Seperationsangst? {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Jeg har et stoooort problem med min ellers skønne varmblodshoppe på 8 år.
Problemet er at jeg simpelthen ikke kan rokke hende ud af stedet, når jeg vil hente hende ind fra fold for at tage ud at ride eller hygge osv...
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at få hende til at komme med mig. Er normalt stille og rolig og tålmodig, men det giver mig rigtig store frustrationer.
Under ridning er der ingenting, og hun elsker at arbejde for mig. Og er også ganske sød fra jorden af og er god på staldgangen og i alt almindelig omgang med hende. MEN hun vil bare ikke væk fra de andre fra folden og det gør mig på en måde rigtig ked af det.
Det skal lige siges, at hun går på sommergræs på en stor mark og hvis hestene står aller længst væk, så er der næsten 2 km frem og tilbage. Derudover er græsset meget vådt. Så der er flere komplikationer i at få hende med op til stalden.
I starten af sommeren var der ingen problemer med at hente hende.
Og i dag måtte jeg simpelthen opgive, da det begyndte at blive mørkt.
Jeg har prøvet flere forskellig ting for at få hende med op, som jeg ikke vil nævne, da jeg ØNSKER gode råd først.
OBS: Jeg vil ingen negativ kritik have, da det IKKE er det jeg søger, men GODE råd jeg søger.
Mvh den efterhånden lidt frustrerede Sofie
okt 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 550
Hvis man henter en hest følger resten nødvendigvis ikke med, og der er jo langt ned i engen for at hente hest nr. 2. Har prøvet at se om jeg kunne gå med min hoppe og hende "kæreste". Hun nægtede stadig at flytte sig, men "kæresten" ville godt gå, men hun fulgte ikke efter.
Og det er ikke altid det lykkedes at jage dem op fra engen.
okt 2008
Men tænkte godt også på det i dag, det med at hun nok godt ved hun er stærkere end mig på det punkt. Men her tænker jeg så, at så må jeg markere mig på psyken og vise at jeg altså er stærkest - men hvordan?
okt 2008
I forvejen er hun lidt svær at komme til på folden, så hvis jeg har en sadel med, så tror jeg ikke det bliver lettere af den grund.
Og jeg synes ikke hun bare skal gå ind til de kommer ind for natten. Hun har haft en månes sommerferie.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 172
Jeg ville personligt ikke turde sadle den op på folden.
Og så samtidig med det du selv siger om at slæbe rundt på en sadel og forsøge at fange en hest. Det tror jeg ikke duer.
Hmm..
Umiddelbart ville en masse gulerødder eller godbidder lige på den anden side af hegnet eller sådan noget måske være en måde at lære den at det er en god ting at blive hentet på folden. Måske. Evt bare have en masse med, så du kan give den en når den er igennem leddet (hvis problemet self ikke opstår før det) og så en igen når i begynder at gå, og så ellers bare lave det til noget mega frådern at blive hentet.
Heste er forholdsvis dumme dyr og kan som regel bestikkes med mad
NO OFFENSE ANYONE! (Men de er altså ikke for skarpe) ;D
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
okt 2008
@Lene T: Er det ikke næsten noget jeg skal øve når hun er kommet ind? For hun vil jo ikke gå, når man har fat i hende på folden. Medmindre vi er 2 personer, hvor den ene presser på bag hende.
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Sadlen ville jeg heller ikke benytte, hvis hun er svær at fange på folden..
Men som jeg umiddelbart forstår det (ret mig, hvis jeg tager fejl), så henter du hende, når hun skal arbejde?
Jeg ville tage et reb og en strigle med mig, så ville jeg gå ned og fange hende, børste, nusse, hygge og gå igen, trække hende ldit rundt på folden og nusse, gå igen..
Det ville jeg bruge rigtig meget tid på, og hver gang, hun ikke vil gå frem, ville jeg stille og roligt bakke hende 4-6 skridt, bede hende stå og derefter gå. Går hun ikke, bak igen.
Målet skulle så gerne være, at lige gyldig, hvor og hvornår du trækker, skal hun følge med i langt løst reb bag dig.
Hvis hun purre nægter at gå efter gentagne bak og lige gyldig hvilken retning, så ville jeg bakke ned til skulderen og have enten reb eller dressur pisk med, så jeg kunne "drive" hende bagfra, bemærk ikke slå, hun kilde
Det handler efter min mening om, at du er boss, og det mener hun ikke...
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
havde samme problem med bøffen, brugte samme løsning og havde aldrig problemer med ham mere
okt 2008
Men hvad mener du med at bakke ned til skulderen? Pisk kan jeg desværre ikke bruge da hun er rædselsslagen for den, hvilket vi også træner på, når jeg vel Og mærket for hende med mig.
@elin B: Tak for dit råd.
Mvh Sofie
feb 2007
Jeg mener, at når du vender ryggen til hende, og hun så ikke vil følge med, skal du ikke vende front og gå ned til hende, du skal bakke til du står ved skulderen..
Et langt reb er en god løsning, som man lige kan svinge blidt bag om ryggen og snitte ballen
dec 2006
Følger: 216 Følgere: 208 Heste: 2 Emner: 322 Svar: 1.996
Du skal ikke forvente at det bliver uden kamp og at du ser resultater lige med det sammen med gå ind på nettet eller tag på biblioteket og find masser af læsestof om hvordan du træner din hest.
ingen godbidder, ros med ord og klap på halsen
held og lykke
feb 2007
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 172
Mitho: Ja helt klart skal hesten gå med fordi det er mennesket, der bestemmer! MEN hesten er stadigvæk stærkest og det kunne godt lyde som om det er det den har fundet ud af, og så må den kloge jo narre den mindre kloge
Tilbage til Sofie: Som mange skriver ville jeg også øve at du går ned og nusser med din hest og evt giver dem (mine evige) gulerødder. Jeg er meget stor tilhænger af at give heste godbidder i form af gulerødder æbler osv. Men gå ned til din hest og tag et tov i den (når du har fået den fanget), ros den, nus om den og få noget kvalitetstid med den. På den måde kan du afhjælpe problemet med at fange den. Men så er du tilbage til problemet med at få den væk fra flokken. Der ville jeg som tidligere nævnt bruge bestikkelse, så du er rarere end flokken (fordi du har mad).
En skriver at man kan lave horsemansship for at knytte bånd. Jeg tror i virkeligheden ikke at det er et manglende bånd, der gør at hesten ikke vil med. For problemet er opstået for nyligt. Horsemansship er altid godt at lave, men jeg tror ikke det vil afhjælpe problemet.
Enten skal hesten sætte rigtig godt og grundigt på plads eller også skal (som jeg tidligere skrev) den kloge narre den mindre kloge.
feb 2007
Korrekt hesten er stærkest, men jeg menr jo så, det er et spørgsmål om at tage grundopdragelsen helt forfra
Godbidder er en god ting, men hver ting til sin tid.
okt 2008
Tak for alle jeres svar.
Jeg gik ned i engen i dag og ville prøve at se om jeg kunne få hende med. Men nej. Så jeg klappede hende bare. Og tog i stedet min gamle traver med for at ride hende. Hvilket i øvrigt gik rigtigt godt
Da jeg er færdig med ridningen, er de andre heste også kommet op til leddet nede fra engen af. Så jeg beslutter mig for at hente min hoppe, hende på 8 år, så hun kan komme ind i stalden, hvor min traver stadig står, og lige få en strigle over sig og sit foder med vitaminer. Kommer let hen til hende og får tovet i hende. Hun vil dog stadig ikke med, men svinger lige træktovet let bag på hende, og så kom hun frem og med ind i stalden
Men så havde jeg også lige en bandit af en pony, der rendte under leddet, da jeg ikke havde lukket for det nederste, for jeg tænkte at de skulle jo snart ud igen. Men han var fræk og så sit snit. Heldigvis render han ikke længere end til den første spand, eller græstot - man er vel pony. Så han kom også med ind i stalden og lige hyggede mens de andre spiste, og han fik et par gulerødder og vitaminer. Så det var en god aften med alle mine heste.
Håber også jeres aften har været god.
Mvh Sofie
okt 2008
feb 2007
Seperationsangst?