{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fluespray - lav selv?
  • #1   16. aug 2011 Ja du skal bruge noget citrunella, kom det på en lille sprayflaske og spray hesten på hals, under mave og på bagenden smiley

Det virker ved mine :DDD

• #2   16. aug 2011 hvad er citrunella?:b

• #3   16. aug 2011 Bruger det faktisk selv på mine børn, laver et lille armbånd og lader det ligge i citrunella i nogle timer. Lader det så tørre og vupti så holder det myg og andre dyr væk om natten eller en aften ude i haven smiley

• #4   16. aug 2011 Tag 1 liter eddike og put 2-3 hvidløg i lad det stå 1 døgn eller mere og så tag hvidløgene fra og put det over i en sprayflaske (:
    Det lygter grimt, men det virker!

• #5   16. aug 2011 Lugter*

• #6   16. aug 2011 Det er såen noget olie haløj smiley

Google det og du bliver klogerer på hvor, og hvad ;o)))

• #7   16. aug 2011 Super, mange tak! Eddike, er det slet ikke skadeligt for hesten eller...?

• #8   16. aug 2011 smiley Stald Årupgaarde : Lugter det slemt det der citrunella du snakker om?:)

• #9   16. aug 2011 Har brugt det i lang tid på min hest, og der er ikke sket noget (;
    Fik opskriften herinde på HG, så det tror jeg bestemt ikke smiley

• #10   16. aug 2011 Det lugter meget stærkt, derfor de ik kan lide det smiley

Det er også i den sommergele som man kan købe og smørre på hesten, men det virker ik nær så godt som det her citrunella smiley

• #11   16. aug 2011 Når øv, tænkte det nok;)

• #12   16. aug 2011 Kan man bruge bare eddike?:) Eller skal der hvidløg i?

• #13   16. aug 2011 Tror det bliver bedre med hvidløg i (:
    Og så glemte jeg også lige at tilføje noget, af den liter eddike må du godt tage lidt normalt vand i så det ikke er nær så slem en lugt (;

• #14   16. aug 2011 Jeg bruger en blanding af eddike, citronsaft, og hvidløg. Eftersigende skulle det være ekstra godt med lidt olie i, da det så binder bedere i pelsen. smiley

• #15   16. aug 2011 Blanca og ida: Altså fx. rapsolie?:)

• #16   16. aug 2011 Tror babyolie er bedre at putte i end rapsolie.

• #17   16. aug 2011 Alle jer eddike bruger - kender i PH værdien på eddike?? Det tror, jeg faktisk ikke I gør, så prøv ikke at spare penge og mishandle samtidig.....

• #18   16. aug 2011 teatreeolie. men nogle hypper er allergiske overfor det, så prøv et llle dryp først.

• #19   16. aug 2011 REB: Bare madolie generalt tror jeg. smiley Har ikke selv prøvet det, men i følge min "mentor" skulle det virke kanont med olie. smiley

Henrik: Det var da noget pladder at komme med! Jeg har ALDRIG nogensinde hørt om NOGLE dyr der har taget skade af eddike, og ingen jeg kender har heller ikke hørt om det.
    Men kan du komme med et link, som der er hold i, hvor der står noget om en hest der har taget skade af det, så fint.
    Men ligefrem at kalde det MISHANDLING, det er squ da for langt ude.....

• #20   16. aug 2011 Eddikes PH bliver jo også mere neutral, hvis du fortynder med vand.
    Men tror jeg prøver den med madolien smiley

• #21   16. aug 2011 Blanca: Kemi er vist ikke din stærke side.

Almindeligt husholdningseddike, med 5 masse % eddikesyre, har en pH-værdi på ca. 2,52.
    Her er et lyn kursys i Ph værdi:
    Hvordan er så sammenhængen? Jo for hver pH trin du stiger er der fortyndet 10 gange.
    Stiger pH med 2 (f.eks fra 0 til 2) er den altså 100 gange svagere.
    En Ph værdi på 2,52 er altså syre og en neutral værdi er 7 - Ph værdi over 7 er basisk.
    Så for at få Ph værdien ned på ca. 6,5 (samme som nogle gode creme) skal en liter husholdnings eddike tilsættes ca. 1000l vand
    Så ja, det er mishandling og dybt uansvarligt at udsætten en hest for en sådan behandling.

• #22   16. aug 2011 Oooog, det var ikke det jeg spurgte om. Jeg ved udemærket godt hvad PH værdierne er, osv.
    Det jeg spurgte om, var om du kunne komme med et link der er hold i, ang en hest der har taget skade af et eddike produkt?

• #23   16. aug 2011 Blanca: Søg selv. At du er uvidende og barnlig gøre ikke eddike bedre. Eddike er syre og ikke beregnet til udvendig brug på heste!!!
    Du skulle måske også sætte dig lidt ind i, hvad insekter bruger til at finde frem til deres "bytte". Der er nemlig 3 hoved metoder: visionel, Ultraviolet og duft. De insekter, der angriber/irritere heste bruger ikke samme metode, så hvad hjælper eddiken mod???

• #24   16. aug 2011 Kik mit fotoalbum med opskrifter

• #25   16. aug 2011 Jeg bruger også en blandning af eddike og hvidløg, og mine heste har aldrig taget skade af det.
    Og når PH værdien er så lav burde det så ikke give ætsne mærker, både på mig og min hest, da jeg også selv bruger det?.

• #26   17. aug 2011 Heidi K:
    En Ph på 2,52 giver ikke øjeblikkelige syre skader. Den vil i stedet give tør og irriteret hud og den vil ødelægge hestens naturlige "smørring" af pelsen, så den ikke kan holde sig tør.
    En god pels har et fedtstof i pelsen, der gør at huden ikke bliver våd.
    Samtidig vil hud overfladens Ph langsomt stige, da vandet i eddiken vil fordampe, men eddikesyren bliver tilbage og når man så gentagende gange sprøjter mere, så stiger og stiger Ph værdien.
    Man er sikker på, at hestens hud er irriteret og tør, men den kan også udvilke permanent skade og allergi.
    Så eddike er ikke for heste, men det er godt til at fjerne kalk i kaffemaskinen eller madlavning.

Blanca: Jeg mangler stadig lidt information om, hvilke insekter eddike holder væk og hvorfor. Der er jo sjovt nok mange forskellige stoffer i professionel fremstillede insektspray.

• #27   17. aug 2011 Henrik, det holder ganske fint både fluer, hestebremser og myg væk, fra både min, og min venindes hest....

• #28   17. aug 2011 Blanca: I hvor det gør - men til gengæld, så tiltrækker det dyrlægen - stakkels hest. At ville spare penge og så skade sin hest.

Hvis eddike er så godt, hvorfor er det så ikke det, der er i prof. sprays?? Det er jo meget billigt.

• #29   17. aug 2011 Nu skal du jo tænke på, at hesten ikke bliver BADET i det hverdag, nej det er et TYND lag, måske 1 gang om ugen. Og så er det jo heller ikke REN eddike, nej, det er en blanding af en masse citronsaft, og massere af hvidløg, og en smule eddike.
    Og de der såkaldte proff sprays, det giver jeg ikke en ..... for, min veninde havde købt en halv dyr en, i et eller andet fancy mærke, som ellers er godt (kan ikke lige huske hvad det hedder), og IIIIIIIH hvor det virkede.... o.O Og jeg har endnu ikke hørt om nogle købe sprays der virker ordenligt, hvor imod har jeg faktisk næsten kun hørt godt om dem folk selv har lavet, og sjovt nok, har næsten alle været en blanding af de 3 overstående ting.

• #30   17. aug 2011 Hvad er det, som holder insekterne væk? lugten eller hvad??

• #31   17. aug 2011 Det er vel nok bla hvidløgen, eftersom det er de færreste insekter der kan lide hvidløg...

• #32   17. aug 2011 Hvorfor så putte eddike i, hvis det er hvidløg, der virker?

• #33   17. aug 2011 Ved du hvad mester, nu synes jeg ikke den leg her er sjov mere. Jeg synes det er utrolig nedladene at du skriver til mig, som om jeg bare en er dum lille tøs der ikke ved noget om noget som helst!
    Så nu smutter jeg her fra, for nu gider jeg simpelthen ikke finde mig i det mere......

• #34   17. aug 2011 Blanca:
    Nej, der er jo ikke rart, når man får lidt modstand på ting, du ikke ved ret meget om.
    At lave en stærkt lugtende væske er intet problem, men den skal virke og være uskadelig i brug. Og her var din viden utilstrækkelig, da det kun lykkedes for dig, at lave noget, der lugter.
    Du kan ikke fortælle omkring, hvad og hvordan det virker og har ingen viden omkring væskens belastning af hestens hud, pels og miljø.
    Samtidig har du ikke brugt tid på at samle information omkring hvilke insekter, der skal holdes væk og hvordan de finder deres "bytte" og det er jo en forudsætning for at man kan lave et effektivt produkt.
    Dit formål kan derfor kun ha været, at lave noget billigt, som forhåbentlig virker og den fremgangsmåde er ikke acceptabelt, når det skal prøves på dyr. Der er jo regler og lovgivning omkring dyreforsøg.

• #35   18. aug 2011 Henrik H:
    Slap dog af. Din tone er nedladende og 100% uretfærdig!
    Du kan jo ikke forvente at alle skal tage en længere videregående uddannelse indenfor miljøkemi for at beskytte deres heste mod insekter!
    Som du selv er inde på er der jo ikke tale om at hesten bliver dyppet i eddike - mængden af eddike på hestens pels er jo lillebitte, specielt hvis man (som mange gør) vælger at bruge en forstøverflaske.
    Selvfølgeligt skal man ikke gnide eddikesyre ind i pelsen på dyr, det er da klart, men jeg synes ikke du kan tillade dig at anklage andre folk for dyremishandling, bare fordi de forsøger sig med hvad der for mange har vist sig at være en ganske udmærket opskrift. Så hellig er der da ingen der er!

• #36   18. aug 2011 Dybkjær:
    Nu er diskussionen jo netop om det er en ganske udemærket opskrift eller noget skidt eller direkte generende for hesten.
    Hvis du bruger tid på at læse diverse opskrifter, så er indholdet af husholdnings eddike ret stort og derfor er det direkte usundt for hestens hud og pelse - for slet ikke at tale om den hørm, den skal gå i. Hestens næser er jo ret fintfølende.
    Man skulle nogle gang overveje inden man køber hest, hvad udgifterne er, så man ikke er nødsaget til at udsætte hesten for diverse forsøg, så man kan spare penge.
    Og hvis eddike er så fantastisk - hvorfor er det så ikke i færdig lavede produkter til dyr og mennesker, når det virker så godt mod insekter??

• #37   18. aug 2011 Henrik H - Jeg gik kold i jeres samtale.. Alt for fine ord til mig:o)
    Men hvad er det du mener kan skade hesten ved det? - bare fordi det kan være rat at vide:)

• #38   18. aug 2011 her er et eks. på en af opskrifterne:
    Tag 1 liter eddike og put 2-3 hvidløg i lad det stå 1 døgn eller mere og så tag hvidløgene fra og put det over i en sprayflaske (:

Eddike (husholdnings eddike 5%) er syre med en Ph værdi på 2,52. Det vil sige, at hvis denne blanding skulle fortyndes, så den fik en Ph på f.eks. 6,5, som næsten er neutral eller det samme som nogle creme og sæber, så skal der tilsættes 1000l vand.
    Opskriften er derfor meget usund for hud, hår og hestene næse(da lugten er ret ubehagelig). Den vil nedbryde hestens naturlig producerede hårfedt, som er med til at holde hesten tør og varm. Samtidig kan den give allergi og varrige skader især, da den jo sprøjtes på - herved vil vandet i eddiken hurtigt fordampe og Ph værdien vil stige. Man vil derfor tilføre mere og mere eddikesyre ved hver "insekt behandling" indtil hesten vaskes grundigt.

• #39   18. aug 2011 Øhm når jeg tænker eddike tænker jeg mad eddike :S
    Ved ikk om det bar er mig eller hvad :S
    Jeg ville aldrig bruge noget som var til husholdning..

• #40   18. aug 2011 Maria
    det er det samme

• #41   18. aug 2011 Okay :S så jeg glad for jeg ikk spiser eddike for jeg vil ikk have syre ned i halsen :S
    Og ville aldrig bruge mad til at gøre rent :S øhh giver ingen mening i mit hoved :S

• #42   18. aug 2011 Nu skal I vist til at høre efter i skolen. Mad/husholdnings eddike er for det første det samme. Hvad er det, de fleste pattedyr har som grund base i maven?? mavesyre, så eddike er ikke skadelige ved indtagelse, men egner sig IKKE til udvendig brug.
    Det er ganske fortræffelig til syltning, madlavning og fjernelse af f.eks. kalk i kaffemaskiner eller i badeværelser.

• #43   18. aug 2011 Nu er det ikk fordi jeg ikk har hørt efter, men fordi jeg ikk har haft det i 5-6år..
    Og ja ved sku godt vi har mavesyre i maven så dum er jeg sku heller ikk :S

Nu er jeg ikk en der bruger eddike til heste overhovedet, jeg har bar altid kun hørt eddike i forbindelse med mad..
    Det har intet med at gøre jeg ikk har hørt efter i skolen..

Så henrik, gider du lade vær med at være så skide højrøvet, og ond rent ud sagt..

Til kan siges på en meget pænere måde og stadig forståes end den du har præsteret..
    Den måde du snakker på er virkelig nedladende..
    Det er ikke alle der har en høj uddannelse inden for kemi, så ikke alle kan vide alt..
    Tænk dig om før du taler..

husk der er børn/unge som aldrig har haft kemi eller aldrig har forstået det osv..
    Og hvor skal de vide alt sådan noget fra ?
    Du kan ikke forvente at alle på hg ved noget om syre og baser og hvornår det er det ene og det andet og bla bla bla..
    De fleste lærer af andre, og når en gør det, gør andre os..
    Skal det stoppes hjælper det ikk at sige du mishandler din hest..
    Nej så forklare man stille at det man bruger er en syre og kan i værste fald skade hesten..

Det du gør er at nedlade folk, få dem til at fremstå dumme og gøre dem kede af det..

Eddike har i min verden altid været til mad da det er det jeg går op i at lave derfor kendte jeg det ikk som et rengøringsmiddel..

• #44   18. aug 2011 Henrik:

Det kan godt være du mener det er skadeligt for hesten, men derfor er der da ingen grund til at tale til folk på den måde?
    Helt ærligt, det kan godt være at du selv mener du burde modtage en nobelpris indenfor husholdningseddikes virkning på hud og pels, men derfor er der da absolut ingen grund til at få det til at lyde som om folk er komplet idioter - i kemi på gymnasieniveau bliver der i hvert fald ikke omtalt eddikes effekt på hud - idet det er pænt irrelevant i stort set alle andre sammenhænge end
    Og desuden er det noget fis det med lugten. Alle fluesprays lugter, det er jo ligesom det der er meningen med dem. Hvis de var lugtfri ville de jo ikke have nogen effekt.

Så stop med at være så skide hellig og tal pænt til folk.

• #45   18. aug 2011 Nu har vi vist alle forstået det med eddike (:

Men Henrik, hvad bruger du imod insekter mm. på dine heste ?

Og hvad med hjortetaksolie? Det lugter også skide grimt og giver fedtede striber på hestens hårlag, men det virker også.
    Er det også skadeligt for hestens pels og lugtesans?

• #46   19. aug 2011 Vi bruger ikke spray til vores Mustangs.
    Da de hovedsaglig generes af klæg/regnklæg, så har vi opsat fælde, der er beregnet til indfangning af klæg, regnklæg, bremser og visse hvipsearter.
    Vi har ikke fundet en spray, der kan beskytte mod alle typer insekter, da deres søge metoder er meget forskellige.
    Fælden vi bruger er beregnet til insekter, der bruger visionel observationer.
    Hvis der er ekstrem mange insekter, så kommer hestene ikke på fold.

• #47   19. aug 2011 Jeg bruger en helt super spray, som hedder noget på tysk i en grøn flaske. Den er genial og stinker ikke. Vores Heste er dog kun plaget af myg. Vi har ikke så mange af de store insekter, så tæt på københavn smiley

Kommentér på:
Fluespray - lav selv?

Annonce