{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
692 visninger | Oprettet:

Fordel/ulempe ved de 2 køn {{forumTopicSubject}}

Hej
jeg står overfor køb af hest (islænder). Jeg har hele tiden søgt efter en vallak, men falder indimellem over en skøn hoppe.... jeg kan huske der engang i equipage var en artikel der beskrev de 2 køn og fordele og ulemper ved dem ligesom den kom indpå hvordan man selv var som person for at hjælpe med valget... jeg kan ikke finde den.. men vil prøve at høre jer herinde om hvad i tænker omkring de 2 køn og hvad jeg skal tage højde for i mit valg..
grunden til at jeg tænker vallak er at jeg synes hopperne er så stride når de er i brunst... jeg ved det er meget forskelligt fra hoppe til hoppe... men det er nok et af mine største argumenter for at vælge hopper fra... synes også tit der er mere power over en vallak... men som sagt har jeg ikke noget væsentligt at have det i.. har selv altid kun ejet vallaker... så kom med de indput I nu måttee have omkring emnet smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fordel/ulempe ved de 2 køn
  • #1   19. jun 2011 mine hopper er overhovedet ikke stride når de er i brunst..
    men en islænder er jo også en meget tillidsfuld hest.

• #2   19. jun 2011 Min hoppe er ikke strid når hun er i brunst. Har intet mærket til det overhovedet, om hun så går ved siden af en hingst er der intet. Synes tit hopper har det lille ekstra, som vallakker ikke har :o)

• #4   19. jun 2011 jeg vil godt nok allerhelst have en hoppe smiley ..
    Ser næsten altid vallakkerne som dovne smiley .. Hehe..

• #5   19. jun 2011 Jeg ser også vallakkerne som dovne. Har godt nok redet vallak de sidste 3-4 år, og de behøver skam ikke være dovne. Men igen, synes hopperne har den sidste lille gnist smiley

• #6   19. jun 2011 Vallakker kommanderer man med,. hingste diskuterer man med og. hopper spørger man om lov.

Dette har virkelig passet med alle de heste jeg har redet på(:

jeg har redet en islænder hoppe som man aldrig nogensinde har kunne mærke forskel på, hun var altid den samme. Dog er min engelske fuldblod virkelig en stid k*lling når hun er hingstegal, der kan jeg godt spørge mig selv nogle gange hvorfor jeg dog har valgt en hoppe (: - men alligevel er det dog en smugle chamerende XD

• #8   19. jun 2011 Jeg ville vælge en hoppe. Jeg synes vallakker er kedelige og hvis den skulle blive skadet for lives tid, hvad kan man så bruge dem til? De kan jeg ikke indgå i avlen. Det var en af de ting jeg tænkte meget over inde jeg købte hest smiley

• #10   19. jun 2011 jeg vil alt i alt mene det ikke kommet an på kønnet men på den enkelte hest. Begge køn har fordele og ulemper, men ikke noget man kan vælge ud fra(:

• #11   19. jun 2011 Jeg foretrækker hopper fordi de ofte har det lille ekstra gejst og udstråling, som hingste også har. Og så kan jeg godt li' tanken om, at hvis man synes, ens hoppe er rigtig skøn, er der muligheden for at lave en lille efterkommer, der gerne skulle arve nogle gode træk fra hoppen. smiley og hopper kan bestemt også være nogle små mokker, men det er meget individuelt, og så kan jeg godt lide, at der oftest er gang i en hoppe, og det ikke altid er det samme, som det er med den rolige vallak smiley
    men jeg synes, du skal tage ud og kigge på de heste, der tiltaler dig. Hvis ikke, du finder <i>det</i> hos hopperne, finder du det nok hos vallakkerne smiley

• #12   19. jun 2011 Det handler mere om hvilken personlighed hesten har som individ end hvilket køn de har smiley

• #13   19. jun 2011 Tror virkelig det omhandler ens personlighed. De vallakker jeg har haft (du kender jo den ene), har bare ikke fungeret med mig. Men de hopper jeg har haft, og der har været en del, de har bare passet med mit temp. uanset hoppens race, type eller temperament. Men hvorfor det er sådan ved jeg ikke! Og med hensyn til brunst har jeg aldrig oplevet det som et problem, nu har jeg så heldigvis heller aldrig haft hopper der var vinske eller lignende. Men fx. Cher har lange og meget kraftige brunster, det er ligefør at vallakkerne bare skal kigge på hende så går hun i brunst. Og hun er en anelse hys i starten, med lidt mere go i, og efter er hun en anelse dvask og flad en dags tid eller to, men det er jo kun som vi kvindfolk selv har det;-) Nå ja, og så kan jeg personligt godt lide at man har muligheden for at trække et føl, hvis omstændigheder og hoppen er fit for det;-)

• #14   19. jun 2011 Vores hoppe kan slet ikke koncentrere sig når hun er i brunst, kigger kun efter drengene. Hun er meget sød egentlig, slet ikke vild nærmere doven, men hold op hvor er det irriterende. Nogle dage kan den knap rides fordi den hele tiden stiller sig klar. Skal vi have en større engang skal det bestemt være en vallak. Har tidligere haft vallak, og savner den mere ens hest man får. Nu skal vores hoppe bare bruges til hygge, var hun konkurrencepony havde det været mere problematisk. Vallakken vidste man hvor man havde. Han var lige umulig alle dage smiley

• #15   20. jun 2011 Tak for jeres svar. Meningerne er delte ;-). Og jeg ved ikke om man kan sige noget kategorisk om de enkelte køn, i jeres svar kan man jo se der er meget forskel også på det enkelte køn. Så jeg er nok mere ude efter hvilken personlighed man skal være for at vælge det ene eller det andet køn. Det var også det artiklen handlede om,.... Er der slet ikke nogen som har læst den, eller som kan sige noget mere konkret? Some A, du er inde på noget af det, men hvad er det ved dig/dem der gør at hopper det er dig og vallakker det klikker ikke?? Har du et bud???

• #16   20. jun 2011 Gitte: Jeg har simpelthen ikke noget endegyldigt svar til dig. Men hælder meget til Mie's lille sætning længere oppe: Vallakker kommandere man med, hingste diskuterer man med, og hopper spørger man om lov. Og så er det nok derudfra hvad man kommunikerer bedst med;-) Alle heste er jo individuelle, heldigvis. Og sætningen skal da også tages med et gran salt;-) Måske er der også en anden del i det: De fleste vallakker jeg kender er store legebørn, med til tider skøre indfald, og det er der folk der sætter pris på og nyder, mens hopperne, ja de kan være strikse og sippede og hysse, men deres "personlighed" er for mig bare mere tiltalende at arbejde med og omgåes. Når man kender sin hoppes personlighed og hendes cyklus, ved man også "hvornår man må spørge om lov, hvornår man kan forlange, og hvornår man skal lade hende være" groft sagt.

• #17   21. jun 2011 Jeg skal aldrig mere have hopper! Når jeg har søgt efter hest, sorterer jeg helt konsekvent hopper fra. Jeg orker ikke deres svingende humør, deres hvineri, deres brunster osv osv.

Derudover synes jeg, at vallakkerne knytter sig på en helt anden og bedre måde - de bliver rigtige kammerater, mens hopper langt oftere er "heste" styret af naturens drifter. Vallakkerne danner ofte mere personlig og er "sjovere".

Den absolut eneste fordel ved en hoppe er muligheden for at avle - men hvis man som jeg ikke vil avle, ja så har hopper kun ulemper sammenlignet med hingste eller vallakker.

Mine vallakker kommanderer man ikke med...man spørger pænt !! smiley Og dovenskab - ja, hvad er det? Jeg siger, som regel "prruuhhh", fordi dyret går alt for meget frem.

• #18   21. jun 2011 Ha, ha, sjovt at gå igennem indlæggene. Det som den ene person finder irriterende ved det ene køn, er det den anden person lige præcis godt kan lide;-) / det den ene ikke kan med, er netop de kvaliteter modparten får det bedste ud af. Godt der er noget for enhver smag;-)

Kommentér på:
Fordel/ulempe ved de 2 køn

Annonce