{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.420 visninger | Oprettet:

Pas på dyrelægerne.... {{forumTopicSubject}}

For ca. 2år siden fik min ynglingshest gæringskolik, så vi tog hende ind i hallen og begyndte at gå. Så ringede vi efter dyrelægen. Dyrelægen gav hende 5liter olie men det hjalp ikke.
Så kl 18 ca. ringede vi igen, og dyrelægen gav hende så 5liter olie igen men intet kom ud.
vi gik med hende næsten hele natten kl 3 næste morgen var hun kommet af med næsten alt olien, men ville stadig gerne rulle sig:(
3. gang dyrelægen kom var det en anden, og han sagde at hun gerne måtte rulle sig.
Så det gav vi hende lov til, 8 timer efter blev hun aflivet fordi hun havde tarmslyng:(

Jeg trænger til at høre jeres meninger om det.
Altså jeg var self lidt sur på den 3. dyrelæge men hun var jo nok blevet aflivet alligevel;(

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pas på dyrelægerne....
  • #1   12. apr 2010 Vi har også lige stået med en hest ude på vores rideskole som fik gæringskolik her i weekenden. Han blev også opperaret om natten for tarmslynge. Og han er ved at have det godt igen nu..

Men hold da op en træls oplevelse, men så ved man også bare at den dyrlæge altså ikke skal have noget med ens hest at gøre igen! Det er vel logisk at en hest med kolik ikke må rulle sig?

• #2   12. apr 2010 det lyder da meget underligt at en dyrlæge siger at den godt må rulle sig når den har kolik. det er da regel nr. 1. at de IKKE må når de har kolik. Var det en dyrlægestuderende eller lignende?

Har selv haft dårlige oplevelser med dyrlæger der gav forkerte råd. Bla. En shetlænder som var forfangen og som "selvfølgelig godt måtte blive gående på en kæmpe eng fyldt med græs"......ææh, havde man været mindre klog, så havde vi ikke haft ham i dag.

Man skal som hesteejer i dag vide RIGTIG meget selv, for alle dyrlæger kan man bestemt ikke stole på :S

• #3   12. apr 2010 Det værste er bare at tiltider kan hesten redde sig selv ved at få lov til at rulle sig i det at den får rullet tarmen på plads igen og derved kommer gennemløb..

Men ja, det optimale er ikke at lade heste rulle sig.. Men det må satme også være svært at være dyrlæge for de har sq ikke røgntensyn og gør oftest hvad der står i deres magt til at hjælpe tit hysteriske hesteejere.. ( der med ikke sagt du er det.. smiley )

• #4   12. apr 2010 Det med at de ikke må rulle sig er en gammel skrøne.

Kan citere et heste-sygdoms blad jeg har: "Hvis hesten ruller sig, så lad den bare. Det fører ikke til yderligere komplikationer, men giver tværtimod hesten den hårdt tiltrængte lindring. Det er forkert at tvinge hesten på benene igen".

• #5   12. apr 2010 Men rigtig ærgeligt at din hest måtte aflives pga. det.. Der burde være sket noget noget før..

Jeg har stået i næsten samme situation engang hvor vi havde dyrlæge ude flere gange også hvor han punkterede tarmen i håb om den så ville falde på plads frem for at være oppustet.. Den valgte vi også at aflive..

• #7   12. apr 2010 Der står også noget her: http://www.hesteklinikherning.dk/?pid=53&sub=30

"Heste ruller sig dog, fordi de har kolik, fx ”tarmslyng”, men de ruller sig ikke til et tarmslyng."

Og her står at man bare skal undgå hårdt underlag hvis hesten ruller sig: (link fjernet)

Så dem der siger at hesten ikke må rulle sig er rent faktisk dem der IKKE har fulgt med i den nyeste viden

• #8   12. apr 2010 Det andet har jeg fra Medicin og Sundhed bladet udgivet af Equipage.

• #10   12. apr 2010 ALLE de dyrelæger jeg har snakket med, siger at det er en myte, og at man GERNE må lade hesten rulle sig!

Desuden siger de, at du ikke kan forhindre den i at rulle sig, hvis den virkelig har lyst til det smiley

• #11   12. apr 2010 jeg tror godtnok jeg følger min egen intuition her. Har mistet en hest som rullede rundt, og som døde af tarmslyng.

Har heller aldrig hørt/ oplevet at en hest har fået det bedre ved at rulle sig, nærmere tværtimod.......

• #12   12. apr 2010 -Pernica Fofo-
    Jeg ville bare gerne fortælle om det.

• #13   12. apr 2010 Jeg synes at det er rigtig syndt for din hest, men selvfølgelig også for dig. Men jeg tror at dyrlægere ofte står i en situation hvor de skal traffe en hurtig beslutning. Det kan jo være at den 3. dyrlæger har erfaret eller læst at de gerne må rulle sig og derfor har sagt det smiley Jeg tror ikke altid det er nemt at være dyrlæge, men jeg kan godt forstå dig

• #17   12. apr 2010 hmm nu tænker jeg bare, en hest med så slem tarmslyng havde min dyrlæge sendt på et hospital med det samme, så den kunne blive bedre undersøgt og opereret..

Når hesten ikke får det bedre af alt den olie, må der jo virkelig være noget galt...

• #18   12. apr 2010 okay måske ikke så meget sagt tarmslyng, men nærmere kolik smiley

• #19   13. apr 2010 Jeg mener heller ikke at han dræbte hende men jeg er jo self ked af at det var sådanne det skulle ende

• #20   13. apr 2010 At hesten ikke må rulle sig, skyldes udelukkende at den kan komme til at sidde fast i boksen e.l.

Så er den i ridehallen, sker der intet ved at den ruller sig. Det fører IKKE til tarmslyng e.l.

Tilgengæld undrer jeg mig over at dyrlægen ikke har gjort andet end at give olie.

Kommentér på:
Pas på dyrelægerne....

Annonce