{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.116 visninger | Oprettet:

Erfaring med kronisk forfangenhed? {{forumTopicSubject}}


Hej alle.

Overskriften siger vel sig selv. Jeg søger folk, der har erfaringer med kronisk forfangenhed. Da min pony nu er blevet kronisk forfangen smiley

Han er selvfølgelig i behandling og smeden har været og lægge sko.

Men jeg synes at jeg mangler nogle oplysninger, og nogle erfaringer fra andre med heste i samme situation. For at høre, hvad de gjorde, hvordan hesten har det og alt hvad der er værd og vide, når man har en kronisk syg hest.

På forhånd tak.

Mvh Jeanette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med kronisk forfangenhed?
  • #1   24. maj 2011 hej jeanette sikke noget møg med Masca smiley

    mine erfaringer med forfangen hed er sørg fog Rigtig blød bund i boksen og fold.. sang eller et tykt tykt lag spåner.. og når han må begynde at få foder igen kan jeg helt klart anbefale spillers highfibre cubes.. de er lavet til heste med forfangenhed og godtkendt af laminitis trust fond.. men ellers smed ofte og godt hø uden for meget sukker og stivelse. lucerne er også godt dog skal du have fat i en uden melasse..

    håber det var noget du kunne bruge og ellers så kig på www.forfangenhed.dk det er en rigtig go side og du kan finde mange gode tips.

    og så en god portion tålmodighed jeg kender flere heste der er kommet sig fint oven på en forfagenhed både en akut som min gamle pony fik og på kroniske...

    mvh laila


  • #2   24. maj 2011 Jeg har en pony som blev forfangen to gange indefor en måned.
    Den gik 24/7 ude på en stor græsmark, og hun blev første gang syg, hun fik smed og sko på. ca en måned efter fik vi hende, og gav hende havre, så var den gal igen.
    Jeg husker det som et mindre problem. Det var min datteres første pony. Men det var noget med kolde vandbade på hovene og Spillers fodreprogram.
    Hun blev altså rask igen. Og hun går her 4 år efter rideskole.

    Jeg kender til en anden pony som efter et par måneders behandling blev aflivet af det.


  • #3   24. maj 2011 Ja det glemte jeg lige at skrive korn er et no go.... fik jeg at vide af min dyrlæge man skal holde sig langt væk fra sukker/fruktan og stivelse...


  • #4   24. maj 2011 et godt gammelt råd er æblecidereddike mod forfangenhed. Væn hesten til at få det i sit drikkevand og masser af kolde afvaskninger af hovene
    Endelig ikke for mange gulerødder da de også indeholder sukker
    Pøj pøj


  • #5   24. maj 2011 Laila: Ja det er noget rigtig øv. Men han har det godt under omstændighederne smiley

    Altså han får ikke korn. Det kan han ikke tåle. Det er 8 måneder siden han har fået korn sidst. Hans foder består af roepiller, lucerne og vitaminer. Så det er super foder til sådan en som ham. Han var i forvejen på slankekur nemlig.

    Han har fået sko på her i formiddags, og smeden siger at han må komme på fold i dag. Så det kommer han i eftermiddag. Så kommer han på jordfold med min venindes hest.


  • #6   24. maj 2011 nå så lyder det ikke så slemt... havde været rigtig slemt måtte han jo slet ikke komme på fold det første stykke tid.. så tror nu sagtens du kan være fortrøstningsfuld med om han bliver ok igen...

    mine får heller ikke korn det er slet ikke nødvendigt til de to nøjsomme piger smiley

    jordfold er altid godt så kan han idet mindste komme ud og bevæge sig..

    håber at han bliver helt frisk igen smiley


  • #7   24. maj 2011 Nej, han er ikke døden nær. Heldigvis! smiley Dyrlægen sagde at det er meget lidt, men dog alligevel kronisk.

    Men derfor er det rart med erfaringer alligevel. Jeg synes nemlig man bliver vildt deprimeret og opgivende når man læser om det i bøger eller på nettet. Der står nærmest at det er en dødsdom og han skal aflives på stedet. Men det sagde dyrlægen ikke noget om, og jeg ved da at nogle heste har klaret den.

    smiley


  • #8   24. maj 2011 gulerødder må man GODT give mange af - det er æbler .. Dét er der masser af sukker i.

  • #9   24. maj 2011 Så er han forhåbentlig "kun" akut forfange. Hvis ikke dyrlægen har talt om drejning af benet, så går det sikkert den rigtige vej.
    Men Spilers produkter kan jeg om vores pony varmt anbefale.


  • #10   24. maj 2011 Altså dyrlægen sagde kronisk. Men ganske lidt. Der er sket noget rotering og drejning, som ikke burde være sket. Men sket er sket, så nu skal vi bare sørge for der ikke sker mere..

    Dyrlægen og smeden har talt sammen, og de arbejder sammen om at få ham på benene igen.


  • #11   24. maj 2011 min nabo har lige fået aflivet sin fjordhest, desværre..
    hun var kronisk forfanget på alle fire ben..
    Jeg kan kun sige 1 ting det går desværre kun 1 vej med den heste jeg har set der er kroniske forfanget...
    og de bliver desværre ikke særlig gamle..


  • #12   24. maj 2011 Alice: UVi har fanget det i den tidlige fase. Og som skrevet er det ganske ganske lidt. Hvis man passer på, og sørger for at få hovene stabiliseret, så burde der vel ikke være noget i det..

    Han får ikke noget sukker og det er slut med græsset. Så på den måde burde der være gode udsigter for ham: Han bliver så gammel som han bliver. Så må vi nyde det vi har sammen nu og tage det andet når det kommer.


  • #13   24. maj 2011 der er en del succes historier inde på heste nettet med heste der har været forfangne og har det fint i dag.. så led lidt derinde i forum hvis man lige har brug for lidt lykkelige slutninger smiley

  • #14   24. maj 2011 Hihi, tak Laila smiley

  • #15   24. maj 2011 Min Nikita, som var forfangen har fint gået på græsfolde efter hun blev forfangen.Hun er ikke sådan en dame man skal spære inde. Du kan se hende på min profil. den brogede pinto.

  • #16   24. maj 2011 min hests højre(hvor han blev forfangen) var også drejet MEEEEGET lidt, men den var drejet. Og fordi den er drejet lidt, er det ikke kronisk forfangenhed.

    Det er det første(mener jeg) når hornstrålen er ramt.


  • #17   24. maj 2011 vores pony på 31 bliver forfanget, næsten ved at kigge på græs. derfor kommer hun på en fold, hvor der ikke er "go" i græsset, og så står hun på spøn i boksen. Vi får specialfoder fra st. hyppolyt, og så får hun også hø, men hovene er det værste, fordi, hvis smeder beskære hende, gør det ondt og hun kan hverkan stå eller gå, men han kan heller ikke lade være, så hun får smertestillende hver gang. Hun er jo også gammel, men til tider bukker hun og stejler på folden, så hun har det fint nok, når man bare finder en balance med at ikke få for meget græs/foder/hø : )

  • #18   24. maj 2011 Min Nikita har ikke ondt i hovene mere, ikke så vidt jeg ved smiley

  • #19   24. maj 2011 Betyder kronisk forfangenhed ikke bare at man altid skal være opmærksom? Min blev kronisk forfangen får mange år siden og har ikke haft noget siden. Jeg har også holdt hende på græsfattige folde, Spillers high fibre cubes som foder + hø og vitaminer. om sommeren får hun kun hø og gulerødder + vitaminer. Hovene skal selvfølgelig holdes.


Kommentér på:
Erfaring med kronisk forfangenhed?

Annonce