{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

Muk, jordbakterier og 3 gange så stort ben {{forumTopicSubject}}

Ja Der hvor jeg har part, har ejeren en 2 års oldenborg gående. Det er noget af et skravl da hun har været syg allerede da hun var 2 dage gammel med en tarm lidelse, så hende imunforsvar kan ikke være helt super. Den har så desværre fået muk på højre bagben samt højre forben.

Den var meget hævet for et par dage siden og er rimelig slemt ramt af mukken i koderne. Den havde så dyrelæge igår da hendes ben var 3 gange så stort, totalt udspilet.
Hun har fået penicilin og er på en kur af den nu og skal vaskes 2 gange i ugen.

Men hvordan kan man bedst komme af med hævelsen og arbejde mukken væk?

Jeg tænker om man kan bade hende på samme måde som man gør med andre mukheste, altså sæbespåner osv? eller hvad dælen man gør? Selvfølgelig skal vi følge dyrelægens anvisning, men kunne man nu afhjælpe det ekstra? Og med hævelsen, kan man køle benet ned eller skal man bare lade det være? Jeg tænker lidt om det vil sprede sig i blodet hvis man køler det? Hun har fået boksro nu.


Kommentarer på:  Muk, jordbakterier og 3 gange så stort ben
  • #1   28. aug 2011 Har du evt et billede af det? Står selv med en hest med et ben på størrelse med Runde Tårn..

  • #2   28. aug 2011 Nej har desværre ikke et billede, men kan jeg tage i morgen måske. Det ligner den har en staldbandage på hel op omkring låret, det er bare synd.

    - Sigyn v. Jeg var der desværre ikke da dyrelægen var der, har fået et lille resume af ejeren. Men syntes nemlig heller ikke selv det er meget, og så har vi også fået en antibiotika salve tror jeg det er. Men det er bare synd smiley


  • #3   28. aug 2011 blå biotex plejer at være rigtig godt at vaske med, når hesten har muk :).

  • #4   28. aug 2011 det kan desværre godt have nået blodet allerede nu , det er også derfor der er givet pincelin . hesten kan ALDRIG komme til tåle at gå på den fold hvor den har fået den bakterie fra da den bakterie lver i jorden , og hvis hesten har så dårlig immumforsvar ville det være hul i hoved at sætte den der ud igen for så bliver den aldrig rask . sør for at de hele tiden har tørre ben , bakterier lever bedst i fugtige og varme miljøer og det er jo optimalt med sådan nogle hesteben de er varme og med al det vand der er kommet år så er de også heletiden fugtige , men den må da have haft det noget tid siden det har kunne udvikle sig så slemt , det kommer jo ikke lige fra den ene dag til den anden

  • #6   29. aug 2011 Min fik det samme som din for ca 6 uger siden hvor hans ene bagben pludselig var elefant, meget varmt og generelt vildt tykt.

    Sørg for at tørre benet og smøre det med enten blue horse skin healer eller stalosan salve 3 gange daglig - ja, TRE gange dagligt hvis du gerne vil af med det!
    Med den opskrift tog det mig ca. en uge at komme af med virkelig slem mug i en periode med konstant mudder. Der var betændte sår osv - det hele skulle skrabes af (skrub med håndklæde el. brug en børste) og virkelig svøbes ind i en af de her cremer.

    At man bor langt fra hesten og ikke kan komme så mange gange dagligt er noget fis.. hvis man da skulle synes at man ikke kan det smiley

    God bedring til hesten!


  • #7   29. aug 2011 Gårdejeren tog dog over i en uge da jeg skulle på ferie - han smurte 2 gange dagligt.

  • #8   29. aug 2011 Anne Sofie

    Hvis du kan lade hesten stå med benet i sæbespåner i 10-15 min så er det heller ikke dårligt - det gjorde man i gamle dage smiley

    Så længe benet bliver helt HELT tørt. + at det er super at smøre en af ovenstående cremer på derefter


  • #9   29. aug 2011 man skal også passe på ikke og åbne sårene for meget for det kan give lymfangitis hvis det kommer i blodet.

    vi havde en hest i stalden der var slemt ramt for år tilbage og det kostede 25.000kr i dyrlæge og stod på en hel vinter hvor den fik flere penicillinkure a 12 dages varighed uden det hjalp.

    en lille simpel ting som fucidin øredråber til hun hjalp på kort tid.


Kommentér på:
Muk, jordbakterier og 3 gange så stort ben

Annonce