{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.183 visninger | Oprettet:

Ridegjord eller sadel {{forumTopicSubject}}

Jeg synes det er dejligt at ride uden sadel og også gerne med ridegjord. Synes også det er dejligst for hesten, når det er så varmt. MEN er det for hårdt for hestens ryg. Tænker på at belastning med ridegjord ikke er så godt fordelt som med sadel, og ligeledes hvis man rider uden sadel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridegjord eller sadel
  • #1   7. maj 2011 Bruger du bøjler på gjorden? eller er den bare som støtte? for ja hvis du rider med bøjler ligger der et vist pres. Hvis du bare har gjorden med som ekstra støtte, giver din bagdel sig jo efter hestens ryg, og har ihvertfaldt læst mig til, det skulle være sundt for hesten at man rider noget uden sadel.
    Dog skal man passe på med sit sæde, da der ikke er noget som beskytter hestens rygrad. Hvis man sidder og bumper rundt.


  • #2   7. maj 2011 Ok, så er det nok bedst jeg dropper ridegjorden, for det var med bøjler jeg ville bruge den. Min datter har også lige oplyst mig om det samme. Synes bare det er mærkeligt at man laver dem så. Der er da sikkert flere uvidende folk end mig:)

  • #3   7. maj 2011 Jeg ville også droppe ideen med at bruge den med døjler, pga. at den øgede belastning.
    Ydermere kan jeg huske, at jeg for nogle år siden, netop selv prøvede sådan en ridegjord. Droppede det hurtigt, da gjorden og dermed stigbøjlerne lå for langt fremme i forhold til ens sæde. Hvilket gjorde det temmelig svært, at få en pæn opstilling. Stolesæde er ikke et hit...


  • #4   7. maj 2011 jeg har også brugt ridegjord, da vores hest var sååå tyk med føl. Den var god at ride med, næsten som bar ryg.

  • #5   7. maj 2011 Der er helt sikkert mange der ikke ved at det ikke er godt for hesten..... men kan anbefale Barefoot ride-on pad, hvis du godt kan lide at ride uden sadel.. man sidder super fantastisk.... og man har ikke brug for bøjler.. man sidder godt fast i den smiley

  • #6   7. maj 2011 jeg elsker min ridegjord. bruger den med underlag under så jeg ikke bliver beskidt af at ride uden sadel, også er hun heller ikke glat.
    Bruger heller ikke bøjler i den smiley


  • #7   7. maj 2011 Jeg brugte i en periode på ca. 4 mdr. ridegjord til min pony, fordi vi ikke havde den rette sadel. Han tog ikke skalde af det smiley Jeg red med 2 underlag og et lammeskind under og så med bøjler, hvilket fungerede godt. Og man sidder fantastisk, synes jeg smiley

  • #8   7. maj 2011 Dog var gjorden ikke ligeså stram som en almindelig gjord og jeg red kun dressur i den

  • #9   7. maj 2011 Hvad med en ridegjord til bare at skridte ture med? Ingen trav eller galop.
    Jeg har en tyyyyk pony (det var hun da jeg overtog hende i efteråret), hun har tabt sig lidt, men er stadig noget rund.

    Jeg ville gerne skridte nogle ture på hende, men pga en dårlig hofte er jeg nødt til at ride med bøjler for at kunne holde hofte/ben nogenlunde stabilt.

    Er det en idé at skridte tur med gjord/bøjler eller er det helt ude i hampen?


  • #10   8. maj 2011 LAN: Det kan du sagtens! smiley Du kan jo bare gøre som jeg gjorde: 2 underlag, lammeskind og så lade være med at spænde gjorden alt for stramt smiley Ridegjord er 100 gange bedre end en sadel der ikke passer hesten smiley

  • #11   8. maj 2011 Emilie - Tak for svar. smiley
    Jeg har aldrig før brugt ridegjord, men tænkte at det måske kunne være løsningen på ponyridnings-problemet.
    Så ja et par gode underlag under og en løs gjord.
    Den skal jo kun være der for at jeg kan holde foden i bøjle og dermed holde ben og hofte i nogenlunde ro. smiley

    Så jeg må på jagt efter en ridegjord. smiley


  • #12   8. maj 2011 LAN: Det var så lidt, du er også velkommen til at skrive en besked til mig, hvis du har yderligere spørgsmål smiley Jeg vil ikke sige at gjorden skal være direkte løs, men et par huller løsere end du ville spænde en sadel ca. smiley

Kommentér på:
Ridegjord eller sadel

Annonce