{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
587 visninger | Oprettet:

Tager på... {{forumTopicSubject}}

Jeg har en fjordhest som på ingen tid kan æde sig fed og det er absolut ikke sundt for ham, men ved ikke hvad jeg skal gøre. han har fri abenyttelse til wrap på folden står på spåner og får mad som ikke feder hvordan kan man få ham til at folde den slanke linje eller bare træne hans mave???

hvordan drikker en hest med mundkurv?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tager på...
  • #1   6. apr 2011 Mundkurv på, du gør din hest en tjeneste ved at hlæpe den til at holde den slanke linie.
    De drikker som normalt med en mundkurv på


  • #2   6. apr 2011 De kan sagtens spise græs, wrap, hø og lignende med mundkurv på

  • #3   6. apr 2011 En nøjsom fjordhest kan på INGEN måde tåle fri afgang til wrap. Vi har selv en meget nøjsom dreng og vi kæmper en brav kamp og det har især været svært her den hårde vinter fordi vi ikke vil skære i hans mængde af grovfoder (god tør wrap).

    Hvis du fodrer med krybbefoder så væk med det og giv i stedet vitaminer og mineraler så den er dækket helt ind og 1 1/2 kg wrap pr 100 kg fjordhest. De nøjsomme har ikke brug for krybbefoder og langt de fleste heste kan trives rigtig godt på grovfoder og vitaminer/mineraler.

    Motion, motion, motion alt det i kan holde til - er den god på tur så lange ture i godt tempo der får pulsen op. Mavemusklerne trænes godt i galop men en stærk overlinje spiller rigtig meget ind - jo bedre de bruger ryggen jo mere "hæves" maven. Du kan også lave maveøvelser hvor den tvinges til at hæve ryggen når du står på staldgangen, det gør vi selv både før og efter ridning.


  • #4   6. apr 2011 line P - en mundkurv nedsætter indtaget af stråfoder, idet hesten skal "arbejde" mere for at indtage maden

  • #5   6. apr 2011 han kan ikke få mundkurv på når han går sammen med de andre heste.
    han får noget der hedder regulator complet og sort havre og lucerne, så han får kun sine vitaminer i det han får. han er ikke den bedste til at bruge sin ryg ordentlig.


  • #6   6. apr 2011 Væk med lucernen, det er kun proteiner, hvis du vil fodre med lucerne så light, men vill ikke anbefale det smiley

    Roepiller er rigtig godt, de tager ikke på af det, det giver dem bare en beder mæthed følelse, ellers kun de vitaminer hun/han har brug for.
    ellers motion og en hest der bliver redet rigtig, giver en rigtig flot hest.


  • #7   6. apr 2011 hvorfor kan han ikke få mundkurv på når han går med de andre heste??? det er da lige meget

  • #8   6. apr 2011 tror problemet ligger i, at den har fri adgang til wrap.. det er rimelig fedende, og en del fjordheste kan ikke tåle fri adgang, de er jo kendt for at være madglade.. tror det vil hjælpe en del, hvis du begrænser hans indtag af wrap..

  • #9   6. apr 2011 Sort havre er godt, men smæk fuld af kalorier pga alle de gode olier der er i smiley

    Jeg ville også sige, Roepiller. vitaminer og wrap eller bare wrap og vitaminer, hvis han bare virkelig er en kæmpe på ingen tid.. Bare sørg for der er nok wrap eller alm hø, så der er noget at tygge i... Ville evt kigge efter noget frøgræs...


  • #10   7. apr 2011 Er han fed eller bare oppustet? Min frederiksborger hoppe bliver mega oppustet af bare ti kg wrap, så hun får kun en håndfuld om dagen højst og så masser af halm og hø.

  • #11   7. apr 2011 han kan ikke forsvare sig på folden hvis han har en munskurv på, for han sparker ikke efter de andre.

    nogle gange er han oppustet andre gange ikke.
    det foder han for er
    200 g regulator complet
    200 g sort havre
    2 håndfuld lucerne
    2 gange om dagen

    til nat roepiller med lucerne

    giver ham en havnfuld halm til at spise i boksen nu for når han kan komme til wrappen spiser han. men ved ikke hvor meget han for


  • #12   7. apr 2011 har du taget wrappen fuldstændig fra ham?? synes måske det er lidt drastisk, hvis han slet ikke får noget stråfoder.. kan du ikke bare begrænse kiloene, så han ikke æder så voldsomt, men stadig får noget..

  • #13   7. apr 2011 Problemet er jo wrappen på folden som han går og spiser hele dagen.
    Personligt synes jeg at wrap er noget der høre fodring i boksen til og ikke som beskætigelse på folden. Det er jo langt fra alle heste der kan tåle den fri adgang til wrap. Nu tænker jeg ikke kun vægtmæssigt men bestemt også deres maver, hvor mange får tynd mave af store mængder wrap.

    Står han på spåner skal han have adgang til godt grovfoder i sin boks - selv er vi glade for løsningen med en kæmpe hønet med ultra små masker til hans natportion af wrap blandet med frøgræs.

    Kan ikke se nogen grund til at han får den sorte havre. For at han kan tåle en ordentlig mængde stråfoder ville jeg skære den sorte havre væk og det meste af lucernen og kun give en lille bitte håndfuld sammen med regulator. Roepiller er ikke uden kalorier - også der ville jeg prioritere stråfoder frem for roepiller.

    Er flokken han går i harmonisk - synes det lyder lidt voldsomt at du føler han har behov for at kunne forsvare sig med sine tænder. Jeg ville godt nok blive ked af hvis hestene på vores fold gik og bed hinanden.
    Hvis han er overvægtig nu lige inden græssæsonen tror jeg ikke at dit problem bliver mindre - måske kan det blive direkte farligt for ham at komme på græs hvis du ikke overvejer mundkurven eller har muligheden for lidt på græs og resten af dagen på jordfold.


  • #14   7. apr 2011 der er mange ungre heste og hopper på folden, han har også kun været der 1 uge. de er rimlig rolig på folden untagen omkrig wrap ballerne som der står 2 af

Kommentér på:
Tager på...

Annonce