{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

Gode råd til avl {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Min hoppe er 11 år, og hun har haft føl før. Dog er det første gang hun skal have føl hos mig.

Som sagt ved jeg nærmest ingenting om drægtighed osv. Og jeg har selvfølgelig tænkt mig, at snakke med andre der har avler før, inden jeg får hende bedækket.

Jeg vil gerne have alle de råd jeg kan skrabe til mig. Hvad er vigtigt og tænke på osv. Hvor kan jeg finde andre føl den kan gå med, den kan vel ikke gå alene? Hvordan finder jeg den rigtige hingst?

I må også gerne smide et link til en god hjemmeside, hvor jeg kan læse om det, men synes ikke rigtigt jeg har fundet nogen?

Tak på forhånd

Billede af hoppen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd til avl
  • #1   1. apr 2019 Jeg kan anbefale dig at skrive i denne avlsgruppe på Facebook. Der er medlemmer der ligger på alle niveauer inden for avl, og som er gode til at formidle viden, råd og erfaringer.
    https://www.facebook.com/groups/353971518282287/


  • #2   1. apr 2019 Der mange ting at forberede sig på, men mange af tingene kommer også hen ad vejen.
    Men umiddelbart skal du være forberedt på at det koster mere at få føl. Du skal være forberedt på eventuelle uforudsete dyrlægeregninger både under og efter fødsel.
    Derudover skal du tænke i foder. Mange sætter gradvist fodermængden op, som hoppen kommer længere hen, men samtidig skal du passer på ikke at fodre så voldsomt, at føllet vokser sig kæmpe. Derfor øger vi fx ikke mængden specielt meget, men fodrer istedet op når føllet kommer ud. Det vigtigste er at holde øje med om din hoppe holder hul - Så længe hun gør det, er der ikke grund til at øge fodermængden.

    Ang. yveret er der nogen der siger nix pille grundet bakterier, og andre vender hoppen til berøring, i tilfælde af at malkning skulle blive nødvendigt når føllet er kommet. Ikke alle hopper bryder sig om at få berørt yveret. Der er fordele og ulemper ved begge, men hvis du vælger at tilvende hoppen berøring, så brug plastikhandske så du undgår bakterier. Vi har aldrig selv gjort det.

    Vi har aldrig brugt folealarm, men det sparer dig en masse søvnløse nætter. Vi brugte forrig år 14 dage på at rende ud på folden først 1-2 gange om natten, og så en gang i timen døgnet rundt. Næste år anskaffer vi os selv folealarmer.
    Ang. selve fødslen, så når man slet ikke at se den - Jeg har misset den alle 3 gange. Der har hopperne klaret det selv, og føllet har stået når vi er kommet ud. Derudover vil jeg lade folk der har oplevet det give dig råd og vejledning. Vejledning baseret på egen erfaring er nok bedre, end baseret på viden fra internettet smiley

    Føllet kan godt gå alene og fungere, men det er at foretrække at føl har en anden jævnaldrende. Selv har vi haft ene føl alle gange, og det har bestemt fungeret, men på anbefaling får vi to næste år. Hvis føllet er alene, kan følbørnehave anbefales når det skal fravænnes.

    Fravænningen sker hovedsageligt som 6 mdrs. Folk er dog begyndt at se fordele ved at fravænne senere, og det kan vi også anbefale. Vi fravænner først når føllet er de 9-10 mdr., alt efter hvor afhængige hoppe og føl er af hinanden, og om hoppen kan holde huld. Men der er mange ting der spiller ind der, og det er noget man afgør når man står med føllet.

    Håndtering af føllet er der mange delte meninger om. Nogen mener at føl skal være føl, og du skal lade det være, og andre (som jeg) mener at føllet har bedst af at komme i hænder med det samme. Jeg har en føltræningsvideo her, hvor jeg bl.a. viser forskellige slags miljøtræning samt beskriver hvor vigtig hoppens rolle i træningen her.
    https://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/348419-foel_traening___saadan_traener_vi_

    Valg af hingsten kommer ligeså meget an på hvad dine planer er for føllet. Er det en keeper du selv skal ride, hvad vil du så bruge det til - Hvilke kvaliteter søger du? Er det et afkom du laver for at forbedre racen, jamen så skal du finde en hingst der vejer op for alle dine hoppes svage sider og mangler. Nu har vi en race der ikke kåres, så når jeg vælger hingst ser jeg på billeder og videoer af hingstens eksteriør og gangarter, samt studerer stamtavlen for at se om der er nogle af mine foretrukne linjer, og vigtigere endnu for at sikre mig at indavlsprocenten ikke er for høj. Sindet tæller også højt her. Har hingsten et dårligt sind, så bliver han valgt fra og så skal helbreddet selvfølgelig være i orden.

    Håber dette kunne bruges. Men jeg ville stadig spørge i gruppen jeg linkede til, da der som sagt er rigtig mange delte meninger omkring avl, og hvad der fungerer for mig fungerer ikke nødvendigvis for dig smiley Men held og lykke.


  • #3   1. apr 2019 Ang valg af hingst, så kig på din hoppe med kritiske øjne og se på hvad hun ikke er så stærk i. Måske hun har for lidt manke, for tynd hale, for korte ben, mangler stor gang osv. Så vælger du en hingst der har det din hoppe ikke har. Er din hoppe meget hys, ja så er en hys hingst nok ikke bedste valg, da 2 dårlige egenskaber kan forstærkes. Nogen er ligeglade med om de dårlige egenskaber bliver forstærket, bare de får føl efter en bestemt hingst. Der er også mulighed for at avle i ønsket om en bestemt farve.

    Du skal også være obs på at nogle hingste i DK har avelige defekter og så vælge, om du vil ta chancen, eller om det er no go i din optik. Er det et dressur føl du vil avle, eller er det spring? Eller noget helt andet. Så er det vigtigt at se på hingstens resultater, om de lever op til det du ønsker af føllet. Hvis det kun er en hygge hest du ønsker, hvilket er fair nok, ja så skal du bare finde en hingst der lever op til det. En ukåret hingst koster, alt efter type, fra ca 1000 kr og op. Kårede hingste koster mere, da der ligger et stort og dyrt arbejde i at opnå avlsgodkendelse.

    Den hingst jeg valgte til min hoppe, kostede 600000 kr at få frem til avlsgodkendelse, så det er bestemt ikke billigt at kåre hingste. Og det er helt sikkert ikke blevet billigere med tiden, da han efterhånden er blevet 17 år. Samt det vist koster 10000 kr at stå på hingstelisten, pr år. Så der skal altså sælges nogen bedækninger pr år, for at en sådan hingst, kan betale sig at holde.
    Held og lykke med at finde en dejlig hingst til din hoppe.


  • #4   2. apr 2019 Ift Sunshine sit svar så kommer det helt an på hvilken race ift hvor dyrt det er at kåre en hingst smiley Hos os er det ikke ligeså dyrt smiley
    Men Gemstone kom med et virkelig godt råd og info. Sørg for at vide uden tvivl hvordan et føl skal se ud (eksteriør mæssigt) for jeg har hørt om folk der har fået føl, der ikke vidste at føllet havde bukkehov osv..
    Også sørg nu for guds skyld at forsøge at avle væk din hoppes svagheder. Det er de færreste heste der er perfekte. Min den ene har for eksempel for kort hals. Havde han været en hoppe havde jeg lagt en hingst på der havde længere hals smiley Der går for mange heste der ude, så skal man lave noget så skal man forsøge at forbedre avlen hvis man vil avle. For selvom det er en keeper, så ved man ikke hvad fremtiden bringer, så det er bedst at forsøge at lave noget andre også ser på som en ressource smiley

    Mvh TT


  • #5   2. apr 2019 Jeg vil lige sige, at denne kommentar: "Ang. selve fødslen, så når man slet ikke at se den" skulle have lyst "Ang. selve fødslen, så når man ofte slet ikke at se den" smiley

    Men ja, enig med de to andre. virkelig vær kritisk med valg af hingst, og vær kritisk når du bedømmer din egen hoppe. Der er altid noget der kan forbedres, og det er klart en fordel at finde et match, fremfor bare "en pæn hingst", eller en hingst med godt navn eller tavle.


  • #6   2. apr 2019 Jeg har set nogle fødsler, og det er virkelig noget særligt noget smiley måske har de brug for en hånd til at få løs fosterhinden eller til at trække føllet ud smiley Det siges at hvis du sørger for at tage dit gamle lagen (som dufter rigtig meget af dig) vil føllet knytte sig utrolig meget til en hvis det er noget af det første den dufter når den ankommer denne verden smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Gode råd til avl

Annonce