Remonte - kommer de nogensinde videre? {{forumTopicSubject}}
Hej
Ja, nu skal den altså ikke forstås som en fornærmelse, den overskrift jeg skrev.
Men synes der er mange på nettet og ude i det virkelige liv, der har mange idealer og en masse teorier om, hvordan en hest skal rides og at det, de fleste andre laver, er ren dyremishandling.
Så ser man billeder af dem herinde - eller følger med i deres ridning på banen hver dag - og så er det som om, de ikke rigtig kan føre deres teorier ud i praksis?
Jeg kan simpelthen ikke mindes nogensinde at have set fx en remonterytter, der nåede videre end til at ride hesten rundti skridt og en smule trav med næsen langt nede og lang krop. Så vidt jeg ved, skulle det "kun" være opstarten, der så sådan ud, og derefter skulle hest og rytter rettes mere og mere op. Men har bare aldrig set nogen komme til det punkt, hvor remontehesten rides ideelt, flot samlet med næsen konstant en smule foran lod og uden taktfejl. Som rytterne hævder de vil opnå en dag.
Dette er IKKE for at fornærme nogen, men simpelthen blot en undren - jeg er meget interesseret i forskellige former for dressur og ikke afvisende over for noget
Er meget fascineret af klassisk, akademisk og heste, der rides bidløst.
Og så er det selvfølgelig også lidt et håb om at der bliver bragt nogle billeder på banen af det, jeg ikke mindes at have set før
sep 2010
Følger: 79 Følgere: 89 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 756
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.621
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.869
http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=178025
Hende her har flere videoer, hvor hun rider sin hest i holdning uden udstyr.. Og så vidt jeg ved har hun trænet den med remontemetoden.
Jeg træner også selv i "remonteholdning" på mine heste. Langt fra hver dag, da jeg ikke mener det er sundt for en hest, at gå i samme lange og dybe holdning hver eneste dag, ligesom det heller ikke er sundt for den at gå konstant i konkurrenceholdning hver dag. Men jeg rider dem nogle gange LANG og DYB i et lunte tempo, så hver eneste muskel og sene i kroppen kan nå at følge med og blive gennemarbejdet. Jeg synes de får strukket ryggen godt ud, og får den op samtidig med at de får gennemarbejdet hele kroppen på en afslappede og rolig måde.. Men nej jeg rider ikke remonte efter bogen.
Så kunne også godt tænke mig at se nogen, der har trænet deres hest efter remonte-metoden, og nu kan ride den i holdning evt. til konkurrenceridning..
jan 2008
Følger: 90 Følgere: 98 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 215
Dog tror jeg, remonte er et noget misforstået begreb, for det er en utrolig god træningsmetode, men der er mange der ikke bruger det rigtigt, og bare ender med en meget forpartsbelastet hest.
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
Remonteridning er super godt til unge og fejlredne heste. Jeg havde en i træning, som var begge dele og vi startede ud med frem og ned. Der havde jeg tid og overskud til at lære hende min sædehjælp til den halveparade og på den måde fik jeg samlet hende fint op efter nogle måneder. Hun gik fra at være super ustabil og virkelig vredpå biddet, til at være den dejligste lette hest, der bare gik helt stabilt med let kontakt til biddet.
I skal være velkomne til at se midtvejsresultatet i min video "Seeyou salgsvideo". Der har jeg samlet hende noget mere op med sædet, men som I kan se er min tøjle stadig i en bue. Der er selvfølgelig stadig lang vej endnu til ægte samling bagfra med Seeyou, men det er da en god start, synes jeg
Tøjleanholdning gør jo samling bagfra umulig og derfor er remonteridning rigtig vigtig, mens man styrker hesten og klargør den til samling. Men det må og skal aldrig være målet for ens ridning (selvom det er det for mange).
Som Sigyn bruger jeg også remonteholdningen til opvarmning og aftravning. Dette til dels fordi jeg ikke ser nogen grund til at samle min hest op med tøjlen, før jeg sidder ned i sadlen. Dette skaber ikke den ægte samling og dels fordi jeg kan mærke, hvor godt det er for min hest, at strække ud gennem hele kroppen og trave og galloppere frit
maj 2010
sep 2010
Jeg selv bruger remonde ridning, eller hvad vi nu skal kalde det, når jeg er færdig med at ride, især på store heste. Jeg er helt overbveist om, det er skide sundt for hestene at få strukket ryggen og resten ud, og hesten søger som regel også selv derned, og kan så få lov at trave af dernede for lange tøjler.
Men det der med at ride hesten op til hånende. Er det ikke udelukkende noget ryttere bestemmere???
For jeg tænker bare, de ungheste jeg har redet, og heste der ikke har været langt i deres uddannelse, har bare søgt til biddet, som de har fået styrke til. og de har ikke søgt ned i støvsugeridning, det er noget jeg selv har fået dem til, hvis det har været ønsket.
Det må vel også være individuelt. En hest som min Monique, ville kede sig hvis hun skulle gå i remonde stil
sep 2010
sep 2010
Er pænt træt af at hg er ved at blive til det nye HN, hvor man knap nok akn åbne mundne uden at blive høvlet den, derfor synes jeg bare det er fedt, at i en tråd med sådan et lettere ømtåleligt emne som jeg mener dette er, er holdt i så god og konstruktiv en tine, så vi alle kan lære lidt. :o)
For det er vel det der er meningen, med en debat. at hører andres holdninger, så vi kan blive klogere. Og nu håber jeg ikke, tråeden er ødelagt pga. dette her, for det ville være noget trælst noget.....
sep 2010
sep 2010
Og som sagt, så er folk bare så stride generelt, i online fora. Synes ikke det er galt herinde, se nu eksempelt med denne tråd, hvor folk rent faktisk kommer med deres egen personlige mening om remonte, uden nogen høvler dem ned.
Men anyways, det der emd remonte, det er vel rytteren der vælger at sådan skal hesten rides? For vil ikke mene hasten går sdåan af natur? Altså det er en bevidst ridestil, som nu at nogen f.eks. synes rollkur er en måde at få hesten til at gå bedst på, right?
maj 2010
maj 2010
Nej, en hest skal ride efter dens styrke og alt efter hvor opvarmet den er.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Remonte - kommer de nogensinde videre?