Gæringskolik ? {{forumTopicSubject}}
Hej alle...
Nå jeg havde en kedelig aften i går hvor min hest åbenbart havde fået gæringskolik for første gang i 8 år og inden for 2 måneder det nye sted jeg står.
Det var en meget mild grad af gæringskolik og dyrlægen blev også tilkaldt (så ingen skal brokke sig her)
kender i det at man prøver at finde en årsag når man har gået 8 år uden det er sket og man har rykket forskellige steder også det nyeste sted man kommer for den det 2 gange inden for 2 måneder??? det undre jeg mig lidt over.
Nå men så læste jeg også på www.netdyredoktor.dk at heste der har haft gæringskolik de ofte i følge bliver forfangne.
Gælder det også den milde grad ???
Er der nogle af jer der har prøvet det før og evt. kan fortælle lidt om hvad der skete, om den har fået det igen og alt sådan noget.
På forhånd tak.
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.588
maj 2004
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 389
maj 2004
men det forrige sted der stod han på græs fra 8 til 16-17 tiden og fik 2x måltid m.havre og mix også en skive halm til aften da han stod på spåner. Og der kunne han også gå på døgn fold.
Det nuværende sted der for han havre i en foderautomat ca. 5-6 gange om dagen og 1x mix kl. 5 på 800-1000 g alt efter deres størrelse. Han får så ved siden af 4-5 kg wrap og intet halm også går de på fold sådan 6-4 timer. Og det har han fået 2 gange vindkolik af. 1 gang der var det kun sådan lidt ubehag og gik meget hurtigt over og den anden gang var det med dyrlæge der bare gav noget tarmberoligende og antibiotika.
Også har dyrlægen sagt at det nye sted må han kun stå på græs i 4 timer. Også er det jeg tænker hvad er forskellen på stederne siden han har kunnet gå på døgnfold (græs) til han kun må være på græs MAX 4 timer?
maj 2004
Jamen jeg altså jeg fik at vide det nye sted at hvert år bliver deres græs bidt ned så det ligner jordfold men hver sommer blomstere den op igen.
Den forrige var der konstant græs og der gik de fra april-maj til oktober måned hvis ikke november.
Men jeg ved ikke omkring nyt og gammelt græs andet end på den forrige blev der hverken gødet eller pløjet.
det nye sted pløjer de kun men de gøder ikke.
tror bare ikke der er 1 ting der kan sætte fingeren på det fordi jeg har også stået et andet sted med wrap og der var intet og der var det vådt.
og det skal siges det nye sted er wrappen tør.
maj 2004
Gæringskolik ?