{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.247 visninger | Oprettet:

åh gud hvor er det sørgeligt at {{forumTopicSubject}}

mange mennesker glemmer at heste eller bare generelt dyr ikke er kastebolde, hvis man sidder og kigger lidt på mange de forskellige heste herinde kan man da næsten blive dårlig over hvordan hestene bliver solgt fra den ene til den anden, og der bliver byttet til højre og venstre.. så er det jeg tænker hvor er dyrets tarv og velfærd henne ? hvorfor behandler folk dem som genstande istedet for som levende væsner med sjæl ?

Jeg må ærligt indrømme at jeg nogen gange skammer mig over at være homosapien,,,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  åh gud hvor er det sørgeligt at
  • #1   18. aug 2011 Synes da det må være iorden at sælge sin hest hvis man ikke passer sammen i sind eller størrelse, evt. niveau, eller at man har avlet den for salg,

    Men har man købt en hest man finder ud af at er "crazy", og at forrige ejer og ejeren før forrige ejer osv. også har solgt den fordi den er crazy så er det bedste nok for hesten at blive aflivet fremfor salg. Selvfølgelig er det bedste at beholde den og arbejde med det, men det er det desverre ikke alle der har mulighed eller kundskab til...

    Heste der bliver "kastebolde" bliver det stort set fordi de er "svære" eller ikke er "flinke nok"... Hvis man er nøyagtig når man skal købe hest så er det nemmere at undgå at ende op med en "kastebold" som man selv vil kaste vidre. De rigtig gode heste er sjældent kastebolde smiley Selvfølgelig findes der nogle kastebolde der kan blive gode heste med den rigtige uddannelse /arbejde, men langt fra alle kan klare at lægge dette i hesten (og de skulle derfor have været mere grundige med undersøgleser inden køb)
    -TR


  • #2   18. aug 2011 nu har jeg desværre kendskab til en hest der blev soglt 2 gange inden for 2 dage, det er da synd for dyret, hvis den var lidt vanskelig eller kald det svær om du vil, gør det da ikke bedre at kaste sådan rundt med den.. Jeg siger ikke at man ikke "må" sælge sin hest hvis man ikke passer sammen, enten om det er kemi eller niveau, men der er jo mange der anskaffer sig en hest, for så at finde ud af 1 måned eller 2 efter at de egentlgi ikke har råd eller evner til at have den alligevel..

  • #3   18. aug 2011 Rikke: Nej, men så har de heller ikke undersøgt sagen godt nok inden køb, lige som jeg skriver smiley
    Synes heller ikke det er "iorden" at ikke undersøge smiley
    -TR


  • #4   18. aug 2011 heste og ride sporten handler om følelser,m en vi skal passe på ikke at give hesten menneskelige følelser.....



  • #5   18. aug 2011 For nogle er dyr kun penge....
    - Sådannne mennesker fås desværre.

    Anskaffer man sig en hest har man et ansvar over for den. Bare fordi den ikke kan gå en MB inden for 6 mdr og man ved man har købt en hest der er stiv som et brat og evt. har unoder nytter det jo ikke noget at købe den også have de forventninger.

    - De fleste betyder hesten ikke nok, fordi så ville man også tage kampen op hvis det handler om hvor meget den kan som det gør for nogle. Enten må man lede til man finder den rigtige og hvis man køber en forkert har man sq et ansvar over for dette.

    Min hest havde 5 ejere før mig og jeg har nu haft min i 8 år og hver gang folk hører 8 år siger de gud hvor er det lang tid, Ja jeg har sq tænkt mig at beholde ham til han dør.... Også selvom han ikke ville kunne springe 120, Selvom han ikke ville kunne gå en LA.... Så er det ham der betyder noget....


  • #6   18. aug 2011
    Jeg tror det største problem omkring det der er at folk sælger deres syge og Crazy heste(som en skriver ovenover) til meget billige penge og så sidder der altid nogle som tænker at den der kan jeg da tjene lidt penge på ..!!

    Jeg undres også hver dag over at folk opfører sig sådan??. Det er jo lige før man "lærer" hestene at kende:-)) når man ser den bliver solgt igen og igen.. nogle er ærlige omkring fejl andre er absolut IKKE ??

    Man støder på den ene dumme undskyldning efter den anden i disse ann.! når de sælger hestene efter 2 uger??.. Sjovt nok er det næsten altid de samme mennesker som gør det..

    Så jeg kan kun give trådstarter ret...... Man kan KUN undres over denne opførsel ?.
    Men problemet ligger nok i at nogle mennesker har heste fordi man nyder at være sammen med dem? og andre har det som et brugsdyr? dur den ikke?, pga eks halthed eller hvad det nu kan være?? ja så ud med den og ind med en anden??

    Denne indstilling kan man desværre nok ikke ændre på?



  • #7   18. aug 2011 rikke blume N:Man kan ikke sammenligne heste og mennesker nej og er helt enig i at man ikke bør meneskeliggøre hestene og tillægge dem følelser de ikke er i stand til at have.

    Men det er tsadig levende væsener og bør behandles som sådan.
    Giver trådstarter ret i at man ser flere og flere eksempler, hvor hestene bliver byttet rundt og solgt fra den ene til den anden, som om der var tale om en knallert eller et par sko.
    Alt dette uden nogen omtanke for hvad det kan gøre ved hesten rent mentalt at blive flyttet fra det ene hjem til det andet. De med deres små hjerner kan jo netop have svært ved at bearbejde de konstante forandringer.


  • #8   18. aug 2011 Ved hesten at den bliver solgt, og går den op i hvem der ejer den?

    Som jeg ser det knytter de sig ikke til mennesker på samme måde som hunde, så for hestens vedkommende betyder det måske ikke så meget - men jeg kan da godt se at man nok gør noget forkert hvis man vidersælger sin hest efter 2 dage.


  • #11   18. aug 2011 Så er det vel også synd at lade dem passe mens man er på ferie, lade venner låne til en tur, o.l. ?

  • #12   18. aug 2011 Jeg tror ikke man kan skære alle over en kam.
    Altså hver situation er forskellig?
    Det jeg tænker må være svært for hesten hvis den sælges for ofte, så er det at den ikke når at falde godt på plads i en flok, før den bliver solgt igen. Det er min største bekymring når jeg har flyttet Bounty.
    Jeg skal muligvis have Bounty hjem og gå ved mig om 1-2 år, da vi er så heldige at have købt et hus med plads til hest, men bare tanken om at jeg skal ud og finde en hest mere, som Bounty nærmest er nødt til at kunne enes med. Og tanken om at fjerne ham fra en flok hvor han trives så godt i. De tanker er jeg ikke glade for.
    Personligt tror jeg, at hvis en hest bliver behandlet godt og får det den har brug for. Altså at den virkelig får alt der er nødvendigt for at den trives, og menneskene behandler den godt. Så tror jeg bare ikke at heste bliver så meget påvirket af hvem der håndtere dem, altså så længe hesten hverken har nogle forbier eller noget.
    Fordi jeg har da et helt specielt forhold til min Bounty. Ingen tvivl. Og vi har været sammen igennem lang tid og været meget igennem. Men på den anden side, så tror jeg sagtens at Bounty ville kunne få det godt hos nogle andre smiley
    Jeg har sagt til mig selv, at jeg vil beholde Bounty så længe det er muligt! Jeg har haft ham siden han var 1 år, og jeg håber også at være den som en dag, når han har haft en langt liv, skal sige farvel til ham, fordi han skal herfra.
    Men der er bare ingen garantier.
    Men uden tvivl. jeg har da også set nogle hvor jeg bare kan se at folk fik denne hest for 2-3 måneder siden, og nu skal den bare væk fordi LIGE PLUDSELIG ud af det blå, skete der lige noget, som gjorde at man PLUDSELIG ikke havde råd, tid eller lyst alligevel.

    Men igen, som sagt. Alle situationer er forskellige.
    Og man skal selvfølgelig have lov til at sætte sin hest til salg, hvis man føler det ikke fungere eller at man ikke giver hesten det den fortjener. For når man køber en hest kan der være så mange ting, man ikke havde set da man gjorde det. Og det kan godt tage noget tid, før man finder ud af om man egentlig passer sammen eller ej smiley

    Jeg skammer mig tit over at være menneske, men ikke lige så meget pga. dette emne smiley


  • #13   18. aug 2011 søster mcfluff :
    det men en hest ikk knytter sig til en ejer er lørn.
    for det gør de.

    så jo heste mærkes ved at blive solgt sådan hele tiden.
    de når ikk at finde ro og trykhed og det jo noget de har brug for.


  • #14   18. aug 2011 Det der påvirker hesten (en kastebold) er stress over flytning rundt til de forskellige stalde som den kommer til. Mener at det kun vil gøre en svær hest mere træls at have med at gøre for dem der køber.
    Heste knytter sig til den der passer den hver dag, men at en veninde låner til ridetur ser jeg ikke problem i, da hesten jo i den samenhæng kommer tilbage i dens vante omgivelser.


  • #15   18. aug 2011 kelly

    nu skriver jeg ikke at de slet ikke knytter sig, men at de ikke gør det på samme måde som hunde. En hund er dybt afhængig af sit menneske fordi den er i flok sammen med ham/hende. Heste er i flok med hinanden, hvor mennesket er sådan en som kommer fra tid til anden og hygger.

    Jeg ved da at min hest synes at jeg er meget hyggelig, men hun lider ingen nød af at der går 24 timer mellem mine besøg (nogle gange mere). Det ville min hund til gengæld ikke have godt af.


  • #17   18. aug 2011 Vil give ret i at vi har alt for stor tendens til at give vore dyr menneskelige egenskaber, hvilket de på ingen måde kan leve op til. Det er os som mennesker der tolker nogen reaktioner på vores måde.

    Når det kommer til salg af vores dyr er der jo så uendeligt mange aspekter i det, situationer, skæbner osv. der gør at den pågældende hest ikke længere skal være hvor den nu er og til de situationer hører selvfølgelig også dem der tager munden for fuld og køber noget de slet ikke har forstand på.

    Men man må se på den enkelte situation og ikke mindst det enkelte dyr, for der er da uden tvivl heste som psykisk ikke egner sig til at komme videre endnu engang. Sådan en har vi nemlig købt for nogle år siden og han har mange store og dybe ar på "sjælen" der gør at han er uendelig svær at arbejde med og meget hurtigt bliver misforstået. Der er slet ingen tvivl om at uanset hvilken situation vi kommer i i fremtiden må vi som tænkende og handlende individer tage konsekvensen af hvad vi har anskaffet os og sørge for at han har et liv vi kan være bekendt - derfor skal han på ingen måde videre i systemet igen og endnu engang blive misforstået.


  • #19   18. aug 2011 Søster mcfluff: det jo noget sludder...
    Fordi for hver gang du flytter en hest så er det altid dig der følger med den. Det giver hestene tryghed. Heste er vanedyr.... Så du skal ikke fortælle mig at hesten ser flokken bedre end dens ejer i mange tilfælde fordi når den så bliver rykket hvem er så dens flok? hvor er så dens tryghed? Heste der går på alene fold har jo heller ikke en flok at gå rundt med. Visse heste knytter sig meget til ejeren hvis ejeren dog gider at bruge tid på den. Det samme med hunde, hvis du ikke opdrager og tager sig af din hund så gider den da heller ikke dig, i værste tilfælde bliver de agressive og begynder at bestemme over dig... så kan du tale nok så meget om at hunde bedre kan lide mennesker end heste.

    Og såvel som hunde ikke lider nød af at være alene hjemme i 8 timer så dør en hest heller ikke af det. Det samme hvis nogen passer ens hund imens man er på ferie. Hunde og heste tænker ikke hvor er min ejer. De kan ikke kende forskel på tid om det er 5 min eller om det er 5 timer gør ingen forskel for dem.


  • #20   18. aug 2011 Fordi mennesker ofte er pisse egoistiske og giver for nemt op......hvis de fx anskaffer sig en hest der ikke lige viste sig at være helt som de havde forventet.
    Syns også det er yderst sørgeligt at sådanne folk har dyr...og aldrig bliver klogere smiley


  • #21   19. aug 2011 Tina

    Jeg er absolut ikke OK med at heste går alene. Det synes jeg personligt tangerer dyremishandling, eller som minimum en GROV misforståelse af hestens natur. At hesten i så fald er nødt til at knytte sig til mennesket fordi der ikke er andre bør sådan set sige sig selv - det er jo et flokdyr vi taler om.

    At hunde "sagtens" kan klare sig selv i 8 timer er virkeligt misforstået. Det er et spøgsmål om målrettet træning fra hvalpetiden - og selv da er det ikke garanteret at hunden ikke i ren frustration/kedsomhed har splittet et-eller-andet ad eller hyler mens man er væk. Heste behøver mig bekendt ikke "alene-hjemme" træning for at kunne klare at stå på en fold uden deres mennesker.

    Du kan evt tage et kig på hundegalleri og spørge om folk synes at man kan tage for givet at hunde kan være alene hjemme.


    Det skal ikke forstås sådan at jeg synes at det er i orden at man opkøber/sælger i flæng, men jeg tror at der er for mange der overvurderer hvor "vigtige" de er i hestens øjne. Der skal nok være undtagelser og tilfælde hvor heste virkeligt er knyttet til deres mennesker - men mon ikke vi snakker om den type mennesker der IKKE køber/sælger hele tiden.


  • #22   19. aug 2011 Hov - jeg er forresten fuldstændigt enig i det du skriver omkring at hesten er et vanedyr. Men at hesten er vant til dig og genkender en vis rutine når du er til stede er ikke lig med at den er knyttet til dig.

  • #23   19. aug 2011 Søster Mcfluff: jeg har selv 4 hunde pt. så behøver ikke spørge nogle om dette.

    Men der har vi så bare forskellige meninger. Og så længe der ikke ligger undersøgelser for noget eller beviser så er den kun ens egen mening der tæller smiley


  • #24   19. aug 2011
    Har fulgt at par heste herinde som har haft 117 ejer og jeg undre mig virkelig over hvornår det ender. Der er også nogle der har haft 117 parter...

    Finder det også trist med alle de heste der skifter ejer konstant pga. folk efter 3-4år falder for ponygrænsen så hesten når at have en masse ejere i løbet af årene.
    Imens klynker folkene og siger " Han betyder alt for mig, jeg elsker ham! " om hesten. Aha, hvis man elsker noget og det betyder alt så bytter man det ikke lige ud fordi man ikke længere kan bruge det, af egoistiske grunde ( stævnerne ).

    Så jeg har ingen medlidenhed med folk der klynker over solgte ponyer pga. aldersgrænsen.


  • #25   20. aug 2011 Tina

    Undersøgelser for hvad?


Kommentér på:
åh gud hvor er det sørgeligt at

Annonce