{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.308 visninger | Oprettet:

Erfaringer med Bøjeprøve - Uren :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle ! smiley
Jeg har kigget på en hest, men det viser sig så at sidste år var den igennem, den var uren på begge forben, på lille volte, men på asfaldt var der ingen ting, han er ikke redet til - Tror i det ville kunne hæmme ridningen ? Eller skal jeg ikke tænke over det?
Tænker lidt at der er mange heste der ikke får den test, men stadig bliver redet og senere hen viser sig at de er urene ?
Håber i har et svar !! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med Bøjeprøve - Uren :)
  • #1   1. sep 2011 Hvis du vil have den ordentlig forsikret og vil være sikker på at der ikke lige pludselig sker at den ikke kan rides osv. syntes jeg du skal undgå den.
    Ville aldrig selv købe en hest som ikke var ren i bøjeprøve. Men der er jo en del heste som ikke kan gå igennem, og stadig bliver gode rideheste!


  • #2   1. sep 2011 Få din egen dyrlæge til at tjekke den for den - en du har tillid til og ser hvordan hesten står og går. + kan vejlede dig om evt. køb.

    Men enhver hest kan bøjes halt.


  • #3   1. sep 2011 Jeg ville ikke købe en der var uren i en prøve her og nu.. men en gammel prøve ville jeg ikke regne for en skid.


  • #4   1. sep 2011 Tak for jeres mening smiley
    Det er jo det er den er fra sidste år - Hun snakkede noget om at hendes smed har sagt noget med surtråle pga han har gået på græs ? smiley


  • #5   1. sep 2011 Jeg har det sådan at hvis det er en voksen hest som er brugt meget, så kan jeg godt være interesseret selvom den ikke går glat gennem bøjeprøven (så må det jo så undersøges lidt nærmere hvorfor den ikke går igennem). Self forudsat den ikke er 3-benet e.l. når den går frem;o)
    -men mild reaktion accepteres.

    Er det en ung hest der endnu ikke burde være "slidt", så er jeg altså mere "hysterisk" med at den skal være i orden.

    Men snak med dyrlægen -han må kunne fortælle hvor han formoder problemet sidder, og rådgive ang evt videre undersøgelse inden køb


  • #6   1. sep 2011 Han er 5 år gammel smiley
    Ved ikke hvordan det hænger sammen med sur strålen ? smiley Men hun har sagt jeg kunne komme ned og hendes smed ville forklare smiley
    Ved ikke om man kan aftale at derlæge er med og forklare eller ? smiley Ellers må man have sin egen med eller noget smiley


  • #7   1. sep 2011 I kan jo bare aftale at du gerne vil købe hesten såfremt at den nu kan gå igennem uden anmærkning og sige at du ønsker at det er din egen dyrlæge der skal lave den.
    Når du evt har hørt hvad hendes smed siger, så spørg endelig din egen om forklaringen er logisk smiley

    Men hvis hesten halter pga. sur stråle, vil den jo halte uanset underlag og uanset volte størrelse.


  • #8   1. sep 2011 Ja nemlig også det jeg tænket (Det med surstråle) smiley
    Ja kunne man gøre smiley Kunne være lidt fedt hvis det ikke var noget smiley


  • #9   1. sep 2011 Når en hest ikke går igennem en bøjeprøve, er det jo fordi der er noget galt, også er det at man må få undersøgt hvad grunden er til det. Var det i salgs øjemed at den ikke gik gennem bøjeprøve sidst? har hun ikke fået den undersøgt siden?? Evt røngten?? Typisk tjekker man jo hesten igennem røngten/scanning, så man kan finde årsagen til at den ikke gik gennem bøjeprøve..

    Jeg har det sådan, at man ikke skal købe sig til problemer, man kan nu om dage købe rigtig mange fine heste, som ikke fejler noget. Det er en god ide at have den tanke i baghovedet.. smiley

    Der kan selvfølgelig opstå problemer, men når man endelig skal købe en hest, skal den gå igennem handelsundersøgelsen med bøjeprøve og røngten..


  • #10   1. sep 2011 Det er altså meget sjældent at heste bliver røntgen fotograferet i forbindelse med salg, med mindre det er meget dyre heste.
    Så det jo alle 4 ben der skal fotograferes fra flere vinkler, ryg, nakke osv. Så kan man jo blive ved.

    Sjældent sælger vil ofre de penge.


  • #11   1. sep 2011 Vil jeg helt klart spørger ad ! smiley Jeg ved ikke om den skulle sælges sidste gang ? smiley
    Men hun ville forklare næmmere med hesten og bøjeprøven når jeg kom smiley Men håber der er blevet gjort noget efter man har opdaget det! smiley


  • #12   1. sep 2011 Nu tænker jeg jo også på bentøjet.. Hesten her er ikke rengående, så ville jeg da "smide" den i røngten så man ikke køber "katten i sækken" Jeg stiller bare spørgsmål til trådestarter, da jeg ikke syntes det ser ud til at det er undersøgt nærmere, det da muligt det er surstrålen, men det kan jo også være så meget andet ik? smiley

    Det kommer jo også an på hvad man forventer at bruge hesten til det.. Både spring og dressur kræver jo en vis holdbarhed.. Er det bare en hygge hest til stille ture, nej så ville jeg ikke smide den i røngten..

    Hvis det var mig der skulle købe hest, ja så ville jeg havde alle 4 ben tjekket, der er rigtig mange heste der har noget i benene, og det er jo ikke altid bøjeprøven viser det, men røngten kan man jo også bedre vudere med dyrlægen havd hestens fremtid evt er..


  • #13   1. sep 2011 Jeg vil helt klart tage det med i skriver smiley
    Jeg vil helst sikker spørger hende om de fulgte op på det! smiley

    Hesten skal bruges til dressur - Måske spring en gang i mellem smiley


  • #14   1. sep 2011 Til trådestarter, jeg syntes helt sikkert du skal få ringet til sælger og tage en god snak med hende. Det hvertfald træls for dig, at bruge tid på kørsel, hvis hesten ikke er undersøgt nærmere og at du ikke har stillet spørgsmål indtil det.. Det er ikke sjovt for dig at købe en hest, som så senere viser sig at fejle noget, som kunne være blevet undersøgt.. smiley

  • #15   1. sep 2011 De heste jeg har set med sur stråle og halthed af den ene el. anden sværheds grad har alle haltet på forskelligt underlag - el. i hvert fald trukket lidt på benet smiley

    Nu ved jeg så ikke hvorfor den dyrlæge du havde ude valgte at foretage en bøjeprøve på blød bund - da de normalt foretages på hårdt underlag.


  • #16   1. sep 2011 Vil jeg helt klart skrive og spørger hende om! smiley
    Tak for rådet smiley


  • #17   1. sep 2011 Hehe hold da op, jeg skriver godt idag.. smiley ;)

    Det lyder godt trådestarter.. smiley Husk at man endelig skal stille mange, mange spørgsmål til sælger.. Du kan vælge så mange heste, så lad dig endelig ikke forblænde af en hest.. ;() ved godt det kan være svært, men man skal være kritisk når man køber hest..


  • #18   1. sep 2011 Hehe synes det er dejligt ! smiley
    Ja nemlig, meget svært smiley Men vil helt klart skrive til sælger og forhører mig lidt smiley


  • #19   1. sep 2011 Tjah jeg har en der ikke er gået igennem bøjeprøve og har anmærkninger på røntgen, men disse har ikke betydning for ridebrug.
    Har haft ham i 3½ år nu og han har ikke været halt en eneste gang (jo et par gange grundet sur stråle og en gang pga. en hovkløft).

    Synes det kommer meget an på hvad der er galt, og er helt enig med flere af de andre om at du bør snakke med dyrlægen om betydningen af haltheden for hesten og om det kan have betydning for det du vil bruge den til.

    Erfaringsmæssigt viser det også at der faktisk er mange heste der ikke går igennem en bøjeprøve men som intet fejler i røntgen, og som holder i mange år bagefter i ridning


  • #20   1. sep 2011 Nu mener jeg også bare at nogle sælgere ikke altid følger op på tingene -og ikke bare poster penge i røntgen da det dyrt. Men ja at få røntgen af de ben der er noget med ville da være åbenlyst - dog ikke altid sælger vil betale for det.

  • #21   1. sep 2011 Det er også det jeg har tænkt smiley Men tænker lidt at snakke med sælger, eller må man få en dyrlæge ud og vudere smiley Nogen der ved hvad det sådan ca koster ? smiley

  • #22   1. sep 2011 Nej det er klart ..

  • #23   1. sep 2011 Jeg ved udmærket hvem dyrlægerne fra nørhald er - bruger dem selv, så harset deres hjemmeside mange gangte, men tak for linket smiley
    Har dog lige skiftet praksis her fra den 1 sep.



  • #24   1. sep 2011 Line P - Enghavegaard

    Nu skrev jeg også bare at man i princippet kunne blive ved og at de fleste sælgere ikke vil poste penge i røntgen, det er som regel køber selv.
    Da sælger ikke kan bruge gamle rgt. billeder til noget.... hvis hesten alligevel ikke bliver solgt.


  • #25   1. sep 2011 Lige præcis smiley Også derfor jeg skrev det var sjældent der blev brugt penge på det.

  • #26   2. sep 2011 Tak for alle jeres kommentar ! smiley
    Har snakket med hende der blev fuldt op om det - Men ikke i røgten smiley Kan få kpi af dyrelæge undersøgelsen og snakke med dyrlægen der gjorde det så jeg kan få hans vurdering smiley
    Jeg vil tage jeres råd, og ikke "tænke" på den gamle, men overveje om man skal tage en ny? smiley


  • #27   2. sep 2011 Line:
    Hold da fast, det er da godt! smiley Men ked af at han skulle aflives smiley
    Men som jeg også selv skrev, mange man ikke opdager det på smiley
    Så er ikke helt skræmt smiley
    Håber han bliver min og vi holder minst lige så mange år som dig og din smiley


Kommentér på:
Erfaringer med Bøjeprøve - Uren :)

Annonce