{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.293 visninger | Oprettet:

Debat- foldtid og forhold ?!! {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg været ude og kigge mange opstaldningssteder efterhånden, og har desværre endnu intet fundet- altid grundet foldtid og fold-forhold.

De sidste steder jeg har set er foldene meget små, sand eller jordfolde uden stråfoder eller græs. Nogle af gårdejerne siger så at hestene bliver forkælet og bliver lukket ind når de hænger, eller står ved hegnet og vil ind. -Hvilket jeg mener er logisk at hestene gør, der er ingen plads, og intet at spise, så hellere komme ind hvor der tit bliver serveret noget.

Forstår simpelthen ikke hvorfor folk bygger 15-20 hestebokse og lejer ud til opstaldere når de ikke har plads til at have dem på fold.

Nu lyder jeg måske hellig, og pladsen kan være trang mange steder, men så kan man da i det mindste smide en høballe ud, så hestene har noget at lave, og ikke står i mange timer uden man, eller kun kommer på fold i 2-4 timer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat- foldtid og forhold ?!!
  • #1   29. mar 2011 Nu ved jeg godt at rigtig mange private opfylder mine ønsker, men nu snakker jeg om steder med faciliteter smiley

  • #2   29. mar 2011 Jeg har været nødt til at tage sådan et sted, for at få ridehus her til vinter.
    Jeg er så træt af det, og min hest har brudt ud fra folden, fordi hun går alene og på et lille område!
    På fredag flytter jeg, og jeg glæder mig til at få stor foldplads i flok.

    Så synes det er helt rigtigt, hvad du forlanger! smiley


  • #3   29. mar 2011 Jeg kunne simpelt hen ikke være mere enig. Har efterhånden set så mange steder, hvor de har de lækreste store folde, og alligevel er hestene ikke ude hver dag, og hvis de er ude er det kun en halv time..
    Fatter det ikke!

    - Og så prøver de at bilde mig ind hestene ikke gider være ude..


  • #4   29. mar 2011 Synes desværre det er sådan mange steder. Bestemt ikke alle, men der bliver længere mellem de steder med gode folde til hestene mange timer dagligt.

    Synes personligt, også selvom det er lovligt, at det er noget svineri med 2 timers fold dagligt 5 dage ugentligt.
    Jeg vil til enhver tid foretrække løsdrift, til de heste der trives i sådan en, og håber aldrig jeg kommer ud for at have hest et sted med under 8 timers fold dagligt, året rundt.. Så vil jeg hellere undvære ridehus eller andet luxus (o;


  • #5   29. mar 2011 Ja jeg synes det er forfærdeligt at folk bliver nødt til at priotere hestens frihed, bare fordi man vil kunne ride og lave noget med sin hest om vinteren (for at få ridehal) Jeg er heldigvis et sted hvor vi har hele pakken, hvilket min hest har det fantastisk med, i forhold til da jeg fik den. Desværre er vi nu nødsaget til at flytte, og hold op hvor er det svært at finde.

  • #6   29. mar 2011 Jeg syntes det er helt fair det du forlanger...

    Heldigvis har jeg fundet en i klubben der også gerne vil have hendes heste ud så vi har fået en stor fold til vores. Men de andre går 2 og 2 på små jordfolde UDEN hø.


  • #7   29. mar 2011 Skal du flytte heste? - hvor kommer du fra i Østjylland?


  • #8   29. mar 2011 Er bare SÅ enig! Smid dog noget stråfoder ud på folden, og så er det sq ligemeget om det er halm, frøgræs eller hø, bare der er noget!

    Kan heller ikke helt forstå de store steders "luftefolde" som, du beskriver der. Synes det er SÅ forkert, at man ikke giver hestene mulighed for at komme ordentligt på fold. Jeg synes desværre også som, dig at det er svært og finde et bare nogenlunde match med både folde og faciliteter.


  • #9   29. mar 2011 Altså ude ved os, har vi i vinterhalvåret jordfolde, hvor det første hold heste kommer ud omkring kl. halv otte og bliver taget ind mellem tolv og halv et. også det næste hold kommer ud bagefter fra kl. halv et ca. til man kommer og tager dem ind. I sommerhalvåret går de på kæmpe græsfolde i flokke på 4-7 heste ca. fra kl. halv otte om morgenen til man tager dem ind om eftermiddagen smiley

  • #10   29. mar 2011 Derfor har jeg min i løsdrift med fri adgang til stråfoder og bolde på folden smiley

  • #11   29. mar 2011 Er fuldstændig enig! Vores heste går ude fra det bliver lyst til det bliver mørk(cirka). Der er kun to heste, og kommer en mere snart, derfor er der blevet sagt nej til flere ti´l sommer, så hestene har masser af plads og græs.
    Vores heste har endda været ude hele vinteren til trods for sne og kulde. Jeg synes simpelthen det er svineri med de folk der ikke lukker deres heste ud, enten fordi de er bange for at de kommer til skade, eller fordi de bilder sig selv ind at hesten ikke gider. De skal i hvert fald ikke komme og klage når deres heste er umulige under ridning!


  • #12   29. mar 2011 Ja det er svært at finde hvor forholdene er iorden med hensyn til fold.. Vores heste kommer ud godt 11 og ind ved 15/ 15.30 tiden.. Grunden til den tid er også fordi de går på jordfolde.. De gemmer de gode græsmarker til sommer.. Vores går på døgnfold fra maj til starten af okotober.. Hvor de så kommer ind om natten.. Det syntes jeg er lækker fordi hestene så går ude i alle lyse timer.. Mange steder i Esbjerg området står man selv for ud og indlukning af sin hest.. Og det har jeg ikke mulighed for.. Så må man vælge det der passer bedst.. smiley

  • #13   29. mar 2011 Netop derfor jeg ikke har flere bokse smiley

    Mine er ude 10-12 timer og døgn til sommer
    vinterfold/jordfold med adgang til libitum halm og en go stak wrap

    man får bare en meget mere rolig og afballanceret hest at arbejde med smiley

    men jeg er jo så os privat!


  • #14   29. mar 2011 jeg har mine opstaldet et dejligt sted med dejlige folde, her går maks 3 store heste og 4 små (hvilket er mine egne) på folden, pt går de på jord/sand fold, hvor der er mulighed for at købe hø til folden eller selv ligge det ud..

    mine heste kommer ud ved 8 tiden om morgen også lukker jeg dem ind alt efter hvordan vejret er eller om jeg ska noget...


  • #16   29. mar 2011 I vores stald er alle heste og rolige og afbelancerede, selv ved fodringer, og vi har 18 bokse. Alle får de foder og hø de har behøv for og de er ude fra 7 morgen til 16-17 aften.

    Det er bare så svært at finde noget der er lige så godt. Synes virkelig folk nedprioiterer foldene, og jeg nægter at gå på konpromis med min hests velbefindede.


    Simone: Kommer fra Randers smiley


  • #17   29. mar 2011 Malene Dolleris & Cox Tidselbjerg (HIRI) ¤:
    det er jo også mere fair forhold smiley
    Der går hestene jo ikke ude alene smiley

    synes næsten det er det værste at de går alene :s. kan godt være pladsen kan være træng nogle steder om vinteren, men så burde man da alligevel lukke to heste ud også give dem noget hø som folk forslår.

    jeg ville godt være nedern hvis jeg blev lukket ind på mit værelse og fik 1-2 timer om dagen hvor jeg måtte gå ude og glo helt alene, tror jeg ville blive skør - hvis jeg skulle leve på mit værelse 22-23 timer i døgnet?
    - bare min holdning smiley


  • #18   29. mar 2011 - Kører så også 18km derud hver dag, for der er ikke noget inde ved byen, med mindre det er rideskole med 2 timers fold.

    I som kun har jeres heste på fold i en 4 timers tid. Hvordan er hestene i stalden inde i boksen, hvor meget hø får de? Det er jo RIGTIG mange timer at stå stille i en boks.


  • #19   29. mar 2011 Helt enig.
    Men denne vinter har været vældig hård, og selvom vores heste har kæmpestore folde, alt for store til så få heste vi har, og der faktisk er både græs og stråfoder, ja, så har de ville ind, især pga. kulden, og især vores hoppe, der kom fra Portugal af. Der må jeg da tilstå at de i lang tid kun var ude i fire timer, hvilket er alt, alt for lidt, men jeg er nu også af den mening at når min hingst står med iskolde inderlår på trods af et tykt vinterdækken og koldblod, ja, så vil jeg altså gerne lige bøje min overbevisning for hestens skyld.

    Ville aldrig opstalde min hest på små, jordede folde. Forstår dig udemærket, og har intet til overs for steder, der måske vil blive ramt af hesteloven, som jeg håber virkelig husker at sætte bedre krav for folde.


  • #20   29. mar 2011 Marie: Der er også nogen som ikke vil have deres hest på fold med andre heste for at undgå skader og skrammer -.-

  • #21   29. mar 2011 Pernille:
    Altså nu er mine lige kommet hjem i sidste weekend, og Flika (Min fjordhest) er bare blevet så nem at have med at gøre!!

    Der hvor hun stod før kom hun ikke særligt meget ud ca. 1 time hver anden dag på en mindre fold, da der ikke var andre i brug pga. vinteren s: . Hun var så træls at have med at gøre, hun var sur i boksen konstant og når vi fodrede var hun bare irreterende og bed s:

    Nu hvor hun er kommet hjem og kommer ud kl. 6 senest også ind igen omkring kl. 5, der er hun blevet så nem og dejlig! Hun er ikke bøvlet eller noget som helst! smiley


  • #22   29. mar 2011 Disturbia: Det er også noget andet synes jeg! smiley Men hvis det bare er ejerens overbevisning - som der desværre findes mange af, ja så står jeg sq af!



  • #23   29. mar 2011 Jeanette:
    Det ved jeg udemærket godt, og det synes jeg nu er lidt pivet!
    LAD DOG HEST VÆRE HEST! smiley
    Så er de gladest, der kommer nogle småskrammer ind i mellem og sådan er det nu bare smiley


  • #24   29. mar 2011 det ska lige siges at vi på stedet har:
    ridehus, 2 udendørs ridebaner og roundpen, så vi har både faciliteterne og de gode folde, vores folde er bl.a også indhegnet med træ..


  • #25   29. mar 2011 Disturbia: Der er selvfølgelig undtagelser, der har været få dage her i vinter hvor vores kun har været en halv time i hallen pga isslag fx. Det tror jeg heller ikke skader, især ikke hvis de så bliver aktiveret på anden vis.

  • #26   29. mar 2011 jge er ret heldig med mit sted (: de har stor fold og er minimum på fold 4 fire timer, kommer latid an på hvem der lukker ind og hvordan vejret er. en måned gik de på jordfold da min hest havde ødelagt hegnte med så blev der lagt hø på folden (;

  • #27   29. mar 2011 Stald lille T: Hvor er det henne?

  • #28   29. mar 2011 Har det ligesom dig.. Men har heldigvis fundet et sted med store folde og fold hele dag, samt med ridehus og det man har brug for smiley
    Ville rigtigt gerne ned på rideskolen at stå, men der kommer de kun ud 2 timer om dagen og det vil jeg ikk byde min hest...


  • #29   29. mar 2011 Marie: Nemlig smiley Har haft min stakkels hest stående sådan et sted, fordi jeg ikke havde andre muligheder. Der var de på fold 2-4 timer - enefold. Dog grænsede foldende op til hinanden, men det giver ikke det samme. Hans pels har aldrig været flottere, meeeen. Jeg ville nu til enhver tid vælge småskammerne smiley Turde næsten heller ikke ride på ham, fordi han blev så skør af det.

  • #30   29. mar 2011 Jeg er så havnet et sted med en okay stor fold til 4 heste hvor min er den midste, de har hø/frøgræs/halm(rundballe) på folden, men det er ikke sikkert de er ude hver dag. Så nogle gange står de altså inde i over 24, sikkert osse 48. Nu må vi så se om de er ude idag.

    Det er flere gange sket at de ikke har været ude en hel dag, og så kun bliver redet dem der gør det. Min bliver fx ikke da jeg er gravid, men når han ikke har været ude bliver jeg nød til lognere ham selv om han eller jeg ikke er vild med det.. Men ud og røres det skal han.

    Han bliver så heldigvis flyttet på fredag, og hvis ikke jeg havde en låner til ham var han blevet flyttet for længst hjem til de gamle..


  • #31   29. mar 2011 Jeanette:
    Helt enig smiley
    - jeg fortrækker også småskrammerne smiley


  • #32   29. mar 2011 Om vinteren har vi ikke meget foldplads - dog plads nok til at alle heste kan komme ud samtidig (ikke på samme fold) og hele dagen.

    Jeg er klar over de små folde og smider derfor ALTID mad ( i form af en stor halmballe og wrap) ud til dem, da jorden hurtigt bliver trampet godt og grundigt igennem.

    Om sommeren har vi mange folde og nok plads til alle heste og endda mere til. smiley

    k.


  • #33   29. mar 2011 Nillarh: ej, noget tis for jer smiley Men godt at I kan flytte så smiley

  • #34   29. mar 2011 er så også ude ved min hest 2 timer hver dag hvor jeg går ture ride strigler og sådan.
    da han var hjemme var han ude 10 timer hver dag, han bliver også flyttet når jeg ikke har brug for ridehus længere.


  • #35   29. mar 2011 *Jeanette & Konikken Masca* < 3
    Ja, til og starte med var tingene fine og det skete da en enkel gang at de stod inde(smed eller dyrlæge), men nu synes jeg squ det er for meget a det gode, desværre havde hesten og jeg det godt der ude.

    Hvis ikke hende der skal låne ham var fundet, var han blevet flyttet for længst.. Hesten står og hængere med hovedet og er trist, taber sig og er ikke den hest der kom for blot 4 mdr siden..


  • #36   29. mar 2011 Nillarh: Kan det ikke passe at du har lavet et indlæg med det, for ikke så lænde siden? smiley
    Ja, det er helt forfærdeligt, hvordan det kan påvirke hestene. Og så tænker jeg bare, hvordan kan dem, der lader sine heste stå inde 22 timer i døgnet hver dag, sige at deres heste ikke lider overlast?!

    Det kan da godt være at de så bliver redet mega hårdt i en times tid, og derfor "får brændt energi af". Men hvad så med det sociale, der er i en hesteflok?! Uf altså


  • #37   29. mar 2011 Jeg gik en tur på et stort ridecenter, så to minimale folde (på størrelse med en størrere boks) spurgte om det var en syge-boks - nej nej, det var bare folde til de fine konkurrence heste. De kom ud ca. ½-1 time om dagen og blev redet mellem 1 og 3 timer.

  • #38   29. mar 2011 Nej, de eneste indlæg jeg har lavet det sidste stykke til har været omkring udlån og hvad jeg skulle huske og have med i kontrakten. smiley
    Men har ellers brokket mig noget over det. Er bare g lad for at han på fredag er væk fra dete sted. smiley


  • #39   29. mar 2011 Karoline: Nemlig, hvad ligner det?!?! :s det er da ikke et hesteliv værd altså!

  • #40   29. mar 2011 Nillarh: Nåh, så husker jeg nok forkert. x)

  • #41   29. mar 2011 Vil gerne høre fra alle dem der har deres heste på rideskoler med et par timers foldtid, hvorfor har i valgt at være der ?

  • #42   29. mar 2011 hmm synes altså ikke kun man skal gøre hestelivet op i hvor meget de er på fold..Hvis man har en velstimuleret hest der har masser af stråfoder i stalden og bliver nusset og redet hver dag, tager den ikke skade af kun at være på fold 2 timer om dagen.

  • #43   29. mar 2011 det er i midtjylland

  • #44   29. mar 2011 Pernille: jeg er flyttet til min mor og det var det eneste sted jeg kendte så valgte det, men har fundet et andet sted nu dog uden hal men med fin bane og roundpen. hvor han kommer til at gå i løsdrift.


  • #45   29. mar 2011 Stald lille T: Ja, men hvilken by ??

    Kamille L: Har din hest ikke hævede koder og stress sympomer af at stå inde? De stalde jeg har kigget er mange af hestene sure, urolige og nogle væver..


  • #46   29. mar 2011 Har selv haft en hest på en rideskole i en måned, hvor de sagde den kom ud i mange timer, men det fandt jeg hurtigt ud af at den ikke gjorde. Den stod bare og hang, spiste sine halmpiller i boksen og havde konstant hævede ben..

  • #47   29. mar 2011 Er også helt enig, synes tit det er sådan de lidt større steder ! Hvilket jeg synes er synd...

    Jeg har den mening at jeg heller vil have et min hest kommer ud på en god fold, og i mange timer, End jeg vil have et ridehus. Så hellere priotere =)

    Jeg har så været så heldig at finde en stald, hvor markerne er store, hvor der er plads til alle hestene på en, hvilket de også gør... Og så kommer de ud så de er ude det meste af døgnets lyse timer.
    Her er to store udendørs ridebaner, og så har vi en lille ridehal. =)


  • #48   29. mar 2011 pernille: hesten bliver lukket ud af staldejer men vi skal selv sørge for at tage dem ind, så jeg ved han kommer ud ;

  • #49   29. mar 2011 kamille L
    Hvordan kan du synes en hest er velstimuleret, hvis den står inde dagen lang?

    Heste har da brug for at komme ud og få frisk luft og hygge sig med de andre heste.

    At stå i en boks dagen lang og komme ud i 2 timer, samt blive redet i 1, svarer til at vi sku ligge i vores seng 21 timer i døgnet.


  • #50   29. mar 2011 Synes godt nok man hører meget omkring steder uden nok foldtid (bl.a. i forbindelse med nye regler og lukning af rideskole)
    Så en rideskole i KBH tror jeg, hvor de altså kun havde en eller to meget små jordfolde med elendigt hegn, det var det eneste de kunne tilbyde deres heste. Ville aldrig opstalde sådan et sted!

    Vi er så heldige at have hestene hjemme, så vi bestemmer selv hvornår de kommer ind og ud, og de kommer ud så meget som muligt. Står pt. to og to på to dejligt store folde med god plads og får stråfoder derude hver dag.

    Vi er endda så heldige, at den rideskole jeg går på, har virkelig dejlige faciliteter.
    To store ridehuse, udendørsbaner, skov lige ved siden af, fine bokse og fold hver dag, og det er gode folde. Og det endda til billige penge.

    Om sommeren står alle heste på døgnfold, til ca. halv pris, vil man have den ind om natten må man bare betale de ekstra smiley


  • #51   29. mar 2011 mine 2 kommer ud kl 8 og ind mellem 15-17 smiley

  • #53   29. mar 2011 Kan se du bor i østjylland. Hvor er du opstaldet nu så?

  • #55   29. mar 2011 Sejt smiley Hun har også været både på lykkes, kalle og eskagergård. Så hun har været på en del af de "store" steder vi har..

    Har de ridehal der hvor i står?


  • #56   29. mar 2011 Er enig i, at det ikke er sundt for en hest at stå inde i en boks, hvis den ikke får nogle stimuli fra ejer og andre heste. Jeg oplever heste der er ude 2 timer om dagen, der bliver redet dagligt på ture og får diverse fomer for træning, luftning i ridehus mm.
    Desuden få de masser af ting de kan tygge på, samt har udsyn til deres bokskammerater. Når en hest bliver rørt godt og får et tilpasset foder, er det sjældent jeg ser hævede ben.
    Til gengæld oplever jeg folk der har deres hest på fold hele dagen, og ikke kommer og rider og nusser som de skal. Ved ikke hvad der er bedst???


  • #57   29. mar 2011 Pernille: hvis du havde en hest der stod på et ridecenter og bare hang, er det vel dit ansvar at sørge for det bliver anderledes?? Det gjorde du så ved at flytte, men du kunne måske også bruge noget mere tid med hesten?
    Folk jeg kender som har deres heste kort tid på fold, vælger at bruge mere tid i det daglige sammen med dem, netop så ikke de bliver understimuleret


  • #58   29. mar 2011 Tror godt nok heller at hesten vil være på folden med sine kammerater, end at tilbringe mere tid med sin ejer..
    Alle de heste jeg har haft ville da også være helt krudtede hvis de ikk kom på fold.. men ved ikk om de heste der næsten ikk kommer ud, bare har et lavere energi niveau.. (altså at det tilpasser sig)


  • #59   29. mar 2011 det tror jeg nu ikke altid man skal regne med.. Hvad med de heste som ikke kan sammen med andre og bare står for sig selv.. Har de det nødvendigvis bedre bare fordi de er udenfor?
    Synes ikke man bare kan skære alle over en kam, og sige det er synd for de heste der kun er ude nogle timer om dagen.


  • #61   29. mar 2011 Nej men det er stadig det samme som hvis du er i din seng hele dagen, for det svarer nok til samme plads som en hest har i sin boks.. og synes at det sætter tingene lidt mere i perspektiv..

  • #62   29. mar 2011 Kamille L: Forstår simpelthen ikke at du eller nogen andre for den sags skyld, kan være af den opfattelse. Det kan godt være at hesten bliver stimuleret ridemæssigt, men ikke socialt i en hesteflok fx. Hvilket er utrolig vigtigt, der er faktisk en grund til at heste er flokdyr, jeg synes det grænser meget til mishandling, og tage et flokdyr væk fra dets interesser, pga vores egoisme.

    Og den med at ejeren bruger mere tid på hesten, vil den da til enhver tid nedprioitere, for at komme på ordentlige folde sammen med artsfæller. Og det er vi IKKE, og vi kan aldrig udfylde den plads.


  • #63   30. mar 2011 Kamille L: Om jeg så nussede om min hest i 5 timer mens den stod derude, så synes jeg stadig det var for længe at stå i boksen. En hest er bygget til at røre sig, spise og være i flok.

    Katja og Musse: Ej det skal jeg da lige se smiley Var ude og snakke med dem på Mosegården igår, og det virker også hyggeligt og lækkert. Desværre er det lige dyrt nok for mig udeboende og på SU, og hun vil ikke åbne løsdriften for os, hvilket ville have været fantastisk. Har sendt hende en mail, så hvis hun ombestemmer sig, ved hun hvor jeg er at finde smiley


  • #64   30. mar 2011 enig i at heste er flokdyr, og skal være sammen med artsfæller:0) Men der er jo også mange måder de kan være det på..
    Ingen tvivl om den nye hestelov med min lovkrav til folde med mere kommer til at ramme mange steder, så bliver da spændende at følge debatten


Kommentér på:
Debat- foldtid og forhold ?!!

Annonce