gode råd til hævelse pga sår {{forumTopicSubject}}
Tøse kom til skade på folden i søndags og fik en halv dyb skræmme på bagbenet.. Dybere end bare lige det øverste hudlag.. Såret sidder lige under haseleddet.
Hun har på ingen tidspunkter haltet!
Nå, men indvendige side af benet er naturligvis hævet og hun er øm ved såret. Ømheden har dog allerede fortaget sig lidt og det har hævelsen også..
Lige nu vasker jeg det i rindende vand og klorhexidin to gange om dagen og hun står med bandage om natten, for at mindske snavs i såret og for at øge blodtilførslen, så væsken kan blive transporteret væk..
Jeg ville høre om I evt. har nogle gode råd til hvad jeg kan bruge til at køle såret med udover vandet? Jeg vil jo helst undgå at hun får et overben og jeg vil også gerne have at væsken i benet snart forsvinder helt..
mar 2008
Følger: 25 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 74 Svar: 217
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
mar 2008
Ja det er faktisk en nødvendighed filg. biologien.
Det bedste man kan gøre, er at blande sig så lidt som muligt i helingsprocessen (medmindre der kommer betændelse)
Feks. er det en dårlig idé at vaske med en klud, da man ødelægger vævet, som prøver på at hele - da er det korrekt m rindende vand)
dec 2006
Men ja du har helt ret i det du siger.. derfor vasker jeg heller aldrig med en klud, da man for det første ødelægger mere end det gavner og man nemmere risikere at få skidt ind i stedet for ud.
Men hvis man intet gør, kan man også risikere at hesten får store overben og det er heller ikke "fedt"..
Jeg vil heller ikke proppe mere i såret end jeg allerede gør og det jeg gør er jo sådan set bare at holde det rent ved hjælp af en bandage om natten, for at undgå snavns fra strøgelse og lort i boksen i såret. Og så vaskning i rindende vand og klorhexidin..
Men hvis nogle har forslag så vil jeg gerne høre om det..
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
dec 2006
Hun har formentlig klappet stængerne sammen og revet hul, fordi hun havde løbet rigtig meget og vildt på folden i længere tid..
hævelser kan også sætte sig permanent, hvis man er rigtig uheldig.
dec 2006
ømheden er allerede mindre og der har ikke været tegn på betændelse endnu, men tanken har da strejfet mig og jeg overvejer det også stadig om jeg skal have noget antibiotika til hende.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 499
Jeg havde dyrlægen ude og han gav antibiotika og smertestillede. Det skulle jeg også selv give i 5 dage efter og så skulle hesten stå med en speciel bandage på.
En bandage lavet af en ren klud, som er opblødt i meget varmt vand med klorhexidin og vredet så hårdt om som man kan. Denne lægges om benet o så kommes der vitawrap udenom. Derudover kommer der et godt tykt bandageunderlag og en uld eller fleece bandage udenpå. Bandagen måtte ikke være stram og skulle laves af uelastiske materialer
Dette skulle min hest stå med om natten i 3 dage og om dagen skulle hun på fold, for hun skulle ud og skridte, for at få blodomløb i benet.
Han pointerede iøvrigt, at hvis der var mistanke om infektion i benet må man ikke køle benet eller såret, for det stopper kroppens egen rensningsproces og stopper og helningsprocessen. Så afkølning af benet er et no-go!!
mar 2008
Hvis den går hen og danner for meget af det (arvæv på arvæv og ikke vil stoppe...) så har dyrlægen et middel som stopper det (skrappe sager;)
- men så langt kan det endnu ikke være i processen.
dec 2006
Pernica:
det kan også være en form for brusk.. hun har jo netop også fået et slag.
mar 2008
Spørg evt. dyrlægen om råd.
Krydser fingre for at alt går ok!
dec 2006
Så håber jeg at det ikke kommer, for hun er mest bare hævet og øm self.
dec 2006
Jeg ender nok med at ringe til dyrlægen for at høre om hun tror, der skal antibiotika til..
Såret er næsten helt lukket.. Hudflappen sidder i hvert fald fast igen og der er kun en lille åbning, som er helt ren.. Det væskede de første par dage, fordi der kom snavs i om natten, men så lagde jeg en fugtig bandage om og siden har det hverken væsket eller set dårligt ud og det er blevet mere lukket..
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
herefter skal det have ro og varme (en fleecebandage er super), men den skal ikke sidde for stramt - kun varme ikke presse
og den skal være tør
hvis såret væsker kan du evt. putte lidt gaze (rigtig bandage) om (løst), så det kan "suge" væsken så det ikke går ud over fleecebandagen
sep 2007
dec 2006
det er nemlig min fejl.. I foregårs da hendes ben var væske frit trænede jeg hende, dog ikke helt så hårdt som normalt, men hun blev redet i alle tre gangarter.. Dagen efter var hævelsen så tilbage.. Så nu står det på skridt indtil benet er pænt igen
sep 2007
dec 2006
gode råd til hævelse pga sår