{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
654 visninger | Oprettet:

Seperationsangst? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Jeg har et stoooort problem med min ellers skønne varmblodshoppe på 8 år.

Problemet er at jeg simpelthen ikke kan rokke hende ud af stedet, når jeg vil hente hende ind fra fold for at tage ud at ride eller hygge osv...

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at få hende til at komme med mig. Er normalt stille og rolig og tålmodig, men det giver mig rigtig store frustrationer.

Under ridning er der ingenting, og hun elsker at arbejde for mig. Og er også ganske sød fra jorden af og er god på staldgangen og i alt almindelig omgang med hende. MEN hun vil bare ikke væk fra de andre fra folden og det gør mig på en måde rigtig ked af det.

Det skal lige siges, at hun går på sommergræs på en stor mark og hvis hestene står aller længst væk, så er der næsten 2 km frem og tilbage. Derudover er græsset meget vådt. Så der er flere komplikationer i at få hende med op til stalden.

I starten af sommeren var der ingen problemer med at hente hende.

Og i dag måtte jeg simpelthen opgive, da det begyndte at blive mørkt.

Jeg har prøvet flere forskellig ting for at få hende med op, som jeg ikke vil nævne, da jeg ØNSKER gode råd først.

OBS: Jeg vil ingen negativ kritik have, da det IKKE er det jeg søger, men GODE råd jeg søger.

Mvh den efterhånden lidt frustrerede Sofie

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Seperationsangst?
  • #2   24. aug 2011 Slutter altid dagen af med at hun får en spand foder.

Hvis man henter en hest følger resten nødvendigvis ikke med, og der er jo langt ned i engen for at hente hest nr. 2. Har prøvet at se om jeg kunne gå med min hoppe og hende "kæreste". Hun nægtede stadig at flytte sig, men "kæresten" ville godt gå, men hun fulgte ikke efter.

Og det er ikke altid det lykkedes at jage dem op fra engen.

• #4   24. aug 2011 Det ved jeg ikke helt om jeg tør, hvis jeg er alene.

Men tænkte godt også på det i dag, det med at hun nok godt ved hun er stærkere end mig på det punkt. Men her tænker jeg så, at så må jeg markere mig på psyken og vise at jeg altså er stærkest - men hvordan?

• #6   25. aug 2011 Det er bare langt at bære en sadel, som jo vejer godt til.

I forvejen er hun lidt svær at komme til på folden, så hvis jeg har en sadel med, så tror jeg ikke det bliver lettere af den grund.

Og jeg synes ikke hun bare skal gå ind til de kommer ind for natten. Hun har haft en månes sommerferie.

• #7   25. aug 2011 Jeg synes den er rigtig svær!!
    Jeg ville personligt ikke turde sadle den op på folden.
    Og så samtidig med det du selv siger om at slæbe rundt på en sadel og forsøge at fange en hest. Det tror jeg ikke duer.
    Hmm..
    Umiddelbart ville en masse gulerødder eller godbidder lige på den anden side af hegnet eller sådan noget måske være en måde at lære den at det er en god ting at blive hentet på folden. Måske. Evt bare have en masse med, så du kan give den en når den er igennem leddet (hvis problemet self ikke opstår før det) og så en igen når i begynder at gå, og så ellers bare lave det til noget mega frådern at blive hentet.
    Heste er forholdsvis dumme dyr og kan som regel bestikkes med mad smiley
    NO OFFENSE ANYONE! (Men de er altså ikke for skarpe) ;D

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
    #8   25. aug 2011 Hvad med klikker, et skridt = klik god bid, så ville jeg starte der hvor hun stadigvæk vil gå fremad.

• #9   25. aug 2011 @Stine R: Hvorfor gulerødder på den anden side af hegnet? Problemet opstår i det jeg sætter træktovet i grimen næsten 1-2 km væk fra leddet.

@Lene T: Er det ikke næsten noget jeg skal øve når hun er kommet ind? For hun vil jo ikke gå, når man har fat i hende på folden. Medmindre vi er 2 personer, hvor den ene presser på bag hende.

• #10   25. aug 2011 Godbidderne ville jeg bestemt kaste langt væk, det er min overbevisning, at din hest skal følge med dig, fordi du bestemmer, ikke fordi du har noget lækkert mad.
    Sadlen ville jeg heller ikke benytte, hvis hun er svær at fange på folden..

Men som jeg umiddelbart forstår det (ret mig, hvis jeg tager fejl), så henter du hende, når hun skal arbejde?

Jeg ville tage et reb og en strigle med mig, så ville jeg gå ned og fange hende, børste, nusse, hygge og gå igen, trække hende ldit rundt på folden og nusse, gå igen..
    Det ville jeg bruge rigtig meget tid på, og hver gang, hun ikke vil gå frem, ville jeg stille og roligt bakke hende 4-6 skridt, bede hende stå og derefter gå. Går hun ikke, bak igen.
    Målet skulle så gerne være, at lige gyldig, hvor og hvornår du trækker, skal hun følge med i langt løst reb bag dig.

Hvis hun purre nægter at gå efter gentagne bak og lige gyldig hvilken retning, så ville jeg bakke ned til skulderen og have enten reb eller dressur pisk med, så jeg kunne "drive" hende bagfra, bemærk ikke slå, hun kilde smiley

Det handler efter min mening om, at du er boss, og det mener hun ikke...

• #11   25. aug 2011 har pt samme problem med min nye ged hr. Hansen.. efter vi begyndte at genoptræne seriøst, har han pure nægtet at komme når grimen var med.. så nu får han grime på, og så bliver han striglet, nusset og sluppet.. det gør jeg hver dag i ca en uge, så plejer det at hjælpe..
    havde samme problem med bøffen, brugte samme løsning og havde aldrig problemer med ham mere smiley ..

• #12   25. aug 2011 @Mitho's heste .: Det er nok den rette tilgang til hende med dit forslag. Tak for det.
    Men hvad mener du med at bakke ned til skulderen? Pisk kan jeg desværre ikke bruge da hun er rædselsslagen for den, hvilket vi også træner på, når jeg vel Og mærket for hende med mig.

@elin B: Tak for dit råd.

Mvh Sofie

• #13   25. aug 2011 Det var så lidt smiley Det har ihvertfald altid virket på vores mere eller mindre stædige heste smiley
    Jeg mener, at når du vender ryggen til hende, og hun så ikke vil følge med, skal du ikke vende front og gå ned til hende, du skal bakke til du står ved skulderen..
    Et langt reb er en god løsning, som man lige kan svinge blidt bag om ryggen og snitte ballen smiley

• #14   25. aug 2011 prøv at lav noget horsemanship på folden når hun er i selvskab med andre heste, det styrker både dit forhold til hende og hendes forhold til dig.

Du skal ikke forvente at det bliver uden kamp og at du ser resultater lige med det sammen med gå ind på nettet eller tag på biblioteket og find masser af læsestof om hvordan du træner din hest.

ingen godbidder, ros med ord og klap på halsen smiley !!!

held og lykke smiley

• #15   25. aug 2011 Men selvfølgelig færst efter gentagne forsøg, hvor du har bakket hende 4-6 skridt og hun stadig nægter at gå. Så længe hun skal bakkes, skal du selvfølgelig vende front smiley

• #16   25. aug 2011 Sofie: Jeg havde forstået at det først var på vej ud af folden der var problemer - my bad smiley Men jeg ville gøre det til noget lækkert at blive hentet på folden (fx med gulerødder eller whatever du har adgang til)

Mitho: Ja helt klart skal hesten gå med fordi det er mennesket, der bestemmer! MEN hesten er stadigvæk stærkest og det kunne godt lyde som om det er det den har fundet ud af, og så må den kloge jo narre den mindre kloge smiley

Tilbage til Sofie: Som mange skriver ville jeg også øve at du går ned og nusser med din hest og evt giver dem (mine evige) gulerødder. Jeg er meget stor tilhænger af at give heste godbidder i form af gulerødder æbler osv. Men gå ned til din hest og tag et tov i den (når du har fået den fanget), ros den, nus om den og få noget kvalitetstid med den. På den måde kan du afhjælpe problemet med at fange den. Men så er du tilbage til problemet med at få den væk fra flokken. Der ville jeg som tidligere nævnt bruge bestikkelse, så du er rarere end flokken (fordi du har mad).

En skriver at man kan lave horsemansship for at knytte bånd. Jeg tror i virkeligheden ikke at det er et manglende bånd, der gør at hesten ikke vil med. For problemet er opstået for nyligt. Horsemansship er altid godt at lave, men jeg tror ikke det vil afhjælpe problemet.
    Enten skal hesten sætte rigtig godt og grundigt på plads eller også skal (som jeg tidligere skrev) den kloge narre den mindre kloge.

• #17   25. aug 2011 Stine R
    Korrekt hesten er stærkest, men jeg menr jo så, det er et spørgsmål om at tage grundopdragelsen helt forfra smiley I min verden er godbidder ikke en del af opdragelsen af ens hest, tværtimod mener jeg, man ofte får nogle (undskyld mig udtrykket) snot umulige kræ, som forsøger at rode i ens lommer, snappe ens fingre og ydermere taber koncentrationen konstant, fordi de lige skal se, om der skulle være en godbid mere.

Godbidder er en god ting, men hver ting til sin tid.

• #18   25. aug 2011 Godaften

Tak for alle jeres svar.

Jeg gik ned i engen i dag og ville prøve at se om jeg kunne få hende med. Men nej. Så jeg klappede hende bare. Og tog i stedet min gamle traver med for at ride hende. Hvilket i øvrigt gik rigtigt godt smiley

Da jeg er færdig med ridningen, er de andre heste også kommet op til leddet nede fra engen af. Så jeg beslutter mig for at hente min hoppe, hende på 8 år, så hun kan komme ind i stalden, hvor min traver stadig står, og lige få en strigle over sig og sit foder med vitaminer. Kommer let hen til hende og får tovet i hende. Hun vil dog stadig ikke med, men svinger lige træktovet let bag på hende, og så kom hun frem og med ind i stalden smiley Så HURRA for det. Det hjalp lige lidt på frustrationerne.

Men så havde jeg også lige en bandit af en pony, der rendte under leddet, da jeg ikke havde lukket for det nederste, for jeg tænkte at de skulle jo snart ud igen. Men han var fræk og så sit snit. Heldigvis render han ikke længere end til den første spand, eller græstot - man er vel pony. Så han kom også med ind i stalden og lige hyggede mens de andre spiste, og han fik et par gulerødder og vitaminer. Så det var en god aften med alle mine heste.

Håber også jeres aften har været god.

Mvh Sofie

• #19   25. aug 2011 Og godbidder bruger jeg heller ikke rigtig som sådan. Det er mest hvis der lige er lidt gammelt brød, frugt eller noget, som de så får, når jeg har lyst til at give dem det. Er ikke så god til at belønne med godbidder for det de gør smiley

• #20   26. aug 2011 Det var da dejligt at høre smiley Det er jo skønt, når man lige har lidt succes ikke smiley

Kommentér på:
Seperationsangst?

Annonce