{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Tyk pony i longe. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en ret tyk pony som jeg skal have slanket.
Pt går jeg tur med ham ca. 30 minutter på grusvej og asfalt, der er dog en lille stribe græs som jeg sender ham ud i da det er ujævnt terræn og tænker det kun er til fordel?

Jeg vil ikke rigtig ride ham så meget lige nu før han har tabt sig, tænker ikke han har brug for 60 kg oveni i hans for mange kg.

For at få lidt adspredelse i træningen tænker jeg på at longere ham lidt, men hvor tit og hvor længe? Er det 10 minutter kun i skridt evt. Lidt tempo skift her i starten og evt. Nogle bomme engang imellem?

Han går i løsdrift. Her til vinter kommer han til at gå på en nedbidt meget stor fold, hvor de så får fri adgang til hø og mineral sten. Han får ingen foder. Jeg giver ingen godbidderda han får hans vitaminer i bolsje form til sidst som belønning inden han kommer ud igen.

Er jeg fuldstændig forkert på den med den her opstart?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tyk pony i longe.
  • #1   25. okt 2021 Jeg synes det lyder rigtig fint, du kan sagtens gå længere med ham, så øg tiden 5 min. hver 2. dag når i når op på en time ville jeg ligge bitte små trav intervaller ind, 1 min. for hver 15 min. skridt. og igen, øg trav intervaller efter kondi til 2 min for hver 15 min eller 1 min for hver 10 min. osv.

    Til aflastning kan du godt longere, men sørg for at gøre det korrekt, longe er ikke bare at hesten går rundt om én på en 10-20 m volte, brug hele banen, gå med ham rundt, lav temposkift og volter forskellige steder på banen i forskellige størrelser, skift volte ofte fx. ved at lave et 8 tal eller volte tilbage.

    læg bomme forskellige steder som I enten kan gå inden eller uden om eller gå over, varier det hver gang i når til dem om det er det ene eller det andet, så forbliver longe arbejdet spændende frem for kedeligt og det samme, på denne måde kan du longere i 20-30 min hvor du kun vil kunne gøre det 10 min. ved at stå stille på midten. smiley

    Har du spørgsmål så skriv endelig smiley


  • #2   25. okt 2021 Tjoe.
    Longe kan være relativt hårdt for kroppen, og gåtur er hyggelige.
    Så, jeg ville da bare gå længere ture?

    -ser du en dame ude på meget små veje med en palomino og en sort hund, så er det mig, der skal i gang med at træne Aslan op efter kodeledforvridning og en led hovbyld...
    Gåture er mega hyggelige.

    Den der græsstribe - er det foran folks parcelhuse er der måske en pensioneret gartner i huset, som bliver ked af det. Tjek lige situationsfornemmelsen.


    Ved I hvor meget grovfoder?
    Kan I forsinke det lidt, fx slowfeeder net, blande hø og halm for at tvinge den til at spise langsomt og sortere høet fra halm?
    Jo langsommere den æder, des lettere tåler den at man går ned i grovfoder.


  • #3   25. okt 2021 Enig med dok. det er super at få hesten til at spise langsommere, fx. ved at blande Hø og god halm i net, det havde rigtig god effekt på min, det var i alm. net da han var meget sur på slowfeeder net, men det gav anledning til at han skulle sortere det for at få det gode. efter noget tid blev jeg doven og gav det uden net, men det virkede stadig lige så fint. smiley

  • #4   25. okt 2021
    Altså - jeg ville ikke ha' problemer med ridning på hesten.
    Selvfølgelig skal man ikke tonse der ud af i en time, men bruge fornuften - det har jeg gjort med alle heste jeg har fået fat i, der ikke har været skadet men bare stået stille og ikke været brugt.

    Og ja, du kan godt longere - igen bruge fornuften. Men 10 min i blandede gangarter kan du fint - og også bomme ja.

    Det hele handler om at bruge fornuften. Efter min mening kan man også blive for, forsigtig.


Kommentér på:
Tyk pony i longe.

Annonce