{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
435 visninger | Oprettet:

Tyk pony - vil ik´tabe sig {{forumTopicSubject}}

Milana var tynd da jeg fik hende, men nu tager hun på og har gjort det i 3 år nu...det stopper bare ikke. Hun får kun ½ (dvs. 250 g. 2 x dagligt ud fra pony 250 kg.) af hestespark efter planen vedligehold. Har hele vinteren kun fået hø til morgn/aften, men det hjælper ikke, hun tager stadig på.

Nu har de så fået 300 kg. hø på folden og nu går det da rigtig galt, så det er slut, men syntes bare det var synd der ikke var noget at spise. Nu bliver det doseret igen.

Men hvad gør man, kan jo næsten ikke give mindre foder.

Overvejer at give ren havre istedet bare til hende.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tyk pony - vil ik´tabe sig
  • #1   20. mar 2011 En hest taber sig ikke bare sådan ved at skære ned på maden, som vi mennesker gør. Den skal motioneres, meget, før den taber sig. En hest er lavet til at lagre alt hvad den kan af energi i form af fedt.
    Men nu ved jeg jo ikke hvor meget den bliver redet smiley

• #2   20. mar 2011 Hva med kun vitamin og hø???
    Du sikker på hun ik er ifol i år?

• #3   20. mar 2011 Ikke ret meget. Jeg er selv ikke i stand til at gøre det og er afhængig af parterne.

• #4   20. mar 2011 Hun blev tjekker i Juni (tror jeg det var) sidste år og der var intet og Nemo har ikke gidet hende siden...men hun har en popo så stor, det mest der det sætter sig.

Det ikke lykkes at få hende i fol på 3 år, så tror heller ikke der er nu, hvor vi intet har gjort for det. Vi har pt. mistet troen på det kan lykkes.

• #5   20. mar 2011 Jeg ville skære ned på foderet og give vitaminer i stedet som Trine K foreslår..
    Du kan evt tilsætte Æbleeddikke i hendes vand, det øger forbrændingen.. Men motion er jo altid en vigtig faktor smiley

• #6   20. mar 2011 Ok, tror jeg må finde ud af noget med parterne eller få en mere på.

• #7   20. mar 2011 Hvad gives vitaminer og mineraler sammen med? de gives vel ikke bare uden kærne eller hvad?

• #8   20. mar 2011 Nogle heste tager det fint uden tilsætning, men ellers kan man tilsætte en smule foder for at gøre det attraktivt..

• #9   20. mar 2011 Tak, jeg må prøve mig frem...det må kunne lykkes, så hun ikke bliver skadet af alt den vægt

• #10   20. mar 2011 De kan sagtens gives alene, de fleste spiser dem med velbehag. Evt en håndfuld lucerne hvis du absolut gerne vil give noget til smiley
    Øv med føl smiley Måske skal hun skylles smiley

• #13   20. mar 2011 Vil da lige se på det der foder fra st. hyppolyt. Luserne er ikke noget jeg vil bruge til mine heste.

Anette S:

Hun er tjekket af dyrlæge flere gange og det ene æg bliver også befrugtet, men sætter sig ikke ordentligt fast. Hun sætter for mange æg.
    Hun er ifol fra 17 dagen og så går det tabt bagefter...rigtig øv.

Men vi har talt om bare at prøve at få hende skyllet, men så venter jeg til 2012, så kommer hun til reg. hingst istedet. Dyrlægen anbefalede mig bare at lade hende gå med Nemo og se det an, men hun har kun vist brunst i 2009 i 5 min (efter sprøjtning af dobbelt dosis) og ½ dag i 2010, ellers ingen brunst. Man kan se på Nemo hvornår det er, men han har ikke gidet hende i snart 1 år nu.

• #14   20. mar 2011 Ja som de andre skriver.. Motion og atter motion.. Hesten skal have pulsen op og svede, så den kan forbrænde noget fedt.. Min tidligere hoppe Scarlet er ogaå typen der bare tager nemt på, på trods hun ellers er en fin hest af bygning.. Hun fik 500g morgen og aften af
    Foder plus vitaminer og lucerne med olie.. Det jo ikke meget for en hest i arbejde.. Men hun skulle rides hverdag for at tabe sig.. Det kunne også være en kamp.. smiley men sådan er det jo..

Selvfølgelig kan fodringen gøre meget.. Mener der er majs i hestesparken ikke? Majs feder jo.. smiley du kunne skære krybbefoderet ud med feks vitaminer/ miniraler og lucerne.. Det kan alle heste i pricippet klar sig på.. Den skal selvfølgelig stadig have sit hø, for at det kan fungere.. Du kan også give roepiller det er godt for fordøjelsen og der er masser af fibre i.. smiley Det var planen jeg ville skifte min Scarlet over på det.. Men har næsten lige solgt hende.. smiley

• #15   20. mar 2011 Jeg må se om hun ikke kan blive motioneret noget mere.

Jo, der er majsflager i hestespark. Vil lige tjekke hvilke foder hun evt. hellere skal have. Vil ihvertfald tjekke Equi gard som er nævnt.

• #18   20. mar 2011 Fake-hesten:

Tak, er i hvertfald brugbart om når der ikke fodres mere og de går på fold.

Har tjekket fodret fra st. hyppolit, broggården og pavo. Fandt et foder der lyder rigtig godt fra pavo til dem der bliver hurtige tykke (Pavo nature´s Best).

Men motion kommes der jo ikke uden om smiley

• #19   20. mar 2011 Du kunne også prøve at tage en snak med din dyrelæge, hun kan have en stofskifte sygdom som faktisk er mere almendeligt end man lige tror og rigtig mange heste lider af stofskifte sygdomme ''skjult'' ..

• #20   20. mar 2011 Ok, det vidste jeg ikke. Tak for oplysningen.

• #22   20. mar 2011 Frøgræs kan indeholde skimmelsvampe som ikke er godt for heste. Jeg har hø fra 2 slet tror jeg det er.

Pavo er uden kerne, stivelse og sukker og til nøjsomme/forfangne heste, så det prøver jeg.

Hun har slet ingen energi, så tror en slankekur er på sit rette nu, hun har taget meget på i vinter trods nedsættelse af foder konstant og dosering med hø. Håber hun får lidt mere energi ved et vægttab og lidt mere motion.

• #24   20. mar 2011 Førhen sagde man, at frøgræs var der større risiko, det skulle have nemmere ved at danne disse svampe end hø og halm. Ved at wrap pgså er slem til det, derfor bruger jeg hø.

Kommentér på:
Tyk pony - vil ik´tabe sig

Annonce