hmm stakkels heste... {{forumTopicSubject}}
Jeg har nogle venner som har en masse travere, til løb. Deres holdning har altid været at hvis hesten ikke kan løbe trav, så skal den slagtes (el hvis det er en hoppe, bruges i avlen)
Har tit diskuteret med dette om dem da jeg mener at en sød traver på ex 5 år sagtens kan blive brugt som ridehest, og at den "fortjener" at leve.. - er desværre så småt begyndt at kunne forstå deres holdning.
Jeg har været udsat for - alt for mange gange snart. at sælge en super dejlig traver som ridehest, (skal lige siges at jeg altid har solgt nogle jeg selv har redet først og som jeg kan stå inde for) hvorefter jeg ser efter kort tid at hesten igen er til salg..
Køberne får afvide at hesten er blevet brugt til løb, og ikke kan andet end skovture, men selvfølgelig nok godt kan lære lidt med lidt tålmodighed. - deres begrundelse lyder så tit på at hesten ikke kan nok, og at de vil mere..
Så er det jeg tænker..
Hvis man anskaffer sig en traver der intet kan, hvordan kan man så ha drømme om at starte stævner umiddelbart lige efter man har købt den?? er det noget de først finder ud af de vil når de har købt hesten??
Syns det er synd at de stakkels dyr ender som kastebolde, når jeg i en god mening ville have de skulle ha et godt og langt liv med en ejer der ville elske dem...
-Er det pga prisen er så lav på en traver, at det er nemmere at anskaffe sig og komme af med igen??
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Mange ved jo ikke hvad de køber når de køber en traver, siger ikke alle, men mange..
Det er jo en billig hest og virker sød, men som rideheste fungere de jo som regel overhovedet ikke, der skal du jo virkelig omskole dem med tålmodighed..
Du skal jo nærmest starte forfra, hvilket mange ikke forstår, for du kan jo ride på dem og de lystre jo også fint nok og er som regel også nogle rigtig søde og velopdragne heste, der jo har masser af potentiale, hvis man jo netop ville omskole dem ordentligt....
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 11 Emner: 427 Svar: 1.540
Og ofte ender de som kasteboldt, så hvorfor ikke "bare" aflive dem når de ike kan mere på travbanen?
Der er nok andre skovtursheste til salg.
nov 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 70 Svar: 534
- Har endda været så uheldig at sælge en engang (super lækker dame traver på 4 år som aldrig ku finde på at skade nogen) men som efter 3 uger var begyndt at bukke og stejle osv.. hesten kom så retur, og efter det har det taget hende har rider hende, måneder bare for at lære hende at det er okey at man kravler op på hende igen.. utroligt hvad 3 uger et forkert sted kan gøre ved en hest!!
nov 2008
Følger: 25 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 223
Jeg er minimum den 8. ejer til min traver i hans kun 10 år lange liv
Men jeg har haft ham i halvanden år nu og regner med, at han skal blive hos mig resten af hans liv
nov 2009
Kender jo også bare rigtig mange der elsker deres traver over alt på jorden, og som har den tålmodighed det kræver at omskole dem.. men det er jo svært at se hvilke typer de er når de kommer og køber hesten!!
- et er jo hvad de siger, noget andet er hvad de gør...
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Jeg tror bare ikke folk tænker sig om, når man så køber en travhest.. Der ligger altid et rigtig stort stykke arbejde i en travhest, som kommer fra travbanen, og som har gået løb. Hesten er jo vant til at det skal gå stærkt.. Det kan godt være svært at arbejde ud af dem.. Nogen lære aldrig at slappe af..
Og ja travhestene er ofte kastebolde, fordi folk indser det ikke er en "rigtig" ridehest.. Selvom de jo fungere genialt til hygge/selvskabsheste..
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.365
De kan også holde hovedet koldt, i svære situationer.
nov 2009
Jeg har selv nogle gange været med til at købe en traver der sådan set har lignet en der sku dø, men som vi har fået til at vinde løb igen osv. og så har man solgt den videre og måske tjent lidt på det. og det er det der er sjovt og spændende ved sporten.. - lidt ligesom folk der tager en hest til sig, rider den op og så sælger den for at tjene penge. det kan jeg godt følge.
- men man kan jo aldrig tjene penge så en traver selvom man lære den at springe el gå flot med hovedet.. efter min mening køber man en traver som ridehest for at få en ven for livet, og for at have en masse sjove timer og udfordringer..
nov 2009
På det punkt er traveren extrem god, da de har været så meget i hænder som de har fra helt små..
feb 2009
Tror han kostede 2-300.000 svenske kr.
nov 2008
Og nej, man bliver sgu ikke rig af at have en traver, men fuck det, jeg morer mig med min basse og så har jeg en anden hest til at ride seriøs dressur på (Når han engang bliver klar til det)
Jeg synes det er ok i min verden og slagte en traver, hvis den ikke duer til løb mere eller har en skade... Det er ikke dem alle der kan blive lige gode rideheste
feb 2009
Har også en anden hest jeg rider seriøst på!
nov 2008
feb 2009
Hun er efter Maysherif eller sådan. Fantastisk ridehest..
nov 2008
feb 2009
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Og det er ikke meget bedre for dem der bliver solgt videre til en pige som ser en billig og flot hest, men som sælger den igen fordi hun kun kan tænke på sine egne behov og ikke på den hest hun har valgt at anskaffe sig og tage ansvar for.
Mine to travervallakker har være ofre for dette. Sammy er 10 år og jeg er hans 12. ejer, og den ejer han har været hos i længst tid (3 år).
Passat har 4 års fødselsdag idag og jeg er hans 6. ejer. Fik ham forærende da det var lidt akut, og da jeg sagde ja så var det planen at jeg ville sælge ham videre til et godt hjem, men så tænkte jeg fanme nej, om jeg skal være med til at gøre den hest endnu mere til kastebold end han er i forvejen, og nu har jeg så valgt at beholde ham, til trods for han har bukhov og hudproblemer. Men det er jo ikke hestens skyld, han er en god hest med et godt hoved, så sød og rar, og det er vel det der tæller, frem for hvor meget jeg kan komme til at ride på ham
aug 2008
okt 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 550
nov 2009
formålet ved at avle videre på en der ikke egner sig til løb, kan fx være hvis afstamningen er i top, men hesten bare ikke kan løbe stærkt nok selv.. det ligger i generne på dem jo selvom de ikke selv kan..
Nogle travere har også dårlige led og bliver behandlet med ledvæske hele tiden for den kan præstere optimalt. men som rideheste el følhopper vil der aldrig være problemer med det... - så kan det ligeså meget være for at skåne hesten!
nov 2009
hmm vil ikk helt dele din mening.. jeg har været i travsporten hele mit liv.. sidste år måtte jeg aflive min bedste ven som havde været hos os siden føl, han havde haft det bedste liv en hest kan have, kan havde store græs folde, blev nusset om hver dag og elskede at løbe væddeløb.. jeg nåede kun at ride og køre ham i løb i et år (ellers var det min mor der gjorde det) brugte ALDRIG pisk og han løb kun fordi han syns det var sjovt.. sammen vandt vi ca 15.000 kr.. dette er et bevis på at travere også kan have det godt selvom de bliver brugt i løb!!
min hoppe som jeg har nu - hybris. blir også brugt til løb, hun er en værre kælling herhjemme, men så snart hun ser travbanen er det med ørerne fremme og halen i vejret.. hun elsker det hun laver, og med hende har jeg heller aldrig slået hende el tvunget hende til at løbe. hun har altid gjort det af fri vilje..
Hvis man vender den om, så syns jeg livet som rideskole hest må være noget så trist.. de bliver hele tiden redet, får aldrig fri el får lov til at krudte af på en åben mark, går og snuser en anden i røven hele tiden og har sjældent en de kan knytte sig til..
aug 2008
Kan ikke se hvordan det kan være så svært at åbne øjnene op og læse hestens kropssprog og udtryk, hvis man sætter sig ind i dens natur vil man også vide at de signaler de sender er tydelige tegn på angst og ubehag. Det er logik hvis man læser på lektien.
Og ja rigtig mange heste, ikke kun travheste, men heste til mange slags formål, lever et usselt liv og havde været bedre tjent med aldrig at være blevet født. Heste er nok det mest misforståede dyr i verden, og synes det er utroligt at vi i 2011 stadig bruger dem som vores slaver. Og det gør mennesket, det kan man ikke rigtig argumentere imod. De bliver kun sat i verden for at tjene vores egoistiske hobbyer.
Thats it, thank u for listening
hmm stakkels heste...