{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.036 visninger | Oprettet:

Halm vom/strøelse?? {{forumTopicSubject}}

Shant er jo et GIGA ædeøre, hun går på jordfold hvor hun får noget hø, at gumle på.....I boksen står hestene på halm, men hun er temmelig god til, at støvsuge hendes boks, hun får også hø når hun kommer ind til natten, det får hun i et småmasket hønet, så hun bruger lidt mere tid på det, MEN hun nærmest voldtager det net....NÅ, men så var det jeg tænkte om jeg skulle ofre flere penge på hende og købe anden strøelse.... Hvordan er det med spåner, tørv mv.. Hvor dyrt er det?
Hvor meget skal bruges? Kan man opdele boksen ½ af hver eller hvordan?? Hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halm vom/strøelse??
  • #1   24. jul 2011 Jeg vil anbefale dig at købe træpiller smiley
    Når jeg har købt træpiller køber jeg en palle hjem som koster 1300,- kr. Og den holder i et ½ år smiley
    Så mugede jeg klatter ud hver dag og hver 2-3 dag kom der 2 nye sække træpiller ind i boksen smiley
    Super billigt og rigtig let at holde smiley


  • #2   24. jul 2011 Træpiller og spåner blandet sammen, det er bare super duper smiley

  • #3   24. jul 2011 malic åd ALT halm i sin boks han fik en mega vom af det så han kom på spåner og vupti, så var halmvommen væk igen hehe smiley
    har også forsøgt med halmpiller men det åd han også


  • #4   24. jul 2011 Hvis hesten æder al sin strøelse er det fordi en er sulten og har for lidt at tygge på.
    Mit råd er, at give den mere hø. Det er skidefarligt at sætte sin hest på ikke-spiselig strøelse, hvis den ikke har adgang til hø HELE natten. Ellers er det desværre den direkte vej til mavesår.


  • #5   24. jul 2011 Anna og den Sorte Hingst: Er delvist enig.. Dog er der altså også nogle heste som bare ikke holder op med at æde før de falder døde om.. Har selv en af dem, og han står på træpiller, da han ellers åd hele bunden i løbet af natten, så jeg dagen efter jeg havde strøet halm kunne muge ud med en skovl og en løvrive, lige meget hvor meget halm han fik..
    I stedet for et hønet kan man evt. bruge høsparekasser, hvis der er plads i boksen..


  • #6   24. jul 2011 Tjaeh, min dyrlæge siger, at hvis den spiser det, så har den behov for det, så bare mere halm. Heste spiser sjældent noget, de ikke har behov for.
    Self. er det et problem, hvis ens hest æder 20 kg halm på en nat, men jeg synes ikke alternativet er andet strøelse, men snarere mere hø.

    Så længe den ikke får bliver fed, så er jeg ligeglad med halmvom smiley


  • #7   24. jul 2011 Tja, vi valgte at sætte min på spåner dengang, dels fordi han tog voldsomt på efter han kom på halm, dels fordi det er rigtigt dyrt at han æder så meget, dels fordi det er pænt skidt for hans ben at gå på betongulv når han har støvsuget alt andet..

  • #8   24. jul 2011 Wow, så har han virkelig også bare ædt ALT. Så kan jeg sgu godt forstå det. Som jeg også sagde før - så længe den ikke bliver fed af det smiley

  • #9   24. jul 2011 Jeg har haft min på halm og han er en grovæder så det siger spar to. Han æder græs på folden hele dagen, når de andre holder pause spiser han stadig, når han kommer ind får han en smule halm at tygge på hvilket han kaster sig over mens de andre heste lige står og sunder sig og fordeler det mere jævnt. Alting går op i mad for ham, hvilket kan være RIGTIG IRRITERENDE. Så jeg må sige at jeg ikke er enig med Annas dyrlæge, jeg tror heste kan være præcis som mennesker på det punkt - nogle kan slet ikke styre deres behov for mad og mere vil hele tiden have mere.

    Jeg fik flyttet min hest over på spåner og så går han på græs hele dagen og kommer ind om natten. Han har ikke halmvom mere, så jeg er super glad for mit valg - ville helst have, at min hest havde lidt at stå at nippe i om natten, men når valget står mellem en overvægtig og ugidelig hest, der er i risiko for at blive forfangen og så en hest, der ikke får noget at spise i nattetimerne, må man bestemme sig for det mindste af to onder. Og jeg er altså glad for mit valg smiley


  • #10   24. jul 2011 Jeg oplevede at da Breezer stod ved sidne af en hest han ikke brød sig om, spiste han ret meget af sin halm, og svinede en del.. Da han så blev flyttet hen ved siden af en anden hest, der spiste han kun halt så meget, og jeg behøvede ikke at skifte hele boksen hver dag..

    Så jeg tror også at hvis de stresser så spiser de mere


  • #11   24. jul 2011 Anna - Det gjorde han virkeligt også.. Vi plejer at sige at han ville æde sig ihjel hvis han fik lov til det, og det tvivler jeg ikke et sekund på at han ville.. Han har været forfangen før, så vi holder ham i 'kort snor' smiley

    Dam dam. - Præcist ;D


  • #12   24. jul 2011 Shanti er bestemt ikke stresset, hun er besat af mad og har fået en giga vom af halm :-/, hmmm jeg prøver med lidt mere hø, og så må vi se :-(, hun får 4-6 kg hø om dagen ? + sit krybbefoder 400 gram om dagen.

  • #13   24. jul 2011 4-6 kg er også i underkanten, hvis ikke han går på græs i mange timer og til vinter er det aaalt for lidt. Mindst 8 kg til en hest i træning smiley

  • #14   24. jul 2011 Hun vejer 450 kg, dyrelægen siger at det er det, når hn også skal tabe sig.

Kommentér på:
Halm vom/strøelse??

Annonce