{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udelukkelse fra konsum
  • #1   26. apr 2011 Hvis hesten er chippet må du selv behandle med ormekur. Konsum er noget andet og ahr betydning den dag hesten dør

  • #2   26. apr 2011 Ja, men har forstået det sådan, at jeg ikke må give ormekur når den ikke er udelukket fra konsum? Så skal dette gives af dyrlægen?

  • #3   26. apr 2011 hvad er så fordelen ved at udelukke den fra konsum? den kan vel stadigvæk aflives, istedet for slagtning..

  • #4   26. apr 2011 Konsum = Slagtning. frej og noah er chippet og er udelukket for konsum.

  • #5   26. apr 2011 Du skal chippe din hest eller den skal være brandemærket før du må give den ormekur smiley !

  • #6   26. apr 2011 Anne b : det er fordi de vil forhindre alle de dyre transportere som bliver fragtet til Frankring osv.. smiley med levende heste..

  • #7   26. apr 2011 Jeg måtte ikke give min ormekur selv hun er brændemærket. Den skulle også være chippet, ifølge dyrlægen, for at jeg selv måtte give den

  • #8   26. apr 2011 har valgt at chippe frej, selv om han er brandemærket men min dyrlæge sagde så længe din hest er brandemærket behøves den ikke at blive chippet da det er nok med de 5 cifre på ballen smiley

  • #9   26. apr 2011 Min er chilier men IKKE udelukket fra konsum.. Må man så give ormekur?

  • #10   26. apr 2011 hvis den ikke er brandmærket eller chippet.. så niksen biksen smiley

  • #11   26. apr 2011 Hov der skulle stå at den ér chippet, men ikke udelukket fra konsum.

  • #12   26. apr 2011 så længe den er chippet må du gerne smiley !

  • #13   26. apr 2011 at være udlukke for konsum betyder at din hest ikke kan slagtes, min den ene af hesten er udlukket pga at hun er svensk chippe,men du kan stadivæk få den aflivet, men hensyn til givning af ormekur, fik jeg et lyn kursus af min dyrelæge så jeg giver selv ormekur

  • #14   26. apr 2011 Jeg var til et oplysningsmøde omkring netop sådanne ting for et par uger siden, og i følge loven kræver det følgende at give sin hest ormekur:

    Enten skal du have medicinhåndteringskursus eller også skal din hest være chippet og udelukket fra konsum, det er IKKE nok at den bare er chippet.

    Udelukkelse fra konsum betyder at den ikke må bruges med henblik på at skulle spise, den må altså ikke slagtes. Derudover er der andre fordele ved at udelukke fra konsum, da det ikke er alle lægemidler der er godkendt til brug hos produktionsdyr, derudover må dyrlægen udlevere medicin til mere end 5 dage af gangen.

    Håber dette kunne bruges til noget smiley


  • #15   26. apr 2011 De må vel godt slagtes, bare ikke bruges som menneskeføde?

    Forstår ikke helt det sidste du skriver: Derudover er der andre fordele ved at udelukke fra konsum, da det ikke er alle lægemidler der er godkendt til brug hos produktionsdyr, derudover må dyrlægen udlevere medicin til mere end 5 dage af gangen?

    Hvad siger du fordelen er?


  • #16   26. apr 2011 I vores tyske, røde pas starter medicinsiderne på side 39 og på denne side er der rubrikker man selv (ejer) kan udfylde hvis man ønsker hesten udelukket fra konsum og derefter selv være i stand til f.eks. at give ormekur. Det kræver selvfølgelig at der er medicinsider i passet.
    Vores er brændemærket og ikke chippet.


  • #17   26. apr 2011 En hest der ikke er udelukket fra konsum må kun få medicin der er godkendt til heste.og alt medicin den skal have i forbindelse med sygdom skal gives af en dyrlæge + ormekur medmindre du har været på medicinhåndteringskursus. Er hesten udelukket fra konsum er den registreret hos fødevarestyrelsen. og dyrlægen behøves ikke kun bruge medicin godkendt til heste og man må selv give ormekur og penicillin. Fik engang et hæfte om det men ved ikke hvor det er lige nu.

  • #18   26. apr 2011 Fordelen er jo netop at ved at udelukke fra konsum, er det muligt at få sin hest behandlet med medicin som ellers ikke er tilladt til hesten som produktionsdyr, og disse midler kan til tider være bedre end hvad de ellers kan benytte, den anden del er jo så at man kan få medicin til mere end 5 dage af gangen, i tilfælde af man har et længere sygdomsforløb.

  • #19   26. apr 2011 kan man ikke bare udelukke hesten fra konsum til den tid så? hvis det skulle ske at den blev syg..

  • #20   26. apr 2011 Du må gerne give ormekur selvom hesten ikke er udelukket fra konsum. Så skal dyrlægen bare underskirve en tilbageholdelsesseddel, og der skal selvfølgelig tages gødningsprøve smiley

  • #21   26. apr 2011 Det med medicin kursus har ikke noget med konsum osv. at gøre, det er bare et kursus du skal have, hvis du eks. selv skal stikke din hest, når den eks. skal have antibiotika.

  • #22   26. apr 2011 Anne B
    - Jo du kan sagtens bare vente med at udelukke hesten indtil der faktisk er brug for det smiley

    Anna F
    - Min dyrlæge udlevere ikke længere ormekur, da der ikke må udleveres receptpligtig medicin til heste der ikke er udelukket fra konsum (eller til en person der har gennemgået medicinhåndteringskursus)
    Så på den måde hænger konsum og medicinhåndteringskursus sammen, idet at man gerne må stikke sin egen hest med fx antibiotika hvis den er udelukket fra konsum, om man så selv ville gøre det uden kendskab til det, er jo noget helt andet smiley


Kommentér på:
Udelukkelse fra konsum

Annonce