{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klip selv hestens hove kursus?
  • #1   1. jun 2011 ja eller rette hoven tilbage?

• #2   1. jun 2011 hvis man lærer det af en professionel der lærer en at "beskære" hestens hove på en papmache model først selvfølgelig.

• #3   1. jun 2011 det ser fint ud problemet er bare at det koster 34,000,- og det har jeg overhovedet ikke budget til.

• #4   1. jun 2011 Jeg tænker lidt, at der er jo en grund til at det er en uddannelse, og ikke bare et kursus, så ville du trække tiden med smed eller hvad er din hensigt? Et kursus ville aldrig give indsigt i korrekt benstilling, og hvilke konsekvenser beskæringen har. det handler jo langt fra altid bare om at klippe det lange af.....

• #7   1. jun 2011 ok

• #9   1. jun 2011 Jeg afholder et kursus her i sommer om let beskæring, vedligehold og hovpleje.
    Kurset kommer til at koste omkring 200kr uden hest og 300 hvis man tager egen hest med.
    Man lærer ikke smedens arbejde, men at vedligeholde og rette skævheder mellem beskæringer.
    Man får lov til at beskære sin egen hest, hvis den medbringes, ellers lægger jeg heste til, så dem der har lyst kan prøve.
    Beslagsmeden er med under hele forløbet, for at sikre at intet kan gå galt.

Jeg tror det kommer til at dreje sig om æsler og ponyer i denne omgang, men det kommer lidt an på folks interesse.

• #10   1. jun 2011 Forresten kommer men ud og beskære ponyer på egen hånd, når man har været på skole i en uge, altså som beslagsmed.

• #11   1. jun 2011 Nu foregår kurset med en beslagsmed, så der er ikke noget at være bange for i den forbindelse.
    Prøv at læse hvad man lærer.
    Folk bliver ikke uddannet til at tage rundt og beskære heste.

• #12   1. jun 2011 Det er lidt synd og skam du ikke ved mere om faget, men hoven er ikke den der fylder i beslagsmedens uddannelse, det er at smede den korrekte sko og det tager tid.
    De sender deres lærlinge ud og beskære efter 1 uge på skolebænken, er det i orden?

Trimmerne har lige så meget forstand på hove som smeden, de må bare ikke lægge beslag på, da de intet lærer om dette.
    De forskellige metoder trimmere og smede beskærer efter, kan så diskuteres i lange baner og det bliver nok svært at blive enige om den korrekte måde.

• #14   1. jun 2011 Jeg filer evt. kanter på min hest's hove da hun slider skævt, men dette gør jeg kun da smeden sagde at det kunne jeg sagtens. Hesten får stadig regel mæssig beskæring af smeden.

• #15   1. jun 2011 Bettina S: Jeg ved godt hvad du mener med det kursus, kender flere som klarer det selv og kender faktisk også mange nede ved mig som efterlyser et sådan kursus/foredrag. Vil du evt. sende mig lidt info på hvornår og hvor det er? Nu skrev du til sommer. Kender flere der er interesseret smiley

• #16   1. jun 2011 For pokker da en beslagsmed står sgu da ikke i lære for at lære hvordan man gør hvis enhver kunne lære det på et enkelt kursus ja undskyld mit sprog men man kunne jo heller ikke selv finde på at begynde at rette på sin fod hvis den sad skævt eller skære i knoglen. Hoven er jo super følsom og har indflydelse på hele hesten, det er jo ikke som at klippe negle som mange fejlagtigt tror. Jeg er dybt rystet og håber du vil give dig tid til at kigge ind på www.beslagsmeden.dk og se billeder af netop de heste som har tilhørt ejere der mente de kunne gøre det selv og som beslagsmeden så har måttet redde efterfølgende

• #18   1. jun 2011 Ej rolig nu folkens. Hoven og benene tager jo ikke skade af at der bliver filet kanter. Men går man ind og retter i formen eller lign så kan der selvfølgelig ske grusomme ting. Som Bettina siger, så handler smedearbejde jo om at sko rigtigt og have forstand på beslag, men filer man en flosset hov i siderne sker der da intet, tværtimod så er det da bedre end spilde smedens tid med en filning der tager et halvt minut. Så længe man får en rigtig smed ud på de rigtige tidspunkter som så retter som der skal, kan jeg ikke se hvad der skal kunne ske. hesten slider jo heller ikke ligefrem korrekt på sine hove. Så hvorfor ikke afhjælpe den, med et kursus fra en rigtig faglært smed, som jo mener man sagtens kan?

• #19   1. jun 2011 Anne Sofie Ostradecki .

tak for forståelsen smiley

• #20   1. jun 2011 Nej lige præcis....hesten slider ikke korrekt...og derfor er det meget vigtigt at man ved hvad man gør ...Prøv at forestille dig at få en sko på som er skæv og så forestil dig hvor ondt du vil få i fødderne og hvad gør man så .....Smider de sko langt væk ::((( men det kan hesten jo ikke ..den er nødt til at slide den tilbage igen til det der er optimalt for den ::(((

• #21   1. jun 2011 Hun vil jo ikke ligge sko på den ? Som jeg siger så skal kompetente smede gøre det rettende arbejde, men file en ujævnhed kan da ikke skade det mindste. Så længe man ikke retter.

• #22   1. jun 2011 Og smeden kommer på de tidpunkter han skal.

• #23   1. jun 2011 præcis smiley

• #24   2. jun 2011 Lad endelig vær med det! lad smeden om det hele..

Mit råd og min mening smiley

• #27   2. jun 2011 Nu er det jo en flere årig uddannelse, at være beslagsmed, så hvordan skulle man kunne lære det på et "Kursus"?

• #28   2. jun 2011 Jeg er godt klar over hun ikke vil ligge sko på.
    Jeg mente nu også man skulle forestille sig at ens egen sko var skæv
    og hvad det gør for ens ben..:)

• #29   2. jun 2011 Olivia, der er tydeligvis ingen der forstår hvad det er du mener. Det er for ringe folk de ikke læser andres kommentare eller læser dit indlæg mere grundigt.

• #31   2. jun 2011 åbenbart, men det er da godt du forstår det smiley

• #32   2. jun 2011 Okay så lad mig da se hvordan man også kan bruge sådan et kursus.
    Hvis man nu har en hest som ikke har sko på, behøver smede ikke komme hver 6 eller 8 uge hvis hesten slider som den skal. Det kunne da være dejligt hvis man selv kunne se hvornår det måske skulle rettes lidt og så tilkalde smeden. Bare det at vide en masse om hoven og plejningen af den gavner jo også alt sammen. Og nogle smede er ikke så gode som man tror så det kunne da være rart at vide om smeden gør sit arbejde ordemligt.
    Bild mig ikke ind i aldrig har haft problemer med en smed, eller kender nogen som har. Der findes ikke noget værre end at være intet vidende omkring hvad der foregår omkring en.

• #33   2. jun 2011 ja det ville jo være skønt og tænk på hvor uafhænglig af smeden man ville være og bare lige kunne beskære og file hoven når det var nødvendigt? min beridder klipper selv hovene på alle vores ponyer ude på gården og hun har aldrig taget en udannelse og alle hestenes hove er ganske fine og værken ødelagte eller beskadigt? jeg tror jeg vil spørge hende om jeg må lærer det af hende smiley

• #34   2. jun 2011 ???????

• #35   2. jun 2011 ?

• #36   2. jun 2011 det lyder som en dårlig joke i mine øre.... det tager flere år at blive smed, hvilket ikke er for sjov... man skal vide og forstå alt om hestens benstilling, hvilken type horn ec. hesten har... det er ikke for sjov, og en enkelt fejlbeskæring kan give fertale skader på din hest....

• #37   3. jun 2011 Føler lige jeg vil smide en kommentar, idet Camilla har nævnt længere oppe i tråden at jeg holder foredrag om hove.
    Jeg vil blot lige understrege at jeg IKKE underviser folk i hvordan de selv kan beskære. Mine foredrag handler altså IKKE om selv at lære at trimme, indholdet er udelukkende teoretisk basis viden om hove, viden som enhver hestejer burde have.

Så kan det vist ikke misforstås mere smiley

Når det så er sagt, vil jeg gerne spørge Olivia: Kender du til de konsekvenser der kan være ved forkert/mangelfuld hovpleje?
    Og er du klar over hvad det indebærer at lære det selv?

Når en hov bliver beskåret handler det ikke blot om at klippe den kortere og få den til at se pænere ud. Det handler i aller højeste grad om at balancere hoven og kunne tilpasse sin beskæring efter hver enkelt hest.

For at kunne beskære en hest korrekt er det nødvendigt man kender en masse til anatomien. Man bliver nødt til at vide hvordan hesten ser ud inde i benet, hvor ligger knogler, sener, ligamenter, hvilke funktioner har de forskellige ting osv. osv.
    Så hvis du vil beskære selv bør du finde nogle anatomikurser som det første.

Dernæst er der jo hele den praktiske del. Du skal være i stand til at kunne se på hesten benstilling og vide om den er lige eller om den har skævheder, og i så fald hvor de sidder. Du skal kunne se om hesten er fortilbrudt eller bagtilbrudt i sin tåakse og vide hvad du i så fald gør ved det. Hvis hesten slider skævt (som laaangt de fleste gør) skal du være i stand til at vurdere hvad der skal gøres ved det, OM der skal gøres noget og hvordan du kommer fra a til b.

Og så skal du også tænke på at det er HÅRDT at beskære en hest. Da jeg startede op kunne jeg tage en enkelt hov så var jeg færdig!
    En varm dag som i dag sveder jeg efter de første to hove. Det er ikke bare nemt, men kræver muskler som bliver trænet op hvis man beskærer mange heste hver dag. Beskærer man kun sin egen bliver man aldrig trænet op, og det vil føles som et stort arbejde der giver sved på panden og ondt i ryggen. Derfor ser man MEGET ofte de ejere der gerne vil beskære selv, at de ikke lige fik dem ordnet alligevel.
    NEJ, for det er da smadder hårdt og kræver viljestyrke og tid hvis man selv vil gøre det.

Hvis hesten ikke bliver passet med korrekt hovpleje, eller den bliver skåret ud af balance osv. kan det have slemme konsekvenser på lang sigt. Overbelastning af bøjesenerne = større risiko for seneskade, fortilbrudt tåakse = risiko for gaffelbåndskader, forbenet dragtbrusk, hovsenebensproblemer osv. osv.

Mange af disse problemer vil først vise sig efter hesten har gået på for dårligt passede hove igennem en længere periode. Derfor kæder folk ikke altid de skader de ser nu sammen med hvordan hovene så ud for 2 år siden.

Generelt vil jeg sige til dig: DUM ide at ville beskære selv. Du risikerer at ødelægge din hest på sigt, og det er bare ikke det værd for at spare lidt basseører...

• #38   16. feb 2014 altså da jeg var omkring de 9år, hjalp jeg altid min smed med at beskære osv når han var på rideskolen og tage hestene, selvfølelig var det under opsyn og han hjalp mig og jeg fik lov at prøve lidt. og efterfølgende var vi 2 som sørgede for at ordne og beskære min ridelæres dressur hest og smeden tjekkede den jævnligt og han sagde at vi gjorde som vi skulle smiley så forstår gerne du vil have kursus i det, vil også gerne selv have det. tager ikke min egen men det er kun fordi han går med sko, hans hove vokser nemlig ikke mere end 2cm årligt, trods han er fuldt dækket ind med vitaminer og mineraler. så man kan godt lære det uden at være beslagssmed

Kommentér på:
Klip selv hestens hove kursus?

Annonce