{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.929 visninger | Oprettet:

Hjælp! Min vallak bedækker {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 7 årig vallak der er sent kastreret, og han står nu på mark med en masse andre heste, og self. hopper. Han bedækker MEGET (og han går med forsko, hvilket jo er til risiko for hopperne) og bider hopperne og er efter de andre vallakker. Han har altid mange sår over det hele.
Alternativet er nu at han kommer på sygefold, som er et lille stykke jord uden græs på, hvor han så står alene. Jeg ved han vil hade det, da han er en meget aktiv og legesyg hest, men jeg frygter simpelthen for at han skader sig selv eller de andre heste.

Hvad ville I gøre hvis et var jeres hest? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Min vallak bedækker
  • #2   13. maj 2011 Ja det er noget af en dumt problem.. Min egen Vallak hopper også op på min hoppe. og han blev TIDLIGT kast. han efterligner bare min hingst, han aner ikke hvad det går ud på.

    Men ja, den er svær. vil sige du skal sætte ham på fold kun med vallaker, så vil han måske ikke bide dem da der ingen hopper er ,:)


  • #3   13. maj 2011 Der er ikke mulighed for fold kun med andre vallakker. Det er fold med alle de andre eller alenefold uden græs smiley

  • #4   13. maj 2011 Uha ja så er den ikke let :S
    men også synd hvis den skal gå alene hele dagen, uden græs.. ;(


  • #5   13. maj 2011 så ville jeg finde et sted hvor han kan stå kun med vallakker.. det er ikke fair at han skal gå alene, men det er heller ikke fair at det går ud over hopperne (+ de andre)
    du har ikke mulighed for at få bare én vallak med?


  • #6   13. maj 2011 Nadia & Mustangen ! - Altså at flytte ham til en anden går er udelukket. Jeg tror desværre ikke at der er nogen af de andre der vil ha' deres med på sygefold, da der jo som skrevet ikke er noget græs på dem.


    Det er virkelig svært for mig, for planen var egentlig at han skulle på sommergræs i nogle måneder, fordi han er så aktiv som han er. Men jeg er bange for at det er for farligt smiley


  • #7   13. maj 2011 kan du ikke snakke med ejerne? det kan da ikke være i nogens interesse at han skal angribe de andre og bedække hopperne?
    hvis der ikke er andre muligheder, så kan vi jo ikke rigtig hjælpe dig med at løse problemet
    hvis folden ikke kan deles op og du ikke kan flytte hesten, så er der ikke andet tilbage end at han må gå på alenefold - men problemet går ikke over af den grund - du risikerer bare at få en frustreret og deprimeret hest ud af det i stedet smiley


  • #8   13. maj 2011 Kan du ikke få indrammet et stykke af folden til ham? Hvis ejerne vil det..

  • #9   13. maj 2011 Ej hallo?! slap dog af.. Det er sgu da en helt almindelig adfærd.. min gør det samme på denne tid af året.. lad dog hver med at lave et problem der ikke er der..

  • #10   13. maj 2011 og stakkels hest der skal stå på fold alene!

  • #11   13. maj 2011 Simone: det er IKKE ok at en vallak bedækker en hoppe! det kan give infektioner hos hoppe (og vallak for den sag skyld), da de typisk ikke er rene..
    jeg synes det er dejligt at Karin har den indstilling at det ikke er ok, det er der mange der desværre mangler..


  • #12   14. maj 2011 Simone:
    Vi har så samme "problem" med min mands vallak, og det er bare ikke så fedt, at han fuldbyrdet springer hopperne, når vi er ved at inseminere på dem, da de så kan risikere at blive urene, og vi skal starte forfra..

    Dog har vi intet problem, da vi har flere folde og andre heste, han kan gå sammen med..


  • #13   14. maj 2011 Derfor er det en helt almindelig adfærd.. Og hvis det er sådan et stort problem, så må du jo flytte din hest et sted hen hvor den kan gå sammen med vallaker.!

  • #14   14. maj 2011 Simone - Ville de være særlig begejstret hvis min pænt store hest smækkede sine forsko op på ryggen af din hest og bed den i manken? Det tror jeg ikke...

  • #16   14. maj 2011 Jeg fik en vallak på 11 år som var helt vild de første par forår vi havde ham, tror nye lugte kan få det frem i dem. Men efterfølgende år vi havde ham gjorde han det ikke. Nu var han for lille til at nå hopperne, så vi fik ingen skader og han blev ved dem.

    Jeg ville sætte ham på sygefold til han var faldet til ro igen og så prøve igen.


  • #17   14. maj 2011 Jeg kan slet ikke forstå at din eneste mulighed er at lade ham gå alene? Jeg ville aldrig udsætte min hest for at gå alene... Du virker ikke så fleksibel på din hests vegne. Jeg ville finde et andet sted, hvor din hest kunne få lov til at gå sammen med andre uden at blive påvirket af hoppe - vallakfold. Hvorfor er det udelukket at finde et andet sted, når det er i din hests bedste interesse?

  • #18   14. maj 2011 Jeg fik engang anbefalet det produkt der hedder "naughty gelding". Jeg fik det dog aldrig prøvet, da min hests bedækken gik i sig selv igen.

    Er det noget han har gjort længe? For min hest bedækkede i 2 ugers tid og så holdte han op igen. Det skulle nok bare lige prøves smiley


  • #19   14. maj 2011 der er altså ikke noget i vejen med, at en hest går alene, hvis der fx kun er noget hegn i mellem. så længe den kan være tæt på de andre, og gerne kunne stikke mulen over på den anden side og snuse til de andre, så bliver den altså ikke ensom :-).

  • #20   14. maj 2011 Han kan højst sansynlig godt gå med andre heste, men det kræver at i deler folden i en hoppe flok og en vallakflok. Alternativ bare lader ham gå med en enkelt anden vallak.

    Men væk fra hopperne det skal han, han kan ødelægge dem noget så fordærdelig hvis han opnår en fuldbyrdet bedækning.

    Men jeg ville forsøge at overtale stedet til at opdele i vallakflok of hoppeflok, det giver oftest et meget mere roligt miljø for alle hestene. Nogle gange kan hoppedullerne dog blive for kække, og så kan man lade én vallak gå sammen med hopperne (da der jo altid i naturen ville være et hankøn i en flok), men der skal i så ikke vælge din, men en anden vallak smiley

    Håber i finder en løsning så din hest ikke skal stå alene.

    Mvh
    Anette


  • #21   14. maj 2011 Hej smiley

    Jeg har samme problem med min dreng på 5, men han elsker nu at stå alene, så intet problem for mig, men jeg syns jo det er lidt synd de står alene, så han går på fold sammen med min lille søsters vallak og en gammel fjordbolle :), og min er også sent kastreret og er en rigtigt strid bølle på fold, så det er heller ikke alle vallaker han kan gå sammen med,

    men hvis jeg var dig ville jeg evt høre om i kunne lave en fold hvor han kunne gå sammen med nogle vallak basser eller evt finde et andet opstaldnings sted hvor de er delt op smiley


  • #22   15. maj 2011 Simone: for mig er det dirakte farligt at min vallak gør det. Han er 180 cm og min hoppe er 147. Her sidst dag begyndte han pludselig at prøve at bedække (selvom han blev kast. ungt, og er 4 år nu) det blev min hoppe halt af, og nu er hun ikke alt for ung mere, og kan ikke holde til det i ryggen. så jeg kan ikke bare lade det ske. Hun er kommet for en fold alene. så ja det er normalt. MEN det kan altså være farligt

  • #23   11. mar 2014 Hej !

    jeg har haft min vallak i et år. Og han har kun èn gang hoppet på vores gamle hoppe. men han fik kuglerne af som 2 årig (siges der fra gamle ejer). Men på denne årstid sidste år var han også lidt hingstet. og i år er det bare slemt så jeg har sat ham på Nerve control fra Pavo.


  • #26   11. mar 2014 Tråden er fra 2011

Kommentér på:
Hjælp! Min vallak bedækker

Annonce