{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.401 visninger | Oprettet:

Hvad synes i om min "foderplan"? {{forumTopicSubject}}

Isabella skal flyttes i selvpasser stald, og jeg skal derfor selv beslutte hvad hun skal spise osv osv nu...

Først havde jeg tænkt på videbæk omega-3 basic eller pavo natures best....

Men så kom jeg til at tænke på, at det kan gøres meget billigere, hvis man blandet det selv... (ikke at jeg vil gå på kompromis med min hest´s foder, for at spare... men hest er en dyr hobby, så man spare vel hvor man kan)...

Så jeg vil give:
Salvimin grøn - 100 gram (vitamin/mineral tilskud)

Pavo Daily plus 0.5 kg (lucerne/græs mix for at forlænge tyggetid)

Videbæk horsespeed 0.5 kg (majs og melasse, for at give energi og indbydende smag, da hesten er kræsen)

fiberpiller 600 gram (for det sidste huld, og ædelyst)

og så selvfølgelig hø/warp ad libitum i boksen, og på græs i dagtimerne...

Hvad siger i....? lyder det helt hen i vejret???

Hun er i let arbejde (LC niveau 4-5 gange ugentligt og skovture for resten)...

Har taget højde for at hun er dækket ind med vitaminer, der er lucerne til at forlænge tyggetiden.. der er majs/melasse for at give det lidt smag så hun har lyst til at spise.. og fiberpillerne er sunde for tarm systemet...

simpel billig fodring???

Fodrede jeg med videvæk omega-3 balande ville det koste mig 545 kr om måneden (bare i foder)

på denne måde "slipper" jeg med 250 kr om måneden (så kommer hø/wrap selvfølgelig oven i)

det er da væsentlige penge at spare.... og når hesten nu ikke er nogen vild og voldsom sports-konkurrence hest, så burde det være helt perfekt og naturlig fodring smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad synes i om min "foderplan"?
  • #1   16. jun 2011 nej det er jo "bare" lige at have en vægt der op med de første dage, og finde bøtter som passer i størrelsen, så det bare er "et mål af hver"...

og så HYGGER jeg mig virkelig med sådan nogle ting smiley på den måde ved jeg præcis hvad hun får...

• #2   16. jun 2011 Umiddelbart er blandingen til en hest i moderat arbejde, for tommelfingerreglen er jo, at en hest i let arbejde pretty much kun skal have vit/min + grovfoder, men hvis hun holder huld med det her, så er det fint, når det ikke er dyrere smiley Så bare pas på hun ikke bliver fed og så er hun dækket ind.

Jeg tror faktisk, jeg vil lade mig inspirere af det. Lige pt. har staldens Brogaardsansatte foderekspert anbefalet mig at fodre med Fase III (fordi min hest ikke kan tåle stivelse) og det gør ONDT i min tegnedreng, eftersom de skal have 2.5 kg./per dag og én sæk på 20 kg. koster 220.. Aaaaalt for dyrt, hvis du spørger mig!

• #4   16. jun 2011 uhh ser helt fint ud.. men kender godt det at stå og blande foder op, har jeg gjort hver dag i ca et år.. jeg blander dog nogle andre ting sammen for at min hest får det optimale måltid som passer til ham..

• #5   16. jun 2011 Jeg synes det er en god foder plan du har sat sammen smiley

Men et lille forslag, mine får: Valset byg med 1/4 Kalvevalse (Der er melasse i, mange proteiner, det giver god energi, og så får de et flot skinnende hårlag hele året)...
    Og så får de foder kridt/kalk og Vitaminer fra Pavo.
    Og så har de selvfølgelig altid Wrap og halm ad libitum smiley

Det er bare et forslag, til en simpel og billig fodring, til den let arbejdene hest smiley

• #6   16. jun 2011 Ja, det er til de dovne og de rige. Hehehe. Men må ud og analysere, måle, veje og selv sammensætte, så min hest ikke koster mig 1000 kr. i foder hver måned -.-'

• #7   16. jun 2011 Anna - hmm det kan godt ske det etr til moderat arbejde... hvis hun tager på så tager jeg fiberpillerne fra hende (de fleste ville nok tage horsespeed fra hende, men hun er lidt kræsen, så der skal være lidt "guf" for hende)... jeg kunne selvfølgelig også sætte mængden ned af både horsespeed og fiberpiller hvis hun tager på... der er jo ikke noget "vigtigt" der i, som for eks vitaminer...

naja - jeg vil ikke bruge byg, det går lige i hendes ben desværre smiley men foderkridt var måske en ide... jeg skal lige have tjekket om hun er dækket ind med sådan noget i salvimin grøn smiley

tusind tak for alle jeres indput...

tror jeg har læst mig frem til at hun ikke får 500 gram af den lucerne fra pavo.. det er vidst meget LET og vejer ingenting.. så 250 gram pr fodring vil være alt for meget, for en hest som i forvejen får rigelig stråfoder smiley

• #8   16. jun 2011 Min hest er pt. på vedligehold, men når hun arbejder let-moderat, får hun TM hors balance, 700 g, man kan også give raket i lidt større mængde.

Det smarte, hvis de er nøjsomme er, at TM'en giver dem kun vitaminer og protein (de mangler protein, hvis de kun får vitaminer - medmindre de får hø ad LIB.).

• #9   16. jun 2011 hvor mange måltider er det over ?

• #10   16. jun 2011 fordelt på to måltider smiley

• #11   16. jun 2011 okay så ser det godt ud smiley

• #12   16. jun 2011 Jeg synes det ser super fint ud smiley

Meget bedre end alle de forhåndsblandede der er på markedet. Dem ved man sq aldrig hvad der er i.

• #13   16. jun 2011 De der fiberpiller, er det istedet for ex. havre?
    Jeg skla nemlig finde noget uden stivelse i. Har fodret med fase III vinteren over, men det koster mig ca 700 om måneden, og det er simpelthen bare så mange penge! smiley
    Har ud måske et link til fiberpillerne?

• #14   16. jun 2011 MUCOLiL!
    Et langt billigere alternativ er olie, da hesten får masser af fibre såfremt en får nok grovfoder. Så skal man bare huske at supplere med vit/min, men det skal man jo også med fibre smiley
    Olie er mega godt for pels, mave/tarmfunktion og kun 3 dl. erstatter 1 kg. korn.

• #15   16. jun 2011 Hvis du vil gøre det simpelt kan du vælge videbæk hestekraft, den er ikke så dyr, to sækker holder en måned (bruger den selv til min traver)
    Ved godt det er et tilskudsfodder, men han har fået den udelukkende alene vinteren over, da han ikke var i arbejde. Selvfølgelig fik han hø og wrap.

Da han var i arbejde fik en sukkerroepiller blødt op i vand ved siden af. Han elsker det! Kender man en landmand, kan de fåes RIGTIG billigt, og en sæk holder super længe!

På den måde var han dækket helt ind med vitaminer og mineraler, og fik kun roepiller for at holde hul.
    Der er dog også noget stivelse i fodderblandningen, men ikke nok til en hest i arbejde

• #16   16. jun 2011 muccoli - ja fiberpiller er som erstattelse for korn smiley

• #17   16. jun 2011 Mange tak smiley Jeg tror vi skal skifte foder til vinter da..

• #18   16. jun 2011 man skal bare være opmærksom på med fiberpiller, at hvis man giver mere end 500 gram (tør vægt) så skal de blødes op i vand, da de suger en del smiley

• #19   17. jun 2011 Nogen der ved, hvor man kan køhe billige salvimin grøn henne?

• #20   17. jun 2011 Jeg køber min her: www.bestbuddy.eu/ show_item.listphp4?ref=620- 12&main_menu=6

Det var det billigste jeg kunne finde

Kommentér på:
Hvad synes i om min "foderplan"?

Annonce