{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.683 visninger | Oprettet:

PLEJE AF LÆDER RIDESTØVLER {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige løbt mig et par nye læder ridestøvler og vil gerne have gode råd og tips og plejning af dem, da det er mit første par.

Hvad bruger i af plejemidler på jeres?
Hvor tit bør man gentage plejningen?
Bør de tørres af efter brug og hvad bruger i til det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  PLEJE AF LÆDER RIDESTØVLER
  • #1   6. aug 2011 Jeg bruger Blue Hors Effekt, og det syntes jeg er helt vildt godt. Bare et tyndt lag på støvlen, og maser det godt ind. Så ser dine ridestøvler helt nye ud, jeg bliver tit spurgt om jeg lige har været ude og købe nye ridestøvler. Men nej mine er over et år gamle nu. Så smøre jeg bare det på en gang hver anden uge smiley

• #2   6. aug 2011 Hvad ligger produktet i prismæssigt?

• #3   6. aug 2011 Tror nok jeg gav 60 kr for mit, og det holder i lang tid. Jeg har ikke brugt mit helt op endnu.

• #5   6. aug 2011 Jeg har også fået afvide at skosværte er godt, og så pudse dem op med en nylonstrømpe. Men er det en god idé at rengøre dem med en fugtig svamp på selve støvler og i lynlåsen efter brug?

• #6   6. aug 2011 Vask dem i rent vand, gerne med en svamp og ja, tag endelig lynlåsen med, den kan muligvis få en lille tur med noget voks bagefter, lad dem tørre og giv dem så skosværte. Brug gerne først en blød børste og så kan du som du selv er inde på, bruge en nylonstrømpe for at få dem til at skinne.
    Og de må endelig ikke vaskes i lædersæbe og heller ikke, som Ida Krogfeldt skriver, pudses i læderfedt.

• #7   6. aug 2011 kigger med:)

• #9   6. aug 2011 HVER GANG efter jeg har brugt dem under ridning, fugter jeg altid en svamp med lunkent vand og vasker den forsigtet over med det, og bagefter tørre jeg dem over med et viskestykke. Det har indtil videre fungeret rigtig godt, og så er jeg sikker på der ikke sidder noget snavs eller mudder og tørre ind.

Jeg vil forsøge mig lidt frem med selve skosværten og det smiley Mange tak for jeres tips og råd. Jeg ønsker kun det bedste for mine støvler, så de holder sig godt og længe.

• #10   6. aug 2011 Når man giver den behandlingen med skosværte og så videre - hvor tit bør det gøres?

• #11   6. aug 2011 Bruger i heller ikke læderfedt til jeres 'fritids' korte ridestøvler?

• #12   6. aug 2011 Aldrig brug læderfedt, for så ryger garantien med det samme.
    Jeg renser dem med en fugtig svamp, og lader dem tørre (det tager maks et par minutter)
    Så smører jeg dem ind i sort skosværte, og lader dem stå i et par timer (de bliver matte i farven) Derefter blanker jeg dem med en børste som er stiv nok til at blanke ordenligt, men ikke laver ridser. Hvis det skal være ekstra fint, så pudser jeg med en nylonstrømpe smiley I starten rensede jeg dem hver eneste gang jeg havde brugt dem, men nu er jeg blevet for doven. Dog ville jeg mene de havde bedst af en rensning et par gange om ugen, alt efter hvor meget du bruger dem selvfølgelig smiley

• #13   6. aug 2011 Great -.-
    Så når man gerne bare vil have at ens læderstøvler har det godt og holder længe, men ikke har behov for at de er skinnende blanke og stævneklar, hvad er så løsningen?
    Gør skosværte overhoved noget godt for læderet?

• #14   6. aug 2011 Altså mine holder helt fint, og jeg bruger skosværte. Jeg fik bare at vide at hvis jeg brugte læderfedt så meget som en gang, så røg garantien på mine støvler.

• #15   6. aug 2011 Ih hvor besværligt smiley når man har pusset med lædderfedt hele sit liv føles det bare lidt halvfjollet men kan godt se pointen!

• #16   6. aug 2011 Skosværte gør dem jo fine blanke, når man skal til stævne smiley

Jeg skyller mine over, hvis de er meget beskidte når jeg har redet og når jeg synes de trænger, får de noget skosværte (og til stævner)..
    De er nu omkring 4-5 år og stadig meget pæne.

• #17   6. aug 2011 Kathrine: jeg bruger læderfedt til jodphurs.. de må jo gerne være bløde og dejlige i læderet smiley
    Man vil bare ikke have læderstøvlerne til det, så de falder meget samen og blir rynkede..

• #18   6. aug 2011 Lad være med at bruge rindende vand, højest en fugtig svamp.
    Gør man dem helt våde og bagefter fx plejer dem med skosværte, ødelægger du støvlerne, da fugten ikke kan forsvinde ud af læderet.

Jeg bruger en lammeskindshandske eller en fugtig klud, når de så er helt rene og tørre får de skosværte, så bliver de børstet og pudset med en nylonsok.
    Nogle gange giver jeg INDERSIDEN læderfedt, min mine støvler har også en blød inderside, som ikke falder sammen. Dog skal ydersiden IKKE have læderfedt og indersiden må ikke få skosværte.
    Har tidligere været glad for Blue Hors Effekt, men vær meget opmærksom på at få gjort støvlerne helt rene inden brug, da skidtet ellers ikke kan komme af igen! Mine springstøvler er blevet helt grå og beskidte nede i "folderne" fordi jeg brugte dem meget til dem uden at de var 100% rene, og nu kan det ikke engang skrabes væk igen.

• #19   6. aug 2011 Til Katrine P: Jeg bruger altså læderfedt til mine læderridestøvler og de har holdt i 8 år. Self. ser de ikke nye og skinnende ud, men jeg tænker mere i brug end jeg tænker stævner og garanti.
    - Blue Hors Effekt er mere, hvis du vil give læderet et shine til stævne osv. Vil IKKE anbefale det som hverdagspudsegrej.
    Bruger en fugtig klud på mine og så læderfedt eller hvad jeg nu har, når de er tørre. Pudser med skosværte til stævner, men der får de også en gang lædersæbe. Så præcis den samme behandling som mit andet lædergrej smiley

• #20   6. aug 2011 Altså jeg starter med at tørre mine støvler af med en fugtig klud eller svamp.
    Bagefter det bruger jeg skosvært(Jeg bruger Kiwi Gloss Prestige eller Kiwi Shoe Polish) Med skosværten pudser jeg mine støvler så de bliver helt sorte og jeg sørger for at komme godt ud i kanterne smiley
    Så lader jeg det tørre i 3-4 minutter også tørre jeg hælen af med en fugtig klud smiley

Jeg pudser mine støvler en gang om måneden og selvfølgelig dagen inden et stævne smiley

Jeg tørre stort set altid mine støvler af men en fugtig klud hvis jeg har været i skoven og de er blevet beskidte eller hvis jeg har redet på en mudder bane smiley

• #21   6. aug 2011 Katrine P
    Ja, det er skide træls.

• #22   6. aug 2011 Anna og Den Sorte Hingst .
    Lige til din kommentar om læderfedt, jeg er slet ikke i tvivl om at støvlerne faktisk har godt af det, eftersom det er læderstøvler, men man skal bare lige være opmærksom på at der ikke er garanti på hvis man har brugt læderfedt (:

• #23   6. aug 2011 Jeg plejer at børste dem først med en blød børste så snavs og skidt kan komme af - også mellem 'foden' og sålen smiley Hvis de er meget mudrede plejer jeg lige at tage en svamp med lunkent vand og lige tørre dem af. Så tager jeg en karklud og putter skosværte på (kan klart anbefale Kiwi! - bruger det selv) så lader jeg den støvle jeg startede med at pudse, tørre og pudser den anden. Når jeg så er færdig med den anden støvle, tager jeg den første støvle igen og pudser den med en karklud, så de begge to får lov til at trække lidt smiley Når jeg har pudset dem med karkluden, tager jeg en nylon strømpe og pudser mere grundigt med den, også skal jeg love for at de bliver super skinnende! smiley Det gør mine ihvertfald smiley Plejer at pudse dem hver måned hvis de har meget brug for det, og hvis de ikke er så beskidte kan der godt gå halvanden måned - to måneder før de bliver pudset. Men det er meget afhængigt af årstiden, hvor beskidte de er o.s.v smiley Mine har jeg haft i lidt over et år, og hver gang jeg pudser dem kommer de til at ligne at de næsten var ny købt smiley

• #24   9. aug 2011 Når i bruger tandbørsten til at rense lynlåsen - Åbner i så lynlåsen, altså lyner den ned og så bare børster den med tandbørsten? smiley

• #25   12. feb 2019 hvordan får man læderridestøvler til og give sig i hælen

• #26   12. feb 2019 hvordan får man læderridestøvler til og give sig lidt nede ved foden

• #27   12. feb 2019 Hvis det bare er en lille-bitte smule, så gør dem våde og gå en tur i dem.
    Hvis det er mere end som så, kan du få dem blokket lidt ud hos en skomager/sadelmager/hælebar.

Kommentér på:
PLEJE AF LÆDER RIDESTØVLER

Annonce