1.137 visninger
|
Oprettet:
Er pisken virkelig nødvendig? {{forumTopicSubject}}
Fald lige over denne artikkel som jeg gerne vil dele med jer
http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0015622
Stof til eftertanke
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Hvis man bruger den som afstraffelse, så nej.
Hvis man bruger den til fremaddrift, så nej.
Men hvis man bruger den som en hjælp eller forlænget arm, så ja. Jeg bruger ofte pisk, når jeg træner jordtræning med min. Min aarm er simpelthen ikke lang nok, og så kan jeg ikke se et problem i og lave en forlængelse af denne
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Er stor afstander af væddeløb som det ser ud lige nu. Synes ærlig talt ikke det er god horsemanship den måde de behandler deres heste på. Ren udnyttelse..
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 55 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.445
Inden for væddeløb bliver den specielt brugt ALT for meget i galopløb og tit også i montéløb.
Inden for trav afhænger det meget af den individuelle kusks kørsel! Nogle bruger den netop som sin forlængede arm og som sit hjælpe middel! I stedet for at bruge linen som ALTID vil rykke hesten i munden bruges pisken - dette er ok. Nogle overdriver så brugen af pisken - men dette tages der hånd om af dommerne.
Inden for galop kan man nærmest sige det er en trend, nogle vil sige det hører med til sporten at piske hesten i opløbet. - Jeg synes dette er STRENGT forbudt og totalt forkert...
Inden for Monté afhænger det også af den individuelle rytter/jockey. Dog kan man hverken klemme med benene eller bruge sædet - så her er pisken de forlængde ben (jeg ved at man kan bruge pisken som dette uden det er grodt brug eller synd for hesten da jeg selv gør det) dog er der en del der har fået samme dille som inden for galop - med groft brug af pisken!
Generelt synes jeg i alle hestesportsgrene er pisken og spore blevet en stor del, Det bliver brugt for meget, for voldsomt og for uhensigtsmæssigt.
Jeg har helt fra da jeg var 5 år gammel og startet til undervisning fået kaldt en pisk for en kæp, et hjælpemiddel. En puffestang.. Ikke et fremdrivningsmiddel, afstrafningsmiddel eller til at tæske noget med.
Jeg bruger selv pisk også når jeg kører og rider travløb - men kunne aldrig finde på at tæske el. lign. med den!
nov 2008
Følger: 79 Følgere: 72 Heste: 7 Emner: 320 Svar: 5.590
Jeg har en 4 års og rider til tider med pisk, især til galoppen, da hun har haft lidt problemer med anspringet, det kan pisken hjælpe med via som forstærket hjælper, og det har hjulpet så meget at igår red jeg uden pisken og kunne anspringe i galop på begge volter og jeg kan nu bedre forfine mine hjælper.
Ofte vil jeg sige at pisken er bedre som hjælp end at man nægter at anvende pisken og så har en forvirret hest, fordi den måske ikke forstår ens signaler, og ja har set mange nærmest banke benene ind i siderne af hesten af ren frustration over at den ikke forstår det, men hvis man nu havde lagt en pisk på bagparten, så havde man ikke behøvet at være så voldsom og hesten havde måske ikke været snot forvirret.
jul 2005
Følger: 135 Følgere: 150 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.239
har haft den med få gange på min gamle hest, men ikke på min nye.
Man skal alligevel smide pisken når man skal ind på banen til stævner, så vil jeg hellere lærer at ride korrekt fra sædet og med ben
Vil ikke og kommer ikke til at bruge dem
jan 2006
Følger: 87 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 1.615
En mulig hjælp? ja!
Pisken kan bruges som en forstærket hjælper, evt. ved nye øvelser lign. Den skal hverken bruges som afstraffelse eller fremdrift. Den skal bruges som en ekstra hjælp, fx ved nye øvelser som skreve ovenfor.
Alt i alt en super hjælp, hvis man kan bruge den ordenligt.
nov 2008
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
nov 2008
Måske var det bedre at du lærte at styre dine frustrationer og gav hesten tid og plads til at forstå istedet for at tvinge din vejle igennem. Du rider en unghest, og deres hjerner kan ikke kapere så meget som en ældre hest, derfor skal den ofte have længere tid til at tænke over tingene.
Det er min erfaring at det giver det bedste resultat (på unghest) altid at give signalerne med samme styrke -bare roligt og fattet bliv ved med at give hesten samme signal til den gør det rigtigt. Ikke tvinge sin vilje igennem, -det er netop det er giver hårde og svære heste..
nov 2008
Burde man ikke også mene at disse væddeløbs heste også er født med fremdrift? I fald de ikke er, burde man så ikke stoppe en sport der tvinger dyr til noget der for dem, ikke ligger naturligt?
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 452
Brugbar: i den grad.
For mig er pisken en forlænget arm. Jeg kan af gode grunde ikke står foran en hest, og prikke den på låret for at få den til at flytte bagparten med min egen arm.
Jeg kan måske ikke klemme en bagpart på plads i en schenkelvigning, men en pisk lagt på bagparten kan måske.
Ved mange skoleheste skal man bare have en pisk i hånden, ikke bruge den, og så er der mere fremaddrift.
Alt det ser jeg intet galt i.
Synes i øvrigt det er forkert at bruge det en pisk. Burde blive kaldt stick.
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 31
mar 2009
Følger: 42 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 10
Det går rigtig godt uden.
nov 2008
Ja kan være jeg misforstår dit indlæg, men bliver ret stødt! Hvor ser du at jeg TVINGER?! min unghest?? Jeg har brugt pisken som HJÆLP og ofte har jeg ikke brugt den! Jeg har taget MEGET tid med min unghest og hun bliver ikke tvunget til noget hun ikke er klar til! Jeg er først nu her begyndt at træne galop for alvor og har brugt flere måneder bare på at træne traven!
Hvor ser du at JEG har frustrationer?? Jeg skrev at jeg har set NOGEN med frustrationer!
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 15 Svar: 638
Indenfor væddeløb i DK, vil nogen nok argumentere for at pisken bruges for voldsomt, hvilket jeg personligt ikke mener er tilfældet ret ofte. Det ser bare voldsomt ud pga. rytterens placering på hesten.
Desuden står der i det danske galop reglemnent at pisken ikke må benyttes som straf, kun som støtte eller opmuntring, at pisken slet ikke må benyttes på 2-års heste og at pisken ikke må svinges over skulderhøjde. Derudover kan man blive straffet for overdreven brug af pisk og mener faktisk man kun må "slå" hesten med pisken ca. 3 gange i opløbet.
I norge må man slet ikke benytte pisk i galopløb. Og flere jockeyer er imod nogle af de nye regler mht. til brugen af pisk. Det er ikke fordi de vil til at banke hestene op ad opløbet, overhovedet ikke. Men på storløbsdagen i Aalborg i år kunne man være endt med et rigtigt farlig styrt i 2-års løbet. Den førende hest brækker ud i banen på vej gennem opløbssvinget og forårsager næsten et styrt for en anden hest som den render ind foran. Jockeyen som er en af skandinaviens bedste sagde han kunne mærke problemet hele vejen gennem svinget, men kunne intet gøre da han jo netop ikke må bruge pisken på en 2-års. Havde han måtte bruge pisken som hjælpemiddel til at holde hesten inde i banen kunne man måske have undgået denne farlige situation. Noget af problemet er især når de unge heste skal løbe på en fremmed bane og i dette tilfælde den modsatte vej rundt end den er vant til.
nov 2008
nov 2008
Sys du skulle tage og læse indlæggene ordentlig inden du kommenter! For jeg blev meget stødt for er selv imod al slags tvang og så påstå at jeg har tvunget min egen hest? Puha det fik lige blodet til at koge over...
nov 2008
nov 2008
Bemærk at det ikke er min holdning, men det er ifølge foreningen
Hvis det stod til mig skulle man hverken bruge pisk eller klokker eller stangbid i konkurrencer
nov 2008
Grunden til at jeg ikke kommentere på det er at jeg hellere vil være det stille forbillede end at gå aggresivt i krig med hele forbundet. Jeg respektere forbundets regler da jeg vil mene at vores forbund i bund og grund er bedre end de fleste..
nov 2008
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
Pisk og el. spore en mulig hjælp - JA'
sådan ser jeg helt klart på det, og bruger da også nogle gange disse hjælpe midler i træningen men så er det for hestens skyld og ikke min. Jeg bruger dem til at give så klare signaler som muligt og ligger dem kun til aldrig slå/spark.
Men vil dog også sige at jeg her for et halvt års tid siden havde et problem med en af mine veninders heste, som hun selv havde opgivet at ride, problemet opstod når vi sprang, for til tider stoppede hesten op lige inden springet ventede lidt og sprang så så alle bomme fløj over det hele (ikke specielt rart at ligge under)på trods af at der var den korrekte afstand og den ofte havde sprunget sammme spring og højere/bredere spring, vi havde en teori om at den gjorde det fordi den var bange for noget men efter et utal af forsøg hvor den havde spruget over samme spring uden problemer flere gange og så først senere blev bange for det gik vi over til at tro at der var noget galt med den, så vi fik dyrlæger, kiopraktor, massør og tandlæge ud men nej her var problemet heller ikke så besluttede vi at afprøve en ny teknik med at min veninde skulle stå bag ved hesten og hvis den så gjorde det fik den en med longen lige siden det har den sprunget over så hvis ellers alle omstændigheder er i orden, så i ekstreme situationer jo så kan pisken være nødvendig men brug den ikke før det er ABSOLUT nødvendigt mit råd (:
jul 2006
Følger: 57 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 510
Men.. En dressur pisk er lavet til at ligge bag schenklen, og være en støtte - det er min mening..
Det samme mener jeg med en kort pisk.. Jeg bruger den i spring, altid på venstre skulder pga. en skade i min ankel føler jeg ikke at jeg giver signal nok til at hesten om at den skal gå ligeud når vi kommer til et springe, og ikke skyde skulderen..
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.897
sep 2011
Følger: 8 Følgere: 13 Heste: 5 Emner: 10 Svar: 116
jun 2009
Følger: 35 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 292
Er pisken virkelig nødvendig?