige bliver folk vel aldrig smiley


  • #6   18. mar 2011 og noget andet er,

    det ikke alle islænder folk der venter med at tilride til hesten er 5 år de er også begyndt at gøre det tidligere hvis de mener at deres hest er mentalt og fysisk klar.
    hvordan de i alverden så ved det.


    jeg venter til min islænder er 5år og ikke et minut før smiley


  • #7   18. mar 2011 Signe: Nej, enighed er vidst en by i Rusland smiley Synes nu ikke de kan få for meget strå, medmindre det er halm smiley

    anja: Nej, desværre er nogle begyndt at følge "varmblods ejere". Har ellers altid været stor fan af deres tilridnings-princip


  • #8   18. mar 2011 jeg ved godt hvad dit budskab er med denne tråd.
    men desværre tror jeg ikke ret mange andre fatter den.



  • #9   18. mar 2011 og heste kunne sikkert godt være foruden stævner, stævner er for DIN skyld ikke hesten, det er storset nok ret ligeglad

  • #10   18. mar 2011 og det med læsse tov, tjaaa tror det stresse hesten mindre end den stress faktor der er når mennesker står og bakser med den

Kommentér på:
Længe leve heste!

Annonce